ב-Online
 
 
 
 
 
 
 
 
אתרי המכירות מריחים דם 

אתרי המכירות מריחים דם

 
 
גילי סופר

לקראת המתקפה שתהיה (או לא) בעירק דואגות כמה נשמות טובות לחרחר פאניקה. וגם: ב-Mdk לא לומדים מטעויות העבר

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
מטעמים שנשגבים מבינתי, השם "MDK סחר" חוזר שוב ושוב בתלונות הגולשים. אולי זה בגלל הסיפור שסופר כאן לפני מספר שבועות על מלחמה מלוכלכת שמתנהלת בינם לבין הנער שמוליק שמחוני מהערבה, אולי כי השירות שלהם באמת מחורבן, ואולי כי מדובר בחברה שידה בכל ויד כל בה: מכרזים מקוונים ומכרזים בחוברות, קניוני אינטרנט ואתר משלהם, מייבאים, מפיצים, מחזיקים חנות. כך או אחרת, להלן שלושה סיפורים קצרים על לקוחות לא מרוצים, אך לפני כן, שיחה קצרה עם מנכ"ל החברה, רונן קילשטיין, שיש לו בטן מלאה על הקונה המקוון.

MDK לא הוקמה בשביל האינטרנט. החברה קיימת מזה 20 שנה ועוסקת בשיווק ישיר לא מאתמול. קילשטיין מרגיש שהאינטרנט עושה לו עוול. "אנחנו עובדים 15 שנה עם טלכלל, מרכז הזמנות של ישראכרט – תתקשר תשאל מי זה MDK – ואנחנו מכרנו שם במספרים שהאינטרנט לא הגיע לחצי אחוז מהם, ממה שאני מכרתי שם". קילשטיין מוצא שהקליינטים שם פחות קשים, "הם מבינים שהם עשו מכירה בחוברת, והם לא מחפשים אותך".
 
 
"הציבור האינטרנטי בפרט קונה מחיר נטו. אותו לא מעניין אם הוא קונה בתל אביב, ואם הוא קונה בעסק של עשרים שנה או בעסק של שבועיים. אנשים קודם כל קונים מחיר, ואחר כך מבקשים את הגב והשירות". השירות שהקונה המקוון מצפה לו הוא "שירות שלא קיים בעולם", כהגדרתו.

"האינטרנט זו התעסקות בפני עצמה", ממשיך קילשטיין ומגלה כי מאז החלו למכור באינטרנט, היה צורך להוסיף לחברה אנשי שירות לקוחות, שלא היה בהם צורך עוד קודם לכן (למרות שכבר אז עסקו בשיווק ישיר). את ריבוי התלונות הצרכניות נגד MDK מסביר קילשטיין בכך שהחברה מוכרת הרבה ברשת, וגם באופיו של הצרכן המקוון: "אלו אנשים שמראש מתלוננים. אנשים שיושבים במחשב ולא אכפת להם מכלום, לא מעניין אותם שום דבר". קילשטיין מספר על לקוחות שמגיעים לחנות שלו, לקחת את המוצרים אותם הזמינו באינטרנט, ומתחילים להתווכח על המחיר ולנסות לשפר את תנאי העסקה בכל מיני תואנות. "אם אנחנו נפסיק עם האינטרנט, זה רק בגלל הדברים האלה".
 

הסחורה לא מגיעה

דן מלמד השתתף באמצע חודש ספטמבר אשתקד ב"מכירת פיצוץ" בנטאקשן, בה הוצע למכירה רדיו דיסק לרכב קורא MP3. מלמד זכה לקנות את המוצר בעבור 999 שקלים, אך לא זכה לקבל אותו לביתו. הספק, MDK, אמר שהמוצר תקוע במכס בגלל שביתה, ומלמד בחר להמתין בסבלנות. עם סיום השביתה במכס, מספר מלמד, נאמר לו שהמשלוח נמצא בהליכי שחרור במכס. "חשבתי שעם כל עיכוב הסחורה תקופה כלשהי, זה יכול לקחת עוד שבוע שבועיים עד שישתחרר", מסביר מלמד לחיים ברשת. "רק אחרי זה התחילה הסאגה".

הסאגה היא די פשוטה במקרה זה: אימייל, ועוד אימייל ועוד אימייל (באנגלית משום מה), בהם מבקש מלמד את המוצר, ומבהיר שאין בכוונתו לבטל את העסקה. כל פעם מחדש נתבקש להתאזר בסבלנות, וגם הובטח לו פיצוי נאה על סבלנותו ועל עגמת הנפש. בשלב מסוים פקעה סבלנותו וכל העניין הפך עקרוני. אפילו לא עניין אותו שמחיר המוצר ירד ושהוא יכול להשיגו במחיר טוב יותר במקום אחר. "אני רוצה 'ללמד אותם לקח' בשם כל אלה שנפגעו מהם. אני משום מה בטוח שאני לא היחידי שהעסקה שלו מעוכבת בצורה הזו, אבל אני אולי בין היחידים שעוד לא התייאשו ולא ביטלו את ההזמנה". גם את היקף הסיוע שקיבל משירות הלקוחות של נטאקשן הוא מגדיר כ"נאדה": מספר שיחות שאפשר לספור על כף יד אחת, ושני אימיילים בהם אמרו שהם העבירו את התלונה ל-MDK.

בתחילת פברואר מודיע מלמד שהוא מתכוון לחכות רק עד סוף החודש, ואז הוא יעביר את הדיון לבית המשפט. גם חליפת המכתבים שבאה בעקבות הודעתו לא הניחה את דעתו. "זה עניין של סבלנות", כותב לו איש MDK, "לא עניין משפטי". הצעת MDK למלמד היא שימתין בסבלנות ויקבל את המוצר בתוספת מתנה, או שיקנה מוצר דומה, אפילו במחיר נמוך יותר. מלמד מצדו לא מוותר: "הזמנתי אצלם, ואני רוצה להשלים את התהליך. לא רוצה להתחיל מחדש תקופה אצל חברה אחרת, לא רוצה בלגנים. הזמנתי אצלם, ואני רוצה את המוצר שלי, זכותי, לא?". לגבי זכות זו כבר כתבנו בהרחבה בעבר.

בחברה אומרים בתגובה: "מנהל שרות הלקוחות שלנו מנהל תכתובת במייל עם הלקוח לאורך זמן. המוצר שהוזמן ע"י הלקוח נתפס ומעוכב ע"י רשויות המכס, והנושא נמצא בטיפול משפטי. נראה כרגע שהעניין יגיע לכדי פתרון בערך חודש. הוסבר ללקוח לא פעם, שאין לו מחויבות להמתין למוצר וכי בינתיים יצאו למכירה מוצרים מקבילים ואף במחירים נמוכים יותר. אנו רק יכולים לשמוח מהאמון שהלקוח נותן במוצרי החברה בכך שהוא מעוניין להמתין לקבלתו. הובטח ללקוח שבמידה והוא מעניין להמתין לקבלת המוצר יקבל אותו בצירוף מתנה יפה".

שאלה אחת נותרה פתוחה, והיא יכולה להיות מופנית לספקים רבים: איך זה שמציעים למכירה מוצר שלא נמצא במלאי?
 
 

הסחורה מגיעה אבל בלי האלמנט

ומשאלה שנותרה פתוחה, לסיפור שנסגר עוד טרם פנייתנו. בועז רחמים כותב כי בדצמבר האחרון זכה במצלמת וידאו דיגיטלית מדגם nvds 50 של פנסוניק במכירה פומבית בנטאקשן, בסכום הנמוך של 2600 שקל. לשם השוואה, מחיר המצלמה במחירון MDK הוא 7,999 שקל. שלושה ימים לאחר הקנייה התקשר אליו נציג החברה על מנת לתאם משלוח. "לתדהמתי נאמר לי שהמצלמה לא כוללת מטען וסוללה, ושעליי לשלם עוד 1300 שקל אם ברצוני לקבלם".

"עוד נאמר לי שכתוב במפורש באתר המכירה שהמצלמה מגיעה ללא מטען וסוללה, אך כשבדקתי שוב, התברר שזה לא מוזכר שם, ושעליי לקבל את המצלמה עם אביזרים הכרחיים אלו. ניסיתי להסביר להם שקניית מצלמת וידאו ללא מטען וסוללה שקולה לקניית מכונית ללא גלגלים, ושמגיע לי לקבל את מלוא הערכה כמתחייב. באתר היה כתוב שהמצלמה כוללת אביזרים אלו".

בסופו של דבר קיבל רחמים את המטען והסוללה, לדבריו אחרי שאיים בתביעה והדגיש שהקליט את כל השיחות עם שירות הלקוחות של החברה וכי בידיו כל המסמכים הדרושים לו על מנת להוכיח את צדקתו בבית המשפט.

רחמים לא כועס, כי הוא הצליח להשיג את מבוקשו. עם זאת, הוא מציין כי כשבדק את העניין לאחר שהסתים הוויכוח שלו עם MDK, כבר לא הופיע בדף המוצר ההתחייבות לספק את המוצר הסוללה והמטען. תחושתו היא שהערפל סביב שני חלקים בסיסיים אלו, מאפשר להוסיף את מחירם במקרה של 'תאונה' בה נמכר המוצר במחיר נמוך מדי.

בתחילה חשב קילשטיין מ-MDK שמדובר במקרה אחר, בו הסוללה והמטען לא הגיעו ללקוח עקב "טעות בחברת המשלוחים". משהובררו פרטי המקרה עונה קילשטיין: "בדיקתי העלתה שאכן היה מקרה בודד של טיפול שגוי מסוג זה. העניין נבע כתוצאה מאי הבנה של נציג החברה. הנושא כבר טופל בזמנו ותוקן. הלקוח קיבל את המוצר לשביעות רצונו והמקרה לא חזר על עצמו. מצער שהלקוח נשאר כנראה בהרגשה לא טובה". טוב שיש ש.ג. – חסוך שלא יחסר.
 

הסחורה מגיעה אבל אין מה לעשות בה

המקרה השלישי הוא בכלל נחמד. איל גרוס, לא תובע, לא מתלונן לחברה, לא מבקש פיצויים, סתם מרגיש שדפקו אותו: הוא קנה אוזניות אלחוטיות רק כדי לגלות שהן לא סטריאופוניות. הוא כותב לנו: "דחילק, למכור אוזניות לא סטריאופוניות? זה כמו לקנות טלוויזיה ולגלות שהיא שחור לבן. לאריזת המוצר צורף מכתב שבו נכתב שאם פותחים את האריזה אין אפשרות להחזיר את המוצר, וכך נשארתי עם חתיכת פלסטיק שעלתה לי 259 שקל".

שאלנו את קילשטיין מה הרעיון בלמכור אוזניות מונופוניות.
קילשטיין: "לא שיווקנו את המוצר הספציפי הזה מזה זמן רב. שמו של הלקוח גם לא עולה ברישומי החברה. ניתן רק להניח שהמוצר סופק ע"י ספק אחר. מוצר זה אכן מוצע ע"י ספקים אחרים".

אז ככה: אין מקום אחד שמוכר אוזניות אלחוטיות, שמציין שהן סטריאופוניות. את זה אולי עשו בסוף שנות השישים של המאה הקודמת, משהו כמו עשר שנים לפני שג'ון לנון חטף כדור. אני לא מבין באוזניות, מה אני אגיד לכם, אבל שימו לב לפני שאתם קונים.

קילשטיין מוסיף כי הוא "מאמין שתשובות אלו יבהירו את שני המקרים הנדירים. אנו מצדנו נמשיך לספק מוצרים לאלפי לקוחות מרוצים".
 

לקראת המלחמה

 
הכסף מסובב את העולם, או כך לפחות נהוג לחשוב (כי הרי ידוע שהעולם עומד במקום והשמש, המעבורות והלווינים הם אלו שנעים סביבו). עכשיו הוא מסובב את העולם לכיוון המלחמה.

באתר "קניון היבואנים" לא אדישים למצב, והיה מי שגילה ערנות עסקית והעלה מדור מיוחד שנקרא "לקראת המלחמה", ככה בשביל לעודד קצת את ההיסטריה, זה מעולם לא הזיק לביזנס.
 
בנוסף לתאורת חירום, אפשר למצוא שם גם שירותים כימיים למקרה של מתקפה ביולוגית, ערכת ספיגה לשתן או הקאה (ציטוט מדויק, כי הרי יש לומר 'שתן וקיא' או לחליפין 'השתנה והקאה'), וגם שואב אבק קומפקטי, שיהיה. אם יבוא לכם לשאוב את הילדים פתאום בחדר האטום. אגב, גם נטאקשן העלתה קטגוריה כזו לאחרונה.

אולי באמת ייפלו פה כמה טילים בשבועות הקרובים, אין לי מושג. אבל הפימפום של ההיסטריה תחת כל אתר רענן, הוא מיותר וסר טעם. לא צריך לגרום לנו להרגיש לא בסדר אם כל מה שעשינו לקראת המלחמה הוא את שהמליצו בפיקוד העורף, ותו לא (מה גם שעבדכם הנאמן אפילו את זה לא עשה).

לאחרונה דווח בעיתונות היומית כי ההצטיידות ב"ערכת 'חובה' מינימלית" עלה למשפחה אלף שקל לפחות, וכי עלות הציוד לאזרחים מודאגים במיוחד מגיעה לאלפים רבים של שקלים. מדובר ביצירת אווירה צרכנית לפיה אנחנו לא בסדר אם לא שפכנו עוד כמה אלפי שקלים למען ביטחון ילדינו. לפעמים נדמה כי הסיבה היחידה שיש מלחמות בעולם היא שיש מי שמרוויח מהן כסף (ולא רק יצרני הנשק וסוחרי הנפט). לא מדובר במשהו זדוני חלילה, אך לא היה מזיק אם מפרסמים בכלל, ואתרי מכר בפרט, היו לוקחים בשיקול גם את ההשפעה שיש לדברים שהם עושים על סביבתם בכלל, לא רק על הכיס שלהם.
 

סטארט אפ

אז מי אמר שהאינטרנט מת? ככה סתם באמצע המיתון קם לו סטארט-אפ שעניינו אתר אינטרנט. אתר "מבצעים" שעלה לרשת בתחילת החודש הוא בדיוק זה, גם אם איש לא מעיז לומר זאת. בועז מוסיוב, ממפעילי האתר, מספר כי מדובר ב"קבוצה של חברים שהחליטו שהגיע הזמן לפרסם את המבצעים באופן אחיד". והם גם מצאו משקיע פרטי לעניין. "אנחנו מאמינים שיהיו לנו המחירים הכי זולים", מתנבא מוסיוב.

כבר עם עליית האתר לרשת מופיעים בו מבצעים של חנויות רשת מוכרות, דוגמת 'סקאל', 'למטייל', 'אלטרנטיבי', 'zer4u', ואחרות המשלמות, לדברי מוסיוב, סכום סמלי על פרסום המבצעים שלהם באתר. מוסיוב מבטיח שיהיו באתר גם מבצעים של חנויות שאין להן אתרים או מכירה באינטרנט, וזה אולי היתרון הכי בולט שלו.

שאלת השאלות היא, בסופו של דבר, האם הגולשים יבואו. אם ניקח, למשל, אתר חדש אחר, "דו"ח שירות", הוא יכול היה להיות יופי של דבר, אם רק היה בו שימוש ציבורי – אך הוא עומד מזה כמה שבועות מיותם. וגם שאלה עקרונית לסיום, שמוכרת מתחום מנועי השוואת המחירים: אם האתר מתכוון להביא מידע על המבצעים הכי שווים, מה יהיה על מבצעים של מי שלא מוכן לשלם עבור הפרסום?
 
נפגעתם? דפקו אתכם? ראיתם מזימה שמתרחשת ברשת? סתם יש לכם סיפור מרגיז לחלוק? כתבו לנו ונשתדל לעזור. אפשר גם להיכנס לפורום צרכנות ולשפוך את הלב.

גילוי נאות: נענע נמצאת בבעלות נטוויז'ן, המחזיקה גם באתר נטאקשן.
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by