ב-Online
 
 
 
 
 
 
 
 
מיקרוסופט מתכננת: עמלה על כל אימייל 
 
 רוצים לשלוח מייל? תוציאו את הארנק   
 
אורן הוברמן

מיקרוסופט חשפה פרוייקט חדש הקרוי "הפני השחור" שיאפשר גביית תשלום על כל אימייל שישלח באינטרנט; המטרה המוצהרת: לרושש את הספאמרים. המטרה הפחות מוצהרת: לעשות כסף גם עליכם

 
 
 
 
 
 
 
 
 
מרכז המחקר של מיקרוסופט חשף השבוע את הפרויקט החדש והמסקרן של החברה – "פרוייקט הפני השחור". בניגוד לחברות קיקיוניות המציגות בכל שני וחמישי פתרונות אינסטנט לבעיית הספאם ברשת, הפעם מדובר בענקית התוכנה מיקרוסופט, שכפי שנלמד מניסיון העבר – יודעת בדיוק מה היא עושה וכפי שחברות רבות כבר למדו על בשרן - כשהיא מכוונת במטרה להרוג, היא בד"כ מצליחה בכך מעל ומעבר לכל הציפיות.

"פני שחור" (Penny Black) הוא שמו של בול-הדואר הרשמי הראשון בהיסטוריה, שהונפק לראשונה בשנת 1840 בבריטניה. הבול החדש החל ברפורמת הדואר בבריטניה שתוצאותיה משפיעות על העולם עד היום. לפני הנפקת הפני-השחור, דמי-משלוח נגבו על בסיס משקלו של כל דבר-דואר או המרחק שהיה עליו לעבור בדרך ליעדו. דמי המשלוח חושבו עבור כל מכתב בנפרד, ושולמו בד"כ בידי הנמען. בואו של הפני-השחור העבירה את העלות של דמי-המשלוח מהנמען - לשולח המכתב, כמקובל היום, וסילקה את המורכבות של חישוב עלות שליחתו של כל דבר-דואר בנפרד, דבר שעלה גם בכח-אדם רב שנאלץ לבצע את החישוב ידנית.

בדומה לדואר הבריטי בשנת 1830 בטרם מהפכת הבולים – גם הדואר האלקטרוני הופך להיות יקר יותר ויותר עבור המקבלים אותו. במקרה הזה, אנחנו, הנמענים, שמשלמים את מיטב כספנו בכדי לקבל את הדואר שאנחנו בכלל לא רוצים – הספאם (או בעברית: דואר-זבל).
 

מהפכת בולי-הדואל

הקלף הסודי של גייטס (אילוסטרציה נענע)
 הקלף הסודי של גייטס (אילוסטרציה נענע)   
חברת מיקרוסופט, רוצה מאוד להיות הגואלת שלנו. היא מתכננת לעשות זאת באמצעות פרוייקט שאפתני במיוחד שמטרתו להוציא לפועל את מהפכת-הבולים – בדואר האלקטרוני. נשמע מוזר? למרבה הפלא דווקא יש בכך היגיון מסויים.

הקורא שכבר הספיק לסנן "אנחנו דווקא לא משלמים על ספאם" מתבקש לשים לב לנתון הבא: דואר ספאם עולה לך כסף. גם אם אתה לא שומע את רעש השטרות העוזבים את ארנקך. המכתבים-הפרסומיים שכל גולש מקבל לתיבתו מדי יום דורשים זמן (קבלה, פתיחה, מחיקה) ותשומת לב – כך שלא משנה היכן אתם, בבית או בעבודה, אתם ככל הנראה מבזבזים הרבה מאוד זמן יקר על זריקת אשפה.

הנפגעים העיקריים מהספאם אגב, הם לא אחרת מאשר ספקיות האינטרנט שלכם. הספקיות נאלצות בעל כרחם לוותר על אחוז נכבד מרוחב הפס שלהן לטובת מיליוני הודעות-זבל שרק מתרבות מיום ליום, שלא לדבר על נפח-שרת שיאכסן את כולן. בכדי לספק ללקוחותיהם בכל זאת מהירות-גלישה סבירה נאלצות הספקיות לקנות עוד ציוד יקר, שאת מחירו בסופו של דבר משלמים אנחנו, הלקוחות.

חברת מחקר אמריקאית מציגה גם הפסדים עצומים לתעשייה הנובעת ישירות מהספאם; על פי הדו"ח שפרסמה הפסידו החברות בשנה החולפת, כתוצאה מאובדן רוחב-פס ופגיעה בתפוקת העובדים, סכום השווה ל- 8.9 מיליארד דולר. החברות באירופה, שיצאו יחסית בזול, שילמו מחיר של כ- 2.5 מיליארד דולר, המצטרפים אחר כבוד ל- 500 מיליון הדולר ששילמו ספקי האינטרנט האירופאים.
 

יורים למפרסמים מתחת לחגורה

 
"פרוייקט הפני שחור" בוחן כמה טכניקות לצמצם את תופעת הספאם, כשבגדול המטרה היא פגיעה ממוקדת בקודש הקודשים של המפרסמים : בארנק. מיקרוסופט מבקשת לעשות את הדבר שהיא טובה בו יותר מכל: לגרום להם לשלם.

"אנחנו שוקלים מספר אפשרויות לדרך גביית התשלום מכל שולח אימייל", מיקרוסופט מפרטת באתרה, "אפשרות אחת היא שכל מי שירצה לשלוח אימייל יקנה "כרטיס" משירות מיוחד של מיקרוסופט. "הכרטיס", סוג של בול-וירטואלי, יעלה לשולח סכום זעיר ובכדי לשלוח אימייל לנמען מסויים יצטרך השולח להוסיף למכתב את קוד-הכרטיס שרכש". "מקבל האימייל יאמת עם שרת-הכרטיסים שהמכתב אכן התקבל, ובכך יוציא את הכרטיס מתוקף, ולא ניתן יהיה להשתמש בו שוב. כמובן שהתהליך יתבצע אוטומטית", מסבירה החברה.
 
 

נראה מי יצטרך ויאגרה עכשיו

מעכשיו בכל מכתב (אילוסטרציה נענע)
 מעכשיו בכל מכתב (אילוסטרציה נענע)   
גולש אינטרנט ממוצע ישלח בכל חייו כמה מאות אלפי אימיילים בלבד. המחיר המצטבר שישלם על פי השיטה של מיקרוסופט יהיה פעוט ובלתי משמעותי עד כדי כך שסביר להניח שספקי האינטרנט יספגו אותו מבלי שיגיע אליו כלל. מאידך, הספאמרים, ששולחים מיליוני אימיילים בכל יום – יאלצו לשלם עבור התענוג סכומים מצטברים עצומים. אם לא ישלמו עבור "כרטיסים", ההודעות שישלחו ימחקו אוטומטית בהגיעם לשרת בשל היותם חסרי "כרטיס".

בכדי שהתוכנית תצליח, צריכה מיקרוסופט שיתוף פעולה עם הגורם המקשר היחיד בין הגולשים והאינטרנט – הספקיות. מה יצא לאלו מכל החגיגה? הרבה מאוד כסף שיחסך להן מדי שנה ויחזיר רוחב-פס יקר ונפח-זיכרון עצום שבוזבז עד כה על הודעות-זבל בכמויות עצומות.
 

מפקחים על הדואל

הטכניקה לפיה תעבוד המערכת, מבלי להכביד במונחים טכניים, מבוססת על פונקציות מורכבות שיתייגו כל אימייל שישלח בקוד-ייחודי. המערכת תדאג לכך שמחשב לא יוכל "להפיץ" הודעה מסוימת "ללא מגע אדם" למיליוני לקוחות בבת אחת. השיטה, לדברי מיקרוסופט, יכולה לפעול באמצעות פונקציה המבוססת על מחזורי-CPU, מחזורי-זיכרון או באמצעות מבחן-טורינג (מבחן המסוגל לזהות "פעילות אדם" ולהבדילה מ"פעילות מחשב").

"אנחנו עובדים על פיתוח אב טיפוס של שירות-הנפקת-הכרטיסים", מעידים בחברה ומוסיפים: "אתם אולי לא תאהבו לשמוע את זה – אבל אם שירות כזה יהפוך לפופולארי אנו נוכל למכור בצורה ישירה "כרטיסים" תמורת כסף אמיתי. למשל, תוכלו לקנות 10,000 אימיילים תמורת 100 דולר. אם השיטה הזאת לא תחסל את הספאם לגמרי, היא לפחות תשפר את האיכות שלו".

מיקרוסופט מתכוונת להרוויח מאספקת-תשתית-הכרטיסים, כשעל פי התוכנית סכומי הכסף הגדולים יועברו לה מהספקיות, שגם עם התשלום הנוסף יוצאות מורווחות מהצמצום הצפוי באשפה הוירטואלית.
 

הדבש והעוקץ

נשאלת השאלה האם מיקרוסופט ראויה לפקח בעצם, על כל הודעות האימייל הנשלחות באינטרנט. עוד נתון מטריד הוא המשפט שבו מסכם דובר מיקרוסופט את הצגת הפרויקט: "אגב, סביר להניח שהשיטה הזאת של תשלום-זעיר תהיה שימושית גם בתחומים אחרים". אל תטעו בלבכם לחשוב כי מדובר בהצהרה תמימה; מדובר בקריצה רבת משמעות של מיקרוסופט לחברתה הטובה, התאחדות תעשיית התקליטים האמריקאית (RIAA), שכבר זמן רב מפנטזת על גביית "תשלום סמלי" מכל גולש המוריד קובץ mp3.


עזר בהכנת הכתבה: ניצן וידנפלד
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by