ב-Online
 
 
 
 
 
 
 
 
יכול להיות ש-Ynet צודקים? 
 
 
גדי שמשון

סבא לינק חוזר למה שהפך את רשת האינטרנט למדיום שאנו מכירים, הלינק, ומגלה שלא תמיד צריך אותו

 
 
 
 
 
 
 
 
 

סבא, מה זה לינק?

כשעלה Ynet לרשת, יותר בגלל שביתת פועלי הדפוס המתמשכת בידיעות מאשר החלטה אסטרטגית מושכלת, נהנתה תעשיית (כן כן, "תעשיית". אם לקולנוע מותר, אז גם לאינטרנט) האינטרנט הישראלית להעביר דאחקות על האתר. זה נבע, מדרך הטבע, גם מפחד וחשש מהענק המוזסי, שתקציבו גדול ומערכתו מרוצפת שטיחי משי וזהב מקיר לקיר. הקמפיין הראשון של Ynet "לא תרצה לצאת", יחד עם הרעיון שלינקים בתוך טקסט אינם יאים לכתב עת מכובד כמו Ynet, מהווים עד היום בדיחת בראנז'ה קבועה. רק תנסו לומר "לינקים בוויינט" לאנשי אינטרנט, ותשמעו צחקוקים בלתי נשלטים (מומלץ להאמין לסבא ולא לומר להם, מאחר וצליל צחקוק אנשי האינטרנט אינו פעמונים).

ובצדק. ל-Ynet יש מדיניות שניתן להגדירה כחוסר מודעות למדיום. רק כדי לדפדף בין הכתבות בכל מדור צריך לחזור לעמוד התוכן ולבחור שוב פעם בכתבה. אז לינקים החוצה מתוך טקסט? אם מישהו באמת התעקש, היו כמה, מוחבאים בפונט מוקטן בצבע אפור בטור השלישי מלמעלה, תכף אחרי הפרסומת. עד ששונתה מערכת האדמיניסטרציה כדי למאפשר לינקים בתוך הטקסט עצמו, זכינו לקרוא פנינים מסוג: "ואם תלכו לאתר של איקס-וויי-זד (את הקישורים תוכלו למצוא בטור הימני), תוכלו לראות מה שאנו מדברים עליו".
 
אביבית חבשוש. מי צריך לינקים?
 אביבית חבשוש. מי צריך לינקים?   
גם לאחר שניתנה האפשרות הטכנית, לעתים נדירות מנמרות המילים בכחול, המוכרות מרוב אתרי האינטרנט האחרים, את הטקסטים ב-Ynet. גם כשהמאמר מפנה למקורות או הרחבות נוספות, ימוקמו הלינקים הרלוונטיים בצנעה ובטור צדדי, כימים ימימה.

זה לא הפחד שהגולשים יברחו, נראה לי – לינקים מכתבות טקסט כבר מקפיצים, מעשה שבשגרה בכל האתרים, חלון חדש. זה סוג של אסתטיקה שאולי לא תוכננה במתכוון, כמו הטוקבקים שם שהפכו לסגנון פרוזה בפני עצמו, שאולי דווקא קולע למטרה. אולי טקסט באמת צריך לנסות קודם להחזיק את עצמו לבד.

אני מדבר על טקסטים ברשת, אותם רצפי משפטים המנסים להיות קוהרנטיים, באתרי תוכן, בלוגים ופורומים, שכוללים דרך קבע קישורים החוצה. הקישורים הללו, צריכים לומר משהו? לינקים צריכים להיות ענייניים? האם ראוי לתאר בקצרה מה יש בכתובת אינטרנט לפני ששולחים אליה? במילה הרביעית בתחילת הטור הזה יש לינק, עד כמה הוא באמת הכרחי?
 
 
בתחילת הרשת, שמו לינק עם כל דבר. בנטקינג, למי שזוכר, כתבו פעם ידיעה עם שמונה מילים שונות שהיוו לינק – לאותו אתר מיקרוסופט. אחר כך הגיע שלב ההתחכמות – שהמייצג הרהוט ביותר שלו היה אתר suck.com ז"ל – שבו שימשו הלינקים לחידוד האמירה, להסברת הבדיחה או להעשרת הטקסט המקורי. בלי להעיף עכבר לכיוון הקישורים שבטקסט, לא יכולת לרדת באמת לסוף דעתו של הכותב.

ואז הגיע השלב הנוכחי, או זה שאנו אמורים להיות בו – השימוש בלינקים, כמו ביתר האלמנטים של השפה הקיימים מחוץ לרשת, נעשה בצורה מתוכננת, לפי העניין. כך הוא נכתב, כך הוא נערך ומותקן לצפייה לציבור באתר.

כמה אתרים אתם מכירים שהשימוש שהם עושים ביכולות הרשת הוא אכן במידה ובמינון הנכון? אני מסתכל על טקסטים ישנים שלי (ביניהם עתיקים ממש, מהשבועיים האחרונים), ולא אוהב אף בדיחה שצריך ללחוץ על לינק – או לפחות להעביר עליו את העכבר – כדי להבין אותה.
 
 
אורי ברוכין, יועץ אסטרטגי ועורך הקולקטיב, רשימת דיוור בנושא עיצוב ואינטרנט: "מבחינתי אין כאן התלבטות. התפקיד של הלינק הוא, כשמו, ליצור קשר. לכאורה - כל עוד ישר משמעות לקשר הזה זה חוקי. אבל לא כך הוא. אמנם אני לא פונדמנטליסט של שמישות בסגנון ג'ייקוב נילסן, אבל השאלה האם לינק צריך להיות תיאורי היא לא שאלה רק של שמישות. זה משהו שמשפיע על חווית המשתמש ברמה הכי בסיסית - אנחנו ברשת, והדרך הבסיסית לעבוד עם דפדפן אומרת - לינק זה משהו שמקדם אותי אל המטרה, לוקח אותי למקום / מידע יותר רלוונטי. לינק שלא אומר כלום על מה שיש מאחוריו, שובר את המסגרת הבסיסית, גם אם מטרת הטקסט היא בידור ושנינה, קישור לא רלוונטי שובר את החוויה ומפריע להעברת המסר".

כותרת הטור שקרית, כמובן. זה לא ש-Ynet צודקים, אבל יש באדיקות האנטי-קישורית שלהם צדדים שכדאי לאמץ. למשל, זה שאפשר לשים לינק, לא אומר שצריך לעשות את זה. זה לא סיכום, בקושי נגיעה בקצהו של המזלג, ובכל זאת: אפשר להניח שככל שהאבולוציה של הרשת תימשך, בלי קשר למה שנאמר או נחשוב עליה, מודלים ומינונים נכונים של עריכה לאינטרנט, שזה אומר אילו קישורים והיכן למקם אותם, יתמקחו על התפיסה השלטת.

בינתיים, פשוט כדאי להשתדל לא להפריע לזרימה הטבעית של הטקסט, ולזו הלא פחות טבעית של הגולש, שממילא פותחים עליו מספיק חלונות וקשקושים בכל פעם שהוא רק רוצה לקרוא משהו.
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by