ב-Online
 
 
 
 
 
 
 
 
מה נשתנתה הרשת הזו? 

מה נשתנתה הרשת הזו?

 
 
סנונית ליס

מ-Web 2.0 ועד גלישה באינטרנט מהטלפון הנייד - סנונית ליס מספרת על השינויים שעברה האינטרנט בשנים האחרונות

 
 
 
 
 
 
 
 
 
"מה נשתנה הלילה הזה מכל הלילות"? שואלת ההגדה, ואנחנו ניצלנו את ההזדמנות כדי לבדוק מה נשתנה בתחום האינטרנט בשנים האחרונות. כמנהג ההגדה, לפניכם ארבע תשובות בולטות:
 

התוכן הוא אתה

בלוגר מתעד מהשטח (צ': GettyImages)
 בלוגר מתעד מהשטח (צ': GettyImages)   
אתרי ה-2.0 Web הם אולי השינוי הבולט ביותר שחל ברשת בשנים האחרונות. אם עד לפני שנים מעטות היו רוב הגולשים צרכני תוכן פאסיביים, הרי שכיום הגולשים עצמם הם מקור תוכן מרכזי. כל אחד מאיתנו הוא סופר, עיתונאי, חוקר, צלם, משורר וסלבריטאי לעת מצוא, שזהותו הוירטואלית מתועדת ברשת באופן תמידי. "אנו עוברים את חיינו במקביל לתיעודם. אני חושב שזה משנה את האופן שבו אנו חשים וחווים דברים", אומר עידו קינן - בעל הבלוג חדר 404 וכתב תרבות דיגיטלית בכלכליסט. "כשאני הולך למסיבה, יתכן שאתועד גם אם לא ארצה בכך. זה משנה את הצורה בה אני מתנהג ואת חווית המציאות שלי. הרשתות החברתיות והבלוגיות הפכו לאקסטנציה וירטואלית של חיינו. נוצר קופי פייסט של חיים – תהודה מתמדת שאנחנו לא יכולים לשלוט בה", אומר קינן.

תוכן הגולשים משנה גם את התנהלותן העסקית של חברות. אופיר קרא- עוז, סמנכ"ל המוצרים של IT Structures מתאר: "כשאני מחפש תשובות טכניות אני יכול לפנות לבלוגים מקצועיים של עמיתים. אני יכול לקרוא מה עושים המתחרים שלי. כיום, כשאנו מגייסים עובדים, אנו מוצאים ב-LinkedIn מידע שלא תמיד מפורט בטופסי קורות החיים של מועמדים לעבודה".
 

כולנו גולשים. מהסלולרי

גולשים מהסלולרי (צ': GettyImages)
 גולשים מהסלולרי (צ': GettyImages)   
"השנה, לאחר תקופה ארוכה של נסיונות, סוף סוף נטמע השימוש באינטרנט הסלולרי בשוק הישראלי", אומר איל רשף, מיסד, מנכ"ל ויושב ראש IMA - איגוד המובייל הישראלי. לדבריו, הדבר מתאפשר בזכות השתדרגות תשתיות האינטרנט הסלולרי והטלפונים הניידים: "עד לפני כשנתיים, שוק הסלולר היה שרוי בסטגנציה ולא הצליח לרגש את המשתמשים. האייפון החזיר את הריגוש הזה, כי עיצוב המוצר שלו שלם ויוצר חווית משתמש טובה יותר. האייפון מביא את האינטראקציה בין הלקוח לתכנים באינטרנט למקום שאליו שאף השוק לאורך שנים".

שינוי נוסף עליו מספר רשף הוא יצור מכשירים זולים במיוחד, שמספקים גישה לרשת גם למשתמשים בארצות דלות אמצעים: "בעזרת מכשירים פשוטים שעלותם נמוכה, יכולים גם תושבים אזורים נידחים בהודו, שלא נהנו מחיבור לרשת, לגלוש דרך הטלפון הנייד. זה מחבר אותם לעולם", מפרט רשף.

לדברי רשף, חלק גדול מהגישה לרשת יעשה בעתיד באמצעות טלפונים ניידים, וספקיות התוכן הגדולות בעולם יודעות זאת: "יוטיוב , פייסבוק ומייספייס, הבינו לפני שנתיים שהמשתמשים החשובים הבאים הם אלו שלא נמצאים ליד המחשב האישי ומנהלות מרוץ לכיבוש משתמשים אלו. זה נושא בוער במיוחד עבור גוגל, שאם לא תכבוש פלח שוק זה, תפסיד את הפוזיציה הדומיננטית שבה היא נמצאת. לכן, למשל, היא השיקה את אנדרואיד".
 
 

רשת של צלילים

עוזבים את הדיסקים לטובת כלכלת מוזיקה ברשת (צ': ASAP Images)
 עוזבים את הדיסקים לטובת כלכלת מוזיקה ברשת (צ': ASAP Images)   
בשנים האחרונות שינו תוכנות שיתוף הקבצים את הדרך שבה אנו צורכים מוסיקה, באופן שמעמיד את תעשיית המוסיקה בצומת דרכים. "חברות התקליטים עבדו בשביל לשווק מוצר פיסי - את הפלסטיק. היום אין פלסטיק. ולא ברור מה מקדמים ואיך", אומר נמרוד דוויק, מנהל הלייבל High fiber. לדברי דוויק, במשך זמן מה האמינו לייבלים ואמנים בחזון רומנטי לפיו לפחות בהופעות הקהל יקנה דיסקים, אך הקהל אכזב: "לאט לאט מתברר שהדבר שהקהל מוכן לשלם עבורו הוא החוויה המוסיקלית החד פעמית – ההופעה עצמה", מספר דוויק ומבהיר: "מוסיקה טובה היא הבסיס שמושך את הקהל ומשמר אותו. סביבה צריך לבנות קהילה שמוכנה לשלם על מוצרים נלווים, צרכנים שימשיכו לבוא להופעות ולרכוש מרצ'נדייז".

אז איך תשרוד תעשיית המוסיקה? לדברי דוויק, ניתן להפיק רווחים בעזרת שיטות גבייה אחרות: "קהל שאוהב את המוסיקה יסכים לפרגן לאמן ולשלם על מנוי תמורת עדכונים שוטפים של שירים חדשים". הלייבל שבניהולו של דוויק הפסיק באחרונה לשווק דיסקים ועבר לפעול בשיטה זו. "אני מחכה ליום שבו יקבלו תמלוגים בארץ גם על האזנה בסטרימינג" ממשיך דוויק, שלדבריו, אלבומים ישראלים זוכים לאלפי האזנות בשיטה זו. "לצערי עדיין אין בישראל אפשרות לצריכה דיגיטלית של מוסיקה, כמו אייטיונס. חברות התקליטים נכות מבחינת העבודה הדיגיטלית שלהן. הן לא יודעות לעבוד אונליין ומתנגדות לדיגיטציה של צרכנות המוסיקה ללא סיבה מוצדקת", טוען דוויק.
 

שרת לכל פועל

 
שירות Elastic Compute Cloud שמציעה אמזון, ושירותים דומים שמעניקות IBM וגוגל, שיצאה באחרונה בגירסת בטא, עשוים לשנות את פני האינטרנט. השירות החדיש בעל השם האקזוטי, מאפשר לחברות לשכור שטח אכסון, שירותי מיחשוב ועיבוד על פני שרתים מרוחקים ולשלם לפי כמות המשאבים שהן שוכרות בכל פרק זמן נתון. החברות יוכלו לשנות באופן דינאמי ומיידי את גודל שטח האכסון שהן שוכרות. עלויות ההשכרה בשיטה זו נמוכות בהרבה מבעבר, עבור המשכיר והשוכר. כך למשל- תוכלו לשכור 100 שרתים חזקים ב-360 ש"ח לשעה, ולשנות את מספר השרתים שתשכרו לפי צרכיכם.

לחידוש זה עשויות להיות השפעות מרחיקות לכת, סבור אופיר קרא-עוז: "פיתוח ידרוש הרבה פחות משאבים מבעבר, כי ההשקעה בתשתיות ובחומרה הצטמצמה. חברות יוכלו להיפתח בהשקעה ראשונית נמוכה ולשנות את גודל השרתים שהן שוכרות בהתאם להצלחתן. ניתן יהיה לרכז יותר משאבים בפיתוח". איך זה ישפיע על שוק האינטרנט? "אני מאמין שיצוצו עוד ועוד מיזמים חדשניים, בין השאר בתחום ה-2.0 Web", אומר קרא-עוז וממשיך: "ההשקעה ההתחלתית הנמוכה תאפשר פיתוח אפליקציות מסוכנות יחסית, שלא הייתה להן הצדקה כלכלית בעבר".
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 
תגובות
הוסף תגובה0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.
 
 
 
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by