ב-Online
 
 
 
 
 
 
 
 
לא כולל שירות 
 
 
גילי סופר

כל כך התרגלנו לזה שגובים מאיתנו דמי משלוח, עד שלפעמים לא שמים לב שברוב המקרים לא ממש חוקי לקחת אותם

 
 
 
 
 
 
 
 
 
כל כך התרגלנו לעניין דמי המשלוח הנוספים לכל מוצר הנמכר בקנייה מקוונת, שרובנו שכח, או לא ידע בכלל, שזה לא ממש בסדר. דמי המשלוח, או דמי הטיפול והמשלוח, הם פשוט עוד מקור להוספת רווח על ידי הספקים – הסכום שנגבה מאתנו גבוה פי כמה וכמה ממה שגובים שירותי השליחות מהספקים, ויותר מכך, זה גם לא תמיד חוקי: אתר יכול לדרוש את דמי המשלוח בנפרד אך ורק אם הוא מאפשר לקונים לבוא ולקחת את הסחורה בעצמם.
 

אז כמה עולה משלוח

 
קיימות אפשרויות משלוח רבות. כשהגוף העיקרי בשוק היא מן הסתם רשות הדואר שנוסף להיותה מונופול בתחום משלוח הדואר מפעילה גם שירות שליחויות, 'דואר שליחים'. בנוסף לרשות הדואר פועלות בארץ עשרות חברות שליחויות, אחדות מהן בעלות פריסה ארצית. ישנם משלוחים עד הבית וכן משלוחים זולים יותר עד הסניף הקרוב למקום מגוריכם. והמחירים? בטווח אדיר. לשלוח CD בדואר רגיל, למשל, יעלה 2.20 שקל. משלוח חבילה עד הבית יעלה בסניף הדואר הקרוב 28 שקלים, כל עוד היא לא עברה את 20 הקילוגרמים. אז כמה כבר שוקלים מצלמה, צורב, קרש גיהוץ או שלושה ספרים?

מנהל אתר משרדייה אלי זילבר, אומר על הדואר כי בהתחשב בעובדה שמדובר במונופול "הם די יעילים. לפעמים זה לוקח יום לפעמים זה לוקח שבוע", ומזכיר גם כי רשות הדואר מאפשרת מעקב באתר האינטרנט שלה אחר החבילות.

מחיר המשלוח באמצעות שליחים משתנה מחברה לחברה, ובהתאם למשקל החבילה והמרחק. את המחירים המפורטים ניתן למצוא באתרים של חברות השילוח. לדוגמה, משלוח חבילה של עד 15 ק"ג באביב שיגור מדלת לדלת, עולה 45 שקלים במשלוח מהיום למחר.
 

וכמה גובים האתרים

 
המחירים שגובים אתרי הקניות בעבור המשלוח לא קשורים לכלום. באתרי המכירות הפומביות, ניתן למצוא מגוון רב של מחירי משלוח. בנטאקשן למשל עולה לשלוח צורב אחד 39 שקל, צורב שני ב-59 שקל, וצורב שלישי ב-79 שקל, תלוי בספק. מתדיראן אמפא, אגב, ישלחו לכם טלוויזיה באותו הכסף. ושלא תהיינה אי הבנות, גם הספק הזול (במקרה זה כלנית), גובה לעתים 49 שקלים, ולעתים 59 שקלים על צורבים אחרים באתרים אחרים. אלודה, הספק שגובה במקרה זה 59 שקלים גובה במקומות אחרים 39 שקלים עבור משלוח צורב אחר של אותו יצרן.

הקשר העיקרי שניתן למצוא הוא בין מחיר המשלוח לבין מחיר המוצר. חברת ד.ש.ש שמוכרת בוואלה מוצרי אלקטרוניקה, גובה על משלוח הווקמנים 10 שקלים בעוד משלוח הדיסקמנים עולה 39 שקלים, גם בסקאל דמי המשלוח של דיסקמן גבוהים פי 2.5 מעלות משלוח של ווקמן. על פי אותו עיקרון גם דמי המשלוח של מצלמות הוידיאו שנמכרות באולסייל הם 49, 69, או 89 שקלים: ככל שהמצלמה יותר יקרה כך גם המשלוח.

משלוח של דיסקים למשל יעלה 10 שקלים על פי רוב בדואר רגיל, בחלק מהאתרים ייגבו סכום זה בין אם הזמנתם דיסק אחד ובין אם עשרה, ובאחרים יעלה המחיר עם הגידול במספר הדיסקים.

באתרים שמוכרים ספרים זה קצת אחרת. שם המחירים הם זולים מעט יותר וישנה תמיד האפשרות לקבל את המשלוח בדואר רגיל. המקובל שם הוא שמחירי המשלוח מדורגים, המחיר הולך ויורד ככל שעולה היקף ההזמנה, והחל מסכום הזמנה מסוים סופגים האתרים את עלות המשלוח. המחיר הבסיסי נע סביב 10 שקלים, בעוד שמשלוח ספר בדואר (עד 500 גרם) יעלה 3.30 שקלים.
 
 
השתמשו בצבי!
 השתמשו בצבי!   
חלק ניכר מקוני הספרים באינטרנט הם ישראלים החיים בחו"ל. בעבור המשלוחים לחו"ל גובות חנויות הספרים המקוונות סכום קבוע לכותר, ועוד סכום חד פעמי. לעתים, כמו באתר אקדמון או בקבוק, רק לאחר שקילת החבילה יועבר לקונה המידע לגבי מחיר המשלוח המדוייק, ועם אישורו היא תישלח. במיתוס למשל, שליחת פריטים לחו"ל עולה 40 שקלים על הפריט הראשון ו-27.5 שקלים על כל פריט נוסף. בכלל באתרי הספרים יהיה ההסבר לגבי עליות המשלוח מובן וברור בעמוד הקופה. אתר בוקנט משוויץ במשלוחים חינם לתל אביב, גבעתיים, רמת גן, בני ברק, הרצלייה, רעננה, רמת השרון, כפר סבא, חולון וראשון לציון. מעניין מה יש להם נגד תושבי בת-ים?

בסופו של דבר דמי המשלוח הם לא יותר מאשר אמצעי להגדלת הרווחים של אתרי המכר, ובעיקר של הספקים. "אני מכיר מקרים בהם הרווח היחיד הוא בדמי המשלוח", מספר זילבר, "כאשר המוצר עצמו נמכר במחיר עלות". זו גם הסיבה של חלק מהאתרים שלא לאפשר לקונה לבוא ולקחת את המוצר בעצמו. תקנון וואלה למשל קובע כי "אספקת המוצרים הנרכשים באתר תעשה ע"י וואלה או בעל החנות, ואין באפשרות הזוכה לאסוף את המוצר בעצמו או באמצעות מי מטעמו", אתרים אחרים פשוט מתחמקים מלהתייחס לנושא בתקנון שלהם.
 
הדואר, אגב, מציע גם שירות 'הבא לי', בעבור 5 שקלים נוספים למחיר המשלוח יביא לכם דואר ישראל את החבילה. זה משתלם בכל אתר שמאפשר לבוא לקחת את המוצרים ממרכז ההזמנות שלו. להוציא הזמנה שלא נגבים בעבורה דמי משלוח.

לבעייתיות שבמחירים הגבוהים של דמי הטיפול המשלוח יש פן נוסף: מנועי החיפוש. מאחר שהמחיר המוצג אינו כולל את דמי המשלוח, החיפוש יכול להטעות, בעיקר כשמדובר במוצרים שההפרש בין מחיריהם נמוך מאוד, לפעמים המוצר הזול יותר כולל דמי המשלוח יופיע כיקר יותר ולהיפך.

לא רק בעניין המחיר משתמשים הספקים במשלוח כבתירוץ, גם זמן האספקה הוא לא פועל יוצא של זמן המשלוח. האתרים שזמן האספקה שלהם הוא 14 יום, הם כאלה שההזמנה תקועה אצלם או שאין להם במלאי את המוצרים, אומר זילברמן. "סוחר שיש לו את הסחורה במלאי מסוגל לספק תוך יום".

להוצאה הנוספת קוראים ברבים המאתרים 'דמי טיפול ומשלוח', מאחר שזה לא נראה טוב לקרוא לזה 'דמי משלוח', ולגבות פי כמה וכמה ממה שגובים המשלחים. ה'טיפול' הוא כנראה להוציא חשבונית ותעודת משלוח, לשים את המוצר בתוך המעטפה או קופסת הקרטון, להדפיס את התווית, ואפילו להדביק אותה על החבילה. שלא לדבר על לחייך לשליח, וגם לומר לו איזה קופסאות לקחת. תארו לכם שהייתם קונים ספר, דיסק או משחק לילדים והמוכר בחנות היה אומר לכם, "לארוז? עשרה שקלים בבקשה, חשבונית? עוד שלושה".
 

הצגת המחירים חייבת להיות כוללת הכל

"אנחנו לא יכולים לפקח על מחירי המשלוח" מסביר לחיים ברשת הממונה על הגנת הצרכן במשרד התעשייה והמסחר, עו"ד יצחק קמחי. על פי החוק, מדגיש קמחי מותר לכל חברה לגבות כמה שהיא רוצה עבור המשלוח. עם זאת, לא כל מה שקורה ברשת הוא חוקי. על פי חוק הגנת הצרכן חלה חובה להציג את מחיר המוצרים הכולל כל תשלום שהצרכן אינו יכול להימנע ממנו, דוגמת מע"מ, מיסים אחרים וכן משלוח כאשר הספק אינו מאפשר לבוא ולקחת את הסחורה ממחסניו. "אתרים שלא מאפשרים זאת", אומר קמחי, "שייתכבדו ויוסיפו את המשלוח למחיר המוצר על פי הוראת החוק".

לגבי תוספת המשלוח באתרי המכירות הפומביות מסביר קמחי כי יש בעייתיות נוספת: המחיר נקבע באופן שונה מאשר במכירה רגילה. "מן הראוי שמחיר המינימום יכלול את מחיר ההובלה" מציין קמחי.

קמחי מדגיש כי דלתו של הממונה על הגנת הצרכן פתוחה בפני הקונים המקוונים לתלונות. בעוד המועצה להגנת הצרכן עוסקת בהיבטים האזרחיים של הגנת הצרכן, משרד הממונה על הגנת הצרכן בתמ"ס עוסק בהיבטים הפליליים שלה.

אחת הסיבות האפשריות להתנפחות מחירי המשלוח היא אופיו של הקונה הישראלי: הוא מעוניין לשבת בשיחות הסלון ולומר, קניתי זה וזה, בככה וככה. את מחיר המשלוח הוא לא יזכיר, רק יספר למשל שקנה עכבר אופטי בעבור 59 שקלים, וישכנע בכך לא רק את סביבתו אלא גם את עצמו שהוא לא פראייר. העובדה שהוא שילם 88 שקלים בעבור אותו עכבר - זה כבר עניין אחר.
 
בשבוע שעבר התפרסמה כתבה בנושא אינטרנט מהיר, חברת אינטרנט זהב העבירה את תגובתה רק לאחר פרסום הכתבה, ולכן היא הוספה מאוחר יותר.

נפגעתם? דפקו אתכם? ראיתם מזימה שמתרחשת ברשת? או אפילו סתם יש לכם סיפור מרגיז לחלוק כתבו לנו ונשתדל לעזור

גילוי נאות: נענע היא חברה בת של נטוויז'ן המחזיקה גם באתר נטאקשן
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by