ב-Online
 
 
 
 
 
 
 
 
עשר המכות של האינטרנט 

עשר המכות של האינטרנט

 
 
דורון פישלר

רבי יהודה היה נותן בהם מועדפים: עמלות מוגזמות במכס שלא מאפשרות לקנות דברים באינטרנט בזול • התקשורת, שחושבת שרק אנסים ורוצחים גולשים באינטרנט • טרולים שמקללים את כולם - אלה 10 <b>המכות של האינטרנט

 
 
 
 
 
 
 
 
 

1. פייסבוק

אתה וחבריך, ושכניך, וקרוביך ומכריך ונשיך וטפיך (צילומסך מתוך האפליקציה Market Lodge)
 אתה וחבריך, ושכניך, וקרוביך ומכריך ונשיך וטפיך (צילומסך מתוך האפליקציה Market Lodge)   
פייסבוק היא רשת חברתית שנועדה לאפשר לאנשים לבזבז את זמנם באופן יעיל, ועושה עבודה טובה במצווה הקדושה הזאת. הסיבה להצלחתה של פייסבוק, ולכך שהיא גדלה מהר יותר מכל רשת חברתית אחרת, היא שהרשת כולה מושתתת על מודל הנודניקיות. אי אפשר לגרד בביצה השמאלית בפייסבוק בלי שיקפוץ איזה חלון וישאל אותך האם אתה רוצה להזמין את כל חבריך, שכניך, קרוביך, מכריך והאנשים שלא פגשת מאז כיתה ב' לגרד לך בביצה השמאלית. אם אתה לא זהיר אתה עלול ללחוץ על "כן". התוצאה היא שכל מכריך וקרוביך מוטרדים 60 פעם ביום על ידי הודעות המזמינות אותם בשמך להצטרף לאותה פעילות מופלאה. תקשיבו טוב: לא מעניין אותי מה עשה הערפד שלכם. אני לא רוצה לדעת איזו דמות מ"שאלתיאל קוואק" אני. אני לא רוצה לקנות אתכם. כולה רציתי דף עם הפרטים האישיים שלי. עכשיו גם אותם לא תקבלו: אני מוחק את עצמי מפייסבוק. כלומר, אילו רק היה לי מושג איך אפשר לעשות את זה.
 

2. טוקבקיסטים

זה לא דיון, זה לול תרנגולות (צ': מתוך הסרט 'הטוקבקיסטים')
 זה לא דיון, זה לול תרנגולות (צ': מתוך הסרט 'הטוקבקיסטים')   
זה היה רעיון נהדר: האינטרנט הוא מדיום אינטראקטיבי, אז במקום לקרוא באופן פאסיבי דברים שאנשים אחרים כתבו, אפשר לענות להם, להגיב, להשמיע דעות שונות ולנהל דיון. נהדר! אז זהו, שלא. אם תגיב, התגובה שלך תהיה מס' 523 מתוך 817 תגובות שאומרות, בשלל ניסוחים מגוונים וברמות שונות של עילגות, אחד משלושה דברים: א. אני הראשון; ב. מוות לערבים ולסמולנים ולדתיים ולאשכנזים; ג. כתבה נחמדה אין לי מה להגיד LOL פחחחחחח.

האתרים שהחליטו להנמיך את רף הקבלה של תגובות אל מתחת לרצפה - כלומר, לפרסם כל דבר שלא יביא לתביעה נגד האתר - הפכו את האינטרנט לדבר הרבה יותר גרוע מכיכר שוק. הם הפכו אותה ללול תרנגולות, מקום שבו כולם מרעישים כל הזמן אבל אף אחד לא מקשיב. "דיון" הוא תהליך שבו משמיעים דעות, שומעים דעות אחרות, מקשיבים, מתווכחים ואולי לומדים דברים חדשים. בין טוקבקיסטים לבין דיון לא קיים שום קשר.
 

3. התקשורת

היזהרו מה"אינטרנט", בירחו אל המערות! (צ': GettyImages)
 היזהרו מה"אינטרנט", בירחו אל המערות! (צ': GettyImages)   
כשהאינטרנט רק התחיל לחדור לתודעת הציבור, כל שני וחמישי התפרסמה ידיעה מבהילה המספרת עד כמה הוא מסוכן, בעיקר לילדים: "צעיר הרכיב פצצה לפי הוראות שמצא באינטר-נט", וכאלה. אבל מאז עברו הרבה שנים, ו... למען האמת, לא השתנה כלום. התקשורת עדיין מתנהגת כלפי האינטרנט כמו סבתא טכנופובית שבטוחה שהמחשב עומד לנשוך אותה. "היכה את אחותו בגלל דייט עם אדם שפגשה במכולת" היא לא כותרת שתראו בעיתון כלשהו, אבל "היכה את אחותו בגלל דייט עם אדם שפגשה בפייס-בוק" – זה כבר חדשות! כי הרי האינטרנט הזה מביא רק צרות, ורצח, ואלימות, ופדופיליה. אם צעיר פסיכופט יורה בעוברים ושבים - זה בגלל משחקי המחשב. אם מישהו בעל קטינה - זה בגלל שהוא פגש אותה בצ'ט. האינטרנט אשם. הישמרו לכם מפני זוועות הטכנולוגיה! בירחו אל המערות!
 
 

4. צנזורה

אנחנו נגד חוק סינון אתרים ונגד צנזורה באינטרנט
 אנחנו נגד חוק סינון אתרים ונגד צנזורה באינטרנט   
כיוון שהאינטרנט כל כך מסוכן, צריך הרי "לשמור על הילדים". והדרך הנכונה לעשות זאת - על פי אמנון כהן מש"ס, יוזם חוק סינון אתרים – היא להגביל את הגלישה. אתרים מסוימים, שכבוד שר התקשורת אריאל אטיאס יבחר, ייחסמו לגלישה בפני הציבור, מלבד אותו חלק של הציבור שיבקש מפורשות מספקיות האינטרנט לרשום אותו ברשימה השחורה של סוטים מלוכלכים שלא יכולים בלי.

עם כל הכבוד לשר אטיאס, ברשימת האנשים שהייתי מבקש מהם המלצות בענייני גלישה הוא נמצא באחד המקומות האחרונים, קצת מעל אחמדניג'ד והרבה מתחת להומלס עם הדגלים מנתיבי איילון. אני מכבד את רצונו של אריאל אטיאס לגלוש איפה שבא לו לגלוש. אני לא מכבד את רצונו להכתיב את אותן ההעדפות גם לי ולכם.
 

5. פורוורד

אל תעביר את זה הלאה (צ': GettyImages)
 אל תעביר את זה הלאה (צ': GettyImages)   
שמעתם? הוירוס המסוכן ביותר אי פעם התגלה אתמול, וכבר זרע הרס בארה"ב. כתבו על זה ב-CNN. אם טרחתם לפתוח את האתר של CNN ולראות שלא כתוב שם שום דבר על שום וירוס, זה כנראה משום שהאימייל המבשר על הוירוס שהתגלה "אתמול" מסתובב עוד משנת 2002. וגם אז זה היה בלוף.

ונחשו מה, גם הודעת האימייל המקוללת שתגרום לכם למות בעוד שבוע אם לא תפרוורדו אותה ל-23 אנשים היא בלוף. אבל מה, כיוון שתמיד יהיה קיים מישהו תמים מספיק כדי להעביר את ההודעות האלה הלאה, הן לא ימותו לעולם. אנחנו נמשיך לשמוע, פעם בכמה חודשים או שנים, על הילד חולה הסרטן שרוצה לקבל גלויות (הוא מת ב-1995, לעזאזל! ואף אחד לא שלח לו אפילו גלויה אחת! כולם רק פירוורדו את האימיילים האלה כל הזמן). ואת ההודעה על כך שמיקרוסופט תשלם לנו 471 דולר על כל אדם שנפרוורד לו את המייל הזה. הם ימשיכו להגיע. לנצח.
 

6. מכס

קניות באינטרנט: כיף, אבל אז צריך לשלם עמילות מכס (צ': ASAP Images)
 קניות באינטרנט: כיף, אבל אז צריך לשלם עמילות מכס (צ': ASAP Images)   
האינטרנט היא, בין השאר, חלון הראווה הגדול בעולם. מפתה לקנות מה שאתם רוצים ממי שאתם רוצים ובאיזה מחיר שאתם רוצים, כולל המעיל המדהים ההוא מהחנות בפריז, DVD של מחזמר קונג-פו מהפיליפינים ו-Weighted Companion Cube מעמק הסיליקון. המחירים, בהרבה מקרים, קורצים ומפתים.

אבל אז נוחתת עליכם המציאות כמו מחשבון אינטגרלי: האתר שממנו רציתם להזמין לא עושה משלוחים לישראל. כלומר אפשר, אבל רק דרך חברת שליחויות. ויש גם דמי משלוח. ומכס. וביטוח. עד שהמוצר שהזמנתם יגיע אליכם הביתה, הוא כבר יהפוך ממציאה לא נורמלית למשהו ששילמתם עליו הרבה יותר מדי.
 

7. פרסומות

 
מזל טוב, אתה הגולש ה-999,999 שרואה את המודעה הזאת! באמת, בלי צחוק. הקלק על הקוף וקבל 50$. רוצה סמיילים? סמיילים גדולים? סמיילים תלת-מימדיים? סמיילים מכוערים פחד? רוצה לשמוע את דובל'ה גליקמן? בעצם מי שואל אותך. תראה, המסך שלך מכוסה בעכבישים! לא, סתם, זאת פרסומת. סליחה שהפרענו לך לראות את הפרסומת שמתחתיה, זאת עם הבחורה שעבר עליה פוטושופ וצריכה ניתוח פלסטי. הדף שביקשת "בטעינה". כלומר, הוא יהיה בטעינה אחרי שתגמור להסתכל על הפרסומת הזאת. רוצה אולי סמיילים? בטוח שלא? למה?

האינטרנט חינמית, והמחיר של חינם הוא פרסומות - זה ברור וידוע. אבל אחרי כל כך הרבה שנים, איך זה שלא נמצאה הדרך ליצור פרסומות שלא יציקו, שלא יעליבו ולא יצעקו עליך?
 

8. התוכן לא מרוויח כסף

Google Adwords
 Google Adwords   
הדבר הכי מעצבן בפרסומות האלה? שהן לא עוזרות. תוכן באינטרנט לא עושה כסף. אתה יכול להשקיע שעות עבודה רבות בכל יום בכתיבת הבלוג שלך, אתה יכול לאסוף קהל של אלפי מעריצים שיקראו אותך מדי יום, אתה יכול גם מאוד ליהנות מזה. וכדאי מאוד שתהנה, כי פרנסה לא תראה מזה.

אפשר להשתמש ב-Adwords של גוגל, ואז תקבל מדי חודש מספיק כסף כדי לקנות בקבוק מים מינרלים בשביל הדרך לעבודה הקבועה שממנה לא תוכל לפרוש. ולא מדובר כאן רק בתוגת הבלוגר: אפילו לחברות מבוססות, להוציא כסף מהאינטרנט קשה יותר מאשר להוציא מים מן הסלע. את מספר האתרים בארץ שמרוויחים כסף מתוכן אפשר לספור וואלה על אצבעות וואינט יד One אחת.
 

9. אקספלורר

לוגו אינטרנט אקספלורר. עזבו, בואו לא נדבר על זה
 לוגו אינטרנט אקספלורר. עזבו, בואו לא נדבר על זה   
לפני כמה זמן ישבו אנשים וסיכמו על תקנים אחידים להצגת עמודי אינטרנט, כדי שאתרים ייראו אותו הדבר לכל גולש, ולא משנה באיזה דפדפן הוא משתמש. אנשי מיקרוסופט לא חשבו שהכללים חלים עליהם. ממילא 90% מגולשי האינטרנט משתמשים באינטרנט אקספלורר של מיקרוסופט. מה זה כבר משנה אם הוא תואם לדפדפנים אחרים, אם דפדפנים אחרים בקושי קיימים?

אלא שאז הגיע פיירפוקס, שהפך במהירות לאלטרנטיבה שפויה ורצינית לאקספלורר. פיירפוקס הוא דפדפן טוב יותר, ועובד לפי כל התקנים, אבל מעצבי האתרים כבר התרגלו להתאים את עצמם לבאגים של מיקרוסופט, ולכן הרבה אתרים עובדים באקספלורר, ובפיירפוקס - לא ממש. אם נדמה לכם שלהפעיל שני דפדפנים שונים ולהפעיל כל אחד מהם לסירוגין זה כאב ראש, תחשבו איזה כאב ראש זה למפתחים ולמעצבים.
 

10. טרולים

איך אתה יודע שהאתר שלך – בלוג, פורום, ווטאבר – הפך לקהילה? 1. לאנשים שמגיעים אליו יש בדיחות פנימות; 2. אם יש בו טרולים.

הטרול האינטרנטי הוא זן של בעל-חיים רפה שכל הניזון מתשומת לב, וכיוון שאין לו כל אפשרות להשיג את הצומי בדרכים חיוביות – כיוון שאין לו כשרון, אינטליגנציה או כריזמה – הוא משיג אותה באמצעות השנאת עצמו. הוא מקלל, מסכסך, מציף בהודעות זהות. אם מוחקים את ההודעות שלו, הוא בוכה מרה: "לא שמעתם על חופש הביטוי?".

יש כמובן עשרות זנים של טרולים, בגדלים שונים וברמות שונות של עיצבון, מהמטרד הקליל ("יתוש") ועד תופעה שדורשת התערבות משטרתית ("מגפת הדבר").
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 
תגובות
הוסף תגובה0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.
 
 
 
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by