ב-Online
 
 
 
 
 
 
 
 
העגלה החשמלית – מהירות זה דבר יחסי 

העגלה החשמלית – מהירות זה דבר יחסי

 
 
גילי סופר

האינטרנט המהיר כבר כאן, אבל הרבה פעמים אתם מקבלים הרבה פחות אינטרנט ממה ששילמתם עליו

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
בזמן האחרון מאוד אופנתי ללעוג לאינטרנט "המהיר". האמת היא שאם היינו יודעים לפני שנים אחדות עד כמה כל העסק הזה יישאר תקוע, האתרים יהפכו כבדים, והגלישה תישאר לא פעם חוויה מעיקה שעיקרה ציפייה, אולי היינו מוותרים על החיים ברשת, רק שכל הזמן נראה כאילו הנה זה בא, אוטוטו. מעבר לטון הנרגן הקבוע (זה מדור צרכנות אחרי הכל), יכול הגולש הביתי המחובר לאינטרנט מהיר כבר ממש לגלוש, אך מתברר שלא תמיד המהירות (או רוחב הפס) שהובטחו על ידי ספקית האינטרנט, בזק הם אלו שאכן תקבלו למחשב שלכם.

איציק פאר התחבר לשירות ה-ADSL של בזק לפני כשנתיים דרך נטוויז'ן. פאר מספר כי לאחר בבזק והציעו לו מספר אפשרויות מהירות. "הציעו לי חיבור של 1/2 מגה או חיבור של מגה וחצי, במחירים שונים, אני לא זוכר אותם בדיוק", מספר פאר, "אך מכיוון שהחיבור היותר מהיר לא עלה פי 3 אז נראה לי שזה יותר כדאי".
 
 
למרות שמשפחת פאר בחרה להתחבר לרשת במהירות הגבוהה ביותר שהוצעה להם, חשו בני המשפחה שמהירות הגלישה שלהם נמוכה מדי, והתלוננו על כך הן בפני נטוויז'ן והן בפני בזק. "התלוננו שוב ושוב וכל מה שעשו היה להחליף פילטרים", מספר פאר. "באיזה שהוא שלב הביאו לנו הביתה פילטר ענק שהיה אמור לפתור את הבעיה, מזל שהיה לנו ארון גדול ליד המחשב שהיה בו מקום כך שזה לא הפריע לנו". גם זה לא עזר, והגלישה נותרה איטית. חודש לאחר מכן הגיע שוב איש בזק לבית פאר ואמר שצריך להחליף את החיווט בבית, מספר פאר. "הבאתי בעל מקצוע והחלפנו את החוטים, תוצאות לא ראינו".
ממש לפני שהתייאשו התגלה למשפחת פאר שרש הבעיה: "בא איזה בחור מבזק, ואמר לי 'בחיים לא תוכל לגלוש במהירות של 1.5 מגה, התיבה שלך רחוקה מדי מהמרכזייה'. שאלתי אותו אם משמעות הדבר היא שמכרו לי משהו שלא יכלו לספק לי, אז הוא אמר בפשטות שכן".

פאר התקשר לבזק, "עד שלא איימתי בתביעה, לא הסכימו לתת לי החזרים", מספר פאר, "וגם זה אחרי שיחה עם אחת המנהלות". בסופו של דבר זיכתה אותו בזק בהפרשי המחיר עבור שנה וחצי בה היה מחובר ברוחב פס של 0.5 מגה, למרות שנרשם למסלול של 1.5 מגה. לדבריו, נטוויז'ן לא הסכימה לזכותו כלל, "הם אמרו שהם הולכים לפי המהירות שבזק מספקת והם לא יכולים לעשות כלום בנדון".
הכי נורא זה שמנצלים את זה שאנשים לא מבינים כלום בדברים האלה, ומוכרים להם לוקשים"

מנטוויז'ן נמסר בתגובה כי הלקוח היה מחובר לרוחב פס 1.5 מגה במשך כשנה וחצי ובאותה תקופה פנה הלקוח לתמיכה הטכנית של נטוויז'ן בטענה כי הגלישה איטית, אולם בחברה לא נראתה כל בעיה המצביעה על כך. לאחר אותה תקופה גילה הלקוח כי בעקבות תקלה טכנית של בזק במרכזייה שלו, רוחב הפס אותה סיפקה לו בזק לא עלה על חצי מגה. לעומת זאת, נטוויז'ן הקצתה ללקוח כל אותה תקופה רוחב פס של 1.5 מגה כפי שרכש ממנה, ואפשרה לו שימוש ברוחב פס זה כל אותה תקופה, משום כך אין החברה רואה סיבה לזכותו.

מבזק נמסר כי כל לקוח שהחברה מחברת לשירות האינטרנט המהיר, יכול לקבל את מהירות הגלישה שהוא מבקש, מבלי קשר למרחק. עם זאת, במקרה שהמרכזת רחוקה מ 4.5 ק"מ מהטלפון, בזק לא מספקת את השירות.

לגבי שאלת המהירות הנמוכה, במידה והלקוח מצא כי אכן זה קרה בגלל בזק, ולא בגלל הסיבות מסביב, מצליח מוקד התמיכה של החברה במרבית המקרים. בנוסף נמסר כי כל לקוח המבקש להצטרף לשירות האינטרנט המהיר יכול לבדוק האם הוא יכול להצטרף אליו ע"י הקשת מספר הטלפון באתר בזק
 
 
מקרה דומה קרה לד"ר אילן שלזינגר מחיפה. שלזינגר הוא מהגולשים הותיקים יותר ב-ADSL, עוד מימי הניסוי של בזק, אז לא הייתה כלל חלוקה לחבילות שונות של גלישה מהירה. גם הוא גילה במקרה שיש פער בין השירות עליו הוא משלם לאינטרנט זהב ולבזק, לבין השירות אותו הוא מקבל. בתחילה, כשעוד היה חלק מניסוי בזק, גלש שלזינגר במהירות של 1.5 מגה, וכך היה עד לחודש מאי שעבר.

במאי ביצעו אינטרנט זהב, ובזק (כמו גם ספקיות אינטרנט אחרות) הפרדה של הגולשים לחבילות גלישה שונות, על פי מחירים, ורוחב הפס שהוקצה לשלזינגר הוצר לחצי מגה. זאת לדבריו, מבלי שאיש יידע אותו על כך. במשך חודשים גלש שלזינגר במהירות נמוכה בהרבה משחשב. "עליתי על זה במקרה", הוא מספר, "כשצלצלתי בשביל לנהל מו"מ של המחיר ואמרו לי שאני מחובר לחבילה של חצי מגה". שלזינגר התרגז על כך שאיש לא יידע אותו על השינוי ברוחב הפס, וכי במשך כל אותם חודשים המשיך לשלם גם לבזק בעבור המסלול היקר יותר. "ההסבר שלהם היה מגומגם" מספר שלזינגר, "חלק אמרו שזה בהוראת משרד התקשורת חלק אמרו כל מיני דברים אחרים, היום הם כבר מודים שהם שינו את זה לחצי מגה". בסופו של דבר, לאחר חליפת מכתבים עם ראש צוות קשרי הלקוחות של החברה, הסכימה החברה לזכות את חשבונו עבור הפרש התשלומים לבזק בין מחיר השירות ל-0.5 מגה לבין 1.5 מגה, "מתוך ראיה צרכנית". שלזינגר מתרעם על כך שאיש לא יידע אותו על השינוי בחבילת הגלישה שלו, וכן על העמימות שיש סביב כל עניין רוחב הפס. "מדוע באף מסמך שאתם שולחים לי, ובחשבוניות" שואל שלזינגר במכתבו לאינטרנט זהב, "אינכם מציינים את חבילת הגלישה כולל מהירות? האם יש לכם משהו להסתיר ??".

מחברת אינטרנט זהב נמסר בתגובה כי הלקוח שילם לחברה בעבור גלישה במהירות חצי מגה בלבד, בעוד שלחברת "בזק" הוא שילם על מהירות גלישה של 1.5 מגה. החברה החליטה, לפנים משורת הדין, לזכות את חשבונו בעבור הפרש התשלומים ואף להציע לו הטבה שמיועדת ללקוחות חדשים בלבד. ד"ר שלזינגר העדיף שלא לקבל את ההטבה ולא לשנות את מהירות החיבור שלו, לשון התגובה.

בשני המקרים זוכו הלקוחות בעבור התשלום העודף ששילמו בעבור רוחב פס שלא קיבלו. אולי הם לא קיבלו את כל המגיע להם, או לא פוצו בעבור עגמת הנפש אך לפחות חלק מהתשלום המוגדל הוחזר להם. השאלה המעניית היא כמה לקוחות לא יודעים כלל כי מהירות הגלישה שמתאפשרת להם בפועל אינה עולה בקנה אחד עם החבילה אותה הזמינו. מה גם שההתחייבות היא למהירות מקסימלית, ואין כל התחייבות למהירות מינימלית. בכל מקרה, מאוד מאוד מומלץ לבדוק את מהירות הגלישה שלכם. אולי אתם בכלל כל כך רחוקים מהמרכזייה שאי אפשר טכנית לספק לכם את רוחב הפס שהזמנתם, אולי מסיבות לא ברורות נרשמתם בחבילה של פס צר, ואתם ממשיכים לשלם על פס רחב. שווה לבדוק.
 
 
איך בודקים?

השבוע דווח ב-ynet על אתר המאפשר לבדוק את ביצועיהם של חמשת ספקי האינטרנט הגדולים, לעניין הנ"ל הוא לא יועיל, אבל הוא שווה הצצה מדי פעם. האתר ידווח בין היתר על זמינות השירות, קצב ההורדה, קצב הגלישה בפועל של חמישה מחשבים שיושבים במשרדיו וגולשים לאותו המקום באותו הזמן. חבל שהספקים הקטנים אינם נמדדים גם כן.

מי שמה שמעניין אותו היא דווקא מהירות הגלישה שלו, מהמחשב שלו ודרך הספק שהוא עובד איתו, יכול לעשות זאת בעזרת תוכנות שונות או אתרים שונים.


חשוב לציין שלפני שאתם מרימים טלפון לספק האינטרנט ומרימים את מוקד השירות שלו בצעקות, שווה לקחת בחשבון שאיטיות גלישה עשויה להיגרם מחיבור לא תקין, ממחשב חלש או ממערכת חיווט בעייתית אצלכם בבית.

מחברת אינטרנט זהב לא נמסרה תגובה עד למועד פרסום הכתבה
 
נפגעתם? דפקו אתכם? ראיתם מזימה שמתרחשת ברשת? או אפילו סתם יש לכם סיפור מרגיז לחלוק כתבו לנו ונשתדל לעזור

גילוי נאות: נענע היא חברה בת של נטוויז'ן
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by