ב-Online
 
 
 
 
 
 
 
 
אפשר לפתח משחקים בישראל 

אפשר לפתח משחקים בישראל

 
 
אילן גלר ואלעד קפלן, גיימר

ראיון עם אנשי חברת המשחקים הישראלית Funtactix לרגל יציאת מוצר הבכורה Slider Party

 
 
 
 
 
 
 
 
 
צבעוני, נגיש, קליל - Slider Party (צ': גיימר)
 צבעוני, נגיש, קליל - Slider Party (צ': גיימר)   
צבעוני, נגיש, קליל ומהנה הן מילות המפתח. חברת Funtactix הישראלית שואפת ליצור משחקים שמסוגלים לרתק אנשים מכל הסוגים, בין אם הם גיימרים כבדים או סתם מצאו להם כמה דקות פנויות מול המסך. הכותר הראשון שלהם, Slider Party (אותו תוכלו להוריד בערוץ התוכנות) מציג חווית אקשן בה שחקנים יכולים לירות זה בזה בזירות קרב צבעוניות ומלאות בנשקים מגניבים.

על מנת לשמוע עוד על תוכניות החברה לעתיד הקרוב והרחוק, נסענו למשרדיה בתל-אביב, המקושטים בשלל פוסטרים של המשחקים המובילים בשוק. דורון ניר, מנהל הקהילות של Funtactix, ואמיר לוטן, המעצב הראשי ומפיק המשחק, שמחו לענות על שאלותינו הרבות בנוגע למשחקים, פיתוח בישראל, והתוכניות לעתיד.
 

תוכלו לספר לנו מה מצבו הנוכחי של המשחק הראשון שלכם, Slider Party?

 
אמיר: ''הוא בחוץ! בלי יותר מדי רעש שמנו את Slider Party בשרתי ההורדות, העלנו אתר קהילה והמשחק באוויר עם אחראים מטעמינו, שנכנסים לשרתים על מנת להקשיב לאנשים ולקבל משוב. כרגע אנחנו ממשיכים לעבוד על המשחק, להוסיף תכנים, לתקן באגים ולהדק את הקשר עם הקהילה.''

במהלך בדיקות הבטא סיפרתם לנו שמדובר בחלק מפרויקט גדול יותר

אמיר:'' Slider Party הוא אכן החלק הראשון של משהו גדול יותר, שקושר בין פעילויות שונות, יחד עם אתר קהילה שמחבר בין כל המשתמשים. אנו נותנים דגש נרחב על חשיפת אנשים אחד לשני והצגת הישגיהם במשחקים. בניית הכותר נעשית מתוך מחשבה שכל אחד יוכל להכנס לפלטפורמה שלנו בעתיד ולהקשר לקהילה.''

דורון: ''מה שעברנו עד כה היה תהליך של בדיקת המשחק הראשון. מדובר בחלק אחד מעולם גדול בהרבה. יש לנו חזון כיצד דברים אמורים להראות בסוף התהליך כשהכל מושלם. אנו מקווים להציע מגוון גדול מאוד של חוויות משחק, שקשורות אחת לשניה דרך קהילה אינטרנטית עשירה עם הרבה מרכיבים.

זה שונה, נניח, ממה שניתן למצוא בקהילה של Steam. בעוד Steam נולד כשירות להפצת משחקים, בה האינטראקציה בין המשתמשים כמעט ואינה קיימת, אנו מתקוונים ליצור כמה שיותר חיבור בין המשחקים והמשתמשים השונים. לא יקרה מצב בו תעבור ממשחק אחד לשני ותאלץ להתחיל הכל מהתחלה.''
 

יש עוד משחקים בדרך?

לא לגיימרים כבדים. Slider Party (צ': גיימר)
 לא לגיימרים כבדים. Slider Party (צ': גיימר)   
אמיר: ''אנו מתכננים הרבה משחקים ופעילויות. יש לנו יתרון בהוצאת המשחקים הבאים משום שיש לנו כבר מנגנון ומנוע כבסיס. כרגע אנחנו עובדים יותר על תוכן מאשר על תשתית.''

דורון: ''כיוון שהנחנו את התשתית, להוסיף משחקים לחוויה זה יותר כמו פיתוח תוכנות בפייסבוק, מאשר יצירת מערכת שלמה. אז זמן הפיתוח של המשחקים הבאים צפוי להתקצר. לקראת סוף 2008 אנו מקווים לחשוף את המותג המלא.''

מה החזון? למי זה בעצם מיועד?

אמיר: ''זו שאלה שאנו דנים בה הרבה. השאיפה היא להתאים לכולם, שכל מי שמעוניין יוכל למצוא את עצמו בתוך העולם שלנו, בין אם עומדים לרשותו דקות ספורות או מספר שעות. Slider Party, המשחק הראשון, הוא בעצם משחק יריות שהופשט. לקחנו את המשחק לכיוון יותר ארקיידי, שמתאים לשחקנים שאינם מחפשים חוויות כבדות בסגנון ''Unreal Tournament''. כך נוכל למשוך אנשים בעלי זמן מועט, שאינם כה מעורים בתעשיית המשחקים, ועדיין לתת משהו לשחקנים ה''כבדים'', שרוצים משהו כיפי, קליל ושונה, מבלי להתחייב לשעות משחק ארוכות.''

דורון: ''עשינו במהלך הסתיו בדיקות בטא מדי יום. אחת המחמאות הגדולות שקיבלנו הגיע דווקא מאחד הגיימרים הכבדים שהשתתף בבדיקות. לאחר ששיחק כמה סיבובים, הוא אמר שמדובר במשחק עליו ניתן להתרפק בקלות בשעות הקטנות של הלילה, לאחר מסיבת רשת מיגעת. הוא לא דורש יותר מדי, סלחני לשחקן, ופשוט מאוד ביחס למשחקים מסחריים בהם סנייפר צולף לך בראש על כל טעות קטנה. ההגדרה הזו מאוד מצאה חן בעיני!

באחת הפעמים בהן ערכנו בדיקת בטא הגיעה קבוצה של מספר ילדים וילדה בגילאים 7-11, שפשוט ישבו ונהנו. כששאלנו אותם באילו משחקים הם נוהגים לשחק, הם ענו שבעיקר ב''Maple Story'' ושאר דברים קלילים וצבעוניים שניתן למצוא באינטרנט. הפרויקט שלנו מסוגל לעניין הרבה אנשים ולגעת גם במי שאין לו הרבה קשר למשחקים. אנו ניתן לכולם דרך להשתלב בחוויה הכוללת.''
 
 

אתם משתמשים הרבה במילה ''פעילות''. למה בדיוק הכוונה?

אינטראקציה בלתי מחייבת. Slider Party (צ': גיימר)
 אינטראקציה בלתי מחייבת. Slider Party (צ': גיימר)   
דורון: ''יש הרבה דברים שנכנסים לתחום המעורפל בין משחק לתוכנה. קח לדוגמה את פייסבוק, שם תמצא תוכנה המאפשרת למכור ולקנות חברים. זה לא בדיוק משחק, אלא סוג של אינטרקציה בלתי מחייבת. זה נקרא אצלנו ''פעילות''. באופן דומה, בפורומים של גיימר יש מערכת כוכבים. מדובר למעשה במשחק חברתי, שאינה דורשת חוויה אינטנסיבית. אנו מתכוונים לישם פעילות דומה בתוך המשחק. תוכל להשקיע נקודות שצברת במשחק אחד כדי לשדרג את עצמך במשחק אחר, כך שתוכל לשחק בלי להתחיל מאפס.''

כיצד יראה העולם בו הכל מתרחש?

אמיר: ''עוד לא החלטנו אם מדובר בלובי או משהו אחר. ההגדרה היא שיהיה נושא כללי, מראה, הרגשה ודמויות, שיהוו מכנה משותף לכל הפעילויות. אם יש לי דמות ב-Slider Party, אוכל ללכת לשחק במשחק אחר, יחד עם המראה והציוד שלה. אותה דמות תופיע גם באתר הקהילות. מדובר בעולם שמאגד הכל יחד.''

דורון: ''זה לא בהכרח אומר שניצר עולם תלת-מימדי בו תוכל להסתובב. בעולמות וירטואליים יש רמות שונות של מימוש גראפי, כמו לדוגמה בפייסבוק או ''גאיה און-ליין''. ברגע שאתה משתמש באותו שם משתמש וסיסמא למגוון רחב של חוויות, אתה נמצא למעשה במרחב וירטואלי.''
 

גם השחקנים תופסים את זה כך? זה לא יראה כמו אוסף משחקונים קשורים יחד?

רוצים משהו קל, נגיש ונוח. Slider Party (צ': גיימר)
 רוצים משהו קל, נגיש ונוח. Slider Party (צ': גיימר)   
דורון: ''עבור מספר הולך וגדל של משתמשים שאנחנו מחשיבים משתמשי ''קאזו''אל'', אתר משחקים הוא מרחב וירטואלי בדיוק כמו שאנו תופסים את World of Warcraft. הם אינם צריכים עולם עם גראפיקה מתקדמת.

אני לא מאמין שנפתח מנוע תלת-מימד, אלא נעשה משהו קל, נגיש ונוח דרך האינטרנט. בצורה זו יהיה ניתן לשחק בכל מקום – בבית, בלימודים, בעבודה ובמקומות בלי מחשבים מתקדמים.''

אמיר: ''יש יתרון אדיר בכך שתוכל להזמין אנשים לשחק בכל אחת מהפעילויות מחדר אחד, מבלי להתרגל לממשקים אחרים.''

מה הפעילויות הבאות שאתם מתכננים ליצור?

דורון: ''המקסימום שניתן לחשוף כרגע זה שהחוויה הבאה תוסיף כלי רכב למה שכבר יצרנו. אני מעדיף לא להגיד יותר מזה כי אנו עוד נמצאים בשלבי התכנון. בסופו של דבר יהיו לנו מגוון חוויות: ספורט, רכבים, משחק מרובה משתתפים, אקשן ועוד פעילויות באינטרנט.''

אמיר: ''ובכך היינו הכי מעורפלים שרק אפשר להיות...''
 

והכל בחינם?

 
אמיר: ''אנחנו רוצים שאנשים יכנסו ויתנו לנו משוב, כך שנוכל לשפר את החוויה. כרגע אין לנו החלטות בנושא הכספי. אנחנו רוצים לראות איך אנשים נהנים מהעולם הזה.''

דורון: ''קודם משתמשים, אחר כך כסף. כרגע לא פותח שום דבר בעזרתו נוכל לגבות כסף בעתיד. החברה היא צעירה ומנסה לעשות בהצלחה משהו שעד עתה לא הצליח כל כך בארץ. נלמד ללכת לפני שנלמד לרוץ, ונלמד לרוץ לפני שניקח על זה כסף.''
 

בואו נדבר קצת על תעשיית המשחקים הישראלית. מדוע לדעתכם לא מפותחים כאן משחקים מסחריים מצליחים?

המשחק כבידור לגיטימי. Slider Party (צ': גיימר)
 המשחק כבידור לגיטימי. Slider Party (צ': גיימר)   
אמיר: ''יש סיבות מאוד ברורות למה תעשיית המשחקים לא מתרוממת בארץ. זה מתחיל בגישה מאוד מזלזלת כלפי התעשייה. אין מודעות, אין הסתכלות על משחקים כבידור לגיטימי. לא רבים המקומיים שמוכנים להתעסק בתחום המשחקים. כמובן שיש גם פחד וחוסר יכולת להתמודד מול התעשייה המבוססת בעולם. בחברות הפצה ופיתוח בחו''ל יש מאות אנשי פיתוח, הרבה כישרונות ומיליוני דולרים. בארץ אין לאנשים ניסיון בהרמת משחק ואין משאבים ליצור כותרים מהשורה הראשונה. בארץ מפתחים בעיקר משחקים קטנים, שדורשים פחות תקציבים ומומחיות.''

דורון: ''בתחום המשחקים לסלולרי ישראל היא מדינה מפותחת יותר מלא מעט מדינות אירופאיות. הבעיה קיימת רק בתחום המשחקים היקרים, שפיתוחם דורש תקציבים גדולים. מאותה סיבה ישראל גם אינה מפתחת סרטים עם אפקטים מיוחדים יקרים. עם זאת, בתחום משחקי הקאז''ואל אנו מובילים עם חברות כמו ''אוברון'', שהוקמה על ידי ישראלים ומובילה בתחומה בעולם. ישראל גם מאוד חזקה בתחום ההימורים ברשת.''

אמיר: ''מה שהזכרת הוא בעצם כניסה של ישראלים לנישות צעירות בתעשיית המשחקים. הימורים ומשחקי סלולר הם תחומים יחסית חדשים. זה מאוד מדבר אלינו – כניסה לנישות צעירות בתעשייה, שדורשות יותר חשיבה יצירתית והבנה של התחום מאשר תקציבי ענק.''
 

כיצד ישראלים יכולים להשתלב בתעשיית המשחקים?

ציונות תל אביבית. Slider Party (צ': גיימר)
 ציונות תל אביבית. Slider Party (צ': גיימר)   
דורון: ''כל מי שמעוניין להתעסק במשחקים יכול. החל מרמה של מעורבות קהילתית ועד לפיתוח.''

אמיר: ''יש הרבה דרכים להשתלב. זה לא אומר שכל אחד יכול לפתח את God of War יחד עם חבריו, אבל יש מקומות רבים לחקור ומי שיש לו תאווה ותשוקה לדבר יכול להתחיל מלמטה ולהתקדם.''

יש משהו שמייחד אתכם בתור מפתחים 'ישראלים'?

דורון: ''יש לי סיפור. הולך להצטרף לחברה מנכ''ל בשם סאם גלסנברג, שהוביל את קבוצת הפיתוח של DirectX במיקרוסופט, ישב עם כל המפתחים הגדולים והגדיר להם מה לעשות. מדובר ביהודי כשר ונלהב, שהחלום הכי גדול שלו הוא להקים בישראל תעשיית משחקים ראויה. הוא מגיע על מנת לעשות ציונות בתל-אביב בזמן שיכל לעבוד בכל חברה בעולם!
 
האם הוא יצליח ליצור נישה חדשה? Slider Party (צ': גיימר)
 האם הוא יצליח ליצור נישה חדשה? Slider Party (צ': גיימר)   
ברשימת השרתים של המשחק מופיעים ישראל, אירופה ואמריקה. בהתחלה שאלתי האם זה חכם לשים את ישראל בראש הרשימה. בסופו של דבר הוחלט שכך נעשה – ושאם רוצים להפיל לנו שרתים, שרק ינסו!

יש כאן אלמנט של ציונות. הרבה חברות מקומיות מצניעות את זה שהן ישראליות, אנחנו גאים בכך ומודעים לעובדה שאנחנו בתל-אביב. במצגות שהראנו למשקיעים בגיוס הכספים הראשוני, כתוב במפורש שמדובר בחברת משחקים ישראלית. הציונות בהחלט משחקת כאן תפקיד.''

מה התוכניות לעתיד?

אמיר: ''אנחנו עובדים יומם וליל במטרה להעמיד עד סוף השנה עולם תוכן מפוצץ. מה היעד? ליצור נישה חדשה, שתמשוך שחקנים מכל הסוגים.''

דורון: ''התפיסה המוכרת כיום היא שמשחקים הם מוצר. אנו קונים משחק בעל כמות מוגדרת של שעות ובהן מסתכמת החוויה. העולם לאט לאט מתקדם למקום בו משחקים מפסיקים להיות מוצר ומתחילים להיות שירות.

לדוגמה, World of Warcraft הוא כבר שירות לכל דבר. מחירו של המשחק זהה לזה של חודש שימוש. זהו שירות מתחדש, מקום שבו מתרחשים אירועים. באופן דומה, גם אנחנו מסתכלים על העתיד של החברה בתור חברת שירות ולא חברת מוצר. אנחנו לא הולכים לנסות להוציא משחק אחד ואז עוד אחד, אלא שירות עם משתמשים, מוצרים ופעילויות, שימשכו לאורך השנה.''
 

יש לכם מסר לקוראים?

רק 30 מגה. Slider Party (צ': גיימר)
 רק 30 מגה. Slider Party (צ': גיימר)   
דורון: ''מי שרוצה להתעסק בגיימינג בארץ יכול לעשות זאת לפרנסתו. שאף אחד לא יתבכיין או יקטר על מצב התעשייה המקומית אלא פשוט יעשה. לא צריך ניסיון – יש הרבה עובדים אצלינו שהתחילו בתור בודקי משחק מהשורה.''

וסיבה להוריד את Slider Party?

דורון: ''שיורידו וינסו. זה בחינם ושוקל 30 מגה-בייט בלבד – אין מה להפסיד!''

אמיר: ''אנחנו עדיין חברה קטנה וככזו מאוד מקשיבים למשתמשים. יש לנו זמן לשבת, להסתכל ולהפנים. מי שידבר איתנו ויהיה פעיל בקהילה יקבל המון תשומת לב. אנחנו רוצים כמה שיותר אנשים כאלה ובמיוחד בארץ. נשמח לשמוע כל הצעה!''
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 
תגובות
הוסף תגובה0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.
 
 
 
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by