ב-Online
 
 
 
 
 
 
 
 
הקמת עסק ברשת: הקשר עם הלקוח 

הקמת עסק ברשת: הקשר עם הלקוח

 
 
דנה פאר

רוצים לפתוח חנות וירטואלית אבל אין לכם כסף או ניסיון עסקי? במדריך המפורט הזה תלמדו כיצד עושים זאת כמעט לגמרי בחינם. כתבה רביעית בסדרה: איך שומרים על קשר עם הלקוחות ובאיזה סוגיות משפטיות חשוב לטפל?

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
תזכורת: בעודה מתמחה שמגרדת את שכר המינימום, הקימה דנה חנות וירטואלית באינטרנט. בסדרת הכתבות "הקמת עסק ברשת" היא מפרטת את שלל הטריקים והטיפים שאיפשרו לה לעשות זאת.

בחלקים הקודמים בסדרה הכתבות הסברתי כיצד לרכוש דומיין מתאים, היכן כדאי לאחסן את האתר, לאילו סוגיות חשוב להתייחס בתהליך העיצוב, וכיצד לתכנת את האתר ולגבות תשלומים מהלקוחות.

בכתבה הנוכחית אתייחס לחשיבות הקשר עם הלקוח ולמספר עניינים משפטיים שאי אפשר להקים אתר עסקי מבלי לתת עליהם את הדעת.
 

צעד 6#: הקשר עם הלקוח

 אחד העמודים החשובים ביותר באתר שלכם יהיה עמוד ה"אודות", או "מי אנחנו?". לקוח שמשאיר את מספר האשראי שלו באתר רוצה לדעת מי בדיוק עומד מאחוריו. תוכלו לנקוט בגישה העסקית-רצינית או האישית, תלוי במה שמתאים יותר לכם ולמוצר/שירות שלכם.

טיפ מעולם יחסי הציבור: כיתבו עמוד זה בצורה שמתאימה להודעות לעיתונות והוסיפו תמונות באיכות גבוהה של המוצר/השירות/הסלוגן. בצורה זו, אם יתמזל מזלכם ועיתונאי ירצה לציין את האתר שלכם בכתבה, תעלו את הסיכוי לכך שהוא אכן יעשה זאת כיוון שתהפכו את עבודתו לקלה יותר. 
כלל אצבע: כל לקוח ירגיש בטוח יותר אם הוא יוכל ליצור קשר טלפוני עם בעלי העסק, ולכן עמוד של "צור קשר" הוא בגדר חובה ממש. בעמוד זה רצוי שתשאירו מספר טלפון נייח, מכיוון שמספר כזה מרמז ללקוח - ולו באופן בלתי מודע - על קיומו של משרד או מבנה קבע לעסק, עובדה המשדרת אמינות, מקצועיות ורצינות.

במידה ואין לכם מספר נייח השאירו מספר נייד, או לחילופין שיכרו שירות שתפקידו לענות לטלפונים ולהעביר אליכם הודעות.

אופציה נוספת שראוי לשקול לעשות בה שימוש היא SkypeMe! - כפתור של סקייפ שמציבים באתר, והלקוחות יכולים ללחוץ עליו ולהתקשר בחינם למפעילי האתר באמצעות סקייפ.

חשוב מאוד: את מספר הטלפון שלכם ציינו לא רק בעמוד "צור קשר", אלא גם בעמוד הבית של האתר, שהוא הראשון אליו מגיעים הגולשים. לא תאמינו עד כמה סבלנותם של הגולשים קצרה - גם אם מי מהם ירצה ליצור עימכם קשר, הטירחה הנוספת שבהקלקה על עמוד "צור קשר" תוריד פלאים את הסיכוי שהוא באמת יעשה את זה - ואופס, חבל; הפסדתם לקוח פוטנציאלי.

בנוסף ליצירת קשר טלפוני, אפשרו ללקוחות גם לכתוב לכם הודעות דרך האתר. מסיבות שמיד יפורטו אל תשאירו באתר כתובת מייל, אלא הכינו עבורם טופס פניה מיוחד.

שיטות להימנעות מספאם
אם אתם בכל זאת מתעקשים להשאיר כתובת מייל, אזי כיתבו אותה כטקסט, שימרו את המסמך כתמונה והעלו את קובץ התמונה לאתר. זאת בכדי שבוטים אוטומטיים, כאלו שמחפשים כתובות אימייל ברשת ושולחים אליהן ספאם אקראי, לא יוכלו לקרוא את הכתובת הזאת ולהפציץ את תיבת הדואר שלכם בזבל.

אפשרות נוספת: לעוות בכוונה את כתובת המייל, בצורה שתהיה מובנת לגולשים אבל לא לבוטים האוטומטיים (לדוגמה: business@REMOVETHISTEXTdomain.com).

אם בחרתם להשאיר כתובת מייל, הקפידו כמובן שהיא תהיה עם שם הדומיין שלכם, ולא איזשהי תיבת ג'ימייל גנרית שתשאיר על הלקוחות רושם לחלוטין לא מקצועי.
 
 

צעד 7#: עניינים משפטיים

עד כמה שזה אולי נדמה כקטנוני ולא משמעותי עבור מי בינינו שלא עוסק במשפטים, האתר שלכם לא יכול בשום פנים ואופן לעלות לאוויר בלי תקנון. התקנון שלכם יחסוך לכם בעתיד אי בהירויות מול הלקוחות, ויום אחד, מי יודע, אולי גם יציל אתכם ממאבק משפטי מתיש. בנוסף, אם אתם מעוניינים לחתום על הסכמי סליקה מול חברות האשראי, הן ידרשו מכן להציג בפניהן תקנון משפטי מסודר.

רצוי שלא תסתפקו בהצגת התקנון באתר בלבד, אלא גם תדרשו מהלקוח לסמן משבצת של "קראתי את התקנון" לפני שהוא רוכש מכם מוצר או שירות, בדיוק כפי שעושות כל חברות התוכנה הגדולות כשאתן מתקינים מוצר שלהן על המחשב.

אין לכם כסף לעורך דין? חבל, אבל לא נורא; תקנונים נועדו בסופו של דבר לתקשורת בין בני אדם, לא בין עורכי דין. השקיעו מספר שעות בקריאה של תקנונים אחרים באינטרנט ונסחו גרסה משלכם (לא להעתיק!), שתתאים לאתר.

בין הסעיפים שכל תקנון חייב לכלול: הסברים על פרוצדורות ההזמנה של השירות, המוצר או התוכן, פרוצדורות האספקה, ומה קורה במקרה שהלקוח מעוניין לבטל את העסקה. כמו כן עליכם לציין עד היכן מתפרשת אחריות מפעילי האתר על המוצר או העסקה, ובנוסף - מהי סמכות השיפוט, והאם היא מקבילה או ייחודית (למרות הכל, באופן אידיאלי מומלץ מאוד שעורך דין יעבור על התקנון שלכם, בעיקר אם אין לכם רקע כלשהו בעולם המשפט).
 

ושוב, זכויות יוצרים

 האתר שהקמתי מוגן אומנם תחת רישיון "כל הזכויות שמורות", אבל על עמוד מסויים באתר, בו הענקתי טיפים כלליים לגולשים, העדפתי להגן ברישיון CC. זאת על מנת שהגולשים יוכלו לעשות שימוש בתכני העמוד ולהפיץ אותם ברשת, אבל בתמורה יצטרכו לייחס את המקור לאתר. כך מושגות שתי מטרות בבת אחת: פרסום האתר, והעלאת הדירוג שלו בגוגל (כיצד לפרסם את האתר ואיך להעלות את הדירוג שלו בגוגל - בכתבה הבאה בסדרה). 
סוגיה משפטית חשובה נוספת נמצאת בתחומי זכויות היוצרים, כאשר הפעם זכויות היוצרים שלכם הן אלו שזקוקות להגנה. ישנם סוגי רשיונות שונים של זכויות יוצרים, ולא בטוח שכל העמודים באתר שלכם מתאימים לאותו סוג רישיון.

אם אין לכם כח להתעסק בנבכי הרשיונות השונים, פשוט הגנו על כל האתר שלכם ב: "© כל הזכויות שמורות", אבל ייתכן שעל עמודים מסויימים באתר תעדיפו להגן דווקא ברישיון CC (ראו הרחבה בצד).

***
זהו, מזל טוב: הקמתם חנות וירטואלית פעילה. עכשיו מתחילה העבודה הקשה באמת: להתחיל לפרסם ולמכור.

בכתבה הבאה בסדרה נתייחס לדרכי פירסום לתפרנים חסרי ניסיון ולשיטות להעלאת הדירוג בגוגל.

בכתבות הקודמות:
דומיין והוסטינג (אירוח לאתר)
איך לעצב אתר
כיצד מתכנתים אתר
שיטות לגביית תשלומים מהלקוח

לצפיה באתר העסק שהוקם תוך יישום העקרונות שהוסברו בכתבה, ליחצו כאן.
יש לכם שאלות אליהן לא התייחסנו בכתבה? כיתבו לנו מייל, ונשתדל להתייחס אליהן בהמשך הסדרה.
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 
תגובות
הוסף תגובה0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.
 
 
 
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by