ב-Online
 
 
 
 
 
 
 
 
הקמת עסק ברשת: תיכנות וגביה 

הקמת עסק ברשת: תיכנות וגביה

 
 
דנה פאר

רוצים לפתוח חנות וירטואלית אבל אין לכם כסף או ניסיון עסקי? במדריך המפורט הזה תלמדו כיצד עושים זאת, צעד אחר צעד, וכמעט לגמרי בחינם. כתבה שלישית בסדרה: איך מתכנתים אתר וכיצד גובים תשלומים מלקוחות?

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
תזכורת: בעודה מתמחה שמגרדת את שכר המינימום, הקימה דנה חנות וירטואלית באינטרנט. בסדרת הכתבות "הקמת עסק ברשת" היא מפרטת את שלל הדרכים, הטיפים והטריקים שאיפשרו לה לעשות זאת - ובזול.

בחלקים הקודמים בסדרת הכתבות הסברתי כיצד לרכוש דומיין מתאים, היכן כדאי לאחסן את האתר ולאלו סוגיות חשוב להתייחס בתהליך העיצוב.

אחרי שעברתם את שלב העיצוב (או אם החלטתם לוותר על העיצוב ולהשתמש במערכת מסחר אלקטרוני), עומדות בפניכם שלוש אפשרויות: להשתמש בחנות וירטואלית מוכנה מראש, להשיג מתכנת או... לתכנת לבד.

בכתבה זו נסקור כל אחת מהאפשרויות, על היתרונות והחסרונות שלהן. בנוסף לכך יפורטו כל האופציות הקיימות לגביית תשלומים מלקוחות האתר.
 

צעד 4#: תיכנות האתר

אתר מכירת פרחים שעושה שימוש במערכת OSCommerce (צילומסך:  OSCommerce)
 אתר מכירת פרחים שעושה שימוש במערכת OSCommerce (צילומסך: OSCommerce)   
לפני שאתם ניגשים למשימה, קחו בחשבון כי תכנות אתר חדש לגמרי מאפס כרוך בטרחה רבה ובהוצאות לא קטנות. לפני שאתם משקיעים בכך, כדאי קודם לבחון אופציות נוספות.

מערכות מסחר אלקטרוני
אם תקלידו בגוגל את צירוף המילים "מערכת מסחר אלקטרוני" תמצאו שלל אתרים שמציעים לכם מערכות מוכנות מראש מסוגים שונים. המערכות הללו הן בעצם חנויות וירטואליות שמאפשרות לכם להציג את המוצרים שלכם בצורה נוחה ומסודרת. הן, כמובן, יעלו לכם כסף, אך מדובר בסכום קטן יותר מאשר אם תשכרו מתכנת. כמו כן, קחו בחשבון שיש צורך בידע טכני מסויים על מנת להתקין את המערכות להתאימן לצרכים הספציפיים שלכם.

אם סוגיית הכסף מאד בעייתית, כדאי שתשקלו לעשות שימוש באחת ממערכות המסחר האלקטרוני החופשיות לשימוש, כגון OSCommerce הוותיקה (שיש לה תרגום סביר לעברית, אבל היא ישנה וכבר אינה מתפתחת או זוכה לתמיכה טכנית מסודרת) או ZenCart החדשה יותר (שהתרגום שלה לעברית בעייתי, וזה בלשון המעטה).

שכירת מתכנת
אם אין לכם ידע בתכנות מומלץ בחום לשכור את שירותיהם של מתכנת או של חברת בניית אתרים. בשלב זה כדאי להוסיף הבהרה חשובה:

עד כה, למרבית שלבי הקמת העסק שסקרנו אפשר היה למצוא פתרונות זולים ומשביעי רצון. אך שלב התכנות חשוב כל כך, שגם אם תוכלו, לא בטוח שתרצו להשתמש בפתרון הזול ביותר. איפיון טוב של האתר ותכנות איכותי שלו - בעיקר של מנגנון הרכישה - הם קריטיים להצלחת האתר בהמשך. תכנות טוב משמעו פעילות תקינה של האתר, רושם שהוא יעשה על הלקוח והדירוג שהוא יזכה לו במנועי החיפוש. כך שמומלץ להשקיע את מירב התקציב שלכם בנקודה הזאת.

מי שידו אינה משגת לשכור מתכנת יוכל להיעזר באתרים כגון GetAFreelancer.com על מנת ליצור קשר עם מתכנתים ממדינות עולם שלישי שטרם שמעו על קיומו של המושג "שכר מינימום". המתכנתים ההודים והסינים אומנם לא עובדים בחינם, אבל הם גובים מחירי רצפה יחסית לאלו הישראלים, ומדובר בפתרון שהולך ונעשה פופולרי יותר ויותר בכפר הגלובלי שאנו חיים בו כיום.

עם המתכנת הזה, לא חשוב מאיפה הוא בעולם, תוכלו לתקשר בחינם באמצעות אימייל, צ'טים, סקייפ או יאיא. זיכרו שאם אתם מחליטים לנקוט בדרך זאת, חשוב מאד - ואף קריטי - שתאפיינו למתכנת את האתר שאתם מעוניינים בו בצורה המלאה ביותר האפשרית.

תכנות עצמי
אם אפילו מתכנת הודי הוא מעבר להישג ידכם, תוכלו להיעזר בתוכנות לבניית אתרים, דוגמתSiteBuilder ודומיו (חיפוש קל בגוגל, גם בעברית, יניב לכם לא מעט תוצאות והצעות). גם אם התוכנות הללו אינן חינמיות אלא עולות קצת כסף, הרי שזה עדיין לא מתקרב לסכום שתצטרכו לשלם למתכנת.

שימו לב: התוכנות הללו לא יאפשרו לכם לבנות מנגנון דינמי של רכישה באשראי, אלא רק עמודים סטטיים. מצד שני, זה לכל הפחות יחסוך לכם את התשלום על יתר עמודי האתר. בנוסף, לא חייבים לגבות כספים מהלקוחות דווקא באמצעות אשראי. התייחסות לכך - בסעיף הבא.

הערה אחרונה בנוגע לתכנות האתר: אם אתם מלנקקים מתוך האתר שלכם לאתר אחר, הקפידו שהלינק הזה ייפתח בחלון חדש ולא "ידרוס" את מסך האתר. זיכרו: המטרה היא להשאיר את הלקוחות כמה שיותר זמן בתוך האתר שלכם, לא לשלוח אותם לשוטט באתרים אחרים.
 
 

צעד 5#: יצירת מנגנון רכישה

 בעת הקמת האתר קראתי הרבה מאד מאמרים פסיכולוגיים בנוגע להתנהגות צרכנית ברשת. אחד הטיפים החשובים שמצאתי היה שככל שמפעילי האתר מעניקים ללקוחות האתר אפשרויות תשלום רבות יותר, כך הם רגועים יותר בנוגע לרצינות האתר ונכונים יותר למסור את פרטי האשראי שלהם. 
את העסק פתחתם במטרה להרוויח כסף, ולכן הצעד הזה הוא חשוב ביותר.

ישנן מספר דרכים בהן תוכלו לגבות כסף מהלקוחות. הפרימיטיבית שבהן היא להזמין את הלקוחות ליצור איתכם קשר (דרך האתר או בטלפון) ולקבוע איתם אישית למסירת המוצר או לשלוח אותו אליהם בדואר גוביינא. היתרון: תוכלו להקים אתר שכל דפיו סטטיים והוא פשוט מאד לתכנות ותפעול; החיסרון: זה יוצר רושם לא מקצועי.

הדרך המקצועית, המוצלחת, ובסופו של דבר גם הנוחה ביותר לגביית כסף מלקוחות היא באמצעות כרטיסי אשראי. הדרכים הפשוטות ביותר לגבות באשראי באמצעות האתר הן לעשות שימוש במנגנוני גביה בינלאומיים או באתרי סליקת אשראי ישראלים.

גביה בינלאומית
היתרונות של המנגנונים הבינלאומיים, כגון PayPal וגוגל צ'ק-אאוט, ברורים: כולם מכירים אותם, הם בעלי מוניטין, והם חוסכים מאיתנו את הצורך לתכנת עמוד רכישה באתר ולחתום על הסכמים עם חברות האשראי. אם אתם מקימים עסק בינלאומי, אין ספק שזהו הפתרון הטוב ביותר עבורכם.

מאידך, אם העסק שלכם אמור לפעול בארץ בלבד, לשימוש בדרך זו שני חסרונות בולטים. ראשית, מנגנון הרכישה הוא באנגלית, עובדה שעלולה להרתיע חלק מהגולשים הישראלים דוברי העברית. שנית, על מנת לפדות את הכסף תאלצו להעביר אותו לחשבון בחו"ל, על כל הכרוך בכך.

בנבכי סליקת האשראי
אם אתם מעוניינים בפתרון רציני ותומך-עברית, אין מנוס: תאלצו לקפוץ ראש לתוך עולמה הקסום של סליקת האשראי.
 
הפתרון המומלץ: אתרי סליקה (צ': ASAP Images)
 הפתרון המומלץ: אתרי סליקה (צ': ASAP Images)   
באופן כללי, על מנת לבצע גביה באשראי מהלקוחות שלכם תזדקקו לשני דברים: חיבור מאובטח לאתר שלכם (SSL) והסכם סליקה נפרד מול כל חברת אשראי שאתם רוצים לעבוד איתה.
כיוון שאנחנו חוסכים בכסף, הפתרון הטוב ביותר עבורכם יהיה לא לנסות להקים את הדברים הללו באופן עצמאי, אלא לפנות לאחד האתרים הישראלים שמעניקים שירותי סליקת אשראי, כגון שסק או טרנזילה.

שימו לב: מרבית האתרים הישראלים שמעניקים שירותי סליקה יטפלו עבורכם בתהליך הגביה עצמו, אבל עדיין תזדקקו למתכנת שיטפל באינטגרציה בין אתר העסק שלכם לבין מערכת הסליקה, וכן לחתום על הסכמים עצמאיים מול חברות האשראי - הסכמים שיסדירו את האחוזים שתשלמו להן על השירות. בכדי לחתום על הסכמים שכאלו תצטרכו לשכנע את חברות האשראי שאתם רציניים, מבוססים, ושאפשר לסמוך על השירות שאתם מעניקים ללקוחות. אתרי הסליקה יטפלו בכל היתר: בקישור המאובטח, בגביית הכסף, בפרטי האשראי וכן הלאה.

אם אתם עסק שנמצא ממש בתחילת דרכו המקצועית, הפתרון הפשוט והטוב ביותר עבורכם יהיה להשתמש באתר פייקארד. הוא אמנם מאפשר תשלום באשראי אך ורק ללקוחות ויזה ומאסטרקארד, אבל מאידך לא מחייב אתכם לפנות לחברות האשראי ולחתום איתן על הסכמים. מובן שאין מתנות חינם: פתיחת החשבון היא בחינם אך תשלמו עמלות לפייקארד.
 

גביה סלולרית

אפשרות נוספת לגביית כספים מהלקוח היא באמצעות הטלפון הסלולרי. השיטה הזו מתאימה לאתרי מכירה שמוכרים שירותי תוכן, והיא חוסכת את כל כאב הראש של סידורי הסליקה.

כך לדוגמה, שירות של Reversed Billing של Cellcat מאפשר לחייב את הלקוח ב-SMS עבור שירותי מידע ותוכן. הגביה מתבצעת על-ידי החברות הסלולריות דרך חשבון הלקוח, ולאחריה מועבר אחוז מהרווחים (מינוס עמלה) אליכם, ספקי התוכן. קיימת אפשרות לחיובים חד פעמיים (שמתאימים למקרים בהם הלקוח מוריד רינגטון, או מקבל תחזית מזג אוויר חד פעמית) וכן קיימת אפשרות לחיובים שחוזרים על עצמם (כמו שירות חדשות חודשי או קבלת בדיחות במסגרת מנוי). אם האתר העסקי שלכם מספק שירותי תוכן, מדובר באפשרות שבהחלט שווה לבדוק.

בכתבות הקודמות:
דומיין והוסטינג (אירוח לאתר)
איך לעצב אתר?

בכתבות הבאות:
שמירה על קשר עם הלקוח
עניינים משפטיים
שיטות פירסום והעלאת הדירוג בגוגל

לצפיה באתר העסק שהוקם תוך יישום העקרונות שהוסברו בכתבה, ליחצו כאן.
יש לכם שאלות אליהן לא התייחסנו בכתבה? כיתבו לנו מייל, ונשתדל להתייחס אליהן בהמשך הסדרה.
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 
תגובות
הוסף תגובה0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.
 
 
 
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by