ב-Online
 
 
 
 
 
 
 
 
איך מעצבים סלולרי? 

איך מעצבים סלולרי?

 
 
עינת חורשי, ברצלונה

בראיון עם איגנסיו ג'רמה, מנהל העיצוב של מוטורולה, קיבלנו הצצה אל מאחורי הקלעים של עיצוב הניידים

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
איגנסיו ג'רמה. מעצב צריך לשלוט במכניקה, חשמל, עיצוב וגרפיקה (יח"צ)
 איגנסיו ג'רמה. מעצב צריך לשלוט במכניקה, חשמל, עיצוב וגרפיקה (יח"צ)   
אתם בוכים על המכשיר המעפן שאי אפשר למצוא בו כלום, או מתלהבים מנייד עם עיצוב מדליק וממשק אינטואיטיבי. מישהו היה אחראי לו, ובמוטורולה, המישהו הזה הוא איגנסיו ג'רמה (Ignacio Germade), מנהל מחלקת העיצוב באנגליה וסינגפור, ומי שאחראי לעיצוב הממשק של סלולריים בסינגפור, הודו וארצות אירופה. בקיצור, אם יש לכם תלונה – הוא הכתובת.

איגנסיו, אז איך "ממציאים" מכשיר?

התהליך שונה ממוצר למוצר. אני מעצב היום את הקולקציה שתצא בעוד שנה וחצי עד שנתיים, כי התהליך אורך זמן רב – למשל, הבחירה בחומר מסוים או אפילו צבע. לפעמים אני כפוף למחיר ייצור שאסור לחרוג ממנו, וזה משפיע על בחירת החומרים ועל הפונקציות שנכניס במכשיר. לפעמים מתברר שאי אפשר לשלב בין האנטנה לבין חומר שרציתי לעבוד איתו והם לא עובדים טוב יחד; כמו כן, לא תמיד כל מה שטוב מבחינת התוכנה שמכניסים, מסתדר עם העיצוב. מעצב צריך לשלוט בהרבה תחומים – ארגונומיה, מכניקה, חשמל, עיצוב ממשק, גרפיקה – ולזכור שלמוצרים האלה יש ערך רגשי עבור האנשים. הקשר הסנטימנטלי של המשתמשים למכשירים שלהם הוא זה שמנחה אותי.
 

וזהו?

 
ברור שלא. עיצוב לא מגיע מהאוויר. יש לנו קבוצות לכל דבר כזה: קבוצת מחקר שוק, קבוצת טרנדים חברתיים ועוד. בין השאר אנחנו מעסיקים קבוצת מחקר אתנוגרפי – הייחוד שלה הוא שבמקום שהיא תביא אנשים לחדר ותשאל מה הם אוהבים, אנשי הקבוצה יוצאים לשטח וצופים באנשים, כדי לראות מה הם עושים ואיך הם חיים. יש לנו גם צוות ייעוץ, זה עוזר לנו להבין את הטכנולוגיה בתוך המכשיר. גם זה משפיע על העיצוב.

כמה אנשים מעורבים בתהליך הזה?

יש לנו שישה מרכזי עיצוב, מבנגלור ובייג'ין ועד שיקגו. בסך הכל חטיבת העיצוב כוללת 200 עובדים. אבל במהלך תהליך העיצוב אנחנו נמצאים בקשר גם עם חטיבות אחרות, כך שחשוב לי מאד לפקח על התהליך. אפילו הרעיון הטוב ביותר יהפוך למשהו אחר לגמרי אם עוזבים אותו לרגע.
 
 

האם חשוב לכם לעשות מוצר אופנתי דווקא, למשל בדומה למכשיר שעשיתם עם דולצ'ה וגבאנה?

Golden Razr - "נועד להיות מוצר אקסטרימי ומהמם" (מוטורולה)
 Golden Razr - "נועד להיות מוצר אקסטרימי ומהמם" (מוטורולה)   
עבדנו בשיתוף עם אנשי העיצוב של דולצ'ה וגבאנה כדי ליצור מוצר אופנתי. ה-Razr, לדוגמה הוא מוצר שהיה גם טוב וגם אופנתי, אבל רצינו לדחוף את זה רחוק יותר ולעשות משהו שלא עשינו לפני כן בחברה. באותה נקודת זמן סברנו שטוב יותר לעשות את זה בשיתוף עם דולצ'ה וגבאנה מאשר לבד. היתה לטלפון הזה דרישה עצומה, למרות המחיר שלו, ובעקבותיו עיצבנו את ה-Motorola Gold. ה-Golden Razr נועד להיות מוצר אקסטרימי ומהמם.

לצערי, היום אנשים עושים מוצרים רגילים – יפים, אמנם, אבל עצם זה ששמת לוגו של מישהו, לא הופך את המוצר שלך לאופנתי. זה משדר את המסר ההפוך: "אני איש של טכנולוגיה והוא איש של עיצוב". לא צריך לתת למישהו אחר לשים את הלוגו שלו על הטלפון שלך סתם ככה.
 

אבל נדמה שלפעמים אתם הולכים לקיצוניות השניה. למשל, למה לא הכנסתם Wi-Fi במכשיר ה-Q9?

מוטורולה Q9 - ה-Wifi לא נכנס אליו (צילום - אתר מוטורולה)
 מוטורולה Q9 - ה-Wifi לא נכנס אליו (צילום - אתר מוטורולה)   
שצריך להחליט על המוצר המתאים לשוק המתאים. אני לא חושב שצריך WiFi בנורמן (שם הקוד הפנימי של ה-Q9) או לאף אחד מהמכשירים שפונים לקהל יעד של אנשי עסקים. אני לא רוצה לכפות את הטכנולוגיה על אנשים, אלא מעדיף לחשוב מה הם יצטרכו במציאות.

אנשים לא קונים מכשירים ניידים בגלל הפיצ'רים – עודף פיצ'רים מבלבל אותם. כשאתם הולכים לחנות לא שואלים אתכם אם אתם מעדיפים G3 או WiFi. המוכרים ישאלו, "אתם רוצים את הטלפון הסגול או הורוד?"

ומה קרה במעבר בין ה-Z8 ל-Z10? ה-Z10 מרגיש שונה ביד, מעצבן.

ב-Z10 יש מצלמה טובה יותר ויכולת עריכת וידאו – היה צריך להדגיש את ההבדל הזה ולכן עשינו ביג-דיל מהחלק האחורי של הטלפון, נתנו לו אופי אחר. הוא לא מעצבן, אתם פשוט מגיבים לגימור של הצבע, למעבר בין טאץ' צבע רך למשהו מתכתי.

אולי בכל זאת עדיף היה לא להוציא את הטלפון הזה לשוק הישראלי...

אין אצלנו כזה דבר. כל טלפון שיוצא נמכר בכל העולם. לפעמים, אם אנחנו חושבים שטלפון מסוים יימכר טוב יותר במסינה מסוימת, אנחנו מוציאים אותו קודם כל באותו שוק, למשל האיטלקי או הגרמני. לפעמים אנחנו מקדמים ככה מכשירים – ה-U9 נועד לצאת קודם כל בשוק האיטלקי, אם כי אני מאמין שהוא יימכר היטב בכל העולם. בסופו של דבר כל אחד מהטלפונים החדשים יוצא בכל מדינה בעולם.
 
 

האם יש תחרות בין מעצבים? האם חברות גונבות מעצבים מהמתחרים, או שיש בריחת מוחות למזרח?

"לא, בדרך כלל לא. התעשייה הזו סגורה מאד ואם היינו גונבים אחד מהשני זו היתה ביצה שכולם היו עוברים בה בין כולם, וכולם היו תקועים באותו המקום. אותי, למשל, מעניין להביא מעצבים מתעשיות אחרות, לדוגמה מתעשיית האופנה או הקוסמטיקה. גם שם יש אנשים שאין להם לאן להתקדם ואצלנו הם עושים דברים שונים ממה שהם רגילים. המעצבים שהגיעו מתעשיית הקוסמטיקה נתנו לנו את הרעיון לעשות מוצרים צבעוניים – יש לנו דגמים שאין בהם שום דבר מיוחד חוץ מהצבע, ולהערכתי לפחות חצי ממי שקנו אותם עשו את זה כי הם מאסו במכשירים בצבע אפור או שחור. מכשירים צבעוניים נראים אופנתיים, כמו משהו לא טכנולוגי".

לסיכום, מה יהיה הטרנד הבא בעיצוב או בתעשייה, להערכתך?

"אני מאמין שהדבר הבא יהיה שילוב בין טלפונים שיש בהם יותר פיצ'רים, לבין העובדה שאנשים עדיין רוצים דברים שהם יוכלו להיקשר אליהם. למשל, טלפון שהוצאנו שיש בו פיצ'ר שנקרא Mode Shift. זאת אומרת שכשאתם משתמשים בסלולרי כטלפון, הממשק הוא ממשק טלפוני, אבל אם משתמשים בו כנגן mp3, הממשק מתאים את עצמו למשתמש ומתחלף לממשק של נגן מוזיקה.

מה שחסר כרגע זו הטמעה של ה-Web 2.0 ורשתות חברתיות בטלפונים. השילוב שיש כרגע עדיין פרימיטיבי. בכלל, לתעשיית הסלולרי יש עוד הרבה לאן להתפתח – חלל עצום שנוצר והיא יכולה למלא. לא פלא שאנשים מתעשיות אחרות עוברים אלינו".

* הכותבת היתה אורחת חברת יורוקום
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 
תגובות
הוסף תגובה0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.
 
 
 
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by