ב-Online
 
 
 
 
 
 
 
 
עסקת מיקרוסופט: האמנם? 

עסקת מיקרוסופט: האמנם?

 
 
עינת חורשי ומחשבים נענע 10

"לא נקבל 'לא' כתשובה", אמר סטיב באלמר, מנכ"ל מיקרוסופט, לאחר שהגיש את הצעת הרכישה ליאהו, והסב בכך כאב ראש לא קטן לממונים על ההגבלים העסקיים בארה"ב ובאירופה

 
 
 
 
 
 
 
 
 
סטיב באלמר, מנכ"ל מיקרוסופט (צ': ויקיפדיה)
 סטיב באלמר, מנכ"ל מיקרוסופט (צ': ויקיפדיה)   
חברת מיקרוסופט הודיעה כי ברצונה לרכוש את יאהו תמורת 44.6 מיליארד דולר, סכום שישולם במזומן ובמניות של מיקרוסופט. כבר בשלב זה חשוב להקדים ולומר כי אין הדבר אומר בהכרח שמיקרוסופט אכן תקנה את יאהו, וכי זו רשאית לסרב להצעת הקניה.

מיקרוסופט מודה בפה מלא כי היא מאוימת משליטתה של גוגל בשוק האינטרנט, וכי מבחינתה מדובר בצעד אסטרטגי שנועד להפריע לגוגל לגדול. שוק הפרסום באינטרנט פורח, והתחזית היא כי בשנת 2010 יגלגלו מודעות הפרסום באינטרנט 80 מיליארד דולר - פי שתיים בהשוואה לשנה שעברה. יאהו נכנסה לשוק זה מאוחר יחסית, בעקבות ההצלחה של גוגל.

לפני כשנה מיקרוסופט הגישה ליאהו הצעת רכישה דומה, ויאהו סירבה. עתה, אומר סטיב באלמר, מיקרוסופט לא תסכים לקבל "לא" כתשובה: "חשבנו על זה הרבה ואנחנו בטוחים שזה הפתרון הכי טוב ליאהו ולמיקרוסופט". נראה כי אם יאהו תסרב בפעם השניה, מיקרוסופט תעלה את סכום ההצעה.

מיקרוסופט נדמית כמי שאורבת ליאהו, המתחרה שאט אט יורדת מגדולתה. בשנים האחרונות רווחיה של יאהו ירדו בהתמדה והתחזית שלה לשנת 2008 - כמו גם ההודעה כי תפטר 1000 עובדים - גרמה למניה שלה לצנוח השבוע בחדות. נראה כי ההצעה שהוגשה אתמול הגיעה בדיוק בזמן הנכון והצילה את המניה שלה.
 

מה הסיכוי שעסקה כזו תאושר

 
השליטה המוחלטת של גוגל בשוק הפרסום המקוון עשויה להיות מה שיגרום למחלקת ההגבלים העסקיים בארה"ב ובאירופה לאשר את העסקה - התיאורטית עדיין - בין יאהו למיקרוסופט. זאת אף על פי שמיקרוסופט נחשבת גם היא למונופול דורסני בתחומה, ומיזוג כזה עשוי לכאורה להפוך את החברה למונופול גם בתחום הפרסום.

בפועל, נתח השוק של מיקרוסופט ויאהו ביחד, יעמוד על 30% (ולפי הערכות אחרות: 16%) - נתח קטן משמעותית מ-60 האחוזים של גוגל בתחום החיפוש ברשת. הרגולטורים יהיו מעונינים שמתחרה חדשה תאיים על מעמדה הבלתי מעורער של גוגל, ומיזוג בין האמצעים הפיננסיים של מיקרוסופט לנוכחות הרשת החזקה והממותגת של יאהו, עשוי לתת להם חברה שיש לה בדיוק את כוחות השוק שהם קיוו להם.

עם זאת, לא מדובר יהיה במתחרה חדשה לחלוטין אלא בשתיים מתוך שלוש החברות המשפיעות ביותר על רשת האינטרנט. כך שבפועל, במקום שלוש חברות גדולות שמתחרות על עוגת הפרסום, ישלטו בשוק שתיים - גדולות אף יותר - בלבד.

זה אינו הנושא היחיד שמטריד את מחלקת ההגבלים העסקיים. בתהליך בחינת ההצעה של מיקרוסופט יעלו לדיון גם נושאים כמו שמירה על זכותם של הגולשים לפרטיות ברשת וניצול כוחן של החברות בשוק. נקודה אחרונה זו עשויה לעמוד לרועץ למיקרוסופט, שמנהלת קרבות מרים עם הרגולטורים באירופה, בשל ניצול הדומיננטיות שלה בתחום התוכנה ומערכות ההפעלה. עם זאת, נילי קרוס, חברת הועדה לפיקוח על התחרות בארה"ב, הודתה כי הבעייתיות בהתנהגותה של מיקרוסופט לא תהיה מה שימנע מהרגולטורים באירופה לדחות את העסקה, אם יחליטו לאשרה, שכן שימור התחרותיות בשוק חשובה יותר.
 

וגוגל?

מאז שהוקמה, גוגל הפכה לענקית החיפוש באינטרנט, והיא שולטת גם בשוק מודעות המילים באינטרנט. הצמיחה המהירה והיעילה שלה גרמה למתחרות שלה לפצוח במלחמת חורמה נגדה - אבל גם לרגולטורים באירופה לשים עליה עין, כחברה מונופולית, גדולה ודורסנית מדי, שיש להגביל באמצעות חוקים. אם תאושר העסקה, הדלת תיפתח בפני מתחרה גדולה נוספת, וזו תמשוך אליה מספיק תשומת לב כדי להוריד מגוגל את התווית של החברה שעברה לצד האפל ועתה יש להישמר ממנה.
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 
תגובות
הוסף תגובה0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.
 
 
 
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by