ב-Online
 
 
 
 
 
 
 
 
אפקט Bioware 

אפקט Bioware

 
 
דודי ליקבורניק, גיימר

Mass Effect, משחק התפקידים והפעולה החדש של Bioware, מחזיר את החברה הוותיקה הישר למרכז העניינים. זוהי חווית מדע בדיוני מרתקת, סוחפת ומדהימה, שבעלי Xbox 360 פשוט לא יכולים להרשות לעצמם לפספס. ביקורת

 
 
 
 
 
 
 
 
 
בתחילת שנות ה-2000 שלטה חברת Bioware בשוק משחקי התפקידים, עם סדרות מוצלחות כגון סדרת Baldur`s Gate ו-Neverwinter Nights. עם התחזקות משחקי הרשת ההמוניים (ובראשם World of Warcraft), נראה היה שמקומם של משחקי התפקידים הקלאסיים הולך ונדחק. אלא שברגע בו הכריזו אנשי Bioware על משחק התפקידים החדש שלהם, Mass Effect, שפותח בלעדית עבור קונסולת Xbox 360 של מיקרוסופט, התעוררה ציפייה דרוכה.
 
 
Mass Effect מתרחש בעתיד בעוד 200 שנים. כדור הארץ עדיין מחולק לאין ספור מדינות בעלות אינטרסים שונים ויריבויות הדדיות. במהלך השנים החל האדם לגלות את החלל הקרוב אליו ולהתפשט לכיוון הכוכבים השונים במערכת השמש, אך עדיין לא הצליח להתגבר על מגבלות מהירות האור.

אלא שלפתע פתאום, עלה בידי מדענים אנושיים לגלות שרידים עתיקים של גזע העונה לשם פרוטיאינס, שאחת ההמצאות היותר מעניינות שהותיר אחריו היו שערים ענקיים המאפשרים לקפוץ מאות שנות אור בלחיצת כפתור.

אך לא רק בני האדם אימצו את התגלית, ובחלוף השנים מצאו גם גזעים אחרים שימוש עבורה. המועצה המפקחת על הפוליטיקה הבין גזעית ברחבי הגלקסיה התיישבה בתחנת חלל ענקית בשם Citadel, בה פועל גם ארגון Specters, המשמש כזרוע חשאית ומיוחדת של המועצה.

בני האדם, שתמיד רוצים להיות במרכז העניינים, החליטו שגם הם זכאים להיות חלק מהארגון. קפטן ג'ון שפרד (או ג'יין, ניתן לבחור את מין הגיבור הראשי), הדמות שנגלם במשחק, עתיד להיות נציגה הראשון של האנושות בארגון.
 
 

עולם עצום ועשיר

 
עולם המשחק כולל מאות כוכבים, עשרות גזעים שונים ומשונים, ואפילו מילון בין כוכבי בשם קודקס, ממנו תוכלו ללמוד על כל הכוכבים, הגזעים והטכנולוגיות בהן כולם משתמשים. המילון מדובב ברובו, דבר החוסך קריאה מייגעת של טקסטים.

לכל גזע יש תרבות שונה וייחודית, ואנשי Bioware בחרו להציג דילמות יומיומיות מחיינו במשחק, הכוללות נושאים כגון גזענות, בחירות בין טוב ורע והזכות להגדרה עצמית. נשמע כבד? העלילה אכן סבוכה, אך המשחק מוצא דרכים להעביר נושאים אלה בדרכים מעניינות ומשעשעות דרך הדיאלוגים הרבים שפזורים בו.
 
 

סיווגים עתידיים

 
כנהוג במשחקי תפקידים, Mass Effect מאפשר לפתח את הדמות ואת החבורה המתלווה אלינו. בנוסף, קיימים מספר סיווגים שונים (Classes) הניתנים לבחירה עבור הדמות.

'החייל' הינו ההקבלה ללוחם המוכר במשחקי התפקידים. חוזקו ביכולת ההתמקצעות שלו בכלי הנשק השונים ובקרב פנים אל פנים. 'הטכנאי' הינו דמות ביניים הכוללת יכולות לחימה סבירות ואפשרות השפעה על מחשבים ומכונות. 'הביוטק' הוא טלפאט המסוגל להשפיע על הסביבה לתועלתו, המקביל למכשף או הקוסם.

שדרוג הדמות סטנדרטי למדי, ונעשה דרך נקודות יכולת, אותן תקבלו ככל שתעלו ברמות. ישנן מספר יכולות השמורות לדמות הראשית בלבד, כגון השפעה על דו שיח (איום וכריזמה) ויכולות ה-Specter. מספר שדרוגים יהיו נעולים בתחילה וידרשו מכם לתכנן את פיזור הנקודות שלכם בקפידה.
 
 
החבורה תורכב משני חברי צוות נוספים בכל כוכב אליו תבחרו לרדת. חברי הקבוצה שלכם מגיעים מהגזעים הבולטים במשחק ולכל אחד רקע, דרך דיבור, מנהגים משלו ואף מספר יכולות ושידרוגים האופייניים רק לו.

לאחר המבט הראשון במשחק ובמנוע הגרפי המצוחצח שלו, תבחינו בוודאי במערכת התפריטים, שתראה זרה למי ששיחק בכותרי העבר של Bioware. תפריטי הדיאלוגים עברו שינוי מראה והשאלות לא מוצגות במלואן, אלא רק במבנה של רעיונות מרכזיים, 'המחשבה שעוברת לגיבור בראש' כאשר הוא עונה.

מאפיין שכבר ראינו בעבר במשחקי תפקידים היא היכולת לבחור בין טוב לרע. בנוסף לפיתוח הדמות שלכם, תינתן לכם האפשרות לבחור האם להיות הסוכן הטוב המציל את האנושות ומסייע לכל חייזר ואדם שיפגוש בדרכו, או דווקא לשחק את הרע ולהפוך לסוכן Specter מושחת. הדבר יתבטא על פי רוב בתגובות לדיאלוגים של חברי הצוות שלכם, ובאופי המשימות אותן תבחרו לבצע.
 
 

יש לי רובה

מערכת הקרבות במשחקי תפקידים היוותה לא פעם גורם מרתיע עבור שחקנים חדשים, אך ב-Bioware ידעו עוד מימי Baldur’s Gate למצוא את עמק השווה בין קרבות טקטיים מסובכים לאקשן מהנה בזמן אמת.

Mass Effect כולל מנוע קרב שלא יבייש הרבה משחקי פעולה. המשחק כולל בין היתר אפשרות לתפוס מחסה בכל פעם שתתקרבו למשטח או קיר עם נשק שלוף, אם כי מדובר באפשרות שאינה עובדת בצורה חלקה. בנוסף, מגוון כלי הנשק הגדול כולל אקדחים, מכונות ירייה, רובה צלפים, רובי צייד ורימונים. כולם ניתנים לשדרוג שכולל תוספת לנשק עצמו ולתחמושת אותה הוא נושא. התחמושת עצמה אינה מוגבלת, אך הנשק מתחמם לעיתים קרובות, כך שלא ניתן להשתמש בו ללא הפסקה.
 
כמובן שהמפתחים לא הסתפקו בקרבות ירי פשוטים. בכל רגע נתון אתם יכולים לעצור את המשחק, לכוון בדיוק רב על היריבים שלכם, ולהפעיל יכולות מיוחדות של אחד משלושת חברי הצוות שלכם (הכול מופיע תחת תפריט אחד).

המשחק כולל גם מערכת פקודות פשוטה המאפשרת לכם לפקד על שני חברי הצוות שלכם במהלך הסיורים המשותפים של כולכם. הפקודות כוללות תפיסת מחסה, תקיפה, ציון נקודה על מנת לשלוח את חברי הצוות שלכם אליה ודרישה מחברי הצוות להתאסף סביבכם.
 
 

בעיות במנוע הגרפי

אנשי Bioware עשו ללא ספק החלטה חכמה כאשר בחרו במנוע Unreal - אולי המנוע הגרפי הפופולארי ביותר כיום בעולם המשחקים. המודלים הם מהמרשימים שראינו: בני האדם אנושיים וכוללים אף קמטים בתווי הפנים, צלקות ופירוט ייחודי. הסביבות מפורטות ומרהיבות (במיוחד פני השטח של העולמות השונים), ומעניקות תחושה ייחודית ומדהימה. Mass Effect הוא ללא ספק משחק התפקידים היפה ביותר שיצא עד כה.
 
 
הבעיה היא שהיופי בא במחיר חוויית המשחק, שאינה חלקה ונקייה כפי שהתרגלנו. מבחינה זו, המשחק לא מתקרב לסטנדרט אותו מציגים רוב המשחקים של הקונסולה. הוא מרבה לקרטע ולהיתקע לשניות ארוכות. הדבר אינו קריטי, אך בכל זאת מציק, בטח אחרי שכבר ראינו משחקים כגון Bioshock או Gears of War, שהציגו עולמות ושלבים לא פחות מפורטים, ובכל זאת רצו על Xbox 360 בצורה חלקה לחלוטין.

גם רמת התחכום של האינטליגנציה המלאכותית מאכזבת. האויבים אינם חכמים במיוחד, ולא פעם הסתתרות מאחורי קיר תמנע מהם כל סיכוי להסתער או לפגוע בכם. המונח עבודת צוות לא קיים מבחינתם, ולרוב הם יסתפקו בהסתערות עיוורת ורצחנית לכיוונכם.

בשורה התחתונה, Mass Effect הוא אחד משחק התפקידים המוצלח והמרשים ביותר שקיים בשוק נכון להיום. העלילה הסבוכה, כמות העולמות הניתנים לחקירה ומערכת הקרב המדהימה מרוממים משחק זה מעל כל כותר מקביל אחר.
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 
תגובות
הוסף תגובה0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.
 
 
 
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by