ב-Online
 
 
 
 
 
 
 
 
משבר גרפי 

משבר גרפי

 
 
עידן זיירמן, גיימר

Crysis, המשחק היפה ביותר של השנה, עלול להקריס לכם את המחשב. ביקורת

 
 
 
 
 
 
 
 
 
המקום: אי טרופי עלום שם. אם תתחבאו בשקט בין השיחים ותתבוננו במתרחש, תוכלו להבחין בשכיר החרב הקוריאני בסביבת המחיה הטבעית שלו. שימו לב כיצד הוא עושה את צרכיו ליד העץ, או מסייר בשלווה ליד הבקתה שלו.
 
 
אבל הקוריאני הזה לא לבד. רחש מכיוון השיחים מסיח את דעתו, והוא קופא במקום; הוא מתבונן בחשדנות לכיוון השיחים - שם, מבלי שהוא יודע, שוכן לו אמריקני חצוף, מצוייד בחליפה מיוחדת המאפשרת לו לנוע בהסוואה מוחלטת. ההתקפה עצמה, כשתתרחש, תהיה מהירה וחסרת רחמים. כחמש שניות לאחר שתתחיל יוטח הקוריאני בעץ הקרוב, והאמריקני ייעלם פעם נוספת בסבך עלים מרשרש.

לרוע מזלו, האמריקני עתיד לגלות במהרה שמקומו בפסגת שרשרת המזון באי אינו מובטח כפי שהוא שיער עד כה. כוח מוזר ומסתורי מסתובב באי, ומחסל קוריאנים ואמריקנים בזה אחר זה. יעברו מספר שעות עד שנוכל לגלות האם האמריקני יסתגל ליחסי הכוחות החדשים, או שיצטרף לדודו ולנמר שן-החרב המיתולוגיים ברשימת המינים שנמחקו מעל פני האדמה.
 

ארץ טרופית יפה

הורידו את הציוריות בסגנון נאשיונל ג'יאוגרפיק ותקבלו את Crysis - המשחק החדש של החבר'ה שהביאו לכם את Far Cry.

לאורך תהליך הפיתוח שלו נקשר שמו של Crysis עם טכנולוגיה מהשורה הראשונה, כזו שתגרום לכם לפעור את עיניכם בתדהמה לנוכח התמונות הפוטו-ריאליסטיות שהיא מייצרת, ותגרום למחשב שלכם להעלות עשן מרוב מאמץ. אלא שהצימוד הזה, בין Crysis למנוע הגרפי שלו, הוא טעות. אל תבינו אותי לא נכון: Crysis הוא הישג טכנולוגי מרשים מהמעלה הראשונה וקשה להאמין שנראה משהו שמצליח להתקרב לקרסוליו בשנה הקרובה לפחות - אבל ההתמקדות בצד הטכני של המשחק עלולה להסיט את תשומת הלב מהנקודה העיקרית: העובדה שמדובר במשחק פעולה פשוט מצויין.
 
 
בשביל להבין את הסיבה לכך נצטרך לחזור לכמה רגעים ל-Far Cry, אותו משחק פעולה בגוף ראשון שאיתו פרצה חברת הפיתוח CryTek לתודעת הגיימרים הבינלאומית. Far Cry היה משחק שדגל בחופש: הוא הציב את השחקן על אי גדול, נתן לו מטרה כלשהי (בדרך כלל להגיע למקום אחר כלשהו באי), ואז אמר לו 'קדימה, תתפרע'. נראה היה שכל הדרכים היו כשרות, והמשחק ידע להתמודד בצורה הגיונית עם כל נתיב פעולה של השחקן. הרגשת החופש הזו, בשילוב עם הידיעה שלא משנה מה תבחרו לעשות - המשחק יצליח להתמודד עם זה, היתה מה שהפך את Far Cry לאחד ממשחקי הפעולה הגדולים של 2004.

ובכל זאת, ל-Far Cry היו גם חסרונות. אחרי כמה מסכים מרשימים למדי, עיצוב השלבים של Far Cry נסגר במידה מסויימת, ועם המבנה הסגור החלו החסרונות לצוץ בזה אחר זה: האינטליגנציה הממוחשבת תפקדה בצורה פחות מרשימה בחללים סגורים, המסכים היו משעממים יותר והעלילה נגלתה במלוא טיפשותה. אל תבינו אותי לא נכון: אני עדיין עומד לחלוטין מאחורי השבחים שחילקתי לו בזמנו, אבל אם אחזור אי-פעם לשחק בו, סביר להניח שלא אמשיך מעבר לשלב החמישי.
 
אז איךכל זה מתקשר ל-Crysis? ובכן, הסיבה העיקרית לכך ש-Crysis הוא משחק כל כך טוב היא בדיוק זו שהעלתה את Far Cry לסטטוס המכובד שלו ב- 2004: תחושת החופש. לא פעם ולא פעמיים תמצאו את עצמכם מסתכלים על שטח עצום של יערות, נהרות, חופים מרהיבים ובבסיסים צבאיים. כל האזור הזה יהיה, בדרך כלל, זמין עבורכם. אם אתם רואים משהו בשדה הראיה שלכם, יש סיכוי טוב שאתם מסוגלים גם להגיע אליו.
 

הפיזיקה מחייבת

 
אבל הנוף הוא רק חלק מהעניין. החלק המשמעותי בכל הסיפור הזה הוא שהעולם רחב ההיקף הזה גם מתנהג בדיוק כפי שהייתם מצפים שיתנהג. בכל כלי רכב אפשר לנהוג; כל אבן, ענף ופיסת מתכת מתנהגים בהתאם לחוקים הפיזיקליים שאתם מכירים. בזכות העובדה ש- Crysis מתנהל לפי חוקי המציאות, אתם לא צריכים להתאמץ להבין מה הגבולות שלכם ומה עובד: חוקי העולם האמיתי תקפים גם לעולם המשחק. עצים יפלו כשתירו בהם, מיכלי דלק ישחררו גלי הדף כשתפוצצו אותם, ואפילו גלגלי המכוניות יתפנצ'רו בצורה אמינה כשתירו בהם.

הזיווג בין טכנולוגיה ל"משחקיות" הוא לא הנקודה החזקה היחידה של Crysis. גם בנושאים טכנולוגיים פחות מצליח Crysis לעשות את העבודה כהלכה. קחו למשל את הרעיון של חליפת ה-Nano שמלווה אתכם במשך המשחק. לחליפה מספר מצבים: מצב אגרסיבי (מאפשר לכם לזרוק דברים ממש חזק), מצב הגנתי (מאפשר לכם לספוג יריות מבלי להיפצע), מצב מהיר (מאפשר לכם לרוץ ממש מהר) ומצב הסוואה.

זה נשמע כמו גימיק, אבל זה הרבה יותר מזה. באמצעות מצב ההסוואה, למשל, הצליחו מפתחי המשחק להביא את ז'אנר משחקי ההתגנבות לאלו שעד כה לא הייתה להם סבלנות לבלות שעות של משחק בהתגנבות ממקום למקום. כעת השחקן יכול פשוט לרוץ מנקודה לנקודה. זה אומנם לא מונע ממנו את הצורך להתגנב, אבל זה מאפשר לו לעשות את זה ממש מהר.
 

שאלה של עיצוב

מפתחי Far Cry, כך נראה, למדו מהטעויות. השלבים ב- Crysis פתוחים יחסית, וגם כשהם כן נסגרים והופכים לליניאריים יותר, הם עדיין מותירים את השחקן עם תחושת מרחב חזקה. בנקודות בהן המפתחים נאלצים בכל זאת לדחוף את השחקן במסלול קבוע מראש, הם דואגים לפצות אותו בעיצובים סוריאליסטיים במיוחד או בסצנות אקשן מרהיבות. ברוב המקרים זה עובד מצויין.

אם יש סיבה אחת שבגללה Crysis קצת מפשל, היא הכוונות הטובות שהביאו את המפתחים - גם אם לא לגיהנום, אזי לאזור בעייתי במיוחד. כמה מהמשימות במשחק פשוט לא מצליחות לעשות את העבודה כמו שצריך, והן בעיקר מתסכלות ומעצבנות. כך למשל שלב ה"הגן על דמות אחרת" הוא שלב מעצבן למדי.
 
 
נקודה כואבת נוספת היא האינטליגנציה הממוחשבת של היריבים השונים במשחק. לא ברור למה
בבסיסים מסויימים אתם יכולים להרוג את כל האנשים ולרקוד ריקודי עם אינטנסיביים על גבי הגופות בטרם מישהו ישים לב אליכם, בעוד שבבסיסים אחרים, אפילו הרג של חייל בודד שנמצא בקצה המחנה (גם אם היה החיל האחרון בבסיס!) יגרום להפעלת האזעקה ולגיוס של כל חיל הנחתים הקוריאני לאזור הקרב. בנוסף, נראה שליריבים הממוחשבים ישנה בעיה קשה עם נושא ראיית גופות. אומנם מתן אפשרות לחיילי האויב להבחין בגופות הייתה דנה את השחקן לפעולה משעממת במיוחד של פינוי גופות, אבל זה בכל זאת מרגיש קצת מוזר כשצופים בתגובת אנשי הבסיס לחיסולים המרשימים שלכם.

נקודה בעייתית אחרת המהווה את הסיבה לכך ש-Crysis לא הצליח במיוחד במכירות בארצות הברית היא שבכלל לא בטוח שהמחשב שלכם יריץ את Crysis. למעשה, גם אם הוא יריץ את המשחק, לא בטוח שהוא יריץ אותו טוב. תצטרכו מחשב חזק במיוחד על מנת לסחוט את המירב מ- Crysis, וגם אז סביר להניח שלא תראו את כל מה שיש לו להציע. בתור גיימר שבסך הכל היה רגיל עד עכשיו לשחק עם ההגדרות הגרפיות הגבוהות ביותר בכל משחק שהזדמן בדרכו - זה די מעיק.
 

זנב לאריות?

אם איכות עיצוב השלבים שלו הייתה אחידה יותר, האינטליגנציה הממוחשבת אמינה יותר, דרישות המערכת נמוכות יותר, והיו קצת פחות משחקי פעולה שמסווגים כ"יצירות מופת" בחודשים האחרונים - הייתי ממליץ לכם בלי שום ספק לרוץ ולקנות את Crysis.

לרוע המזל, המציאות היום היא קצת אחרת. Crysis מגיע אלינו אחרי משחקים כמו Portal, BioShock, Half Life 2: Episode 2 ואפילו Call of Duty 4. הוא אמנם מציע דברים שלא מציעים באף אחד מהמשחקים הללו (ובפרט – חופש חסר תקדים), אבל בסיכום הסופי הוא פחות מוצלח מכל אחד מאלה - מה שהופך אותו, למרות איכותו, לקורבן של אחת מהשנים הטובות ביותר בתחום משחקי הפעולה.

אבל לכם זה לא צריך להפריע. אם בא לכם לשחק במשהו חדש, Crysis הוא האפשרות הטובה ביותר בשבילכם. אמנם יש בו כמה נקודות לא מוצלחות, אבל בסך הכל מדובר במשחק פעולה נהדר.
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 
תגובות
הוסף תגובה0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.
 
 
 
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by