ב-Online
 
 
 
 
 
 
 
 
חייך, אכלת אותה 
 
 רוצה לבטל? מאה שקל   
 
גילי סופר

שחר קנה מצלמה, לאחר שהפסיד בהצעה במכרז הישיר; זמן קצר לאחר מכן גילה שהצעתו התקבלה, וחשבונו חויב; החברה לקחה אחריות, והשיבה לו את כספו

 
 
 
 
 
 
 
 
 
שחר ארדי מתל מונד חיפש מצלמה. אחת מצורות הקנייה המוכרות לכל ישראלי היא קנייה במכרז, ומה נוח יותר מלהיכנס לאתרים של המכרזים ולהגיש הצעה מקוונת. ארדי גלש לאתר של המכרז הישיר, הציע סכוםכ-2700 שקל בעבור מצלמת אולימפוס סי 720, וקיווה לטוב.
בסוף שבוע המכרז, פנה ארדי לברר האם זכה במצלמה הנכספת. "כל הבדיקות שעשיתי באתר בכדי לברר אם זכיתי נענו ב'לא זכית'", מספר ארדי, "את הבדיקה עשיתי במועד שנאמר שניתן לבדוק זכייה, כ-5 או 6 פעמים", הוא מוסיף. לא רק באינטרנט, אלא גם בטלפון.

משראה ארדי שלא זכה במצלמה, המשיך את שיטוטיו ברחבי הרשת והעיר על מנת למצוא את ההזדמנות המתאימה לרכישת המצלמה, וגם מצא אותה – במקום אחר. אבל אז נכונה לו הפתעה: כשבדק את תחזית חיובי האשראי הבאה שלו, גילה ארדי כי צפוי לו חיוב בעבור המצלמה בה למיטב ידיעתו לא זכה: שליש ממחיר המצלמה ועוד דמי המשלוח. "איזה מן דבר זה?", תמה ארדי, "לא מודיעים שום דבר לא בדואר לא בטלפון, רק בבנק".
 
 
לדבריו, בשרות הלקוחות של המכרז הישיר ענו לו בחוסר סבלנות, "ההסברים שלהם לסיבה שבגללה לקוח לא יכול לבדוק את זכייתו באתר האינטרנט היו מפותלים ולא ברורים", אומר ארדי, "הסבירו לי שיש מספר זמני ומספר קבוע וכי עד שדיברתי איתם המספרים הזמניים כבר התחלפו". בקיצור, ערפל מוחלט.

הברירה היחידה שנותרה בידיו הייתה לבטל את הזמנת המצלמה, מאחר שכבר רכש מצלמה במקום אחר. תמורת הביטול נגבו מארדי דמי ביטול, "נאלצתי לבטל עסקה שמבחינתי לא התבצעה ולשלם 100 שקל".

הסכום, 100 שקל, אינו מקרי. כבר הזכרנו כאן בעבר כי החוק מכיר בבעייתיות של ביצוע עסקה מרחוק, ומעניק לצרכנים הגנה מפני שגיאות, טעויות והטעיות כאלו ואחרות. החוק מכיר בזכותו של הצרכן להתחרט ולבטל תוך 14 יום כל עסקה מרחוק שביצע, במקרה של עסקה כשרה רשאית החברה לגבות דמי ביטול שלא עולים 5% מערך העסקה ובכל מקרה אינם עולים על 100 שקל. אם בחרתם לבטל עסקה שיש בה פגם, כמו גם אם המוצר (או השירות) שקיבלתם פגום, או שונה מהמובטח לכם, חייבת החברה (העוסק) להחזיר לכם תוך 14 יום מקבלת הודעת הביטול, את מה ששילמתם, לבטל את חיובכם ולא לגבות מכם דמי ביטול כלשהם.

דבר נוסף שצרם לארדי הוא שלמרות הביטול המשיכו התשלומים להגיע מחברת האשראי. לדבריו היו לאנשי המכרז הישיר 12 יום לבטל את החיוב עד לתשלום הראשון, אבל בכל זאת נאמר לו שהתשלום ירד. גם התשלום השני (מתוך שלושה) ירד, ובחברה הסבירו את העניין "בכל מיני הסברים מפולפלים". עם התשלום הראשון, אגב, נגבו גם דמי המשלוח על המוצר שלא נשלח. "אני לא יודע אם זו חלמאות או רמאות או הכל ביחד", אומר ארדי, אך הרגשתו היא ש"הדבר היחידי שמעניין אותם הוא כמה שיותר מהר להכניס את היד לכיס".
 
 
בתגובה לפנייתנו אמרה מנהלת שירות הלקוחות במכרז הישיר, אתי זיו, כי הלקוח פנה על מנת לבטל את העסקה, שלמחרת היא בוטלה וכי תוך 14 יום הוא קיבל את כספו בחזרה. את הטענה כי ארדי כלל לא ידע שהצעתו לא נבחרה, מסבירה זיו בכך שאולי הוא רשם מספר מכרז שגוי או שטעה בהקלדתו. המכשול הטכני אגב הוא בכוכבית: מספר ההצעה אותו מחזירה המערכת הוא מספר עם כוכבית ולעתים היא נקלטת בתחילתו במקום בסופו או להפך.

סמנכ"ל המכרז הישיר, זיו קמחי, הסביר כי הנזק הנגרם לחברה הוא גדול עוד יותר מהנזק ללקוח: מעבר לעניין השירות והתדמית, העסקה בוטלה והחברה איבדה את העמלה שלה. לגבי הכשל הטכני של הכוכביות, אומר קמחי כי הנושא כבר נמצא בטיפול והחל במכרזים של השבוע, במקרה של הקלדה שגויה, יקבלו בודקים התרעה. עוד אומר קמחי כי כל לקוח של המכרז הישיר שנתקל בבעיה מוזמן לפנות אליו ישירות. בעקבות הפנייה שלנו, בוטלו דמי הביטול שנגבו מארדי, "לפנים משורת הדין". גם אם הדין מחייב את המכרז הישיר להחזיר את דמי הביטול, מגיעה להם על זה מילה טובה.
 
 

הערה לסיום

ארדי ראה את החיוב עוד לפני שירד הכסף מחשבון הבנק שלו. אחד היתרונות של הרשת הוא היכולת לראות בבית או במשרד את תחזית החיוב של כרטיס האשראי, ולא לחכות עד שיגיע הפירוט בדואר. גם אם מבחינה חוקית אין הבדל בין דיון על תשלום שכבר חויב לבין תשלום עתידי, המציאות היא שתמיד עדיף לנהל אותו כאשר הכסף עדיין אצלנו.
 
נפגעתם? דפקו אתכם? ראיתם מזימה שמתרחשת ברשת? או אפילו סתם יש לכם סיפור מרגיז לחלוק כתבו לנו ונשתדל לעזור
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by