ב-Online
 
 
 
 
 
 
 
 
מכורים לאסטרטגיה 

מכורים לאסטרטגיה

 
 
אלעד קפלן, גיימר

האצולה הבריטית, האבירים הטוטונים, מסעות הצלב והעולם החדש התכנסו יחד לחבילת הרחבה אחת - Medieval 2: Kingdoms. האם סדרת האסטרטגיה הוותיקה עדיין יכולה לספק את הסחורה בארבע מערכות חדשות? בדקנו - והתמכרנו. ביקורת

 
 
 
 
 
 
 
 
 
סדרת Total War בת השבע נמצאת בפתחו של עידן חדש. המשחק הבא בסדרה, Empire: Total War, מבטיח מהפכה מרחיקת לכת. המשחק יתרחש בתקופה מאוחרת יותר, במאה ה-18, יציג קרבות שונים בתכלית מהסתערויות הפרשים אליהן התרגלנו, ויכריח אותנו להפליג ללב האוקיינוס הגדול. בינתיים, חבילת ההרחבה Medieval 2: Kingdoms עושה בדיוק את ההיפך - מחזירה אותנו לימי הביניים המוכרים ומלקט את המיטב מכל מה שאהבנו בסדרה עד היום.
 

חופש פעולה מול רחשי התקופה

 
מוכרחים לעצור לרגע ולשאול מה הופך את הסדרה הזו לכל כך טובה? לדעתנו, הסוד טמון בשילוב מוקפד בין שני אלמנטים שונים – חופש פעולה דינמי מחד, ומסגרת היסטורית יציבה מאידך. המבנה החופשי, שמשלב משחק אסטרטגיה בתורות ומנגנון קרבות בזמן אמת כך שישפיעו זה על זה, נותן לכל שחקן לעשות מה שהוא רוצה, איך שהוא רוצה ומתי שהוא רוצה.

אבל חופש הפעולה מוגבל. המשחקים מתרחשים בתוך מסגרת היסטורית מסוימת שמותאמת לאירועים של אותה תקופה, ואף פעם אינה מנותקת מדי מהמציאות. השחקן מוצא את עצמו עומד מול אותם קשיים בהם נתקלו השליטים באותה תקופה ונאלץ להתמודד עם סיטואציות פוליטיות מורכבות לצד קרבות מרהיבים הכוללים אלפי לוחמים. כך נוצר מצב בו חופש הפעולה מאפשר לשחקן ליצור את הסיפור שלו מתוך המציאות ההיסטורית המוכרת, ולשנות את העבר באופן ששם אותו במרכז.
 
 
אם עד עתה התנזרתם מהכותר, Kingdoms הוא מקום טוב להתחיל ולראות מה פספסתם במהלך הדרך. מדובר בשילוב מוצלח ביותר בין הגורמים השונים – היכולת לנהל את המערכה על פי רצוננו ובו זמנית להרגיש חלק בלתי נפרד מההיסטוריה, בנוסף לתחושת השתקעות בעולם המשחק. הוא עושה זאת על פני ארבע מערכות שונות, שמציגות מקרוב סכסוכים מעניינים במיוחד בתקופת ימי הביניים. אם המשחק המקורי נתן את התמונה הגדולה, בעודו רץ על פני כל ימי הביניים עד לכיבוש העולם החדש, הרי שחבילת ההרחבה מציגה לנו תמונה ממוקדת יותר, אישית יותר.
 
 
 

ארבע מערכות וחתונה

המערכות השונות, על אף היותן קטנות יותר, מספקות יחד עשרות (ואף מאות) שעות משחק. למעשה, יתכן שזהו המשחק הגדול ביותר בסדרה עד עתה. במערכה הראשונה, מסעות הצלב (שתהיה ודאי מועדפת על חובבי ארץ הקודש), נזכה לצלול אל תוך הקרבות הבלתי פוסקים של המזרח התיכון. צבאות ענק של נוצרים ומוסלמים שוחטים זה את זה במלחמת דת עקובה מדם, במטרה לשבת על חומותיה של ירושלים.

בינתיים, במערכה הטוטונית, המצב לא פחות סבוך, כשמסדר האבירים הגרמני יושב במבצרים מוגנים ושואף להשמיד את כל הכופרים באל ושליחיו עלי האדמות. המערכה הבריטית מביאה אותנו לממלכה שסועה, באמצע המאה ה-13, כאשר הבריטים, הסקוטים, האירים והוולשים נאבקים על ארצם, בעוד הויקינגים האכזריים זוממים לכבוש את האי דרך הים. המערכה האחרונה מתרחשת קצת לאחר ימי הביניים ומאפשרת לנו לגלות את העולם החדש, יחד עם קורטז הספרדי, שמגיע עם לוחמים ורובים, במטרה לחקור את יבשת אמריקה.
 
 
כל מערכה עושה סלט מהנוסחה הקבועה - משנה ומוסיפה גורמים על מנת להתאים את עצמה לתקופה. לדוגמה, במערכה על כיבוש העולם החדש תצטרכו לחשוף את המפה בכוחות עצמכם, מבלי לראות בתחילת הדרך את כיווני ההתפרסות האפשריים. האבירים הגרמנים במערכה הטוטונית יצטרכו להסתפק במבצרים, מבלי שתהיה להם היכולת להקים ערים גדולות.

השינויים אינם מרחיקי לכת, אך נותנים לכל משחק את הצבע הייחודי שלו. חשובים מכל הם גיבורי המערכות, ביניהם ריצ'ארד לב ארי, סלאח א-דין ווויליאם 'פרייידום!' וואלס, שיצטרפו לקרב בזמנים מוגדרים ויביאו איתם צבא חזק ויכולות מיוחדות.
 

לא מהפכה גדולה

 
שאר החידושים סמליים בלבד. תמצאו כמה עשרות יחידות חדשות, ביניהן לוחמים יוונים עם להביור יורק אש מגניב במיוחד (ומנותק מכל קשר למציאות), יכולת לשלוט על צבאות תגבור ולתת להם הנחיות בסיסיות (להסתער קדימה או לשבת בצד ולא להפריע) ואפשרות לשחק את המשחק האסטרטגי בתורות מול חברים. האופציה האחרונה היא אולי חלומם של שחקנים רבים, אך מהווה יותר ניסוי מסקרן מאשר חידוש אמיתי.

גם המערכות הקצרות ביותר אורכות מספר רב של שעות וניתן לשחק בהן רק על גבי מחשב ספציפי, ולא דרך האינטרנט. נדמה שהמפתחים רצו לבדוק כיצד זה עובד לפני שהם מוסיפים אפשרויות נרחבות למשחק רשת בכותר הבא. אם יש לכם המון סבלנות, כדאי לנסות.

אלו שהתאכזבו ממדיאבל 2, ולא חסרים כאלה, ימצאו כאן רבות מאותן בעיות שמילאו את המשחק המקורי. האינטלגנציה המלאכותית עדיין מתקשה במצבים מורכבים ורחוקה מלספק את השחקנים הכבדים, חלק מהפלגים במשחק מוגבלים מאוד (במיוחד במערכה על העולם החדש) ולכוחות הממוחשבים יש נטייה לעשות שטויות. עם זאת, ההימור שלי הוא שמרבית השחקנים בכלל לא ישימו לב לבעיות.
 

אין זמן לדיבורים

 
תלונה נוספת, שגויה ביסודה, ודאי תהיה העובדה שמדובר למעשה במוד, או 'שינוי צבעים', למשחק המקורי. אתם יודעים מה? זה באמת מוד, או למעשה ארבעה מודים, בגדלים, צבעים וטעמים שונים, שבנויים בצורה נפלאה. אני מוכן לשלם על חווית משחק מהנה ולא משנה כיצד תקראו לה.

יותר מכל, חבילת ההרחבה מזכירה את Shogun, המשחק הראשון בסדרה. כמו Kingdoms, המערכה של שוגון הייתה קטנה, מלוטשת ואווירתית. המפה של יפן הפיאודלית נפרסה על שולחן מעץ, עליה הוזזו צבאות הסמוראים ממדינה למדינה כמו כלים במשחק שחמט. החוויה כולה התנהלה דרך עיני השליט, בעודו יושב על כיסא מהודר ומנהל את ממלכתו. Kingdoms מצליח להתחרות באותה אווירה היסטורית סוחפת.

ניתן לנהל פולמוס ארוך על היתרונות והחסרונות של כל אחת מארבע המערכות במשחק, אך בינתיים, הטורקים יושבים על חומות ירושלים ומדירים שינה מעינינו, כך שאין זמן לדיבורים מיותרים. בין אם אתם אוהבים חשיבה אסטרטגית מעמיקה או קרבות טקטיים עוצרי נשימה, חבילת ההרחבה מספקת את הסחורה ומציגה חלק מהמערכות המוצלחות ביותר שנראו בסדרה. אם יש לכם הרבה זמן פנוי (נגיד, את שבע השנים הבאות) – מדובר ברכישה מומלצת ביותר.
 
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 
תגובות
הוסף תגובה0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.
 
 
 
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by