ב-Online
 
 
 
 
 
 
 
 
מביימים ביחד 

מביימים ביחד

 
 
רויטרס ועידו הרטוגזון

פרויקט חדש של הרשת החברתית MySpace מאפשר למיליוני המשתמשים הרשומים לאתר לביים סרט קולנוע במשותף. שפילברג בלחץ

 
 
 
 
 
 
 
 
 
פרויקט בריטי חדש הופך את המשתמשים ברשת החברתית MySpace למפיקי קולנוע, ומאפשר להם לבחור במאי וצוות ולקבוע פסקול ואמצעי שיווק של סרט. נכון, אינטראקציה בין מעריצים לבין יוצרי סרטים אינה דבר חדש, אבל האנשים שמאחורי Faintheart טוענים שהם לוקחים את התופעה הזו צעד אחד קדימה ומאמינים שהאינטרנט תסייע להוליווד ולעולם הסרטים בכלל.
 
זה הזמן לאודישן. הפרוייקט במייספייס (צילום: אתר הפרוייקט)
 זה הזמן לאודישן. הפרוייקט במייספייס (צילום: אתר הפרוייקט)   
פרויקט בריטי חדש הופך את המשתמשים ברשת החברתית MySpace למפיקי קולנוע, ומאפשר להם לבחור במאי וצוות ולקבוע פסקול ואמצעי שיווק של סרט. נכון, אינטראקציה בין מעריצים לבין יוצרי סרטים אינה דבר חדש, אבל האנשים שמאחורי Faintheart טוענים שהם לוקחים את התופעה הזו צעד אחד קדימה ומאמינים שהאינטרנט תסייע להוליווד ולעולם הסרטים בכלל.

פיטר קרלטון מ-Film4, אחד מהמפיקים של Faintheart, אומר שעד היום, הקהל היה מנותק מעשיית הסרט, ושלתעשיית הקולנוע יש הרבה מה ללמוד מיוצרים מוזיקליים למשל, שרתמו את האינטרנט ליצירת בסיס מעריצים ולמכירת מוזיקה.

סיינה מילר שופטת

הסרט, שקרלטון מתאר כ"קומדיה רומנטיה סטנדרטית למדי, עם טוויסט ויקינגי מקסים", מתרחשת בעולם של שיחזורי קרבות, ומתבססת על עלילה שבמרכזה ריצ'רד "לוחם הסופשבוע", שיוצא לזכות בחזרה באשתו לאחר שכינתה אותו "ילדותי" ועזבה אותו. הוא יגיע לבתי הקולנוע במהלך 2008.

חלק מהמימון להפקה הגיע מ-MySpace, שסיפקה שני מיליון דולר לפרויקט. יותר מ-800 במאים הגישו לתחרות שהתקיימה באתר סרטים קצרים העוסקים באינטרנט, ואלו נופו לרשימה שכללה תריסר מתמודדים. פאנל מיוחד, שכלל גם את השחקנית סיינה מילר, בחר שלושה מתחרים סופיים, ואז הוזמנו מיליוני המשתמשים של הרשת החברתית להצביע עבור הסרט המועדף.

את הזוכה, FineHeart, מביים ויטו רוקו, שהתחיל לצלם את הסרט בשבוע שעבר, והבטיח: "כל מי שאוהב סרטים ואינטראקטיביות יתלהב מהאפשרות להיות מעורב בפרויקט החלוצי הזה". גם השחקנים נבחנו באודישן מקוון, וכ-1,200 איש ו-10 שחקנים מקצועיים נבחרו לתפקידי משחק וניצבות.
 

הוליווד תצטרך להסתגל

 הסרט של MySpace אינו הפרויקט הקולנועי הראשון שנעשה בצורה שיתופית ברשת. במאי 2006השיק בחור בשם מאט הנסון את A Swarm of Angels, סרט הקוד הפתוח הראשון (שטרם הושלמה הפקתו), ואילו בארץ קיים "יאללה ביי", תסריט שיתופי שנכתב בוויקי על ידי גולשים ישראלים. 
מבקרים באתר MySpace MyMovie MashUp יוכלו גם לבחור להקות שיופיעו בסרט ובפס הקול, וכן יוזמנו לקבוע כיצד Faintheart ישווק ויופץ - האם ברשת, בבתי הקולנוע או גם וגם.

עם זאת, למרות שהסרט קיבל קרדיט כסרט הראשון באורך מלא שנוצר על ידי משתמשים, קרלטון הדגיש שהוא משלב בין חדשנות לבין טכניקות מסורתיות. הדמויות הראשיות ישוחקו על ידי שחקנים מקצועיים והתסריט לא אמור להשתנות בצורה משמעותית.

קרלטון מצידו, מאמין שלהוליווד לא תהיה הרבה ברירה אלא להשתמש בעולם בעולם הווירטואלי בתדירות גבוהה יותר. "לא נראה שינוי סוחף לקראת מודל אחד ויחיד, אבל האינטרנט מציעה דרכים חדשות ומרעננות להתחבר לקהל", אמר והוסיף כי ובמאים חדשים יגיעו מהקהילה הזו".
 
 

מוחות כוורת עושים סרטים

 
הפרויקט הזה הוא דוגמה לעבודה בשיטת "מוח הכוורת", מושג השאול מעולם החרקים, שם נחילים של נמלים או דבורים יוצרים במשותף אינטליגנציה קולקטיבית, שפותרת בעיות מורכבות בהרבה ממה שנמלה או דבורה בודדת היו יכולות לפתור לבדן.

ההוגה האמריקני קווין קלי תיאר את הרעיון כך: "כולם יותר חכמים מכל אחד". במילים אחרות, אם מצרפים את כוחות המחשבה המשותפים של פרטים רבים הם ישיגו תוצאה טובה יותר מכל פרט ספציפי, חכם ככל שיהיה.

למחשבה הזו יש יישומים מעניינים, כמו זה של חוקרים שהצליחו ללמד 5,000 איש להנחית יחד מטוס בתוך פחות מחצי שעה. במקרים רבים אחרים הוכח כי השיטה מאפשרת לספק תשובות מדויקות למדי לשאלות כגון: מה גובהו של מגדל אייפל או האם מוצר מסוים ימכר היטב. למעשה, מחקרים רבים הראו כי חשיבת כוורת תשיג לא פעם תוצאות טובות יותר מאלו של מומחה בכיר בתחום.

הדוגמה הטובה ביותר היא כמובן וויקיפדיה, שבמסגרתה הצליחה כמות אדירה של אנשים ממוצעים ליצור יחדיו את האנציקלופדיה שנחשבת כעדיפה על אנציקלופדיה שנכתבה על ידי מומחים.
 

סגנון חדש או קוריוז?

ומצד שני, מוחות כוורת אינם תשובה לכל דבר. השאלה היא לאיזה תחום שייכת עשיית סרטים והאם יצירת סרט שכל שלבי הפקתו מושפעים כל כך מהקהל הוא רעיון מוצלח או רק קוריוז. לצופים יש לעיתים טעם בנאלי; הם חושבים שהם יודעים מה הם אוהבים, אבל בעצם רוצים להיות מופתעים.

כשאנדרו ברון, יוצר הווידאו הבלוג הפופולרי Rocketboom, ביקר בארץ ביולי האחרון, הוא דיבר על הכמות האדירה של תגובות ועצות שהוא מקבל מהקהל. הוא מקפיד לקרוא את התגובות אבל לא מתייחס אליהן ברצינות רבה מדי. כפי שהסביר בבלוגפרנס, לו נתן לצופים את מה שהם רוצים - הם היו משתעממים ונוטשים את התוכנית. תפקידו של הבמאי, הסביר ברון, הוא לחשוב 10 צעדים קדימה.

עושה רושם שגם המפיקים ב-MySpace יודעים שביטול גורף של תפקיד הבמאי היוצר והענקת השפעה רבה מדי לקהל עלול להיות מסוכן לכיס, אחרת לא היו מקפידים לשמור על רבות מהסמכויות הקשורות בסרט בידיהם של מקצוענים, ואולי היו מאפשרים לקהל גם לבחור את השחקנים הראשיים ואפילו לקבוע איפה להציב את המצלמה בעת הצילומים.
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 
תגובות
הוסף תגובה0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.
 
 
 
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by