ב-Online
 
 
 
 
 
 
 
 
יקום העל 

יקום העל

 
 
עידו הרטוגזון

ה-Metaverse הוא איחוד בין עולמות וירטואליים ברשת חדשה ותלת מימדית. מה זה ואיך ומתי זה יקרה, וכיצד תשפיע המהפכה הזו על החברה האנושית? עידו הרטוגזון יצא לחקור את העתיד

 
 
 
 
 
 
 
 
 
בשנת 1992, כשפירסם ניל סטיבנסון את רומן המדע הבדיוני שלו, Snow Crash, עולמות וירטואליים כמו Second Life היו רק חזון רחוק. המונח אותו תבע הסופר, Metaverse, היה הד ליקום שקיים רק בפנטזיות.

"הירו מתקרב לרחוב", כתב סטיבנסון בספרו, "זהו הברודווי, השאנז אליזה של ה-Metaverse. זוהי השדירה המוארת והמתנוצצת שניתן לראותה מוקטנת והפוכה על עדשות המשקפים שלו. היא לא קיימת באמת, אבל ברגע זה מיליוני אנשים מטיילים לאורכה".

ה-Metaverse של סטיבנסון היה עולם דמיוני לגמרי, אבל עם התפתחות הטכנולוגיה, קמו לו אחים גם במציאות. עולמות וירטואליים כמו WoW או Second Life הפכו דומים יותר לפנטזיה שלו, כאשר מייסדי Second Life אף ציינו כי ספרו של סטיבנסון היווה השראה להקמת היקום המקוון הפופולרי.
 

כשב-Sims ימכרו קראק

דמות מ-GTA. דמיינו אותו מבקר ב-Sims (צילומסך)
 דמות מ-GTA. דמיינו אותו מבקר ב-Sims (צילומסך)   
אך למרות הכל ישנו הבדל משמעותי בין אלו לבין החזון של סטיבנסון. בעוד שה-MetaVerse הוא יקום וירטואלי מקיף ואחיד, מעין רשת אינטרנט תלת מימדית, שבה מתקיימת האנושות כולה - עולמות המשחק של ימינו הם עניין מקוטע בהרבה.

נכון להיום, עדיין אי אפשר להשתמש ביכולות הקרב שרכשתם ב-Star Wars Galaxies על מנת לשחוט מפלצות ב-WoW או לסחור בסקנד לייף בסחורות מתוך המשחק Guild Wars. לא ניתן גם לעבור בין העולמות השונים הללו או לשלב בין אובייקטים מתוכם, וכדי לבצע מסחר בין עולם אחד לשני צריך לצאת משניהם ולעבור ל-eBay.

גם לכך יש סיבות הגיונות למדי. כפי שמציין העיתונאי והסופר האמריקני סטיבן ג'ונסון, עולמות וירטואליים התפתחו ממשחקי מחשב, ורובנו הרי לא מצפים מסוחר קראק מ-GTA לקפוץ לברביקיו אצל ה-Sims. ובכל זאת, ההפרדה הזו מהווה מכשול בהתפתחות העולמות הללו.

שחקנים שרוצים לעבור לעולם חדש נאלצים להשקיע שעות בבניה ואפיון של דמות חדשה, וגם אז עדיין צריך להקדיש כמות זמן אדירה לפיתוח וטיפוח האוואטר. המערכות הסגורות שעליהן מבוססת תעשיית העולמות הווירטואליים מרפות את ידיהם של אלו המבקשים להצטרף אליהם, ומאטות את צמיחתה.
 

Second Life נפתחת

מציבה בסגנון Second Life. אנשים מתים על זה (צילום: cc-mosseby)
 מציבה בסגנון Second Life. אנשים מתים על זה (צילום: cc-mosseby)   
השאלה היא עד מתי ימשיכו העולמות הווירטואליים לתפקד כישויות מפורדות ומוגבלות. לדעתו של ג'ונסון, התכנסותם של העולמות השונים לפלטפורמה אחת סטנדרטית היא רק עניין של זמן. "חישבו על השפע שהיה בשוק המחשבים האישיים בתחילת שנות ה-80", הוא כותב, "אפל II, ה-TRS-80 של Radio Shack, ה-PC של IBM, קומודור 64 ואטארי 400/800 הריצו מערכות הפעלה שונות או סוגים שונים של בייסיק. 10 שנים אחר כך חלונות שלטה על 90% מהשוק".

"גם הדואר האלקטרוני הלך באותה הדרך. סטנדרטים שונים ובלתי תואמים - חברי CompuServe יכלו לשלוח דואר לאקטרוני רק בתוך הרשת - פינו מקומם לפלטפורמה משותפת שאיפשרה לכולם להתקשר".

כנראה שג'ונסון אינו היחיד שחושב כך. IBM ו-Linden Labs, מפעילת Second Life, מחפשות דרכים לאפשר התממשקות של עולמות וירטואליים שתאפשר להשתמש בזהות מקוונת אחת באתרים ושירותים שונים. הנושא אף עמד על סדר היום בוועידת העולמות הוירטואליים שהתקיימה לאחרונה בסן חוזה.
 
 

לפרוץ את הגינה המגודרת

Croquet. מנסים לבנות Metaverese (צילומסך)
 Croquet. מנסים לבנות Metaverese (צילומסך)    
אלא שלא בטוח שהאינטגרציה הזו, לכדי רשת תואמת וזורמת, תהיה פשוטה. "כבר באוקטובר 1996, בוועידת ה-'Earth to Avatars' היו לנו דיונים על 'סטנדרטים אוואטאריים', שניסו לחקור ולקדם את הרעיונות של יצירות תאימות בין פלטפורמות מהדור הראשון (Active Worlds, Black Sun, The Palace, Online Traveler, WorldsAway, Oz, Worlds Chat ועוד)", סיפר ברוס דיימר, מומחה לעולמות וירטואליים ומחבר הספר Avatars, בראיון לנענע מחשבים.

"היום יש לנו שוב יבול של עולמות וירטואליים בלתי תואמים (Second Life, There, IMVU, Multiverse Network, Croquet3D ועוד), שכל אחד מהם נולד מהצרכים העסקיים שלו ונמצא במקום אחר. לפרויקטים כמו Open Metaverse, Croquet או אחרים, שמנסים לפעול מחוץ למודל עיסקי - יש אולי סיכוי ליצור סוג מסוים של סטנדרט", אמר.

עם זאת, אולי בגלל השנים הרבות שהוא עוסק בנושא בלי לראות התקדמות משמעותית, דיימר אינו אופטימי במיוחד. "אני חושב שהסיכוי שנראה Metaverse (כקבוצת ממשקים ופרוטוקולים דומיננטית אחת), בעשור הקרוב נמוך מאוד", אמר. "אני מסכים עם ג'ונסון שבטכנולוגיה הטרנד הוא לעבור ממספר מערכות בלתי תואמות לאחת או שתיים דומיננטיות, אבל שוק העולמות הווירטואליים נשלט על ידי כמה משתנים, שפועלים נגד המגמה הזו".
 
ברוס דיימר. עולמות וירטואליים זה עניין של חוויה (צילום: האתר של דיימר)
 ברוס דיימר. עולמות וירטואליים זה עניין של חוויה (צילום: האתר של דיימר)   
דיימר מונה כמה מכשולים להופעת ה-Metaverse, ובראשם העלות הגבוהה של יצירת ממשקים תלת מימדיים, אחסון ומנגנוני אבטחה, שגורמת לחברות לשמור את הטכנולוגיה לעצמן. מאחר שרוב העולמות הווירטואליים משגשגים במשך שנים בודדות ואז ננטשים על ידי משתמשים שעוברים לפלטפורמות מתקדמות יותר, המשקיעים מעוניינים ברווחים מהירים, ולא בשיפור הסביבה המקוונת לטובת הכלל.

"עולמות וירטואליים אינם רק פורמטים של מידע ופרוטוקולים, הם יצירת 'חוויה' שקשה מאוד לתרגמה בין פלטפורמות", הוא מסביר. "קל לאסוף מסמכים שנוצרו במעבדי תמלילים שונים ולהמירם לקבצי HTML. אבל עולם תלת מימדי, עם התנהגויות, מסד נתונים שלם של אובייקטים וממשק משתמש, הוא מעין 'גינה מגודרת', שכמעט בלתי אפשרי לתרגמו לפלטפורמה אחרת".
 

קרע בזמן חלל

 
ובכל זאת יש שמנסים לעשות את הבלתי אפשרי ולחבר בין העולמות הווירטואליים. אחת מהם היא Metaplace, פלטפורמת עולמות וירטואליים גנרית, שזכתה לאחרונה להימנות על 40 הסטארט-אפים המבטיחים של בלוג הטכנולוגיה היוקרתי TechCrunch.

הבעיה בתחום, אמר אחד מעובדי החברה במצגת שהעביר בכנס TechCrunch 2007, היא שעולמות וירטואליים הם כמו AOL ב-1994; אתה מכניס את המידע והוא אף פעם לא יוצא. "כולם עבדו כמו השירותים הסגורים שלפני עידן האינטרנט: יש להם יישומים קבועים, שמדברים עם שרתים מוקצים והמשתמשים לא יכולים לעשות שום דבר כדי לשנות את החוויה".

המוטו של Metaplace, להבדיל, הוא: "בנו הכל, שחקו בהכל, מכל מקום" - במקום שרתים מוקצים והורדות ענק, Metaplace מסתמכת על סטנדרטים פתוחים בצד המשתמש. החברה מספקת חבילת כלים פתוחה לבניית עולמות ומארחת שרתים שכל אחד, מכל מקום ברשת, יכול להתחבר אליהם ולשחק.

למעשה, ההבטחה של Metaplace היא לעשות לעולמות הווירטואלים מה שפלטפורמות כמו Wordpress עשו לבלוגים. כל אחד יכול לבנות עולם עם צ'ט, מפה ואובייקטים בתוך פחות מחמש דקות.
 
דלתות בין מימדיות. נרניה (צילום יח"צ)
 דלתות בין מימדיות. נרניה (צילום יח"צ)   
בונה העולם יכול גם לבחור אם מדובר בעולם רב משתתפים, ואם כן, מה מספרם. הוא יכול להחליט על סוג הפיזיקה השולט בעולם שלו ולכוונן את ממשק המשתמש.

החלק המלהיב ביותר בפלטפורמה הוא כנראה האפשרות לקשר בין עולמות. "שימו פתח בדירה הווירטואלית שלכם שמוליך לארץ הפיראטים נגד הנינג'ות. תקע את העולם שלך בווידג'ט בעמוד שלך ב-Facebook", הם כותבים. הרעיון הוא להפוך את האינטרנט לסדרת עולמות שניתן לדלג ביניהם בחופשיות תוך יצירת קרעים בזמן חלל.

מטרת המערכת של Metaplace היא לעבוד בהתממשקות אורגנית עם הרשת, כשכבה נוספת בתוכה. כל עולם הוא שרת רשת ולכל אובייקט יש URL. כמו כן, אפשר לכתוב לאובייקטים סקריפטים כך שיוזנו בעזרת RSS, XML או HTML לתוך הדפדפן.
 

20 מיליארד דולר ב-10 שנים

מטה-וורס זה עניין של זמן. ישע סיוון (צילום: הבלוג של סיוון)
 מטה-וורס זה עניין של זמן. ישע סיוון (צילום: הבלוג של סיוון)   
גם בישראל עובדים על ה-Metaverse. ד"ר ישע סיון, חוקר את התחום במסגרת מכון המחקר לעולמות וירטואליים שבמכללת אפקה בת"א. נוסף על כך, ובאופן מסחרי, הוא מוביל פרויקט שמטרתו ליצור סטנדרטים לעולמות וירטואליים. הפרויקט Metaverse1, בו מעורבות 41 חברות מהשוק האירופי מבקש "לייצר את הלינוקס של העולם הווירטואלי".

"בעולם המשחקים לא חל איחוד סטנדרטים, אבל באינטרנט זה הצליח", אומר סיון בהתייחסו למכשולים העסקיים. "השאלה היא אם נגיע למצב של מערכת הפעלה או שנמשיך להיות במצב של גינה מגודרת, שכובלת את כושר ההמצאה. הלקח של ההיסטוריה מראה שברגע שאתה שובר את הגדרות - יש גינה גדולה ויפה יותר. מי שיש לו יתרון עיסקי לא רוצה לפתוח את הגדר, אבל זה יקרה. בין אם זה ייקח שנה, שנתיים או שלוש".

מה שמעסיק את סיוון יותר מהשאלות המסחריות הם האתגרים הטכנולוגיים. "אנחנו עדיין לא בנויים לזה מבחינה טכנולוגית, כי המערכות היום לא יכולות להריץ יותר מכמה עשרות אנשים על שרת. יש עדיין הרבה מכשולים", ציין.
 
פוטנציאל חסר תקדים ללמידה. ועידה של Cisco בסקנד לייף (צילום: cc-text100)
 פוטנציאל חסר תקדים ללמידה. ועידה של Cisco בסקנד לייף (צילום: cc-text100)   
אז מתי זה יקרה?
"אני מעריך שיחלפו כ-10 שנים עד שנראה את הדבר הזה פועל כמו שצריך. צריך לזכור שלאינטרנט עצמה לקח 10 שנים להגיע לאן שהיא היום. אם אתה מתחיל היום משהו כמו אמזון, עוד 5-10 שנים תהיה שווה 10-20 מיליארד דולר".

ומה זה יעשה לאינטרנט?
לאינטרנט זה לא יעשה כלום, זה יבוא בצורה של מעבר רציף מהאינטרנט ולא יחליף, אלא יהווה מימד נוסף. לחברה זה יעשה הרבה. זה יכול לעזור לעסקים קטנים. לאנשים בקליפורניה יהיו עוזרים בעסק שיגורו בהודו. כל הנושא של למידה, התנסות ובניה יעבור מהפכה. כל מה שהיה קיים באינטרנט יהיה קיים בתלת מימד. האדם בנוי לחיות בסביבה תלת מימדית, לא בתוך מסך".

הבטחות כאלו כבר שמענו בעבר גם בנוגע לאינטרנט ולטלוויזיה. אבל יש הרגשה שיהיה קשה לעולמות ווירטואליים לבצע פריצה אמיתית בלי לצאת קצת מהמסך. אתה חוזה התקדמות גם בכיוון הזה?
"בוודאי. יש השקעה גדולה בתחום ה-Ambient Design. לא נעמוד מול מסך אחד, אלא מול שלושה מסכים ענקיים. יהיה לך עכבר וירטואלי תלת מימדי ותהיה לך שליטה מהמחשב באור ובטמפרטורה בחדר. בפרויקט האירופי עובדים על זה".
 

ניפגש בעוד עשור

האם אנחנו רואים היום את ניצני מהפכת ה-Metaverse? מה תהיה ההשפעה של הדבר על האינטרנט והחברה האנושית, והאם יהיה Metaverse אחד או כמה, שיענו על צרכים שונים של אנשים שונים? כל השאלות הללו תלויות ועומדות ואפשר רק לקוות שבעוד עשור נהיה קרובים יותר לפתרונן במקום להמשיך לדבר על Metaverse כמושא נחשק ורחוק.
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 
תגובות
הוסף תגובה0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.
 
 
 
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by