ב-Online
 
 
 
 
 
 
 
 
הגזענות מוכרת 

הגזענות מוכרת

 
 
עידו הרטוגזון

האם הסלוגן החדש של חברת כוח אדם - "רוצים תוכנה קבלו הודי מתנה" - גזעני, לגיטימי או פרובוקטיבי? דעה

 
 
 
 
 
 
 
 
 
כדי למשוך את תשומת ליבה של התקשורת יש לפעמים צורך לעורר פרובוקציות. בעידן שבו עדרי יחצ"נים מסתערים על עיתונאים בניסיון לכבוש את מקומם בתודעה הציבורית, נחצים לעיתים כמה גבולות של טעם טוב.

בימים אלה מסתובבת לה הודעה לעיתונות של חברת BIOG, המארגנת מפגשים בין משקיעים ליזמים, תחת הכותרת הדי תמוהה ואולי אף מקוממת: "רוצים תוכנה קבלו הודי מתנה".

הכותרת בעלת הגוון הגזעני, שמזכירה את ימי העבדות שבהם סחרו בבני אדם כמו בחפצים, מתייחסת ליוזמה של חברת VINDIA, שמוכרת כוח עבודה הודי זול. מסתבר שזו משתתפת באירוע של BIOG, במסגרתו תוענק לממציא שינצח בתחרות ההמצאות של החברה פרס בדמות קבוצת מתכנתים הודים, שתדאג לפיתוח ההמצאה ללא עלות וחיפוש אחר משקיע.
 

להודים יש מוח לא מבוטל

מתכנת הודי. בכנות, הם כוח עבודה זול (צילום: CC:Shashwat_nagpal)
 מתכנת הודי. בכנות, הם כוח עבודה זול (צילום: CC:Shashwat_nagpal)   
החלטנו לבדוק מה עובר לאנשי היח"צ ומנהלי חברות בראש כשהם מעלים סיסמה כזו, שבמדינה קצת פחות גזענית מישראל כנראה כבר היתה גורמת לעריפת כמה ראשים, והתקשרנו לעינת בראון, מנכ"ל החברה.

את לא חושבת שלסיסמה של התחרות יש אופי גזעני?
"זה באמת הסיסמה? זה בעצם VINDIA, שכנראה זה המוטו שלהם. יש חברות בארץ שמשתמשות במתכנתים הודים כי זה מוח לא מבוטל. נשמע לי שמה שצריך בפרסום זה גירוי. זה נשמע לך גזעני? אני שואלת אותך", תהתה בראון בטון משועשע, לאחר שלדבריה, לא היתה מודעת לעניין בטרם פניית נענע מחשבים.

זה קצת מזכיר את ימי העבדות
"כן זה באמת קצת ימי הביניים. אני הייתי משנה", אמרה מהוססת אם כי עדיין משועשעת. "אבל בעקרון זה מעביר את כל הרעיון במשפט אחד. גם את התוכנה וגם את המתכנתים ההודים. לא היתה כוונה להיות גזעני".

השאלה לא מה הכוונה, אלא מה משתמע. אתם עומדים מאחורי זה?
"אני לא יודעת להגיד לך. זה היחצ"ן וזו כנראה הדרך למשוך עיתונאים להתקשר".

אז המטרה הושגה
"אה, אז סבבה".
 

שולחים את מכבי למחנה ריכוז

 
מאחר שראינו שמבראון לא תבוא הישועה, החלטנו להתחקות על עקבות הסלוגן ופנינו ליחצ"ן אבינועם שחר ממשרד ביט תקשורת.

שלום, אנחנו מתקשרים בנוגע לסיסמה שלכם, "רוצים תוכנה קבלו הודי מתנה". זה לא נשמע לך קצת גזעני?
"כשאתה אמרת את זה היה לך חיוך על הפנים. אני שומע את זה. זה הכל, ואני לא חושב שצריך לעשות מזה יותר ולהפוך את זה לאיזה קטע מתחסד כזה: אימפריאליזם. קולוניאליזם. עם היד הלב, בכנות, הם כוח עבודה זול. כן. הם נותנים הרבה עבודה בשביל מעט מאוד כסף".

ובכל זאת...
"אם הייתי כותב בכותרת 'תחרות מיזמים' תסכים איתי שלא הייתי מקבל את הטלפון הזה ממך עכשיו...אתה רוצה לכתוב שאנחנו גזענים אז תכתוב. אבל תדע שכמה מחברי הטובים ביותר מהגרים. בכל מקרה, אם אתה רוצה, אתה מוזמן להכפיש את המשרד שלי. קוראים לו ביט תקשורת. רק תשים לינק".

ועדיין, מה אם זה היה בארה"ב והכותרת היתה "רוצה תוכנה, קבל יהודי מתנה"?
"תשמע, בוא אני אגיד לך. אנחנו עובדים עם עסקים קטנים ובינוניים. מההיכרות שלי, התקשורת מחפשת פרובוקציות. ואם אתה לא גוף גדול כמו אוסם, אתה חייב לעשות דברים פרובוקטיביים כדי למשוך תשומת לב. אני מסכים איתך שזה לא פוליטיקלי קורקט, אבל אני אספר לך על הודעה אחרת שאנחנו מוציאים היום, עם הכותרת: "שולחים את מכבי למחנה ריכוז".

איזה מוצר זה מוכר?
"יש לנו לקוחות שיוצרים תוכנות לאנשים לקויי למידה ובגלל שמכבי לא מרוכזים, הם כל הזמן מפסידים, אז שלחנו ללוני הרציקוביץ' את התוכנה ותרמנו לו אותה".
 
 

יח"צנות גרילה

אבינועם שחר . יח"צ בהשראת סטלאגים (צילום: אבינועם שחר)
 אבינועם שחר . יח"צ בהשראת סטלאגים (צילום: אבינועם שחר)   
ומה אנחנו חושבים? ובכן, לאחר שביקרנו בבלוג האיכותי של ביט תקשורת, כנראה הבלוג היחיד של חברת יח"צ שאפשר למצוא בו תמונות של סטלאגים, הגענו למסקנה שמדובר בחברת היח"צ החצופה, הוולגרית, חסרת העכבות אך גם הקולית ביותר שיש באיזור. גם רוב הדברים הרעים שהם כותבים על התקשורת נכונים - כשאפילו הכתבה הזו מהווה דוגמה לא רעה ליחסים הסימביוטיים, השפלים והדי סוטים בין התקשורת ליח"צ.

כמי שאחראים על שרשרת של פרובוקציות - מההבטחה לסדר לכם בלוג מצליח בקפה דה מרקר
ועד יוזמת חולצות ה"אני עני גאה", ביט תקשורת מצטיירים כיחצ"ני גרילה זולים המתמחים בשילוח וירוסי מדיה דביקים. ואם כבר נגזר עלינו לסבול ממכת יח"צ - לפחות שתהיה מעניינת.

אז נכון שבמקרה הזה היינו מעדיפים אם הפרובוקציה היתה קצת פחות גזענית ונטפלת דווקא לסטריאוטיפים על מיעוטים (אם ההודים הם מיעוט), אבל בעולם שבו התודעה שלנו נשלטת על ידי תאגידים שמגובים בתקציבי ענק, מיליציות הפרובוקציה של ביט תקשורת נראות כמו תגובה הולמת לעסקים קטנים. נקווה רק שלהבא הם ימצאו דרך פרובוקטיבית להיכנס בחזקים במקום בחלשים.
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 
תגובות
הוסף תגובה0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.
 
 
 
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by