ב-Online
 
 
 
 
 
 
 
 
מאמין בחלומות של פעם 

מאמין בחלומות של פעם

 
 
עידו הרטוגזון

סטיב ווזניאק, אחד ממייסדי אפל ואבי המחשב האישי הראשון, נזכר בימים הראשונים של ההיסטוריה, מספר מה היו העקרונות שהנחו אותו ומודה, אני לא מאמין בחידושים. כתבה ראשונה בסדרת "המוחות הדיגיטליים"

 
 
 
 
 
 
 
 
 
סטיב ווזניאק, האיש שהקים יחד עם סטיב ג'ובס את אפל, נחשב על ידי רבים כמי שבנה את המחשב האישי הראשון. בשנת 1976, כאשר אפל I, המחשב הראשון שווזניאק תיכנן, יצא לשוק - העולם נראה שונה מאוד מכפי שהוא נראה היום. באותה תקופה, מי שרצה לקנות מעבד נדרש לנסוע למפעל ולמלא טפסים עם פרטים אישיים, ומי שרצה מחשב נאלץ לקנות ערכת חובבים, להפשיל שרוולים ולהתחיל לחבר חוטים אל לוח האם.

ווזניאק וג'ובס היו אז סתם שני חברים תפרנים. הראשון היה האקר (ווזניאק למד לפרוץ למרכזיות טלפון מהאקר הטלפוניה המפורסם, קפטן קראנץ') עם הרבה ידע טכני של מי שחלם מאז ילדותו שיום אחד יהיה לו מחשב משלו. לשני היו כישורי שיווק לא מבוטלים וחזון מטורף על כך שאפשר לעשות כסף ממחשבים אישיים.
 

מכונית היברידית וג'יפ האמר

טויוטה פריוס והאמר. ליהנות משני העולמות (צילום: CC- resdabear, Franco Folini)
 טויוטה פריוס והאמר. ליהנות משני העולמות (צילום: CC- resdabear, Franco Folini)   
כשג'ובס הציע לווזניאק להקים חברה שתרכיב מחשבים אישיים מהחלקים השונים שהסתובבו בשוק, ווזניאק שאל את עצמו למה לעזאזל שמישהו ירצה שירכיבו בשבילו את המחשב? אבל ג'ובס שיכנע אותו שההשקעה הנדרשת קטנה, ושגם אם החברה תיכשל - לפחות יהיה להם סיפור טוב לנכדים.

המחשבים אישיים שהסתובבו בשוק באותה תקופה, ביניהם ה-Altair 8800, תיקשרו עם המשתמש בעזרת אורות מהבהבים. האפל I היה ייחודי בכך שניתן היה לחבר אותו בקלות לצג. הוא עשה היסטוריה ונמכר ב-200 יחידות, אבל ההצלחה הגדולה באמת הגיעה עם האפל II, שווזניאק פיתח ב-1977, והמשיך להימכר במספרים אדירים עד 1993. האפל II כיסה במשך שנים את ההפסדים של אפל, שגרמו הרפתקאות כושלות כמו ה-Apple III ו-Lisa.

ווזניאק, שב-1981 היה מעורב בתאונת מטוס שבעקבותיה איבד את הזכרון שלו (ששוקם בעזרת משחקי מחשב של Apple II), חזר לאפל ב-1983 ופרש סופית ב-1987. מאז הוא משתתף בפרויקטים שונים, מקים חברות סטארט-אפ, מחזיק משרה באפל וגם שומר על קשר קבוע עם ג'ובס.

הוא כבר זכה בכבוד הראוי לו ונכנס להיכל התהילה האמריקני של הממציאים, אבל זה לא מונע ממנו להמשיך להיות חובב מעשי קונדס, נגן בלהקת רוק, הלקוח הראשון של הסגווי ומי שנוסע גם במכונית היברידית של טויוטה פריוס וגם בג'יפ האמר אימתני (הוא טוען שאחד מאזן את ההשפעה האקולוגית של השני).
 

בנה מחשב בשביל עצמו

סטיב ווזניאק. לא ידע שהוא הולך לשנות את העולם (צילום: וויקיפדיה)
 סטיב ווזניאק. לא ידע שהוא הולך לשנות את העולם (צילום: וויקיפדיה)   
"היום אני מרצה בכל מיני מקומות, וגם מעורב בכל מיני חברות סטארט-אפ", מספר ווזניאק בראיון לנענע מחשבים. "Jazz Technologies, שהקמתי עם עוד בכירים לשעבר באפל בדיוק הונפקה עכשיו. אני גם מעורב בכל מיני יזמויות של בתים ירוקים", אמר.

בוא נחזור לראשית הקריירה שלך. מתי הבנת לראשונה את החשיבות של מעשיך? שהמחשב האישי הולך לעשות מהפכה בעולם?
"די קשה לומר, בגלל שאני בונה מחשבים כל חיי. התחלתי כבר ב-1970 אבל זה היה הראשון שבאמת עבד, ואני פשוט ידעתי שהוא יפתור כל מיני בעיות שהיו לי, כמו לשחק משחקים ולכתוב תוכניות שיעזרו בעבודות ההנדסה שהיו לי. לא ידעתי שזה הולך לשנות את העולם. הייתי בקשר עם הרבה אנשים אחרים שהאמינו שעוד מעט הולכים להיות לכולם מחשבים קטנים, ושהם הולכים לשנות את העולם, אבל השינויים שאנחנו חזינו מעולם לא התגשמו, כך שקשה לומר שחזינו את העתיד. לא, צדקנו רק בכך שמחשבים זולים התבררו כדבר שימושי להרבה אנשים".
 
 
אפל II. תיכנן מחשב בשביל עצמו (צילום: CC-Amitp)
 אפל II. תיכנן מחשב בשביל עצמו (צילום: CC-Amitp)   
השיחה עם ווזניאק תלמד את מי שחושבים שהם יכולים לחזות את עתיד הטכנולוגיה צניעות מהי. ווזניאק אולי עשה היסטוריה, אבל באותו הזמן הוא בכלל לא ידע עד כמה חשובה עבודתו.

"חשבנו שהמשתמשים יהיו אנשים טכניים כמונו, שיכתבו תוכנות כדי לפתור בעיות, בעוד שמה שקרה הוא שאנשים רצו לקנות פתרון מוכן מראש כדי לפתור את הבעיה", הוא מסביר. "חזינו את האינטרנט בצורה מאוד גסה, כתקשורת בין אנשים. לא חזינו דברים כמו מוזיקה על המחשב. חשבנו על מוזיקה שתעבור דרך המחשב, אבל לא מוזיקה שתאוחסן על גבי המחשב. בחיים לא היינו חוזים וידאו ולא חזינו אחסון כמויות אדירות של מיילים".

עולם המחשבים השתנה הרבה מאז. אתה עדיין מתחבר לעולם הזה?
"אחד מהדברים שהשתנו זה שאני לא תיכננתי מחשב בשביל העולם. פשוט תיכננתי את המחשב הכי טוב עבורי, בלי שום תוכנית עסקית ושום כוונה למכור אותו. זו פשוט היתה מטרת החיים שלי - שיהיה לי יום אחד מחשב טוב שאני אוכל לכתוב עליו תוכניות. הדרך שבה הגעתי למטרה הזו הייתה בכך שבניתי אותו בעצמי. לגבי הדרך שמחשבים התפתחו - זה נפלא לגמרי. אני אוהב הכל לגבי המחשב. זה הממשק הנחמד ביותר שיש לנו לעולם".
 

היתרון בלהיות עני

זכרון RAM. יותר מדי זכרון הרס את האידאל התכנותי (צילום: SXC)
 זכרון RAM. יותר מדי זכרון הרס את האידאל התכנותי (צילום: SXC)   
חלק ממה שהפך את האפל II למיוחד היתה היכולת של ווזניאק - שעשה בעצמו את כל העבודה, החל מתכנון, דרך הבניה, הבדיקה והתיקון של המחשב - לפשט תהליכים שהיו מורכבים בהרבה במחשבים מוקדמים יותר. ווזניאק העביר תהליכים רבים מרמת החומרה לרמת התוכנה, וכך הצליח לתכנת על המחשב שלו בחצי שעה משחק שקודם לכן דרש עבודה של חצי שנה.

האפל II היה מופת לקוד טהרני, תיכנות אלגנטי שעושה שימוש חכם ויעיל במשאבים, וזה אחד הדברים שהפכו אותו למכונה נערצת כל כך. אבל מאז אותם ימים, הפכו המחשבים ליצורים מסורבלים ובזבזניים.

"הרעיון של תיכנות יעיל וחסכוני התקלקל על ידי הריבוי במשאבים, שמאפשרים למתכנת לקחת לעצמו סביבת עבודה עצומה ואז פשוט להכניס כמה פקודות שקוראות מלמעלה למשהו שמישהו אחר כתב בזמן שהוא עבד על תוכניות משלו, וכך לעשות בשבילו את העבודה", מסביר ווזניאק. "אני חושב שלא צריך לעבוד ככה, אבל יש עדיין דוגמאות לעבודה מהסוג הזה. למשל, כשאני קונה תוכנות למק שלי, הרבה פעמים אלו יישומים שהיו יכולים להיות כבדים, אבל שוקלים רק 47 קילובייט".

מה הניע אותך לתכנת לפי העקרונות האלה?
"במקרה שלי פשוט לא היה לי את הכסף. לא יכולתי אפילו להרשות לעצמי מהדר בשביל תוכניות האסמבלי שלי, אז כתבתי אותן על נייר ותרגמתי לאפסים ואחדים. אף אחד לא עשה את זה, חוץ מבימים הראשונים של עולם המחשבים, או אם אתה מנסה לתכנן מחשב חדש לחלוטין. קשה לדמיין את זה, אבל זה יוצר אינטימיות עם הקוד שאתה כותב. הוא הופך חלק ממך ואתה צריך להבין אותו לעומק. זה מונע הרבה באגים".

אז עולם התיכנות התנוון?
"כן, אבל מצד שני אי אפשר לומר שזה רע לגמרי. אני לדוגמה, הייתי צריך לתכנן מעגלים חשמליים שיוציאו וידאו NTSC, אבל היום אפשר לקנות שבב שיעשה את זה. בשביל מה לבנות 10 שבבים כשאפשר לקנות אחד? לפעמים פשטות פירושה להבין שהעולם צודק, ואני צריך לצמצם את החלק שלי. זו צורה מסוימת של פשטות, למרות שלפעמים התוצאה הסופית מפלצתית".
 

הטעות של אפל

Mac 128. הקדים את זמנו (צילום: CC-Mrbill)
 Mac 128. הקדים את זמנו (צילום: CC-Mrbill)   
בתחילת שנות ה-80, התקופה שבה שלטה אפל בעולם המחשבים האישיים, ביל גייטס ממיקרוסופט היה סתם מנהל של חברה קטנה שנדבקה לזנב של אפל. מערכת ההפעלה שלה היתה חיקוי זול לזו של אפל, אבל היה לה יתרון אחד: בניגוד למערכת ההפעלה של אפל, זו של מיקרוסופט רצה על כל מעבד אינטל, והתאימה להמוני תואמי ה-IBM הזולים שיוצרו במזרח הרחוק ונמכרו כמו לחמניות חמות.

תוך כמה שנים הפכה המערכת של מיקרוסופט לסטנדרט והשאר היסטוריה. מיקרוסופט זכתה בעולמה ואילו אפל, שרבים טוענים שהיא מייצרת מערכות הפעלה טובות יותר - נאלצת להסתפק בחלק קטן משוק המיחשוב העולמי.

אתה חושב שלו אפל היתה פועלת אחרת אולי המערכת שלכם היתה רצה על רוב המחשבים בעולם?
"זה לא מרגיש נכון להסתכל כך על העבר. עם זאת, יתכן שלרוע המזל המק הקדים את זמנו בחמש שנים, לפני שהעלות שלו הצדיקה את ההשקעה. אפל הוציאה טכנולוגיה חדשה שהיתה יקרה מדי. בזמן שלמיקרוסופט היו את כל התוכנות עבור שוק העסקים המתפתח, אנחנו השארנו את זה לאפל III. למעשה, הצבנו את האפל III מול IBM, ואת המק ייעדנו לצרכים של אנשים".

" ל-PC יצאו כבר גירסאות 1, 2 ו-3 של חלונות והתפתחה סביבו קהילה חזקה", נזכר ווזניאק. "אולי היינו צריכים לחסוך את הכסף, ליצור יותר תוכנה מההתחלה ולחלק את המשאבים שלנו כך שנוכל למכור את המק במחירים זולים יותר".

והטעות הזאת התנקמה בכם מאוחר יותר
"אנחנו כיוונו את החברה לשוק שלא גדל הרבה במשך 5-10 שנים, ועד שהוא גדל, למיקרוסופט כבר היה יתרון. הם בנו בסיס משתמשים שנותר נאמן לחומרה. אם היינו בונים את המק בשנה שבה היינו יכולים למכור אותו ב-1,200 או 1,800 דולר זה היה עוזר, אבל בנינו אותו בזמן שהתימחור שלו הגיע ל-3,000 דולר".

"זה היה כל כך יקר בשביל מסך שחור לבן קטן, והיה עלינו לוותר על כל כך הרבה פיצ'רים כדי להוציא אותו בשנה שהוצאנו אותו. אם היינו מחכים עוד חמש שנים, המעבר לממשק הגרפי היה להיות חלק יותר. אני חושב שהכניסה המוקדמת מדי לשוק היתה הטעות הגדולה ביותר. אנשים תמיד מדברים על התימחור, אבל זה רק חלק מהבעיה".
 

מאמין בחלומות הישנים

ווזניאק וג'ובס. שומרים על קשר (צילום: האתר של ווזניאק)
 ווזניאק וג'ובס. שומרים על קשר (צילום: האתר של ווזניאק)   
מאז 1987, ווזניאק כבר אינו מועסק באפל במשרה מלאה, אך הוא עדיין מעורב בחברה. "העבודה היחידה שאני עושה היא לנהל מדי פעם דיונים עם סטיב ג'ובס בטלפון או במייל על מוצרים מסוימים או כיוון החברה", אמר.

נראה שאפל עוברת להתמקד בגאדג'טים כמו ה-iPod וה-iPhone, ולא במחשבים. מה דעתך על זה?
"אני חושב שאפל גילתה כמעט בטעות איזה שוק גדול יש ל-iPod. סוף סוף היה לה מוצר גדול שממש הגיע להמונים ולא רק לקהילה הקבועה של המק, ואני חושב שזה פתח את העיניים להרבה אנשים באפל, והראה להם איזה רווחים אדירים ניתן לעשות מייצור מוצרים טובים בעולם האלקטרוניקה, שלא קשורים בהכרח למק".
 
MacDraw. איפה הימים שהכל היה פשוט (צילום: CC-FHKE)
 MacDraw. איפה הימים שהכל היה פשוט (צילום: CC-FHKE)   
ווזניאק אינו חוזה שינויים גדולים לעולם המחשבים בשנים הקרובות. "הייתי יכול לדמיין מסך גמיש שייצור גלובוס בצורה של Google Earth, אבל אני לא באמת מצפה לזה. באופן בסיסי זה עדיין מקינטוש וחלונות, ושניהם מונופולים בדרכם שלהם".

הוא היה רוצה שמחשבים יהפכו לאמינים יותר ויבצעו דברים באופן פשוט יותר. "אין באמת את התמריץ ליצור פיצ'רים חדשים שעובדים כמו שהמוח האנושי עובד. בעבר היה למקינטוש מוניטין טוב מאוד בזכות זה שהכל היה מאוד גלוי וברור. היום, כשאני מנסה להשתמש ב-garageband למשל, הרבה מהתכונות הכי חשובות הן אייקונים קטנים שמוחבאים למטה. אתה לא יכול אפילו למצוא אותם בתפריט. זה קשה מאוד. אתה רוצה שהעולם יהיו פשוט ובעצם אומרים לך: ברגע שתלמד את זה תדע איפה זה, אז זה לא באמת חייב להיות פשוט. אבל זה מה שהביא למק את ההצלחה שלו. עולם המחשבים צריך להיות יותר אינטואיטיבי", הוא אומר.

"במק המוקדם היה לנו את macpaint ואת macdraw, עם אייקונים קטנים בצד, והכל היה מאוד הגיוני: דלי, מחק, מרובע, כמה צבעים. זה היה מאוד ברור ומול העיניים שלך כל הזמן. אני אחד מהאנשים האלה שאוהבים את העולם מהסוג הזה", נזכר.

"אני מאמין בחלומות המוקדמים של המקינטוש, של אנשים שבאו עם רעיונות על איך מחשבים יעבדו כסוג של חבר לצידו של המשתמש. אני עדיין מאמין בזה".
 
 
___________________________________________________________
הם בנו את העולם הדיגיטלי שבתוכו אנחנו מתקיימים, והם ממשיכים להיות מעורבים בו גם היום. סדרת "המוחות הדיגיטליים" תביא ראיונות ושיחות עם האנשים המעניינים והמשפיעים ביותר על עולם הטכנולוגיה.
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 
תגובות
הוסף תגובה0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.
 
 
 
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by