ב-Online
 
 
 
 
 
 
 
 
אנחנו בשוק 

אנחנו בשוק

 
 
שחר לנגהיים, גיימר

יצאנו לשחק בכותר הפעולה והאימה המדובר Bioshock. המסקנות: מדהים. ביקורת

 
 
 
 
 
 
 
 
 
Bioshock אינו משחק בינוני כלל וכלל. להיפך, הוא בולט מאוד באיכויותיו, שהופכות אותו לכותר הכי טוב שיצא מזה זמן רב. רק אל תשכחו לקחת בחשבון ש-Bioshock לא מרחם על השחקן, ודורש ממנו מחשבה והבנה כדי שיוכל ליהנות מכל אחת מהפנים המרובות שלו – שילוב הסגנונות השונים, העולם, הסיפור ובעיקר החופש של השחקן.
 
 
עלילת המשחק נפתחת בנסיבות מסתוריות: אנו שורדים התרסקות בלתי מוסברת בלב האוקיינוס האטלנטי, ושוחים בשארית כוחותינו אל מגדלור מאבן שחורה הבולט מתוך המים. בתוך המגדלור ממתינה לנו צוללת זעירה, שמורידה אותנו אל מתחת לפני הים. שם, במים העמוקים, אנו שומעים לראשונה את נאומו של אדם בשם אנדרו ריאן, שמספר על תסכולו מהעולם שמעל לפני המים, שם נצלנים מכל המינים גזלו את פירות עבודתו, ועל כן בחר להקים מפלט לכל האנשים שמאמינים כי לאדם אחד אסור להגביל את חברו: Rapture, העיר החופשית, בה השלטון לא יעצור אף אחד מלממש את חזונו האמנותי, המדעי או העסקי.

יחד עם מילים דרמטיות אלו, נחשפת העיר התת ימית אותה הקים אנדרו ריאן, ואנו מגלים לראשונה את העושר הגרפי המדהים של Bioshock. גורדי שחקים תת ימיים מרהיבים, לוויתן ענקי המשייט לו במים, ושלטי פרסומת זוהרים – כולם ממשיכים לסנוור אותנו עד הרגע שבו אנו נכנסים אל תוך העיר . שם נגלה, בתוך הארכיטקטורה המופלאה והמדויקת, סימנים להרס מוחלט ותושבים שאיבדו את שפיותם בגלל אותו חופש שהוצע להם. העיר יפהפייה והכאוס מזוויע – הפער הזה בין יופי לאימה יחזור ויופיע לכל אורך המשחק.
 
 
 
התחושה במהלך שיטוט ב-Rapture היא לא של ערימת שלבים אשר חברו יחדיו לצורך יצירת משחק פעולה, אלא של מקום אמיתי. זוהי עיר לכל דבר ועניין, שתוכננה בקפידה והיגיון בכדי להיות מקום נעים לחיות בו, ונהרסה ביסודיות על ידי המון מטורף. כמות הזמן והמחשבה שהושקעו בעיצוב המשחק וסגנונו האומנותי הופכת אותו לאחד הדברים המדהימים ביותר שאי פעם ראיתם על המסך.
 
 
למרבה המזל, בניגוד להרבה משחקי פעולה אחרים, ההשקעה בגראפיקה ובמראה לא באה לכסות על משחקיות בינונית, אלא מצליחה רק לתרום לאווירה. השלבים המהוקצעים מעניקים תחושה של מקום שנבנה ונחרב, מקום בו אנשים חיו ומתו. החוויה עוצמתית, מפני שקל להאמין למראות ולסיפורים. במיוחד ראויות לציון רוחות הרפאים – חזיונות שמופיעים לרגע וחוזרים על רגעיהם האחרונים של תושבי Rapture. ביושוק הוא משחק שמספר סיפור דרך עיצובו האומנותי והסביבה בה הוא מתרחש. מעטים המשחקים שניסו לעשות דבר שכזה בעבר, ואף אחד מהם לא התקרב לרמה כזו של שלמות.
 

חושך על פני תהום

 
הסיפור של Rapture מתחיל בהקמת העיר, אך את רוב זמנכם תבלו בהתעסקות עם הרוע שהיא הולידה. מאחר ו-Rapture הייתה המוקד אליו עלו גאונים מכל רחבי העולם, הרי שתוך זמן קצר הצליחו אותם מדענים מבריקים לעלות על המציאות מדהימות, שהיו נפסלות ונגנזות מיד בכל מקום אחר – אך לא הוגבלו כלל ב-Rapture. כך, לדוגמה, החלו תושבי Rapture להשתמש ב-'אדם', טפיל תלת מימדי שמאפשר שינויים קיצוניים במבנה הגוף, עד כדי הפיכתכם לגיבורי על בעלי עוצמה בלתי מוגבלת.

כמובן שלכוח יש מחיר, והאובססיה לשינוי שיגעה חלק ניכר מהתושבים. במהלך המשחק ב-Bioshock, תפגשו גאונים רבים שלקחו את מומחיותם עד לקיצוניות מזעזעת: מנתחים, אמנים ומדענים, כל אחד מהם השתמש ב-אדם כדי לממש את חזונו, וכל אחד מהם, עם הכוח האינסופי בידיו, הביא לעולם זוועה חדשה ומצמררת.
 
למרות הרוע והשיגעון המסתתר בטכנולוגיה הזו, אנו חייבים לגייס לעצמנו את הכוחות הטמונים בטפיל ה-אדם כדי שיהיה לנו סיכוי מול היצורים המפלצתיים אשר מסתובבים במסדרונות Rapture. יכולות על טבעיות מתבטאות במשחק בדמות 'פלזמידים', מיכלי נוזל המאפשרים לנו לבצע את הבלתי אפשרי – לייצר הוריקן, לשגר דבורים קטלניות מפרק כף היד, או לירות ברקים מקצות האצבעות.
 
 
מרגע שתצטיידו בנשק וכמה כוחות על טבעיים, יהפוך כל שלב להזדמנות עבור גרימת נזק בלתי מוגבל לאויבים. האם תשתמש ביכולות העל שלכם בכדי להטיח באויב בלוני גז כבדים, או שתניפו אותם לאוויר ותצלפו בהם בעודם מרחפים בחוסר אונים? האם תחשמלו את יריביכם ותכו בהם בעודם משותקים, או שמה תבעירו אותם ואת שלולית השמן בתוכה הם עומדים? הקרבות ב-Bioshock אינם מהווים אתגר ליכולות התזמון והירי שלכם, אלא רק ליכולות ההמצאה – כיצד תחסלו את האויב העומד מולכם בדרך האכזרית/מהירה/יעילה ביותר.
 
 
כדי להוריד מכם סופית כל חשש להתנסות ולשחק בשלל כוחות העל, הרי שב-Bioshock אין לכם שום אפשרות למות. גם אם יהרגו אתכם, הרי שתוך מספר שניות תופיעו מחדש במקום לא רחוק מזה שבו הייתם – מבלי לבטל את הנזק שכבר גרמתם ליריביכם. התכונה הזו הופכת את Bioshock למשחק שלא יכול להיחשב קשה או מאתגר במיוחד, אך היא גם הופכת את המשחקיות שלו למיוחדת במינה.

הקרבות החשובים והמהנים ביותר ב-Bioshock הם אלו הנערכים מול ה'אב הגדול' - Big Daddy - מפלצות מגודלות בחליפות צלילה, שמסוגלות לספוג מספר אדיר של פגיעות בטרם יכנעו לכם. כל Big Daddy שומר על 'אחות קטנה', ילדה מעוותת שאוספת את טפיל ה-אדם מגופות, ואתם זקוקים למלאי בו היא מחזיקה בכדי לשפר את דמותכם. לאחר שתנצחו את ה-Big Daddy, עומדת בפניכם האפשרות לזכות בכמות אדם סמלית תמורת שחרור הילדה לחופשי, וגם האפשרות לרצוח את הילדה בדם קר, וכך לקבל כמות גדולה בהרבה של אדם.

ההחלטות הללו יקבעו בסופו של דבר האם תזכו לראות את הסיום ה'מרושע' של Bioshock, או את הסיום האופטימי והחביב יותר. זה גם נותן לכם סיבה מצוינת לעבור את ההרפתקה הזו פעמיים לפחות.
 

קלאסיקה אמיתית

 
אחת הדרכים הבטוחות לזהות משחק גדול באמת, היא כאשר רק פגמים קטנים הם אלו שבולטים לעין, ואפילו עליהם עוד אפשר להתווכח. הפלזמידים, לדוגמא, מציעים לשחקן אפשרויות משחק חדשות ומלהיבות, אבל אינם יעילים כמו כלי נשק רגילים. כאשר תבחרו לפרוץ למערכת מחשב כלשהי, תאלצו לשחק במשחקון הפריצה, מעין פאזל חביב שמהווה בתחילת ההרפתקה הפוגה מרעננת מהשגרה, אך בהמשך הופך למעמסה שחוזרת על עצמה. תקלה נוספת בה נתקלתי היא חוסר תיאום בין הכתוביות והדיבור.

דווקא על הבעיה החמורה ביותר ב–Bioshock לא נוכל להרחיב רבות, מאחר ולא ארצה להרוס לכם את החוויות שתזכו לחוות עד אותו רגע. Bioshock, בדומה ליצירות אמנות רבות וטובות, מסתיים הרבה אחרי נקודת השיא שלו. לאחר תפנית מדהימה בעלילה תיאלצו לעבור עוד כמה שעות של שלבים מיותרים עד שתגיעו לבוס הסופי, אשר ידרוש מכם קרב קל בצורה מגוחכת. השעות הללו, שחותמות את ההרפתקה שלכם ב-Rapture, פשוט לא עומדות בסטנדרטים של שאר המשחק. לאור האיכות המדהימה של כל השלבים פרט לאותן שעות משמימות, ניתן להתעלם מהנפילה הזו בלי יותר מדי קושי, ובכל זאת קצת חבל.

כפי שכבר בוודאי הבנתם, Bioshock הוא משחק מיוחד באמת. הכותר הזה ידרוש מכם חשיבה יצירתית, על רקע עלילה מרגשת ומעוררת מחשבה. מזה זמן רב לא ראינו על מסך המחשב עולם חי ואמין כל כך, וסיפור כה מרתק. הוויכוחים בנוגע לעלילה שלו, למעלותיו וחסרונותיו, למסרים שהוא משדר, ימשכו עוד שנים רבות. שלא יהיה לכם ספק: Bioshock עוד יירשם בספרי ההיסטוריה כאחד המשחקים הקלאסיים והבולטים בתולדות תעשיית משחקי המחשב. במוקדם או במאוחר, אין ספק שתשחקו בו – אז למה לחכות?
 
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 
תגובות
הוסף תגובה0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.
 
 
 
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by