ב-Online
 
 
 
 
 
 
 
 
החינוך הדיגיטלי: למידה 2.0 

החינוך הדיגיטלי: למידה 2.0

 
 
עידו הרטוגזון

חוקר החינוך הקנדי סטיבן דאונס משוכנע שלצעירים יש מוח חדש, שהאנגלית הולכת והופכת לסינית ושהווב 2.0 מצמיח למידה מסוג אחר לגמרי. כתבה אחרונה בסדרה

 
 
 
 
 
 
 
 
 
חינוך דיגיטלי

בבית הספר אין חדש
וויקיפדיה: חדר 2.0
סיכומים רבותי, סיכומים
הלימודים של מחר
ללמוד עם YouTube

בשנים האחרונות, במקביל לחדירה של בלוגים, רשתות חברתיות ואתרי תוכן גולשים אחרים, השתנתה גם הגישה ללימודים בעזרת מחשבים ואינטרנט - וקיבלה כיוון חדש. מחקרים שפורסמו לאחרונה גילו ש-96% מהתלמידים בארה"ב משתמשים בטכנולוגיות חברתיות ושכ-60% משתמשים ברשת לצרכים לימודיים שונים.

השילוב של הכיתה והווב 2.0 מעורר סקרנות ותקווה בקרב מורים וקבוצות חינוכיות שחוקרים את הפוטנציאל של שימוש בבלוגים וברשתות חברתיות לצורך שינוי תהליכי הלמידה והפיכתם לדינמיים יותר. באנגליה ישנן כיתות שלמות של ילדים בני שבע שכותבים ללא הפסקה בבלוג הכיתתי, וגם בארץ פעילה הרשת החברתית "2.0 בכיתה", שמעודדת מורים להטמיע טכנולוגיות חדשות בתהליך הלימוד בכיתה.
 

הלמידה משתנה

סטיבן דאונס. הצעירים חושבים אחרת
 סטיבן דאונס. הצעירים חושבים אחרת   
במשך שנים, כמו שכתב סטיב אוהיר, ההבדל היחיד בין eLearning (למידה מקוונת) לבין למידה מסורתית היתה אמצעי הקריאה: הטקסטים שאיתם למדו בלמידה מקוונת פשוט הגיעו דרך המחשב, במקום בדפים מצולמים. לא ממש שינוי רדיקלי.

אלא שההופעה של שירותי רשת חדשים העלתה תקווה ליצירת צורת לימוד שתערב את התלמידים בדרכים שונות: באמצעות שימוש בבלוגים כיתתיים שאותם כותבת הכיתה כולה, בעזרת בניית רשתות חברתיות שמקשרות בין תלמידים, או אפילו באמצעות שיתוף קבצים באתרים כגון פליקר, העלאת פודקאסטים של שיעורים והרצאות לרשת ועוד.

וכך, לצד הווב 2.0 הופיעה לה גם "למידה 2.0", מושג שטבע חוקר החינוך הקנדי סטיבן דאונס. לדבריו, את השינוי ניתן היה לראות כבר לפני כמה שנים, כאשר "מחנכים החלו לשים לב שמשהו שונה קורה כשהתחילו להשתמש באתרי Wiki ובבלוגים בכיתה. לפתע, במקום לדון בנושאים שנקבעו מראש עם חבריהם לכיתה, התלמידים מצאו את עצמם עוסקים במגוון רחב של נושאים עם עמיתים מרחבי העולם כולו".

"דמיינו לעצמכם את התדהמה שעשויה להיות לילדה בכיתה ה', שכתבה ביקורת על מופע קרקס וקיבלה תגובה מאחד הלהטוטנים בו", כתבה דאונס.
 

בלוג במקום שיעורי בית

 
דאונס משוכנע, שמה שמייחד את המהפכה הזו היא העובדה שלמידה מקוונת חדלה להיות מדיום והפכה לפלטפורמה. לימודים ברשת מפסיקים להיות כלי לצריכת תוכן ועוברים להיות אמצעי ליצירת תוכן, שבו למידה היא דבר שמיוצר על ידי המשתתפים. למידה הופכת להיות לא רק דרך להגברת האוטונומיה של הלומד, אלא גם שמה דגש על תהליך פעיל של יצירה, תקשורת והשתתפות - לעיתים ברמה כזו שתמוטט את האבחנה שבין מורה לתלמיד.

כך לדוגמה, בלוג יכול להפוך לסוג של פורטופליו שמייצג את יכולותיו של התלמיד טוב יותר מכל עבודה או שיעורי בית. "הפורטפוליו יכול לאפשר לתלמיד להפגין יכולת לאסוף, לארגן לפרש ולהרהר על מסמכים ומקורות מידע", כותב דאונס. "זהו גם כלי להתפתחות מקצועית נמשכת, שמעודד אנשים לקבל אחריות ולהדגים את תוצאות הלמידה שלהם". בלוגים גם מעודדים תלמידים לעקוב אחר האופן שבו החשיבה שלהם מתפתחת לאורך זמן.
 
 

מוח חדש לצעירים

ההבדל בין תחילת ימי האינטרנט לבין עידן הווב 2.0 אינו הבדל טכנולוגי, טוען דאונס, אלא הבדל תרבותי. "ווב 2.0 הוא גישה - לא טכנולוגיה", קבע. הוא מצטט את מבקר המדיה דאגלס ראשקוף, וטוען שכלקטי מידע היפר מודרניים, אנחנו כבר לא סתם אוספים מידע, אלא גולשים על גלי אינפורמציה בתוך סוג חדש של חברה חופשית, הבנויה על שיתוף מידע, ריבוי מקורות וחשיבה ביקורתית.

"זה נראה מאוד סביר שהחוויות שיש לדור הצעיר, ששונות מהותית מאלו של הדור הקודם, יוצרות במוח מבניים עצביים אחרים מאלו שהתפתחו אצל הוריהם", אומר דאונס בראיון לנענע מחשבים. "מקריאת המבחני המתמטיקה שלהם ברור שיש לצעירים פחות דגש על חשיבה פורמלית והפשטה. במקביל, לתלמידים צעירים יש חשיפה גבוהה יותר לתמונות ומולטימדיה ולזרמים סימולטניים של מידע, מה שמוביל להיותם יותר קונקרטיים ונוטים לריבוי משימות לעומת הוריהם", הסביר.
 

האנגלית דומה לסינית

חתולי LOL. שווים דוקטורט (צילום: CC-Kevin Steele)
 חתולי LOL. שווים דוקטורט (צילום: CC-Kevin Steele)   
יש טענות שהדור הצעיר מאבד את המיומנויות המסורתיות ברמה כזו, שיש סכנה שילדים יהפכו לאנלפאביתים. מה דעתך בנושא?
"הייתי רוצה לקרוא תיגר על ההנחות הללו", אומר דאונס. "בתוך דורות ספורים השפה השתנתה במידה רבה, ועברה מתחביר מורכב וצורות ביטוי שהשתמשו בהן כדי לתמוך בהנמקה מתקדמת של אוצר מילים מאוד מוגבל - לעבר מילון חסר גבולות בעצם, שמשתנה כל יום ומכניס בקלות יצירות חדשות הדורשות שימוש נמוך יותר בתחביר. זה כאילו שהאנגלית משנה את צורתה והופכת לסינית, שבה יש סמל שמייצג כל מחשבה".

תוכל לתת דוגמה?
"קח לדוגמה את חתולי ה-LOL, זה ביטוי שלם של מחשבה. יש שם ביטויים מסולפים ושגויים תחבירית, כמו "I CAN HAS CHEEESEBURGER", ופעמים רבות האותיות כולן גדולות, אבל המושג הוא מאוד פשוט ומעוות בכוונה".

איזה מין סוג של מחשבה זה מייצג?
"יש כאן הדים של תקווה ושל שביעות רצון, זה מאוד מצחיק, אבל באותו הזמן זו גם הערה על פיתוי וריסון. ובמקביל, גם הערה על דקדוק ודרכי ביטוי. התגובה הזו [מתוך התגובות על חתול ה-LOL המקורי - ע.ה.] מביעה את זה באופן מושלם: "egsllnt..nowz we uz da stikee ta goes to
beginin n getz to see hapy kittah frum eziness!! 100+ chezbrgrz n
tofubrgrz!!! =)".
 

לימדו ללמוד

סטיבן דאונס. מורה איכותי יכול לעודד חשיבה ביקורתית
 סטיבן דאונס. מורה איכותי יכול לעודד חשיבה ביקורתית   
הבלוגר גיא קוואסאקי כתב בזמנו מאמר על עשרת הדברים שצריך ללמוד היום. דאונס הגיב בחריפות עם רשימה משלו, בה כתב שאחד הדברים שלדעתו כל אדם צריך ללמוד זה כיצד להבחין בין אמת לפיקציה.

מאחר שמערכת החינוך אינה מסייעת כאן, האם האינטרנט יכולה לעזור?
"חינוך כפי שהוא מתבצע בכיתה נוטה להיות יותר ברמת הפרזנטציה. הכוונה היא שיש נטיה לצפות מהתלמידים להיות צרכנים פאסיביים של מידע, וזה פועל כנגד הפרקטיקה של חשיבה ביקורתית. כמובן שיש גם יוצאים מן הכלל, ושמורה איכותי יכול לעודד חשיבה ביקורתית גם בסביבה של הצגה".

"ברשת אין העמדת פנים, כאילו יש רק 'דרך אחת' לראות נושא או בעיה, והקורא מעומת עם קולות רבים וסותרים. זה נכון גם בסביבה הסגורה יחסית של קורסים מקוונים, שבהם בנוסף למרצה, הסטודנט יחשף לדעות של סטודנטים אחרים. כדי להפיק איזו הבנה מסביבות מקוונות חייבים להעריך באופן מיידי גם נקודות מבט אחרות, ולאתר את הקולות האמינים".

עוד יכולת שאתה מדגיש ברשימת היכולות שהאדם המקוון זקוק להן בימינו היא היכולת ללמוד. מדוע התלמידים של העידן הדיגיטלי צריכים להיות בעלי יכולות לימוד עצמאיות?
"זה כמו שחשוב להיות מסוגל לשחות (במובן של לנווט בתוך זרם של מים), לעומת לצוף (ולהיתמך על ידי המים). כשאדם לומד הוא מנווט את עצמו לכיוון הרצוי לו. בעולם שבו הדברים משתנים באופן תדיר זה דבר חשוב, אחרת הוא תלוי בכך שילמדו אותו דברים, ואינו יכול לקבוע את דרכו בחיים...להיות מסוגל ללמוד זה לא עניין של הישרדות, אלא של חירות. של היכולת לבחור לאן ומתי השינוי סוחף אותך. זה מאפשר לך גם להסתגל וגם לומר 'לא', וליצור סביבה חדשה שאליה יסתגלו אחרים".
 

חתול ה-LOL והמהפכה התודעתית

חתול LOL. סמל לאנושות חדשה (צילום: CC-Helfy in Helfland)
 חתול LOL. סמל לאנושות חדשה (צילום: CC-Helfy in Helfland)   
לדבריו של דאונס, הרשת החדשה משנה לא רק את האופן שבו אנחנו לומדים, אלא ממש את הדרך שבה אנחנו רואים ומבינים את העולם. בעוד שהתפיסה המודרנית הקלאסית, ששלטה בחצי הראשון של המאה העשרים, גרסה שהעולם מורכב ממבנים קיימים ואנחנו רק קולטים אותם במוחנו (ריאליזם), ואילו התפיסה הפוסט מודרניסטית של סוף המאה שעברה דיברה על מציאות שנוצרת כהבניה בתוך התודעה (האני), הרי שהעולם המקוון מציע אפשרות חדשה: המחשבה המקוונת פשוט נותנת לדברים לקרות.

"אם תלחץ על אנשים הם יגידו כנראה שגם 'העולם' וגם ה'אני' הם מבנים שאנחנו יוצרים על מנת להבין את העולם", משוכנע דאונס. "זה מה שכותבים כמו דנה בויד רואים ב-MySpace או מה שאנשים אומרים כשהם רואים אחרים מנסים זהויות שונות בעולמות ה-MUD או בגירסאות התלת מימדיות העכשוויות שלהן, כמו Second Life או World of Warcraft. הפעולות שלנו, המבנים שאנחנו יוצרים מהאני והעולם עשויים להיות תוצאה של כוונה, אבל אנחנו לא בונים משמעות, אנחנו 'נהיים' משמעות", אמר.

לדעתו, "העבודה שנעשתה באחרונה בנושא של סימולציה של חוויה חסרת גוף היא דוגמה לסוג העבודה שהיתה בעבר מעבר לכל דמיון - איך נבין חוויה שבה אנחנו שונים ממי שאנחנו? איך, באמת, אלא אם הקיום שלנו הוא משהו שאנחנו יוצרים".

אז חתול ה-LOL הוא דוגמה לשינוי בדרך בה האנושות תופסת את העולם ואת עצמה?
"חתול ה-LOL הוא שלמות סינתטית שיוצרת תגובות שונות אצל אנשים שונים. המשמעות צומחת מהצפיה, באמצעות הכרה ('אה כן, לחתול שלי יש בדיוק הבעה כזאת'), ולא על ידי יצירה או בניה. לדעתי, תהליכים שמזכירים 'יצירת משמעות' ייחשבו יותר ויותר כצבועים ומזויפים בעיני דור האינטרנט, ממש כמו בלוג של חברה, שנתפס כמזויף".
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 
תגובות
הוסף תגובה0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.
 
 
 
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by