ב-Online
 
 
 
 
 
 
 
 
המניפולציות של וויקיפדיה 

המניפולציות של וויקיפדיה

 
 
עמיחי שלו

מאז הושקה ה-WikiScanner, תוכנה המאפשרת לעקוב אחר שינויים בערכים של האנציקלופדיה החופשית, מה שאנחנו חושבים שאנחנו יודעים השתנה לגמרי

 
 
 
 
 
 
 
 
 
Wikipedia Scanner, הכלי שפיתח וירג'יל גריפית, שמאפשר לראות לאורך פרספקטיבה של זמן מי שינה ערכים בוויקיפדיה והושק לפני כשבועיים, מסמל מאז סוג של הסרת השמיכה מעל מיטת השרצים הווב שתיימית הגדולה ביותר.

בימים האחרונים צצים ברשת דיווחים על תרמיות עריכה מגוונות למדי שהתגלו באמצעי הלימוד הפופולרי הזה, שמאיים (ואולי אפילו מעבר) על מעמדן של אנציקלופדיות מסורתיות אחרות, פרינט או לא.
 
 
הנה כמה דוגמאות על קצה המזלג: נציג רשמי של סוני נכנס לערך העוסק במשחק Halo 3 (של מיקרוסופט, שמתחרה בשוק הקונסולות עם Xbox 360), וכתב כי בגירסה החדשה הגרפיקה לא ממש משופרת ביחס ל-Halo 2 בהביאו ציטטות גיבוי ממאמר ב"טיים מגזין"; עובדי גוגל הוכיחו שאצלם במשרד באמת מותר לעשות הכל, ותרמו שלל ערכים פורנוגרפיים לאנציקלופדיה, ביניהם "רשימה של גברים בסרטי פורנו הומוסקסואליים", "פורנוגרפיה לחובבים" ו"אוננות הדדית"; במטה של איל התקשורת רופרט מרדוק עבדו יפה על הערך של אשתו, וונדי דנג, כדי למחוק מהאתר פרטים לא מחמיאים מעברה; ואפילו הזוג המלכותי של הולנד - הנסיך יוהן פריסו והנסיכה מייבל, גלשו לוויקיפדיה מארמון המלוכה בהאג וייפו את המציאות.
 

לא המיטה החולה היחידה

אך לפני שמתנפלים על וויקיפדיה, ובמידה רבה של צדק, חשוב להבין שהיא לא המיטה החולה היחידה בבית החולים הגדול שנקרא "תוכן גולשים". נכון, אפשר לראות בזה גם בית של חידושים, של קידמה, של שינויי סטטוס סוציו אקונומיים. אבל כמו מטבע, לכל בית יש שני צדדים, לפחות. זה התחיל עוד לפני האנציקלופדיה שייסד ג'ימי ווילס.

מתחת לכל אבן שתרימו בפורומים וקבוצות דיון תגלו הרבה נחשים וירטואליים. חלקם ייראו כנחשים אובייקטיביים, אחרים כסתם סוג של זחלים או שרשורים, והשאר יהיו סובייקטיבים. זאת אומרת, אפשר יהיה לצאת מאי אילו פורומים עם תובנות, אבל סביר להניח שמתחת כל תובנה מסתתר על פי רוב הגוף המסחרי שהתובנה הזו יושבת לו היטב על האג'נדה השיווקית.

לא מדובר כאן בפורומים שהם תחת חסות מסחרית. כשגולש נכנס למקומות האלה הוא אמור לדעת שהתוכן שהוא מקבל הוא תוכן שיווקי בערבון מוגבל. כזה שמוכוון למטרה מסוימת. בקבוצות דיון אותנטיות הסיפור אחר, ואי אפשר לבוא בטענות למנהלי הפורומים. הם עושים כל שביכולתם למגר את התופעה. אם משהו נראה חשוד - הוא נמחק. פשוט צריך להיות איש שיווק גרילה טוב כדי לדעת איך לא להימחק (המלצה מספר 1: לעולם לא להשאיר מייל של מקום העבודה שלך בהרשמה).
 
 

פלטפורמה של מניפולציות

בנימין נתניהו. עובד קשה בטוקבקים (צילום: וויקיפדיה)
 בנימין נתניהו. עובד קשה בטוקבקים (צילום: וויקיפדיה)   
גם טוקבקים הם לעולם לא אובייקטיבים. בתחום הזה מומלץ להיכנס לכתבות הקשורות ליו"ר הליכוד, בנימין נתניהו, ולראות את מגוון התגובות המגויסות. מוכרחים לומר כי אנשי השיווק שלו עושים עבודה ראויה. דוגמה נוספת: לפני מספר חודשים יצא לי לשבת עם דובר של אחת המפלגות הגדולות. הוא סיפר לי על סקר שפורסם באחד האתרים הגדולים ושאל "מיהו השר המקצועי ביותר?" או משהו כזה, וכיצד ישב שעות מול המסך, הצביע עבור השר שמשלם לו, מחק את הקוקיס, הצביע שוב, מחק את הקוקיס וחוזר חלילה. בסוף אותו שר זכה בסקר.

כך זה עבד, כך זה עובד וכך זה ימשיך לעבוד. אנחנו במדיה שהיא פלטפורמה כאוטית של מניפולציות. הבעיה של וויקיפדיה היא הנוצות שבהן היא לכאורה מתהדרת.

בתודעה שלנו המונח "אנציקלופדיה" קשור לידע מוצק, דידקטי, שנערם שנים על גבי שנים, עוד מימי אפלטון ואריסטו, דרך תקופת הרנסנס ועד הרפורמציה וכיוצא בזה - לא כמקום שבו איש שיווק של סוני מעוות בזדון את הערכים של המתחרים שלו, או פקידה ב-Diebold מוחקת בעקשנות מיליטריסטית ביקורות שנמתחו על מוצרי החברה. אנחנו רגילים להרגיש מהאנציקלופדיה שלנו משבים פרה היסטוריים של חוכמה ודעת, לא רוחות של מניפולציות מסחריות.

אבל זה העולם שאנו חיים בו: הוא מגוחך ומניפוליטיבי, הכל בו תוכן שיווקי; אפילו מדריך הטלפונים. אפשר אולי להילחם בזה, אך בלתי אפשרי לשנות את זה. במקרה הנ"ל ייתכן שחלק משאט הנפש שאנו חשים נוכח מה שהיישום החדש חשף הוא בעיה סמנטית בלבד. אנחנו רגילים שהאנציקלופדיה היא השמיכה שמכסה אותנו מפני קופות השרצים, ולא קופת השרצים עצמה.
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 
תגובות
הוסף תגובה0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.
 
 
 
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by