ב-Online
 
 
 
 
 
 
 
 
החינוך הדיגיטלי: הלימודים של מחר 

החינוך הדיגיטלי: הלימודים של מחר

 
 
עידו הרטוגזון

שמונה המגמות החמות ביותר בתחום החינוך הדיגיטלי, שמשנות כבר היום את הדרך בה אנחנו לומדים: מסלולר ועד ננו למידה, מחינוך 2.0 ועד לימודים בהתאמה אישית. כתבה רביעית

 
 
 
 
 
 
 
 
 
חינוך דיגיטלי

בבית הספר אין חדש
וויקיפדיה: חדר 2.0
סיכומים רבותי, סיכומים

תחום החינוך, ממש כמו כל דבר אחר בחיינו, מושפע רבות מהמהפכה הדיגיטלית. אבל כטבעם של ממסדים חובבי מסורת, מרבית הגופים והאנשים האמונים על ההשכלה שלנו ושל ילדינו אינם ממהרים לאמץ חידושים. אבל ברגע שמישהו במערכת החינוך - בין אם מדובר בבתי ספר, באוניברסיטאות או במוסדות אחרים - יתעורר וישים לב לשינויים בטוח שיש כמה וכמה רעיונות חדשים ומבטיחים לשיפור תהליכי הלמידה הנהוגים כיום. הנה שמונה המגמות המבטיחות ביותר:
 

עולמות ווירטואליים

הזמר מלווין טוק. להרגיש שם (צילום מסך: זניגמה זונצו, CC)
 הזמר מלווין טוק. להרגיש שם (צילום מסך: זניגמה זונצו, CC)   
דמיינו לעצמכם שאתם לומדים את מבנה האטום בטיול עם מורה וירטואלי בתוך עולם קסום ומוזר כמו Second Life, חגים יחד עם האלקטרון מסביב לגרעין או חשים את הלחץ שבמרכז האטום. דמיינו לעצמכם שיעור ביולוגיה על חיות שמתנהל במעמקו של ג'ונגל וירטואלי. החינוך הווירטואלי מאפשר לנו עולם מלא באפשרויות שנשמעות דמיוניות לגמרי לעומת הדברים שאנו מכירים כאפשריים בלימוד המסורתי שנערך בכיתה.

כבר היום אפשר לתפוס אינספור הרצאות בעולם של Second Life, אך בעתיד תוכלו להרגיש שאתם ממש נמצאים שם; בהרצאות של ביל גייטס או סטיב ג'ובס - חווים אותן בתלת מימד מהצד השני של העולם. "עולמות וירטואליים יכולים לתת את החוויה ואת ההתנסות", אומר שרון גרינברג, מנהל יחידת פיתוח טכנולוגיות אינטרנט באורט. "כשאתה מטייל בתערוכה בעולם וירטואלי אתה חווה, אתה הרבה יותר פעיל מאשר במהלך שמיעה על התערוכה דרך פילטרים", הסביר.
 

לימוד עם הסלולר

 
יש אנשים שלדעתם פרויקט מחשב נייד לכל ילד ארכאי. הרי לכל תלמיד בית ספר יש בימינו את המחשב שהוא צריך, ובית הספר אפילו לא צריך להוציא כסף, כי התלמידים מביאים איתם את המחשב הזה מהבית - הסלולרי. אז במקום להשקיע במעבדות מחשבים מסורבלות אולי יתחילו במערכת החינוך לאפשר לילדים לחפש דרך הסלולרי, לחבר אותו למקלדת ולהפוך את הכיתה למרושתת. בסך הכל, מדובר בטכנולוגיה שכבר קיימת וזמינה היום, לא צריך אפילו לחכות עד שהמסכים יגדלו או יכולת העיבוד תתעצם.

אולי אפילו הטלפון הסלולרי, האויב של כל מורה, יוכל להפוך בסופו של דבר לכלי חינוכי. "הסלולרי יתחיל בקרוב לתפוס מקום במערכת החינוך כמקור מידע נוסף", חוזה גרינבג. "אצלנו (באורט- ע.ה.) מנסים לבדוק את האפשרות לאפשר לתרגל דרך מסך הסלולר. אמנם מדובר בתרגולים פשוטים שמתאימים למדיום הזה, ובכל זאת זה עוד נדבך קטן שמעניק לתלמיד אינטראקציה עם חומר הלימוד".
 
 

ננו למידה

לפזר את המידע. אילוסטרציה (צילום: mmagallan, SXC)
 לפזר את המידע. אילוסטרציה (צילום: mmagallan, SXC)   
ואם כבר סלולרי, למה בכלל חייבים ללמוד בתוך כיתה או מבנה אחר? מה עם התור בקופת חולים, כשמחכים לאוכל בדוכן פלאפל או סתם כשיושבים בגינה?

"יש פדגוגיה חדשה בלמידה מרחוק, שנקראת 'ננו למידה', שפירושה לחלק את פיסות המידע הגדולות לפיסות קטנות מאוד ולפזר אותן במרחב הלמידה של הלומד, כשתוך נסיעה באוטובוס הוא לומד 10 דקות יחידה קטנה", הסביר ד"ר דוד פסיג, עתידן וראש המגמה לטכנולוגיות תקשורת וחינוך בבר אילן. "במערכת החינוך פתחנו עד היום יחידות של 45 דקות, אבל זה לא דבר קדוש ונבע מכל מיני סיבות. היום, בגלל השינוי הטכנולוגי, אפשר לעצב יחידות קטנות של 3-5 דקות ולהיות מאוד יעיל בהעברת מידע בהיקפי הזמן האלו".

אחד היתרונות בסגנון הלמידה החדש הוא, שטווח הריכוז שלנו (שמתקצר בלאו הכי) אינו מתאים בהכרח לשיטה המאולצת של הרצאות בנות 45 דקות בבתי הספר או 90 דקות באוניברסיטה. יחידות לימוד של 3-5 דקות עשויות לאפשר לנו לקלוט ידע ביעילות רבה יותר.
 

אוריינות משחקית

אוריינות משחקית (Gaming Literacy) היא סוג חדש של אוריינות (שמשמעותה פשוט לדעת קרוא וכתוב, כלומר לצרוך וליצור מידע מסוג מסוים). בשונה מהאוריינות המסורתית, זו המשחקית מתייחסת למיומנויות הנוגעות להכרת המרחב הווירטואלי של מערכות מידע, יכולת ניווט ופעולה בתוך מערכות דינמיות, יצירת עולמות וירטואלים, השתתפות בקהילות מקוונות, למידה משותפת ועוד.

לדברי אריק צימרמן, "ישנם צרכים חדשים לסוגים חדשים של אוריינות שפשוט לא מקבלים מענה. אלו צרכים שבוקעים בחלקם מהשימוש העולה במחשבים וברשתות מידע". על פי צימרמן, אוריינות משחקית היא התשובה לתהליך הזה. המשחק Game Mechanic לדוגמה, אותו פיתח צימרמן בתמיכת מוסדות חינוך אמריקנים משמש תלמידים בבתי ספר בארה"ב לצורך תיקון ויצירת משחקי מחשב. מתי הטרנד הזה יגיע לארץ?
 

הזנב הארוך

"הזנב הארוך", המושג שטבע כריס אנדרסון, מתייחס לתופעה המקוונת המוכרת, שבה זנב ארוך של מוצרים (באמזון נניח) או תוכניות (ב-YouTube למשל), זוכים לכמות גדולה יותר של מכירות/צפיות מאשר הכמות המצומצמת של רבי מכר שבעבר שלטה בשוק.

האפשרות להתאמה אישית של החינוך בעזרת מחשבים מאפשר הרבה יותר נישתיות וגמישות, שמתאימה את עצמה לצרכים האישיים של כל תלמיד. "בעתיד נראה את 'הזנב הארוך' בחינוך בצורה בולטת", סבור גרינברג. "הכוונה היא שהטכנולוגיה תאפשר לכל תלמיד ללמוד על פי צרכיו ומגבלותיו, ולמעשה, תוכל ליצר נישות של שיטות למידה המתאימה ל-DNA הפדגוגי של כל אחד".

למידה 2.0

בעזרת בלוגים, רשתות חברתיות ושאר הכלים המוכרים מעולם תוכן הגולשים (או ווב 2.0, כמו שאנשי שיווק אוהבים לקרוא לו) - הופך תהליך הלמידה לשיוויוני ומשתף במהותו. החוקר הקנדי סטיבן דאונס טבע את הביטוי "למידה 2.0" בהתייחסו לאופן שבו האינטראקטיביות של האינטרנט של ימינו משנה את הדרך בה אנחנו לומדים ומתאימה אותה לדרכי החשיבה של מי שהם "ילידים דיגיטליים". לשיטתו, "ההבדל בין [למידה-ע.ה.] 1.0 לבין [למידה-ע.ה.] 2.0 הוא שבלמידה 1.0 תלמידים מתוארים כמקבלים או צרכנים פאסיביים של ידע ומידע, בעוד שבלמידה 2.0 הם משתתפים אקטיביים ביצירת הידע והמידע".
 

לימודים בעזרת וידאו

סרטון הדרכה מ-5Min. אין תחליף לווידאו (צילומסך)
 סרטון הדרכה מ-5Min. אין תחליף לווידאו (צילומסך)   
יש דברים שלעולם לא תוכלו ללמוד מספר, אפילו אם ינסו לשכנע אתכם 100 פעמים שזה אפשרי. אמנויות לחימה הן דוגמה טובה. גם איך לקשור נעליים. "הווידאו נותן מענה לכל ה-FAQ של השאלות היומיומיות שאנחנו נתקלים בהם (ומדובר במליוני שאלות כאלה): איך מבשלים, איך מציירים, איך מתלבשים וכיוצא בזה", מספר רן הרנבו, מנכ"ל אתר 5Min, שמתמחה בלימודי וידאו באינטרנט.

בתקופה האחרונה צצים ברשת יותר ויותר אתרים כאלה, שבהם הגולשים מלמדים את הגולשים האחרים שמגיעים לאתר כיצד מבצעים פעולות שונות ומשונות באמצעות סרטוני וידאו קצרים. הטרנד המטורף הזה הופך את האינטרנט למעין טלוויזיה לימודית נטולת היררכיות, שבה האנושות מלמדת את עצמה לדעת.
 

וויקיזציה

כוח הוויקי, כוחו של ההמון לבנות ביחד באופן דמוקרטי גופי ידע שבלתי אפשרי לבנות כמותם בצורות הממורכזות הישנות (אם כי יש לכך מחיר באמינות המידע), יוצר סוגים חדש של ידע. זה כבר לא רק וויקיפדיה, זה מתחיל מאתרי סיכומים בסגנון וויקי, ממשיך באוניברסיטת וויקי שפותחת קורסים עצמאיים חינם ברשת ועובר למדע וויקי, שמבטיח להפוך לכלי מחקר אפקטיבי יותר מהמחקר המסורתי.
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 
תגובות
הוסף תגובה0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.
 
 
 
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by