ב-Online
 
 
 
 
 
 
 
 
רשת חברתית למרגלים 

רשת חברתית למרגלים

 
 
עידו הרטוגזון

גם ה-CIA הופך ל-2.0 ומקים את A-Space, רשת חברתית למרגלים הכוללת מגוון יישומי תוכן גולשים

 
 
 
 
 
 
 
 
 
רשתות חברתיות כבר מזמן אינן עניין רק לבני נוער שטופי הורמונים ולהקות אינדי עלומות שם. השבוע נודע כי שירות הביון האמריקני, ה-CIA, פתחה את A-Space, רשת חברתית למרגלים. הידיעה הזו רק מעידה על חיזוק המגמה הכוללת של חדירת הרשתות החברתיות לעוד ועוד איזורים בתרבות שלנו.
 

התשובה ל-11 בספטמבר

 
אמנם היו מי שתהו מה לסוכנות הביון האמריקנית ולכלי שזוהה עד עתה עם תרבות נוער צעקנית והיפראקטיבית. האם הסוכנים יתחילו מעתה לאסוף מאות ואלפי חברים ולעדכן את הדף האישי שלהם מדי כמה דקות באמוטיקונים, כותרות מהבהבות, אייקונים צבעוניים והודעות קופצניות?

אלא שמעבר לחשש שהמרגלים יעבירו את זמנם בשליחת הודעות מיידיות מטופשות ולתהיה מה עוד יכול לקרות (עכשיו אנחנו מחכים ל- Twitter למרגלים שרוצים שכולם ידעו מה הם עושים בכל רגע נתון: robijoule, בכור הגרעיני בנאנתז, איראן. גונב את תוכנית הגרעין - לפני פחות מחמש שניות), נדמה שהיוזמה החדשה מגלה משהו על זה שרשתות ביון ורשתות חברתיות קשורות זו לזו יותר משנהוג לחשוב.

אמנם במקום אימואים, צפונים ופקאצות יופיעו ברשת החברתית של ה-CIA טרוריסטים, מזימות יום הדין, כלי נשק סודיים ותאי טרור - אבל בשני המקרים מדובר ברשתות של פרטים שהחיבור שיוצרים ביניהם הקישורים ההדוקים של רשת חברתית מוליד מבנים פוריים, גמישים ודינמיים יותר של מידע.

אלו הם צו השעה בחברה שהבטחון שלה תלוי ביעילות מערכת העצבים האלקטרונית - מערכת המידע שלה. הסיבה שהסוכנות בכלל מקימה את הרשת החברתית שלה היא התחושה שכשלון ה-CIA במניעת פיגועי ה-11 בספטמבר נבע מכשלים בהעברת המידע בתוך הארגון. כשלון זה גרם לכך שלמרות שהמידע לסיכול הפיגועים היה בידיה, הוא לא הועבר בצורה יעילה מספיק לגורמים הנכונים.
 

CIA 2.0

ה-CIA. מצטרף לבועת ה-2.0 (צילום: אתר ה-CIA)
 ה-CIA. מצטרף לבועת ה-2.0 (צילום: אתר ה-CIA)   
בשנים האחרונות התפרסמו ספרים ומאמרים הטוענים שרשתות חברתיות עשויות להיות כלי רב עוצמה עבור ארגונים. הבעיה היא שאחרי ההשקעות הגדולות במערכות האינטרה-נט של שנות התשעים נדמה שארגונים רבים נרתעים מלעשות את המעבר לדגמים ארגוניים של ווב 2.0.

עכשיו מתגלה ה-CIA כאחד הארגונים שנכונים לקחת סיכון ולהפוך ל-CIA 2.0. "אנחנו מוכנים לעשות ניסויים בצורה שלא עשינו בעבר", אמר מייק ורטהיימר קצין טכנולוגיה ראשי במנהלה למודיעין לאומי, בראיון לפייננשל טיימס.

וה-CIA מתגלה כגוף שמוכן להתנסות בחדווה ופעלתנות, כאילו לא מדובר בסוכנות עם תקציב של מיליארדים, אלא בחברת סטארטאפ צעירה. בתקופה האחרונה הקימו שם את Intellipedia,
מעין גירסת ביון סודית לאתר וויקיפדיה (רק בלי האידאל להפוך את המידע לשקוף לכולם), וכן יצרו ספריה מקוונת לביון וגם אתר סימניות מקוון המבוסס על Del.icio.us הפופולרי.

מלבד זאת, כוללים השירותים המקוונים העומדים לרשות הסוכנים גם דואר רשת ותוכנה שממליצה להם על פריטי מידע מעניינים, כמו באמזון. המשותף לכל המערכות הללו הוא שהן אמורות לעזור לסוכנים להתמודד עם כמויות הולכות וגדלות של מידע.

אנחנו אמנם חושבים על סוכנים חשאיים כמו על ג'יימס בונד, אבל הסוכן החשאי החדש הוא 007 קיברנטי, ששוחה בתוך עולם המידע ונתקל באותן בעיות מידע שמטרידות רבות מהעובדים המשרדיים. הרשתות החברתיות החדשות אמורות לתת מענה מסוים לבעיות אלו. למעשה, ב-CIA כל כך התלהבו מרשתות חברתיות ותוכן גולשים, שהחליטו להזמין לשיחה את מנהלי האתרים המובילים בתחום: MySpace ו-Facebook.

אלא שרשתות חברתיות טומנות בחובן גם סיכונים, בוודאי מבחינת ה-CIA. יצירת רשת חברתית נוגדת באופן בסיסי את המוסכמות העקרוניות לגבי מידור מידע בארגוני ביון. רבים מהסוכנים חוששים ששיתוף גדול מדי עשוי לחשוף סוכנים מוסווים. אחרים חשים שאלו האשמות ספקולטיביות, שמתגמדות לעומת התוצאות הרות האסון של חוסר השיתוף.

בינתיים, בכל מקרה, אפשר להירגע - השימוש ברשת מתנהל על בסיס התנדבותי ואיש לא יאלץ לחשוף את עצמו בצורה כפויה.
 
 

ה-CIA מציע חברות

עושה רושם שב-CIA לוקחים את הרעיון של רשת חברתית עד הסוף ובלי פשרות. כעת מבקשת הסוכנות ליצור רשת חברתית לא רק בתוך עצמה, אלא גם מחפשת שיתופי פעולה עם רשתות ביון אחרות ממדינות זרות. לעת עתה לא זוכה היוזמה לאהדה מארגונים אחרים, וה-CIA נותר מעט בודד במערכה. אבל מי יודע, אולי בקרוב יצטרף גם המוסד, ול-CIA יהיו קצת יותר חברים.
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 
תגובות
הוסף תגובה0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.
 
 
 
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by