ב-Online
 
 
 
 
 
 
 
 
yes טלוויזיה באינטרנט 

yes טלוויזיה באינטרנט

 
 
נילי אורן

חברת הלווין השיקה אתר VOD ראשון מסוגו בישראל. בתכנון: צפיה בסדרות כמו "עקרות בית נואשות" באינטרנט, צילומים מאחורי הקלעים, מערכת בלוגים, רשת חברתית ועוד

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
חברת yes משיקה הבוקר (ה') בשיתוף עם פורטל וואלה, אתר בו יוצגו רוב תכני הווידאו שלה. לקראת ההשקה הועלו לרשת 250 שעות של סדרות מקור כמו "פעם בחיים" ו"מסכים", כמו גם פרקים מיוחדים של סדרות רכש, כדוגמת סדרת הבת של "באטלסטאר גלקטיקה" - "המחתרת", אשר הופקו במיוחד לאינטרנט.

עוד ניתן למצוא באתר החדש סדרות וסרטים דוקומנטריים שהופקו עבור או על ידי חברת הלוויין, ראיונות עם כוכבי סדרות הרכש שלה, צילומים מאחורי הקלעים, הפקות מיוחדות לאתר ועוד. בחברה מבטיחים שעד סוף השנה יעלו לאתר תכנים המספיקים לאלף שעות צפיה, וכן שהאתר ילווה במערכת חברתית נרחבת ובה בלוגים, פורומים וצ'ט, למרות שבשלב הזה עדיין אין להם זכר.

לדברי יונה ויזנטל, סמנכ"ל התוכן של yes, האתר יעלה בשני שלבים: ראשית, הוא יהיה פתוח לכל הגולשים ללא תשלום. בשלב השני, לאחר שתוטמע בו מערכת לזיהוי גולשים והצפנת תכנים (באמצעות DRM), יוקרנו במסגרתו גם פרקים שלמים מסדרות הרכש של החברה וכן תכנים של ערוצים שונים שמשתמשים בפלטפורמה של yes. תכנים אלו יהיו זמינים בחינם למנויי החברה בלבד, כאשר צופים שאינם מנויים - יוכלו לצפות בפרקים אלו בתשלום, באחד משני מודלים: מנוי חודשי קבוע או תשלום עבור כל צפיה/ הורדה. עם זאת, בחברת הלווין מסרבים לציין מה יהיה גובה התשלום שיידרש.
 

פרסומות על גבי הווידאו

 
מנכ"ל החברה, רון אילון, סיפר כי בבניית האתר הושקעו 10מיליון ש"ח, ו-yes מצפה להחזיר את ההשקעה באמצעות הצגת פרסומות, בעיקר כי המודל העסקי של טלוויזיה באינטרנט, שעובד מצוין גם עבור רשתות הטלוויזיה המסחריות בארה"ב (ABC, NBC, CBS, FOX, CW), מבוסס על פרסומות בסרטונים ומסביבם.

בהקשר הזה חשוב לציין כי האופן בו יופיעו הפרסומות בתכני הווידאו לא יהיה דומה לדרך המוכרת בה הן מופיעות כיום באתרים כדוגמת נענע. במקום, יופיעו מעין באנרים פרסומיים חצי שקופים, שיצופו מעל מסך הווידאו, למעלה מימין (בדומה לפרומואים הקצרים בטלוויזיה), או יקטעו את תוכן הווידאו לכמה שניות - ממש כמו ב-Youtube.
 
לשאלה האם לדעתם פרסום כזה לא עשוי להבריח את הגולשים, ענה אילן ישועה, מנכ"ל וואלה, כי הם מקווים שלא, ומתכננים לבצע סקרי דעת קהל על מנת להתאים את אופן הפרסום לגולשים. לדבריו, סקר דומה שנערך בארה"ב ומדד עד כמה פרסום מסוג זה מרגיז את הגולשים, מצא שרובם דווקא חיו עם הנושא בשלום, ואחרים אף סברו שזה מוסיף ליוקרת האתר.

אבל בינינו, בישראל, עם התודעה הצרכנית האנטי פרסומית שמשותפת לרוב הציבור, קשה לראות את זה קורה.

לדברי אילון, מטרות האתר הן: העצמת החוויה עבור ללקוחות yes גם בפלטפורמות חדשות, הכרת תכני החברה לגולשים שאינם נמנים על מנוייה וכמובן, יצירת מקור הכנסה חדש עבורה. כל אלה הן בהחלט מטרות ראויות, אבל על השאלה האם גם מנויי הלווין יאלצו לצפות בפרסומות המקוונות הוא העדיף, משום מה, לא לענות.

הראשונה בעולם

אילון גאה בעובדה ש-yes היא חברת הטלוויזיה הרב ערוצית הראשונה, בישראל ובעולם, שמציגה את תכניה גם ברשת. בארה"ב כאמור כבר עושות זאת בחצי השנה האחרונה כל רשתות השידור המסחריות, שניזונות גם כך מפרסומות. אבל אפילו בערש הטלוויזיה ערוצים כמו HBO או ShowTime, שבדומה ל-yes מתפרנסות ממכירת מנויים - עדיין לא מעלות את תכניהן לרשת באופן כה מקיף.

הסיבה לכך היא בעיקר החשש הגדול (והמוצדק) שלהן שאם המנויים יתרגלו לקבל את תכניהן בחינם באינטרנט, לא ממש תהיה להם סיבה לרכוש מנוי לטלוויזיה.
 
 
 

רוצים נתח מעוגת הפרסום

אבל בארץ yes נלחמת על מנויים מול חברת הכבלים, שמשיגה אותה כרגע במרוץ אחר ה-VOD, שעד לאחרונה חברת הלוויין לא הורשתה לתפעל. צחוק הגורל הוא שדווקא כשהאתר החדש שלה, שאמור לתפקד בעיקר כסוג של VOD ברשת, היה בשלביו האחרונים - קיבלה החברה אישור ממשרד התקשורת להפעיל גם שירות VOD משלה בטלוויזיה.

לטענת אילון, אין קשר בין שני הנושאים, ו-yes תשיק גם VOD טלוויזיוני בהמשך. עם זאת, הוא נמנע מלציין את המועד בו עשויה ההשקה לקרות.

לדבריו, אחד הנושאים המרכזיים שהניעו את yes להקים את האתר הוא הגילוי שרוב צופיה מעדיפים לצרוך את תכני הטלוויזיה שלהם גם באינטרנט, לפני ואחרי שידורם. כלומר, בגלל מורידי הסדרות, אבל בלי להודות בזה ולקרוא לילד בשמו, כמובן.

ישועה הסביר כי סיבה נוספת להקמת האתר היא העליה התלולה שכל המומחים צופים לתחום הפרסום ברשת, ורצונן של שתי החברות (שנמצאות בבעלות בזק), לנגוס גם מעוגת הפרסום בטלוויזיה, שעומדת כיום על כ-300 מיליון דולר.
 

מהלך מסוכן

כך או כך, מדובר במהלך חדשני, שסיכון רב עומד בצידו, כמו גם סיכוי לרווחים נאים, הן לצופים והן לחברת הלווין. מה שבטוח, מעתה yes מהווה מתחרה לא רק ל-HOT, אלא גם ל"קשת", "רשת" ו"ערוץ 10" המסחריות.

כעת נותר לחכות ולראות מה תהיה תגובת המתחרים והרגולטור לאתר החדש. תגובה שעשויה, במקרה הגרוע, לזעזע את עולם האינטרנט בישראל, ואולי אף להביא להחלת רגולציה עליו.

אחר כך, אם הכל יעבור בשלום, רק הזמן יענה על השאלות: האם הגולשים בישראל אכן מוכנים לצפות ברשת בתכני וידאו עם פרסומות שדומות יותר לנעשה בערוצי הטלוויזיה המסחריים, ופחות לאלה המוכרות להם מהרשת? והאם וכמה הם מוכנים לשלם עבור סדרות רכש ברשת? בכל מקרה, עומד להיות מעניין.
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 
תגובות
הוסף תגובה0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.
 
 
 
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by