ב-Online
 
 
 
 
 
 
 
 
מות הקונסולות 

מות הקונסולות

 
 
רפאל בן ארי, גיימר

איציק בן בסט, בכיר ישראלי לשעבר בחברת Blizzard, מספר לנו מה הוא חושב על קונסולות, האינטרנט, ועתיד מפתחי המשחקים הישראליים. ראיון

 
 
 
 
 
 
 
 
 
אם אתם נוהגים לבקר בקביעות באתרי משחקים ישראליים, בוודאי כבר שמעתם על איציק בן בסט, שעבד עד לאחרונה בתפקיד בכיר בחברת בליזארד (האחראית על להיטים כדוגמת Diablo ו- World Of Warcraft). הרבה גיימרים בארץ מקנאים בו. כלל לא פשוט להיות ישראלי שרוצה לעבוד בתעשיית המשחקים, ובן בסט הוא ללא ספק הישראלי שהגיע הכי רחוק בתעשיה.
 

סוף עידן הקונסולות

סוף הקונסולות. פלייסטיישן 3 (צילום: גיימר)
 סוף הקונסולות. פלייסטיישן 3 (צילום: גיימר)   
בכנס StartUp Seeds שנערך לאחרונה בתל אביב, חזה בן בסט עתיד שחור לקונסולות. לטענתו, השוני בין קונסולות למחשבים תמיד היה ברור. המחשב האישי סיפק משחקים לשחקן בודד באמצעות חוויה אישית ופרטית, ואילו הקונסולות התחברו לטלוויזיה בסלון ומטרתן הייתה לשמש במה למשחק חברתי אינטראקטיבי.

אולם כיום, עם ההתפתחות הטכנולוגית, כבר ניתן לחבר את המחשב למסך LCD ולשלוח מידע (דרך חיבור אלחוטי) לטלוויזיה. כלומר, המחשב יתחבר לטלוויזיה, ואנו נשלוט בו מרחוק בדיוק כמו בקונסולה, נצפה בסרטים ונשחק משחקים. למעשה, אין חשיבות למיקום המחשב בבית.

וזו בדיוק הטענה שעומדת מאחורי התחזית הפסימית שלו. בעתיד, הוא חוזה, יהיה לנו מחשב מרכזי אחד שיהיה אחראי גם על משחקים וגם על תוכן כמו סרטים ומוזיקה. מעין Media Center שיספק את כל הצרכים שלנו. המחשב עצמו לא ממש מעניין אותנו, הדבר החשוב הוא הבידור המקצועי שהוא יספק לנו בסופו של דבר.

בנוסף, הקונסולות יאבדו מערכן הטכנולוגי, ויהפכו לפלטפורמות תוכן. הדור הנוכחי של הקונסולות מהווה למעשה מעבר בין ההווה - בו מושם דגש על טכנולוגיה מגניבה, לבין עתיד שבו הדגש העיקרי לא יהיה מכשירי בידור, אלא הבידור עצמו והתכנים.

התכנים האלה, כך עולה מדבריו, יהיו ככל הנראה מבוססי אינטרנט. רוב התוכן יועבר אלינו מהאינטרנט בטכנולוגיות Streaming, שיבטיחו שמירה על זכויות יוצרים. בין אם מדובר במשחקים, מוזיקה או וידאו - בן בסט משוכנע שהקבצים לא יאוחסנו בבית, אלא ברשת. לנו יהיה רק רישיון לצפות בם.
 

הכל יבוא מהאינטרנט

משחקים בקופסה יהיו כמו אוסף בולים. Half Life (צילום: גיימר)
 משחקים בקופסה יהיו כמו אוסף בולים. Half Life (צילום: גיימר)   
גם אחסון יהפוך לדבריו לפחות משמעותי, היות ולא יהיה לנו צורך בהרבה מקום פנוי למידע על המחשב. משחקים יישלחו אלינו מהשרת בחלקים נפרדים, מוזיקה וסרטים יוזרמו אלינו מהאינטרנט - והכל יהיה מאובטח, מסודר וחוקי. הממשלות וחברות הבידור ישתלטו מחדש על הרשת, במאבק להשליט קצת סדר במה שבן בסט מכנה "המערב הפרוע". לדעתו, הגופים הללו נתפסו לא מוכנים כשהמשתמשים הציפו את האינטרנט בשיתוף קבצים ובתכנים משלהם, אבל בקרוב מאוד נתחיל לראות מאמצים בינלאומיים להשליט סדר באינטרנט.

דוגמה חיה לכך הן הצעות החוק שעולות בכנסת בנוגע לאינטרנט, וקוראות לצנזר את התכנים ולהכריח את המשתמשים להזדהות. הדבר ללא ספק מעורר ויכוח, במיוחד בהקשר של חופש הפרט, אולם במדינות רבות כבר קיימת צנזורה קשוחה מאוד על האינטרנט. מצד שני, בתאילנד הניסיון לצנזר את הרשת דווקא נכשל.

אז איך נשחק משחקים?
"בין אם האינטרנט יצונזר או לא, אין ספק שהוא יהווה מקור עיקרי למשחקים. בקוריאה למשל, כבר בקושי מוכרים משחקים באריזות ודיסקים - הנורמה המקובלת שם היא הורדת המשחקים מהרשת בתשלום משירותים כגון Steam".

"כמובן שתמיד יהיו אספנים, שלא יירגעו עד שלא יראו עותק של המשחק האהוב עליהם על המדף. כבר היום החברות נערכות לתת מענה לקהל הזה, שכנראה יהפוך להיות שוק נישה, כמו אספני בולים. Valve למשל, מציעה חבילות אספנים ללהיט הפעולה שלה Half-Life 2, שגם זמין לרכישה רגילה באינטרנט (וגם כך אי אפשר להפעיל אותו בלי חיבור לרשת)".

אבל תמיד יהיו אנשים שיפרצו הגנות, יוסיפו כל מיני אפשרויות חסומות למכשירים ויעלו לרשת תוכן לא חוקי.
"אם כך, למה iTunes מצליח כל כך?".

יתכן שהתשובה היא שאנשים מעדיפים לרכוש תוכן בטוח ובדוק בדרך נוחה, מאשר להסתכן בהורדת גירסאות באיכות גרועה או וירוסים שמגיעים משיתוף הקבצים. יש בזה משהו. אחרי הכל, קשה להתווכח עם מיליוני המשתמשים של iTunes, שירות ההורדות Steam ו-xBox Live, מיליוני השחקנים של WoW וכדומה.
 
 

פיתוח משחקים בארץ?

 
ואם כבר פיראטיות ועתיד - מה יהיה עם תעשיית המשחקים בישראל. האם בכלל יש סיכוי להקים תעשיה מקומית?

התשובה של בן בסט מפתיעה במידת האופטימיות. הוא אומר שהסביבה עדיין לא ידידותית למפתחי משחקים בארץ, אבל יש הרבה מתעניינים בכך. "לפני 15 שנה", נזכר, "אנשים רצו ליצור טכנולוגיה חדשה. היום הם רוצים ליצור משחקים".

על מנת להיכנס לתעשיית משחקי המחשב, רצוי ללמוד את הנושא בצורה רצינית. האפשרויות בארץ עדיין מוגבלות: יש את המרכז הבינתחומי בהרצליה, שמציע תואר BSc במדעי המחשב עם דגש על משחקים, ותוכנית לפיתוח משחקי מחשב בבית ברל. בחו"ל לעומת זאת, ישנן תוכניות הרבה יותר מבוססות ורציניות העוסקות בעיצוב משחקים, שמציעות שלל תארים ממוקדים בתחומים האלה. בשנים הקרובות, נקווה, הנושא יתפתח גם בארץ.

בן בסט משוכנע שבישראל יש מוחות מבריקים וגם יצירתיות לא חסרה לנו. "יש משהו מיוחד בנפש היהודית שמניע אותנו ליצור, ולכן אנו רואים הרבה נוכחות ישראלית בהוליווד ומקומות אחרים. הבעיה היא הפחד שיש לרוב האנשים מפני כשלון, היות ולא פשוט להקים חברת משחקים בישראל".

למרות שלהרבה גיימרים יש רעיונות טובים למשחקים, בן בסט מזכיר שצריך להתחיל מלמטה. "לא צריכים לנהל פרויקט עצמאי לפני שצוברים ניסיון בתחום. לפני שפונים להקים חברה בארץ, צריך לנסות להתקבל לחברות שכבר קיימות, כמו Funtactix, ולהתקדם למעלה לאט לאט. ב-Blizzard היו נותנים לאנשי צוות שונים לנסות לתרום רעיונות או שלבים למשחקים בפיתוח, והמצטיינים התקבלו כמעצבים מן המניין".
 

תמיכה ממשלתית היא המפתח

אופטימי. איציק בן בסט (צילום: גיימר)
 אופטימי. איציק בן בסט (צילום: גיימר)   
אם בכל זאת החלטתם ללכת בדרך הקשה, עליכם לחבור לעוד כמה עשרות אנשים שיאמינו מספיק במשחק שלכם. יש לקחת בחשבון נושאים כמו גיוס משאבים (משחקים רציניים עולים עשרות מיליוני דולרים לפיתוח), תשלום משכורות, חוסר בתקנים מסודרים ותמיכה ממשלתית, עמידה בזמנים של מפיצים ועוד הפתעות לא נחמדות.

בהחלט לא מדובר במשחק ילדים. אבל אם תתגברו על הפחד ותאמינו שיש לכם משחק טוב מספיק, תוכלו להצליח, בדיוק כמו שעשו המפתחים הרוסים של S.T.A.L.K.E.R. או החובבים שהמציאו את Counter Strike.

בן בסט טוען שהרבה מאוד כשרון ישראלי עוזב את הארץ לטובת עבודה בחו"ל. ייתכן שיותר קל למצוא עבודה במדינות אחרות, אבל כאן בדיוק צריכה להתערב הממשלה ולעזור לחברות המשחקים הצעירות להתבסס ולהצליח בארץ, על ידי סבסוד עלויות ותמיכה.

הוא מספר שכאשר חזר לישראל אחרי שנים ארוכות של עבודה ב-Blizzard, הממשלה כלל לא באה לקראתו. חוץ מכמה מעטפות של ביטוח לאומי לא חיכה לו פה כלום. אם הממשלה היתה מציעה יתרונות מפתים לעבודה בארץ, יתכן והיה סיכוי אמיתי שישראלים בעלי השפעה בתעשיית המשחקים יחזרו לארץ וימנפו את התעשייה.
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 
תגובות
הוסף תגובה0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.
 
 
 
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by