ב-Online
 
 
 
 
 
 
 
 
בוקר טוב קפיטליסטים 

בוקר טוב קפיטליסטים

 
 
נילי אורן

נילי אורן התעצבנה על אלו שלא מבינים שפחד מפיראטיות וחשש מבאג 2000 לא רלוונטיים באותה מידה, והחליטה להזכיר להם מה הולך היום ברשת. דעה

 
 
 
 
 
 
 
 
 
בשבוע שעבר התפרסם בנענע מחשבים מאמר מתוך בלוג "הקפיטליסט היומי", שדיבר על הסכנה שבהורדת קבצים מהרשת, ממש כאילו חזרנו במכונת זמן 10 שנים לאחור, והשנה היא 1997.
 
 כבר לפני 10 שנים שלטה המוזיקה המועתקת הן בארצות העניות יותר וגם בשווקי המדינות המבוססות. אבל השינוי המשמעותי יותר הגיע עם האינטרנט, ובמיוחד עם התרחבות הגלישה בפס רחב. הודות לאלו זכה בן המעמד הבינוני הממוצע בגישה נוחה, מהירה, בטוחה ואנונימית לסחורה גנובה וכמו בוזזים במהומות - כולם התחילו לגנוב. מאוחר יותר, התרחבה הגניבה השיתופית גם לסרטים וסדרות טלוויזיה. >>לחצו להמשך הכתבה 
בשנה ההיא YouTube עדיין לא הומצא, לכן גוגל עוד לא קנו אותו. גם MySpace לא עלה לרשת, ועדיין לא נרכש על ידי תאגיד "ניוזקורפ" של רופרט מרדוק, והפך למקום הטוב ביותר עבור מוזיקאים צעירים שמחפשים קהל. בנוסף, גם כל ערוצי הטלוויזיה המסחרית בארה"ב עדיין לא העלו לאתריהם את הפרקים של כל הסדרות שלהם יום לאחר שידורם בטלוויזיה, ואפילו נטפליקס, שירות השכרת סרטי ה-DVD דרך האינטרנט - בו שוכרים 6.8 מיליון בני אדם בארה"ב את מנת הקולנוע שלהם - עדיין לא עלה לאוויר, רק כדי להפוך למודל כלכלי רב חקיינים.

לעזאזל, באותה שנה היו כבר אנשים שפחדו מ"באג 2000" האימתני, שעומד להפיל את מחשבי כל העולם בעוד שלוש שנים, ולגרום נזק כלכלי עצום לכולנו. זו הסיבה שממש לא התפלאתי שכשגלשתי לבלוג ממנו נלקחה הכתבה הנ"ל, וגיליתי שהפוסט שקדם לו, עסק בדיוק בחשש מבאג אלפיים (למרות שדווקא נכתב ב-2007, בדקתי. פעמיים). כלומר, הוא דן בשאלה המהותית מה יקרה אם יום אחד כל המחשבים בעולם יקרסו בבת אחת. כאילו שהתשובה לקושיה הזו לא מתבקשת מאליה לגמרי - גיבוי בייבי, גיבוי.

אבל בעשר השנים האחרונות, כאמור, העולם השתנה קצת. באג אלפיים התגלה כעוד נסיון נפל של הממשל האמריקני לעורר פאניקה לא מוצדקת בציבור (נשק להשמדה המונית בעיראק, זוכרים?), וגם תעשיית המוזיקה, הטלוויזיה והקולנוע הוכיחו שהן חזקות ועמידות למדי. גם בפני האיום החינמי המונח לפתחן.

נכון שההורדות בחינם מהאינטרנט העמידו אותן בפני אתגרים, שחלקן (רשתות הטלוויזיה) לקחו באופן ספורטיבי הרבה יותר מאחרות (חברות התקליטים, אולפני הסרטים ו-RIAA). ועדיין, מה אתם יודעים, כולם בסוף הצליחו למצוא את הנישות שלהם, בהן אין להם תחליף.
 

כולם רוצים להיות באינטרנט

"הבורר" של HOT. החברות מדליפות בעצמן (צילום: יח"צ)
 "הבורר" של HOT. החברות מדליפות בעצמן (צילום: יח"צ)   
באופן ממש לא מפתיע זה גם קרה בהתאמה מדויקת למודל ההתפתחות של גופי תקשורת, שנלמד בכל קורס מבוא לתקשורת המונים באוניברסיטה. המודל אומר בקצרה שכל מדיה חדשה שבאה לעולם (למשל האינטרנט בכלל, ויכולת שיתוף הקבצים בפרט), עוברת בשלב הראשון התבססות, בשלב השני היא נאבקת מול מדיות קיימות, בשלב השלישי היא מתמסדת, ואילו בשלב הרביעי היא נלחמת במדיות חדשות. כשהפתרון למאבקים שמתרחשים בשלבים השני והרביעי, הוא תמיד התמקדות בנישה בה למתחרותיה אין עליה יתרון.

במקרה של הטלוויזיה והקולנוע הנישה הזו ללא עוררין היא היכולת להפיק סדרות וסרטים רבי תקציב וגדולי צוות. ולמרות התחזיות השחורות של "הקפיטליסט היומי", כוחה של הנישה רק הולך ומתחזק, גם באינטרנט. כך למשל העלו השנה כל תחנות הטלוויזיה המסחריות בארה"ב את פרקי כל הסדרות שלהן לאינטרנט, יום לאחר שידורן בטלוויזיה.

בנוסף, הצהירה חברת ההפקה של יאיר דורי כי בקרוב תעלה ל-YouTube שני ערוצים חדשים של טלנובלות לאינטרנט. מה גם שנחתמו הסכמי תוכן בין אולפני הקולנוע הגדולים למיזמי וידאו ברשת שעומדים לעלות בקרוב, כדוגמת Joost, של האנשים שהביאו לכם את Skype ו-Kazaa; או מיזם תוכן הווידאו של קונגלומרט התקשורת "ניוזקורפ" (שמחזיקה גם ברשת הטלוויזיה ואולפני הסרטים Fox) בשיתוף עם רשת הטלוויזיה NBC ואולפני יוניברסל, שצפוי לעלות לאוויר בשנה הקרובה.

בכל המקרים הללו הבינה התעשיה שעדיף לה להפסיק לריב עם קהל הצופים שלה או להיבהל מהרשת, כמו כותבי הבלוג "הקפיטליסט היומי" ומבקר התקשורת הבריטי המתנשא אנדרו קין (למשל פה, בראיון הזוי במיוחד עם סטיבן קולברט המופלא). במקום, הן החליטו לחפש מודלים עסקיים שיעבדו ברשת. למשל פרסום במקום תשלום, כלומר שהצופים יצפו בפרסומות במקום לשלם על התוכן.

אז נכון שבמקרה של רשתות הטלוויזיה, הן כבר היו מותאמות למודל, יותר מאולפני הקולנוע, אבל כיום הוא עובד בשביל כולם. הספקנים שבינינו מוזמנים לגלוש לאתר emarketer, שמפרסם מחקרים של מומחים בתחום הפרסום באינטרנט, ולגלות שכולם מתעדים קפיצה חדה בתחום, וצופים עליה נוספת של מאות אחוזים עד 2010.
 
 

בואו להופעות

ניין אינץ' ניילז בהופעה במינכן השנה. גם הם מורידים (Lucadex, flickr)
 ניין אינץ' ניילז בהופעה במינכן השנה. גם הם מורידים (Lucadex, flickr)   
גם תעשיית המוזיקה מצאה את הנישה שלה - מרצ'נדייזינג (מכירת מוצרים שקשורים לאמנים שחברת התקליטים מייצגת), ופיתוח כוכבי אינסטנט נטולי כשרון ומסוקסי מראה, כדוגמת בריטני, נינט טייב, ג'ייסון טימברלייק ורן דנקר, שזקוקים לחברות התקליטים וליכולות ההפצה וההפקה שלהן כדי להתקיים. התעשיה הזו כבר מחתימה ומשיקה כוכבים חדשים באינטרנט (ארקטיק מאנקיז, לילי אלן ועוד), ומשתמשת ברשתות שיתוף הקבצים כדי ליצור סביבם באזז.

בנוסף, כתגובה לטענה בכתבה המדוברת, שתמציתה היא שגם אמנים רציניים ובעלי כשרון אמיתי, זקוקים לחברות התקליטים כדי למכור ולהתקיים, יש לי שתי תשובות: הראשונה היא שכבר בשלהי 2005, זכתה בפרס הגראמי יוצרת הג'אז האמריקנית מריה שניידר, שלא היתה חתומה באף חברת תקליטים, אלא הפיקה דיסק דרך האתר Artistshare.com. אתר בו מעלים אמנים את המוזיקה שלהם, מקבלים פידבק מהקהל, ואף נעזרים בו כדי להפיק ולהפיץ את הדיסקים שלהם.

התשובה השניה היא של טרנט רזנור, מייסד הלהקה המצויינת ניין אינץ' ניילז, שתגיע בקרוב לארץ. הוא תקף לאחרונה את חברת התקליטים שלו על המחיר הגבוה שהיא דורשת עבור האלבום החדש של הלהקה שלו. אחר כך הוא אמר שגם הוא מוריד מוזיקה מהרשת, ושלא אכפת לו שהקהל יוריד את האלבום שלו, העיקר שיקשיב לו. למעשה, הוא אמר שגם ככה את הכסף הוא עושה מההופעות, כי חברת התקליטים שותה את הרווחים שלו מהאלבומים. לכן הדרך הטובה ביותר לתמוך בו היא להגיע להופעות.

שזה אגב, מה שבישראל נאמר כבר ב-2004 על ידי נמרוד לב ("זה כל הקסם") שזכה לכן להחרמה מיידית מצד כל חברות התקליטים בארץ. כי באמת, אם אפשר לעשוק ולדרוס את האמנים והקהל בשם הקפיטליזם, למה לא לעשות את זה?

חוץ מזה, ממש לאחרונה החלו רשתות הטלוויזיה בארה"ב וישראל, להדליף בעצמן פרקי פיילוט של סדרות שצפויות לצאת רק בעונה הבאה, לשם הגברת הבאזז סביבן. כך שלומר שהן עומדות להיעלם בגלל יכולת הצפיה בחינם בפרקים הללו באינטרנט, מוכיח יכולת קריאת מציאות נבונה ואינטיליגנטית כמו של ג'ורג' דבליו בוש. טוב נו, אחרי הכל גם הוא גאה מאוד בהיותו קפיטליסט.
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 
תגובות
הוסף תגובה0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.
 
 
 
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by