ב-Online
 
 
 
 
 
 
 
 
לעשות כסף מפיקסלים 

לעשות כסף מפיקסלים

 
 
רויטרס

העולם הווירטואלי Eve Online שכר איש מקצוע שינהל את הכלכלה המקומית

 
 
 
 
 
 
 
 
 
כמו הרבה בנקאים אחרים, גם אבג'ולפור גודמונדסון מבלה את ימיו בקיטורים על האינפלציה, בשמירה על הבטחת רמת צמיחה נאותה ובנסיונות לאיסוף מידע על הכלכלה. ההבדל הוא שהכלכלה שהוא מפקח עליה קיימת רק בעולם הווירטואלי של Eve Online, משחק מדע בדיוני איסלנדי.

גודמונדסון מונה לאחרונה לכלכלן הראשי של חברת CCP Games, שגייסה אותו בחודש יוני על מנת לכמת את מעשיהם של התושבים בעולם המקוון, בו משתתפים כ-200,000 שחקנים. החברה מקווה שהמספר הזה יגדל ב-50% עד סוף 2008, או אז ישתווה מספר השחקנים לאוכלוסיית איסלנד.

"יש הרבה דיונים בתוך המשחק לגבי אינפלציה, והעבודה שלי היא לבדוק האם האינפלציה עולה", אמר גודמונדסון, בעל דוקטורט בכלכלה סביבתית ומשאבית מאוניברסיטת רוד איילנד.
 

היקף מידע חסר תקדים

 
השחקנים זקוקים למידע כלכלי כדי לעקוב אחר המחירים בעולם, ולקבל החלטות לגבי השקעות כדאיות בעודם נלחמים על שליטה בחלל הבין כוכבי עבור מגה תאגידים, שגודלם ועוצמתם יגרמו לכל ארגון רב לאומי לתחושת קטנות.

"זה גורם לצרכנים להתנהג בצורה יותר טבעית משום שהם מתחרים אחד כנגד השני ברמות שונות, לא רק ברמה הטקטית של הקרב, אלא גם בלוגיסטיקה ומשאבים. זה יוצר התנהגות צרכנית ודפוסים שאתה רואה בעולם האמיתי", מסביר גודמונדסון.

בסיס הכלכלה של Eve Online הוא בפעילויות כגון כריית משאבים גולמיים. השחקנים סוחרים בקרדיטים בין כוכביים (ISK), וממש כמו בבורסות העולם - מניו יורק, דרך סינגפור ועד לונדון - אינפורמציה היא המפתח. בהקשר זה גודמונדסון הוא מושא הקנאה של כל קובע מדיניות שנאלץ להתמודד עם מידע חסר, שכן כל העיסקאות והמחירים נקלטים באופן מיידי על ידי המחשבים של CCP.

"בתור כלכלן אמיתי ביליתי חודשים בנסיונות למצוא מידע ולבדוק תיאוריות כלכליות, אבל אם הייתי טועה אף פעם לא הייתי בטוח אם התיאוריה שגויה או שהמידע היה שגוי. לפחות כאן אני יודע שהמידע מדויק", אמר.
 

מילטון פרידמן היה מתלהב

השתלטו על החלל. Eve Online (צילומסך)
 השתלטו על החלל. Eve Online (צילומסך)   
CCP מקפידה להוסיף למשחק כל העת עולמות חדשים ואסטרואידים שניתן לנצל אותם. זהו אחד מכמה "ברזים" שניתן להשתמש בהם על מנת להזרים כספים ומשאבים לכוכב ולגרום לכלכלה להמשיך לתקתק.

"אחרי שפתחנו איזור שבו היה יותר זידרין (מינרל במשחק), ראינו שמחיר המשאב נפל. לא הכרזנו באופן מוצהר שהיה יותר ממנו, אבל בתוך מספר ימים המחיר התאזן", סיפר גודומונסון, שהמשימה שלו היא לנסות להבין האם למשחק יש מספיק "כיורים" שיכולים לשאוב כסף מיותר כשנראה שמתפתחת בועה אינפלציונית.

CCP פוצצה בועה כזו כאשר שיפצה את המערכת ליצירת אובייקטים שנוצרו על ידי שחקנים. מחירו של רובה רב עוצמה בן 425 מ"מ, למשל, שנוצר כדי לשרת ספינות גדולות - שווה היום כ-1/5 מהמחיר הקודם שלו.

"חשבנו שמילטון פרידמן בטח יאהב את זה", אמר הילמאר פטורסון, מנכ"ל החברה, בהתייחסו לכלכלן האמריקני, שידוע בראש ובראשונה הודות לתיאוריה שלו, על פיה אספקת הכסף היא זו שמניעה את העליות והירידות של מעגל העסקים.
 
 

ללמוד מהעולמות הווירטואליים

גודמודנסון מבקש לבדוק האם שיעורים שנלמדים בכלכלות וירטואליות יכולים להיות להיות בעלי ערך גם עבור כלכלות אמיתיות. זהו שדה מחקר עשיר שמושך הרבה עניין, בעיקר מאז שניסויים הוכיחו שזה יהיה בלתי אפשרי לארגן את החיים האמיתיים באמצעות מספר שינויי תוכנה.

"ראינו את מחירי הבועה קורים ב-Eve Online. עכשיו אנחנו יכולים לראות באופן תדיר סימולציה מתמטית של מחירי הבועה הללו, ויש באפשרותנו לעקוב אחר מחירי הבועה בעולם האמיתי ולסחור עם זה באופציות עתידיות וכדומה", אמר פטורסון.

כאשר שואלים את גודמונדסון האם הוא חושב שהעבודה שלו באמת תעניק לחברה המעסיקה אותו יתרון על מתחרות בעולם האמיתי, הוא מסרב לענות, אבל מגלה שלדעתו, "אני מאמין שבעתיד נסתכל על עולמות וירטואליים על מנת לראות כיצד דברים התפתחו שם וליישם את זה בסיטואציות של החיים האמיתיים".
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 
תגובות
הוסף תגובה0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.
 
 
 
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by