ב-Online
 
 
 
 
 
 
 
 
השבוע ברשת: יותר טוב יותר 

השבוע ברשת: יותר טוב יותר

 
 
רן יניב הרטשטיין

סטיב ג'ובס המזויף נחשף, אבל זה לא מנע מג'ובס האמיתי להשיק השבוע תוכנות ומחשבים חדשים. רן יניב הרטשטיין מסכם שבוע ברשת

 
 
 
 
 
 
 
 
 
אירוע של אפל הוא תמיד סיבה למסיבה. אפילו כשאפל ערכה אירוע שלם (כמעט) רק בשביל להשיק נרתיק עור לאייפוד, בלוגרים ועיתונאים לא הפסיקו לדבר על המוצרים שהם מאמינים שיוצגו לפני האירוע, ועל המוצרים שבאמת הוצגו אחרי האירוע.

מסיבת העיתונאים שכינסה אפל ביום שלישי השבוע לא היתה שונה: באז בלתי-סביר לפני, השקות מעניינות באירוע עצמו, ובאז בלתי-סביר אחרי. אמנם, אפשר לומר שההתעסקות של עיתונות הטכונלוגיה והבלוגוספירה באפל גובלת באובססיה, אבל קל מאוד להצדיק את חשיבותה.

כאחת מהחברות החשובות והמשפיעות ביותר בתעשיית המחשבים, ובשנים האחרונות גם בתעשיית האלקטרוניקה האישית, אפל היא ללא ספק מושא ראוי לסיקור ודיון. וכחברה שאת מגוון המוצרים שלה אפשר לספור על שתי ידיים, מוצר חדש אחד של אפל הוא מהותי יותר מאשר שנה שלמה של מוצרים חדשים של הרבה חברות אחרות.
 

אז מה היה לנו שם

iMac חדש (צילום: יח"צ)
 iMac חדש (צילום: יח"צ)   
למרות כל זאת, אפשר בהחלט לאמר שהיו לאפל כמה מסיבות עיתונאים מעניינות וחשובות יותר בשנים האחרונות, כמו בעת ההכרזה על שיתוף הפעולה עם אינטל, או ההדגמה הראשונה של ה-iPhone. השבוע, הציג מנכ"ל החברה סטיב ג'ובס את הקו החדש של מחשב iMac, דקים ונאים יותר אבל בעיקר חזקים בהרבה וזולים יותר מקודמיהם, וכן את הגרסאות האחרונות של שתי חבילות התוכנה של אפל - iLife '08 לניהול ועריכה של מדיה בבית, ו-iWork '08, חבילת יישומים משרדיים למשתמשים ביתיים, שכוללת לראשונה גם גיליון נתונים אלקטרוני - Numbers.

מעניינת במיוחד היתה רבע השעה האחרונה של מסיבת העיתונאים, בה סטיב ג'ובס, יחד עם ה-COO של אפל, טים קוק, וסמנכ"ל השיווק של אפל, פיל שילר, ענו לשאלות המוזמנים - מחווה חסרת תקדים כמעט באירועים של אפל. בשלב זה גם הכריז ג'ובס כבדרך אגב על מחשבי מק-מיני חדשים, ובכך הזים סופית את השמועות על סופם הקרב של המחשבים הקטנים והזולים ביותר של אפל. עוד הבטיח ג'ובס להמשיך ולהדק את שיתוף הפעולה בין גוגל לאפל. אפשר לראות תמונות של המק-מיני החדש כאן.

את השיפורים בחבילת iLife אפשר לסכם במילה אחת: "Skimming", המונח בו משתמשת אפל כדי להגדיר פיצ'ר חדש ב-iPhoto ו-iMovie, שמאפר לדפדף במהירות ובקלות באלבום תמונות או בקטע וידאו רק על ידי העברת סמן העכבר מעליו. אותו הפיצ'ר קיים גם בגלריות המקוונות החדשות של ‎.Mac, חבילת השירותים המקוונים של אפל. אפשר להתרשם מהשירות החדש בגלריה לדוגמה של "אמילי פרקר", רק רצוי להזהר - לא רק שהגלריה שלה מגניבה יותר משלכם, גם החברים שלה יפים יותר.

iPhoto '08 כוללת גם שיפורים פחות קוסמטיים ויותר עניינים, כמו השדרוג של אפשרויות העריכה שכוללות לראשונה את הכלים החשובים ביותר ישירות בתוך iPhoto, ללא צורך לעבור בתוך Photoshop או יישומים אחרים.

השדרוג האחרון של iWork והתוספת של Numbers הופכת את הדחיה של אופיס 2008 למק להרבה פחות רלבנטית. היישומים של מיקרוסופט ל-OS X הם ממילא גרועים אפילו יותר ממקבילותיהם לחלונות, ואם לשפוט לפי אופיס 2007, לא נראה שיש הרבה למה לצפות מאופיס 2008 למק. אם החידוש הגדול ביותר של אופיס 2007 הוא תיקון הממשק המקולקל של הגרסאות הקודמות של אופיס, למה לא להשתמש פשוט בחבילה שעבדה כמו שצריך מלכתחילה?

הסקירות הראשונות של המוצרים החדשים כבר החלו לעלות לרשת, ואפשר לקרוא על מחשבי ה-iMac החדשים והמקלדות הדקות שלהם ב-Engadget פה וכאן, ב-Gizmodo, ב-Ars Technica, וב-MacWorld.

ב-MacWorld גם הספיקו כבר לבדוק את GarageBand 4 מתוך iLife '08, וכן את Numbers מתוך iWork '08. ב-Mac360 הסתכלו על iMovie '08, וב-Cnet יש סקירה ראשונית, עם סרטון וידאו קצר, של כל היישומים של iLife '08.

וכמובן, איך אפשר בלי - מדריך מצולם לפירוק מלא ומוחלט של iMac חדש.
 
 
• לא בדיוק ברור למה, אבל תחביב המודינג שרווח בקרב משתמשי PC זולג לאיטו גם לתוך קהילת המק.

• המאמצים להפעלת יישומי צד-שלישי על ה-iPhone ממשיכים, וציון הדרך האחרון הוא אמולטור ל-NES, קונסולת המשחק הקלאסית של נינטנדו. ולמרות שלפי אפל, העדכון האחרון לקושחת ה-iPhone לא כלל שום תוספות מיוחדות מלבד תיקוני אבטחה, וולט מוסברג גילה כמה סודות לגביו.

VMware Fusion, המתחרה העיקרית של Parallels Desktop בתחום הוירטואליזציה ל-OS X, יצאה השבוע מבטא והיא זמינה לרכישה באותו המחיר של Parallels - 80 דולר.
 
 

סטיב ג'ובס המזוייף

דניאל ליונס, סטיב ג'ובס המזויף (צילום מסך מאתר פורבס)
 דניאל ליונס, סטיב ג'ובס המזויף (צילום מסך מאתר פורבס)   
בדיוק כשהעניינים התחילו להתחמם לקראת מסיבת העיתונאים של אפל, זהותו האמיתית של סטיב ג'ובס המזויף נחשפה השבוע על ידי בראד סטון מהניו-יורק טיימס, והכותב שריתק בשנה וחצי האחרונה את כל התעשייה בשנינותו ותובנותיו המרתקות התברר כלא אחר מאשר דניאל ליונס, עורך בכיר בפורבס, ששמו עד כה לא הוזכר כלל בהקשר הזה. למרבה ההפתעה, ליונס הוא לא מקיסט ותיק, ולמעשה הוא מעולם אפילו לא כתב על אפל.

ככל הנראה, כל הפרוייקט היה עבור ליונס מעין ניסוי בכתיבה יצירתית. בתגובה לגל הבלוגים של מנכ"לים בכירים לפני כשנתיים, הוא החליט לכתוב בלוג פיקטיבי בשם מנכ"ל אמיתי, בו הוא יכתוב "את מה שהוא באמת חושב", כפי שאמר לניו-יורק טיימס. אל ג'ובס הוא הגיע רק אחרי שפסל מספר מועמדים אחרים, והוא היה צריך לקרוא ספרים וביוגרפיות כדי ללמוד להכיר את דמותו של ג'ובס ואת הסיפור שמאחוריו.

רבים דאגו שחשיפתו של האיש שמאחורי ג'ובס המזויף תביא לסגירת הבלוג הפופולרי, אבל נראה שפורבס לא תוותר על הנכס כל כך בקלות. ג'ובס המזויף יצא לחופש (בשביל "לשבת באגם ולעשות יוגה ומדיטציה"), אבל ליונס מבטיח לחזור בקרוב - הפעם כסוג של בלוג/טור בפורבס. אפשר לראות תמונה שלו כאן.

הבדיחה הגדולה ביותר היא שליונס עצמו כבר הביע בעבר את סלידתו מרעיון הבלוגים האנונימיים, אבל זו לא הביקורת היחידה שנשמעה מאז גילוי זהותו האמיתית. במסגרת מסכת הזובורים שערך ג'ובס המזויף בבלוג שלו לא רק לבכירים בחברות המתחרות באפל, אלא גם גופי התקשורת ובעיתונאים שמסקרים אותה, נראה שכתבי הטכנולוגיה של פורבס זכו לטיפול עדין במיוחד.

היו גם מי שאמרו שג'ובס המזויף עובד בשביל מיקרוסופט, ולא רק בגלל הבדיחה העלובה של ביל גייטס על השמועה כאילו הוא הכותב שמאחורי הבלוג. אם זה היה נכון, קשה לחשוב על גול עצמי מזיק יותר ליחסי הציבור של מיקרוסופט - הרי מבחינת אפל, הענקית מרדמונד קיימת רק בשביל לגרום למוצרים שלה להראות טוב יותר.

במקביל להצלחתו המסחררת של ג'ובס המזויף, מספר בלוגרים אחריםהחלו לכתוב בלוגים מזויפים בשם בכירים בתעשיית הטכנולוגיה, אבל בדיוק כמו הבכירים להם הם מתחזים, אותם בלוגרים הרבה פחות מעניינים מליונס.
 

חדשות גוגל

אחרי שספגה קיתונות של ביקורת וגם לא מעט תביעות מצד ארגוני החדשות על שירות Google News, ממשיכה גוגל להתעלם מכל העולם ולעשות את מה שטוב לגולשים שלה - כלומר, לה. עד כה, קו ההגנה העיקרי של גוגל היה שהיא רק מרכזת ומאנדקסת ידיעות ממקורות שונים, שהיא מאפשרת לכל מי שרוצה בכך לצאת מרשימת המקורות, ושממילא גוגל לא מציגה פרסומות בשום מקום בשירות.

כמה מהטיעונים האלה לא ממש נשמעים תקפים לאור ההכרזה האחרונה של גוגל, להוסיף תגובות מקוריות לסיפורים בגוגל ניוז, מאת הגורמים שמעורבים בסיפורים עצמם. בראיון קצר שערך האתר Search Engine Land, עם מנהל המוצר של גוגל ניוז, ג'וש כהן, אמר כהן שגוגל אף מתכננת לנסות להשיג בעצמה תגובות לסיפורים - לפחות עד שהשירות יתחיל לצבור תאוצה.

מעניין לציין שגוגל עצמה לא מאפשרת לגורמים חיצוניים לסרוק את התכנים של גוגל ניוז באופן אוטומטי - הן מבחינה טכנית, על ידי חסימת הגישה באמצעות קובץ robots.txt, והן מבחינה משפטית, על ידי איסור על סריקה אוטומטית בתנאי השימוש.
 

גשם של שוקולד

טיי זונדיי, מתוך הקליפ של Chocolate Rain (צילום מסך מתוך הקליפ)
 טיי זונדיי, מתוך הקליפ של Chocolate Rain (צילום מסך מתוך הקליפ)   
הווידאו הטוב ביותר ברשת התורן - Chocolate Rain, שיר מקורי מאת טיי זונדיי - הוא הרבה יותר מאשר סתם עוד סרטון משעשע שהפך לתופעת רשת בעל כורחו. בניגוד ל-OK GO, להקת רוק אמריקאית שהפיקה קליפ עצמאי כשלא הצליחה להשיג מימון מחברת התקליטים שלה, וזכתה בסופו של דבר בגראמי אחרי שהקליפ הפך לאחד הקטעים הפופולריים ביותר בכל הזמנים ב-YouTube, טיי זונדיי לא פועל מתוך המסגרת של תעשיית התקליטים הממוסדת, וההצלחה שלו ב-YouTube היא לא מקרית או אקראית בשום צורה.

אם במבט ראשון נראים הקליפים של זונדיי כאילו צולמו בשנות השמונים על ידי הורים גאים מדי והתגלו לאחרונה על ידי גיק עם תוכנת המרת וידאו, בחינה מעמיקה יותר מגלה יוצר המודע היטב לעצמו ולסביבה בה הוא פועל. מלבד העובדה שהוא חונן בקול גדול פי כמה ממנו בו הוא שולט במיומנות מרשימה, טיי זונדיי מבין את הרשת יותר מכל אנשי יחסי הציבור והמפרסמים שמנסים לכופף אותה לצרכיהם.

ההצלחה של Chocolate Rain אינה מקרית או מפתיעה; היא היתה מחושבת היטב ומתוכננת, החל מהפצת הקטעים תחת רישיון CreativeCommons, עבור בהערות לרמיקסרים הפונטציאלים (שאכן הגיעו בהמוניהם) לגבי הזכויות המסחריות על השיר, וכלה בבדיחות הפנימיות שחולק זונדיי עם המגיבים לו.

בזמן שאלטון ג'ון עסוק בלנסות לסגור את האינטרנל, וראשי חברות התקליטים מכלים את זמנם באוננות בבתי משפט, טיי זונדיי עושה לכולם בית ספר ויוצר במו ידיו את תעשיית המוסיקה החדשה. עם ארבע וחצי מיליון צפיות, מתוכן כמיליון וחצי רק בשבוע האחרון, לטיי זונדיי צפוי עתיד מזהיר. עכשיו הוא רק צריך להבין איך עושים מזה כסף.
 

קטנות

• סרטון ההדגמה של BumpTop, ממשק גרפי תלת-ממדי שמשום מה מתאמץ להפוך את שולחן העבודה הממוחשב לדומה הרבה יותר מהנחוץ לשולחן עבודה אמיתי, מסתובב ברשת כבר שנים ומשמש תמיד כדוגמה לכמה שמטאפורת החלונות והקבצים המקובלת עליה מבוססים הממשקים של חלונות, OS X, ורוב שולחנות העבודה של לינוקס היא מיושנת ומוגבלת.

עד עכשיו אפשר היה רק להתרשם מהממשק של BumpTop בווידאו, אבל עתה מאפשר פרויקט חדש בשם TileUI להתנסות בממשק בפועל - כסרטון פלאש בדפדפן. את התקדמות הממשק של TileUI במהלך 12 ימי הפיתוח אפשר לראות בבלוג של דאג מקיון, המפתח, שניהול בקפדנות יומן מצולם.

Blueprint היא מסגרת פיתוח חדשה ל-CSS, וככל הנראה גם הראשונה. מאת המפתח: "Blueprint היא מסגרת פיתוח לא מוכרת ולא בדוקה שעדיין לא נמצאת בשימוש, שנוצרה על ידי מפתח לא מוכר והושקה בבלוג שלא מתעדכן ... (מהעניין האדיר בה) אפשר להסיק שהצורך במסגרת פיתוח טובה למעצבים לא יכול להיות גדול יותר".

Blueprint מבוססת על טכניקות פיתוח ב-CSS ששוכללו ושופרו במשך שנים, ומטפלת בכל הצרכים הבסיסיים בעיצוב לאינטרנט: רשת (Grid) אנכית ואופקית, טיפוגרפיה, איפוס הגדרות CSS ועיצוב להדפסה. והוא צודק, הצורך באמת אדיר.

מצד שני, כשהאתרים הגדולים בארץ עדיין מעוצבים בטבלאות ומשתמשים ב-JavaScript לקישורים, אולי בעצם אין ממש עם מי לדבר. תחזרו ללינק הזה כשתחליטו להפסיק לזלזל במשתמשים וברשת, ולקחת את המקצוע שלכם ברצינות. אפשר לראות תמונה שלכם כאן.

• הקניה של uTorrent על ידי BitTorrent מתחילה להראות את פירותיה הראשונים - גרסת הביטא האחרונה של לקוח הביטטורנט הרשמי של BitTorrent נראית יותר כמו uTorrent 2.

• יובל דרור מחפש שימושים חתרניים במוצרי טכנולוגיה, כמו העתקה למבחנים באמצעות נגן iPod.
הרעיונות שעולים בתגובות מרתקים, למרות שאפשר היה פשוט לשים קישור ל-Make:‎ ולסגור עניין. כולם מוזמנים להשתתף בדיון, רק אל תשכחו לבקש קרדיט בכתבה שתעלה על זה בסוף.

• לפי סלאשדוט, המנצחת האמיתית בקרב בין מנועי החיפוש היא הפרטיות.

• אומרים שהעובד של מיקרוסופט שיצר את הפרסומת הזו ל-Zune פוטר. מעניין למה לא נפטרו במקום מהעובד שמככב בה.

השבוע ברשת ב-RSS
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 
תגובות
הוסף תגובה0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.
 
 
 
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by