ב-Online
 
 
 
 
 
 
 
 
היישומים של מחר 

היישומים של מחר

 
 
עידו הרטוגזון

הסטודנטים של שנקר התחרו בשבוע שעבר על ליבם של מומחים מתחומים שונים, שפסקו מי מהפרויקטים שהוצגו ב-MediaBoom07 יזכה: משחק יריות סלולרי שמתרחש ברחובות, פסיכולוג ממוחשב, מחבואים ברשת או רשת חברתית לעולים

 
 
 
 
 
 
 
 
 
Mediaboom07. הפנאטיות משתלמת (צילום: עידו הרטוגזון)
 Mediaboom07. הפנאטיות משתלמת (צילום: עידו הרטוגזון)   
השמועות גורסות שהסטודנטים במחלקה לעיצוב גרפי בשנקר קורעים את התחת וישנים שלוש שעות בלילה במשך ארבע שנות לימודיהם. MediaBoom07, תחרות בין עבודות גמר בעיצוב למדיה אינטראקטיבית, הוכיחה שלפאנטיזם יש תוצאות. העבודות שהוצגו היו יצירתיות ומרשימות הן מהבחינה העיצובית והן מהבחינה הרעיונית.

"ההפרדה בין עיצוב ותקשורתית חזותית לבין מדיה אינטראקטיבית תיעלם תוך שנתיים-שלוש, כי תחום העיצוב כולו עומד לההפך לתחום אינטראקטיבי", פסק דוד גרוסמן, ראש המחלקה לעיצוב גרפי בשנקר באירוע שנערך ביום רביעי.

המגמה למדיה אינטראקטיבית בשנקר הוקמה לפני שבע שנים, בעקבות ההכרה שעיצוב מדיה אינטראקטיבית שונה לחלוטין מעיצוב גרפי וכולל שיקולים שונים ומגוונים. מסלול העיצוב האינטראקטיבי שאף להוציא בוגר מסוג חדש. כזה הבקי לא רק בהיבטים הגרפיים של העיצוב, אלא גם במערכות מידע.

מן הצד השני, גם בעולם ההייטק התחילו להבין שעיצוב חשוב לא פחות מטכנולוגיה, ושפתרונות שעוצבו על ידי מהנדסים המבלים את ימיהם בשיחה עם מכונות לא ממש יצטיינו בעולם שבו סבתא שלך משתמשת במחשב.

"תעשיית ההייטק מתחילה להקשיב ולהבין את הערך של חווית המשתמש כחלק מהערך השלם של המוצרים", אמר בועז רוסנו, ראש מסלול המדיה האינטראקטיבית. "הטרנד שהתחיל באינטרנט גרם לכך שהדגש עבר מאמירות כמו 'אנחנו מפתחים את הטכנולוגיה הכי טובה' ל'אנחנו מפתחים את המוצר הכי טוב'".
 

DOOM יוצא לרחוב

כנופיות רחוב. מסכים ענקיים על קירות הבתים (צילום: רונן ברלינר)
 כנופיות רחוב. מסכים ענקיים על קירות הבתים (צילום: רונן ברלינר)   
הפרויקטים בשנקר היו פרויקטים בעיצוב, כך שהתוכנות שמפעילות אותם נכתבו ברובן על ידי מתכנתים מסייעים, אבל משחק "כנופיות הרחוב" עדיין לא קיים. המשחק הנייד, שתכנן רונן ברלינר, הוא מעין טבח דמים סלולרי רב משתתפים, שמתרחש לכם מתחת לבית וגורם לנינטנדו Wii להיראות כמו צעצוע גריאטרי.

המשחק המפתיע הזה עושה שימוש במציאות מורחבת (Augmented Reality) על מנת להוציא את שחקני ה-First Person Shooter לרחוב, כשהוא מתבסס על וידאו חי מהטלפון וגרפיקה דינמית וסטטית. השחקן יכול לקבוע מפגשים עם שחקנים אחרים ברשת ולצאת למסע ציד ברחובות העיר.

בהשראת הטלפון הופכת העיר כולה למחזה פוטוריסטי. המשחק הזה גורם לשחקן להביט בעולם דרך מסך הסלולרי, ושם נגלים אליו פרטים שונים המתווספים על המציאות החיצונית והופכים אותה מעולם פרברי משעמם לחוויה עתידנית אגרסיבית.

בסיבוב בשכונה אפשר לראות סרטים שמוקרנים על גבי מסכי ענק שמוצבים על קירות הבתים, אה-לה "דו"ח מיוחד" של שפילברג, או כתמי דם שנשארו על המדרכה מקרב וירטואלי שהתרחש שם לפני מספר ימים. הגרפיקה שמופיעה על הצג מסייעת גם בהתמצאות במשחק. כך, לדוגמה, מוקרנים על המדרכה חיצים שמכוונים את השחקן בדרכו לעבר המשימה. המציאות הופכת למשחק מחשב.
 
 
כאשר נתקלים סוף סוף ביריבים, הופך הסלולרי למכונת יריות משומנת. על הצג מופיעה כוונת ואפשר להתחיל לרוץ בשכונה, לתפוס מחסה ולצלוף ביריבים ללא רחמים, לחרדת העוברים ושבים. כשהמשחק הזה יהיה זמין, אל תתפלאו אם השכונה המנומנמת שלכם תתחיל להידמות לרובע דאחייה ביום רע.
 
 
 
הסרטון נעשה במסגרת פרויקט גמר, מחלקה לעיצוב אינטראקטיבי, שנקר, בהנחיית עידו דן. סאונד: תובל שילוח. ייעוץ טכנולוגי: איתי פרייס, Virtual Spheres. עיצוב, קונספט וכל השאר: רונן ברלינר.
 

שליחות קטלנית בקניון

a_rage. משחקים Space Invaders ברחוב (צילום: אתר a_rage)
 a_rage. משחקים Space Invaders ברחוב (צילום: אתר a_rage)   
אך כמה מהאנשים שצפו בהדגמת המשחק הביעו ספק לגבי הישימות שלו בשנים הקרובות. ברלינר אופטימי יותר: לדבריו, הטכנולוגיות שבהן השתמש לצורך המשחק אמנם חדשניות, אך קיימות כולן: זיהוי וידאו בזמן אמת, חישוב רחוק ושליחה מיידית בווידאו זורם וטכנולוגיות זיהוי מיקום ו-GPS. "לקחת את הטכנולוגיה הזו ולשתול אותה בתוך המשחק זה בהחלט אפשרי", הוא משוכנע.

בין אם האופטימיות מוצדקת או לא, די היה בעצם החזון כדי להרטיט את ליבו ההומה של כל גיימר. ברלינר מספר על a_rage, חבורות של אנשים שמשחקים Space Invaders ברחוב ויורים בחייזרים שנוחתים מהשמים. YouTube מלא ביישומים מרהיבים, כמו קרבות קונגפו המתרחשים במציאות מורחבת, ומערבבים לחלוטין בין המציאות לבין העולם הווירטואלי, כמו ספרים שמדפיהם מזנקים יצורים תלת מימדיים.

אם החזון הזה יתממש, בקרוב נתחיל ללכת ברחוב כשהאף שלנו תקוע בסלולרי (בתדירות גבוהה יותר מזו שנדמית לנו אפשרית היום). במקום לשפץ את הגינות הציבוריות נוכל פשוט להלביש עליהן עצים וירטואליים, ובמקום לצבוע את הבניין - נשים עליו Wallpaper נחמד או סרט יפה. כשיהיו לנו משקפי וידאו במחיר זול, נוכל להשתמש בהן במקום בסלולרי. אנשים שמשחקים במשחק של ברלינר יסתובבו אז ברחובות כמו סייבורגים - כמו שוורצנגר ב"שליחות קטלנית" - ויקבלו משימות חיסול היישר לעינית.
 

לחפש את החיים

Calmer. מחשב במקום פסיכולוג (צילום: נטלי ורטר)
 Calmer. מחשב במקום פסיכולוג (צילום: נטלי ורטר)   
Calmer היא עוד אחת מהתוכנות המסקרנות שהוצגו באירוע. מדובר ביישום מקוון שיצרה נטלי ורטר, ומטרתה לעזור לנו לתעל לחץ ולפתח מודעות עצמית מוגברת. אחרי שנים שהאינטרנט הלחיצה, היא סוף סוף מתחילה לקחת אחריות ולשפות אותנו.

המערכת של ורטר אוספת מידע על המשתמש על ידי מעקב אחר מאפייני הגלישה שלו ברשת. חלק מהמידע מוזן על ידי המשתמש, אבל למשוואה נכנסים גם נתונים חיצוניים, כמו מזג האוויר או מצב הבורסה. בהתאם לכך יוצרת התוכנה מעין גרף פסיכולוגי, שמנטר את המצב הנפשי של המשתמש (לשמל באמצעות מבחן רורשאך, אחת הקלאסיקות הפסיכולוגיות), מתריע בפניו על כניסה למצב לחץ, וכמובן ממליץ מה לעשות כדי להירגע.

חלק מהרעיונות של Calmer דורשים מחשבה. לדוגמה, לא בטוח שחלונות פופ-אפ שיקפצו וישאלו את המשתמש באמצע הגלישה איך הוא מרגיש ברגע זה יהיו מרגיעים במיוחד, אבל התפיסה הכללית היתה מרעננת.

"יש אנשים שנבהלו ואמרו: 'אלוהים, המחשב יודע עלי כל כך הרבה'. השאלה היא עד איזה רמה האינטרנט יכולה להשתלב בתוך החיים שלנו", אמרה ורטר בראיון לנענע מחשבים, והוסיפה, שמאידך, טוב לדעת שיש טכנולוגיה שתציל אותנו מתעוקות. "לבן אדם כמוני מאוד מרגיע לדעת שיש מקור טכנולוגי שאני יכולה לסמוך עליו. זה לא כמו המוח שיכול להדחיק ולשכוח דברים. המחשב שאוגר מידע על החיים שלי אמין ואני יכולה לחזור לתובנות שלו", אמרה.

לדבריה, "התוכנה יוצרת מודל טכנולוגי של המוח. מקום לאחסן בו את כל המחשבות והזכרונות. אפשר לעשות חיפוש של החיים, ולראות מתי הפעם האחרונה שבה היינו עצובים ולמה". לזה אפילו גוגל לא שואפת.
 

מחבואים ברשת

Hide n' Tag. חפש אותי באינטרנט (צילום: מיכל פרבר)
 Hide n' Tag. חפש אותי באינטרנט (צילום: מיכל פרבר)   
אחד המשחקים המקוריים יותר שראינו היה Hide n' Tag, שפיתחה מיכל פרבר. הרעיון הוא שאם הילדים לא יורדים לשחק מחבואים בחצר - אפשר פשוט להפוך את הרשת לחצר משחקים גדולה.

המשחק של פרבר כולל מעין רשת חברתית של מתחבאים ומחפשים. בכל סיבוב מוגרל תורו של משתתף אחד להתחבא. הוא נמלט מהאתר תוך גלישה בלינקים ומתחבא בתוך דפי הרשת, כאשר שאר החברים גולשים בעקבותיו.

המתחבא צריך לסמן בדגל את הלינק שיוביל אותו לאתר הבא ואז לשתול בדף רמזים שונים לגבי הלינק שבו בחר. הרמזים הללו יכולים להיות שינוי בקוד של האתר (המשחק הוא תוסף, כך שרק מי שמשחק יראה את השינוי בקוד), שינוי בגרפיקה, בטקסט, בסימן העכבר של המחפש או מגוון שינויים אחרים שאותם ניתן לבצע בעזרת הכלים שהמשחק מציע.

לאחר זמן קבוע מראש יוצאות חוליות המחפשים וסורקות את האתר בעזרת כלים מיוחדים משלהן עד שהן מגלות את הדגל וממשיכות לדלוק אחר המתחבא לעבר האתר הבא. "ניסיתי לחשוב על דרכים אחרות להתייחס לגלישה ברשת" נזכרת פרבר. "כמו שבמחבואים יש לך רחוב נתון ואתה חייב להתחבא ברחוב הזה על האפשרויות שהוא נותן לך, ככה רציתי להתייחס לאינטרנט כמו מרחב פיזי עם מקומות להסתתר בהם. במקום לרוץ לוחצים על לינק ועוברים למקום אחר".

"עוד משהו שרציתי להעביר זה משחק עם דינמיקה קצת שונה", היא אומרת. "כיום המשחקים הם אדם מול מחשב או אדם מול אדם, אבל אדם מול קבוצה זה משהו שחסר במשחקי מחשב כרגע. זה פורמט שעניין אותי להתייחס אליו, ובמחקר שביצעתי לפני הפרוייקט גיליתי שהוא מעניין גם הרבה אנשים אחרים".
 

השף הסלולרי מבשל לכם

עודד בביוף, הזוכה. עשוי היטב (צילום: עידו הרטוגזון)
 עודד בביוף, הזוכה. עשוי היטב (צילום: עידו הרטוגזון)   
הסטודנטית דיאנה קלבוזה הציגה את אתר "2X32", פורטל לעולים שאם משרד הקליטה לא מקים כמותו עד סוף השנה, אפשר וכדאי לדרוש את התפטרות השר. מדובר במעין רשת חברתית רב שפתית, שמיועדת לסייע בקליטת עולים חדשים וקישור בינם לבין עולים ותיקים ועולים פוטנציאליים. מבין כל הפרויקטים שהוצגו ב-MediaBoom07, נדמה שזה הרעיון שקל ביותר ליישם וגם להפיק ממנו תועלת.

ערן להב הציג את Charm, פלטפורמה סמנטית של הסטארטאפ Semantinet, שמייצר אתר אחד המאחד תחתיו את כל שירותי הרשת הקיימים, מאגד את עשרות החשבונות של המשתמש ויוצר מעין פרופיל על, שמזכיר מערכת הפעלה מקוונת. "שפי", מדריך הבישול האינטראקטיבי שהציג איגור גינזבורג הוא מעין שף סלולרי שמלמד אותך לבשל בעזרת הדור השלישי והאינטרנט. הביצוע היה חביב למדי, אבל קשה לדמיין מישהו משתמש ב"שפי" כדי להכין לעצמו קורדון בלו.

הפרויקט שצוות השופטים, שכלל מומחים מתחומים שונים, העניק לו את המקום הראשון היה אתר Open Studio של עודד בביוף, שפונה למעצבים גרפיים. האתר מעודד עבודת צוות בין מעצבים תוך דגש על שקיפות התהליך. השירות נראה חכם, מדויק ויפה, אם כי לא מרגש במיוחד.
 
 
 
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 
תגובות
הוסף תגובה0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.
 
 
 
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by