ב-Online
 
 
 
 
 
 
 
 
אפיין את המאפיין 

אפיין את המאפיין

 
 
עמיחי שלו

לא הרבה מאיתנו חלמו להיות מאפייני ממשק משתמש כשהיינו קטנים. אבל מסתבר שהמקצוע הזה, שהולך וצובר תאוצה וחשיבות בעולם הווב 2.0, מושך אליו לא מעט אנשים, שחייבים להפגין בקיאות בעניינים כמו פוליטיקה, אינטרנט, תעלומות, עיצוב והכי חשוב: בני אדם. פרופיל

 
 
 
 
 
 
 
 
 
מושג "מאפיין ממשקי משתמש" מסתובב כבר זמן מה באי אילו מקומות וידוע למתי מעט, אבל ככל שעובר הזמן, יותר ויותר אנשים מגלים שהם זקוקים לו כחלק מתהליכי עבודה, ואפילו - רחמנא ליצלן - טוענים שהם ממש כאלו. אם חברות, גופים או אנשים שמקימים אתר היו רגילים עד כה לפנות קודם כל למעצב, ואחר כך לחברת טכנולוגיה שתבנה את המעוצב, הרי שהיום ברור שאפיון ממשק משתמש הוא חלק לא פחות חשוב. במובן מסוים, אפילו הכי חשוב. "זה כמו הנדסת אנוש", הם מסבירים.

אז מה בדיוק עושה מאפיין ממשקי משתמש? אם נמשיל אתר אינטרנט לקומפלקס נדל"ני גדול, אזי המאפיין הוא בעצם הארכיטקט הראשי. הוא נציגו הלא רשמי של הגולש, שומר לו על האינטרסים, משרטט את דפוסי הגלישה שלו, מחליט על פי ידע מהם הצרכים האמיתיים שלו, וגורם לבעל המאה לרדת מעץ המגלומני עליו טיפס ללא שום הצדקה.
 
 
חברת Hexoo היא אחת החברות הישראליות המתמחות באפיון ממשקי משתמש, ועבדה בין היתר על אתריהם של גופים כמו בנק הפועלים, שופרסל ועוד. המוטו שחרות על דגלה הוא ששימושיות מניבה החזר גבוה על ההשקעה. אלון זגר, שותף בחברה יחד עם אלון בן נון, עומד באופן מוחלט מאחורי האמירה הזו: "תפקיד מאפיין חוויית משתמש חשוב לא רק בתחום האינטרנט. מכיוון שמדובר בשלב התכנון, ההיגוי והאפיון, הרי שזו מתכונת עבודה הנדרשת לכל תחום, מוצר ופעילות".

על פניו, מדובר בתחום שהיה קיים מאז ומעולם, אך לא תמיד זכה להערכה לה הוא זוכה בימינו. "דווקא בתחום האינטרנט התפיסה המקובלת (והמוטעית) היתה, ששלב התכנון אינו חשוב וניתן לדלג ישירות לשלב הטכנולוגיה. כיום ארגונים מבינים שאי אפשר להקים אתר אינטרנט בלי לתכנן ולאפיין במדויק את הצרכים - לכן תפקידנו הופך לפופולרי יותר ויותר", הסביר זגר בראיון לנענע מחשבים.

לדבריו, "אם בעבר ארגון שרצה לתכנן אתר או מערכת מידע כלשהי היה פונה לחברה שמציעה את הפתרון הטכנולוגי כצעד ראשון - היום הוא פונה קודם כל למומחה לתכנון ממשקי משתמש".
 
אלון זגר. חלם לפתור בעיות
 אלון זגר. חלם לפתור בעיות   
איך מגיעים לתחום הזה; כשהיית קטן רצית להיות מאפיין ממשקי משתמש?
"אחד רוצה להיות כבאי, שני חולם להיות רופא, דוגמנית או עורכת דין. החלום שלי היה לפתור לאנשים בעיות. לפתור בעיות מתמטיות, לוגיות, להמציא ולחדש, למצוא אתגר חדש בכל פעם ולרענן את המוח בלמידה, במחקר ובניתוח של תחומים חדשים".

זה בכלל כיף לעשות את זה? זה לא משעמם בטירוף?
"בטח, מדובר בעבודה מאוד מאתגרת, היא מזכירה דרך פתרון של חידת הגיון. הכיף הוא להפעיל את הראש, לחשוב, למצוא פתרונות טובים יותר, לראות את המחשבה והרעיונות מתגבשים לידי קונספט ולידי תוצר סופי של אתר אינטרנט, לדעת שעזרת לארגונים לייעל את השירות ועזרת ללקוחות להשיג את מבוקשם בקלות ובמהירות".

"הכיף הוא לעבוד בצוות שמאתגר האחד את השני. הכיף הוא לדעת, ללמוד ולהחכים. להבין שהפתרונות והרעיונות נובעים מתוך היגיון וניסיון - תכונות שנצברו במהלך שנים של השקעה, למידה והתנסות. הכיף הוא גם לשלב בין יצירה ובריאה לבין פתרון נושאים כלכליים ומעשיים, שנוגעים לכל אחד מאיתנו. הכיף הוא להיות חלוץ ושליח של התחום ולצפות במקבלי ההחלטות מכירים בחשיבות תהליך האפיון והתכנון. לראות שקבעונות ותפיסות עשויים להשתנות כשמציגים חלופה הגיונית וראויה".

אז איך הופכים להיות כזה?
"קודם כל, מדובר בתכונות אופי וכישורים טבעיים. מניסיוננו, ההתמודדות דומה לפתרון חידות ותעלומות. צריך לדעת לחשוב מחוץ לקופסה, למצוא את המתכונת לסדר ולארגן פרטים וקבוצות. לזה מוסיפים למידה ורכישת ידע במגוון תחומים משיקים, ביניהם פסיכולוגיה, בלשנות, לוגיקה, אסטטיקה, עיצוב, טכנולוגיה, שיווק ופרסום".
 
 

איך מנהלים את הבלגן הזה?

יעל טלמור. אתרי הווב 2.0 עזרו
 יעל טלמור. אתרי הווב 2.0 עזרו   
לעומת זגר, יעל טלמור הגיעה אל התחום דווקא מן הצד הסוציולוגי שלו. היא גילתה את עולם הקוד הפתוח בתקופת לימודי התואר השני שלה ב-LSE בלונדון בשנת 2000. עיקר העניין שלה היה בהיבט האנושי - מה מניע קבוצות אנשים לשתף פעולה מעל גבי האינטרנט וליצור תוכנות שחלקן מניעות את הרשת, אך עושות זאת בלי שיש גוף שמארגן, מנהל או מממן אותם. השאלה החשובה היא איך הבלגן הזה מנוהל, אם בכלל?

את עבודת המאסטר שלה כתבה על תהליך פיתוח התוכנה של קהילות קוד פתוח, מבנה הקהילות והאופן שבו חברה אחת הפכה את תהליך הפיתוח הזה לאפשרי גם עבור חברות מסחריות. כיום, במקביל לעבודתה במכון מחקר, היא מנהלת את קבוצת ויה, ארגון שעוסק בייעוץ, הדרכה, בניה והטמעה של טכנולוגיות ווב 2.0 בארגונים, וכמובן, מעל הכל, עוסק באפיון ממשקי משתמש.

"היתרון שלנו הוא שקבוצת אנשי המקצוע שלנו נבנית בהתאם לצרכים של הלקוח, ולא להיפך. אנו ממליצים ללקוחותינו להשתמש בפתרונות המבוססים על טכנולוגיות קוד פתוח כשהדבר אפשרי, מכיוון שהמערכות הללו נותנות להם יתרונות משמעותיים", היא אומרת.
 
מה חשיבות התפקיד הזה היום?
"אין ספק שהנושא של ממשק משתמש קיבל דחיפה עצומה הודות לאתרי הווב 2.0 שצצו בשנה וחצי האחרונות. יש יותר ויותר ניסיונות להפוך תחומים שהיו עד לא מזמן נגישים לגיקים בלבד לזמינים לכולם. יש יותר דמוקרטיזציה של האינטרנט. לצד הפתרונות הטכנולוגיים, יש לממשק המשתמש חלק לא מבוטל בפריצות הדרך האלו".

"מצד אחד, יש מעבר הדרגתי של תוכנות מקומיות לאינטרנט. פתאום אפשר לכתוב מסמכים, לשתף חברים בכתיבת המסמך וליהנות מממשק זהה כמעט לזה השולחני ברשת, ובחינם. מצד שני, המעבר לאתרים אינטראקטיביים, שלמשתמש יש מה לעשות בהם - שיש בהם איזו התרחשות - וכמובן, אתרים שהגולשים יוצרים בהם את התכנים (User Generated Content), מחייבים ממשק משתמש מאוד נקי ופשוט".

מה לדעתך הופך אדם למאפיין ממשק משתמש טוב?
"אפיון טוב קריטי להצלחת הפרויקט, והוא דומה מאוד להעסקת ארכיטקט טוב, שיכול לחסוך ללקוחות הרבה מאוד כסף, מפחי נפש וזמן. כדי ליצור ממשק משתמש טוב דרוש הרבה ניסיון או לפחות היכרות עמוקה עם ממשקים שונים. רצוי שהמאפיין לא יהיה מתכנת בהכשרתו, אלא שילוב של אדם עם רגישות - בעל רקע ועניין בבני אדם והבנה של נפש האדם, בנוסף לרגישות לניואנסים ופוליטיקות ארגוניות - ויכולת לקרוא ולהבין ארגונים באופן אינטואיטיבי כמעט. רגישות אסתטית או רקע בעיצוב לא מזיקים".
 
תוכניות. חישבו על הגולש (צילום: ASAP photos)
 תוכניות. חישבו על הגולש (צילום: ASAP photos)   
לדבריה, מאפיין מוצלח הוא אדם "נטול אגו" או כמו שהיא מגדירה זאת: "אדם שלא חושש ל'בזבז' זמן על התבוננות והקשבה. רואה איך אנשים עושים דברים, מה נוח להם, למה הם זקוקים וחסר להם כרגע, מה תהליך העבודה, מה גורם להם לטכנופוביה ומה יכול לגרום להם להתגבר עליה? צריך להיות אסטרטג, להיות עניו, בעל יכולת לעבוד עם אנשים אחרים - אדם חף מאגו. צריך כמובן גם היכרות עמוקה עם השפה המקוונת, כי מלבד מקרים יוצאי דופן, לא רצוי להמציא מושגים חדשים לפונקציות שהמשתמש כבר מכיר תחת שם או סימן או סמל מסוים".

כמו גוף

אז האם מאפיין חויית משתמש הוא משהו כה אקוטי? מתברר שכן. חברות וגופים רבים מקימים אתרי אינטרנט, ומתוך איזו קדחת של שגעון גדלות ויהירות טווסית, אינם טורחים לחשוב על הגולש שאמור להשתמש בהם. כך, הם יורים לעצמם ברגל, זאת אומרת, בטראפיק - זאת אומרת, בפרצוף. ככל שאתרי אינטרנט נהיו מתוחכמים יותר, ווב שתיימים יותר, כך גדל הצורך בסדר, ארגון והתווייה.

ברוב המקרים, המעצב או החברה הטכנולוגית יקחו על עצמם גם את האפיון, אבל יהיה זה אפיון מוגבל, שישים רק באתרים בינוניים במקרה הטוב. בכל זאת, עבודה על אתר אינטרנט יכולה להיות במקרים רבים חוויה מתישה: סגרתם עם חברה טכנולוגית, אחר כך מצאתם מעצב, אתם עסוקים כל העת בחיבור ופישור ביניהם. שיבינו אחד את השני, שיעבדו היטב ביחד. הדבר האחרון שחסר לכם לפני האשפוז זה גורם שלישי.

אבל אם תשכילו למצוא מוח, שיגרום לכל האיברים הממונים על הפרויקט לעבוד יחד עבור מטרה אחת, בלי אגו וגינוני כבוד - גם אתם וגם הגולשים ירוויחו.
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 
תגובות
הוסף תגובה0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.
 
 
 
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by