ב-Online
 
 
 
 
 
 
 
 
פשע סטטיסטי 

פשע סטטיסטי

 
 
מיכה סופר

הבלוגספירה הישראלית גועשת כבר כמה ימים בעקבות עלייתו לאוויר של "מדד בלוגטל", שמדרג בלוגים ישראלים על פי פופולריות. לא כולם מרוצים. דעה

 
 
 
 
 
 
 
 
 
למאמר תגובה נוסף: "איפה זרובבלה?"
 
 אם לאתרים הגדולים יש את סקר TIM, הרי שלחובבי הסטטיסטיקה מקרב הבלוגרים עד עתה לא היה כלום, לפחות לא לבלוגים המקומיים. אתר בלוגטל מנסה להרים את הכפפה עם דירוג בלוגים, שמנסה לעשות סדר באי סדר או לפחות להכניס קצת מספרים לתחושות, תוך התסכנות ביצירת מהומת אגו בלוגוספירית. >>לחצו להמשך הכתבה. 
כאילו שלא די בהתעסקות העצמית הבלתי נגמרת של הבלוגספירה הישראלית, כעת מופנה הזרקור לדירוג לא ברור שערך פורטל הבלוגים הישראלי בלוגטל. מנהליו העלו מעין טבלת דירוג שמתיימרת להיות "מצעד הבלוגים העבריים" - לא ברור מה הם מתכוונים לדרג, אבל על פי צוות האתר, נראה שהוא מנסה לנתח את דירוג הבלוגים העבריים על פי פופולריות, תעבורה או איכות.

במאמר שפורסם בנענע מחשבים לפני מספר ימים, ניתח עמיחי שלו את "מדד בלוגטל" והסיקו ממנו לא מעט מסקנות שעסקו למשל במעמדם של בלוגים, כוחם והשינויים שחלו במעמדם של בלוגרים מובילים, ועלייתם של חדשים. כמה חבל שהמסקנות המרתקות הללו מתבססות על מדד חובבני, שהמחמירים יגדירוהו כ"פשע סטטיסטי".

נראה שהמדד המדובר מורכב מנוסחה כה שגויה, עד שראוי לנתח את המרכיבים שניתן לדלות ממנה.
 
 
PageRank - המרכיב החשוב ביותר בנוסחה, כך נדמה, הוא דירוג גוגל לדפי אינטרנט, שאינו קשור לפופולריות, ומתבסס על החלפת קישורים בין אתרים על פי איכות המקשרים. למרות העיסוק האדיר בנושא על ידי חברות SEO (אופטימיזציית החיפוש), התפקיד של מדד ה-PageRank נועד במקור לשפר את מיקוד תוצאות החיפוש של גוגל, ואינו קשור לפופולריות, תעבורה או איכות התוכן.

טכנוראטי - המרכיב השני שמאוזכר הוא כמות קישורי טכנוראטי, שהם למעשה סוג שונה של PageRank. קישורים אלו מדורגים רק על ידי אתרים (לא בהכרח בלוגים) שהכניסו את קוד ההשתתפות של טכנוראטי לאתר שלהם, והוא סופר את כמות הקישורים שנשלחו אל הבלוג. בדומה, ואולי אף יותר מ-PageRank - שגם הוא לא משקף איכות או תעבורה, למעט כמות של קישורים. מלבד העובדה שהנתון הזה מאוד פשוט להטייה, חשוב לציין שרוב האתרים ומערכות הבלוגים בישראל אינם תומכים בטכנוראטי, ועל כן גם הפרמטר הזה לא ממש רלוונטי.

אלקסה - ואם לא די בשני אלו, המרכיב השלישי בנוסחת המדידה של בלוגטל הוא הבעייתי ביותר; והוא מושפע ממדד אלקסה, חברה שמתיימרת זה זמן רב להיות מדד רייטינג של אתרים ברשת. רבים כתבו אודות מידת הפגיעות וחוסר הדיוק של תוצאות אלקסה למדידת אתרים, בעיקר בשל העובדה שהיא, להבדיל מגוגל וטכנוראטי, מנסה לשער את הפופולריות של האתרים על בסיס השתלת מונה תנועות בדפדפני המשתמשים שלה. אלקסה אינה בודקת דפים, אלא אתרים שלמים, ולכן, במיוחד כשזה מגיע לבלוגים המאוחסנים בקהילות (רשימות, ישראבלוג, תפוז, בלוגלי וכדומה) - המדד אינו מדויק; הוא מציג את התעבורה של מערכת האחסון כולה. המשמעות היא שברגע שפלוני אלמוני פתח בלוג שמעולם לא נקרא במערכת בלוגים דוגמת בלוגלי, הוא באופן אוטומטי יהנה מדירוג גבוה במיוחד.
 
 

לא רלוונטי

 גם ניצן ברומר תוהה על מה מתבססים אנשי בלוגטל בבואם לדרג את הבלוגים הישראלים ברשת, וטוען: דירוג בלוגטל יומרני. >>לחצו כאן לקריאת הכתבה. 
אז מה נכון? איך מודדים פופולריות של בלוג? הנתונים היחידים שעשויים לספק תשובה לשאלה הם מונה הכניסות שלו, מספר המנויים עליו (בין אם ב-RSS או במייל), ועוד נגזרות שלהם, כגון כמות המשתמשים החוזרים, זמן השהיה, דפדופים של הגולשים, ניכוי פגיעות שווא של גוגל (מצבים שבהם אנשים שחיפשו בגוגל התגלגלו לבלוג או אתר לא רלוונטי ועזבו לאחר מספר שניות) וכמובן - ההכנסות מפרסום.

מפתחי "מצעד הפזמונים" של בלוגטל מציינים שהנוסחה "המתוחכמת" שלהם מורכבת מעוד רכיבים "סודיים", ושהיא עדיין אינה מושלמת. אינני סטטיסטיקאי, כלכלן או משפטן, אבל חשוב לקרוא לילד בשמו: דירוג בלוגטל, על רכיביו הסודיים והחשופים, אינו יכול לדרג את הפופולריות של הבלוגים בישראל, או את איכותם, מאחר שהוא מסתמך על נתונים לא רלוונטיים, ומתעלם מהנתון הרלוונטי היחידי.

על כן, המסקנה המתבקשת היא שכל הסתמכות עליו, במתכונת הנוכחית, היא במקרה הטוב לא רלוונטית.

ובכלל, אם כבר הגענו לנושא, מי קבע שניתוח הפופולריות והתעבורה הוא הכלי הנכון למדידת הבלוג? ויתרה מכך, מי אמר שבכלל ראוי למדוד בלוגים ולדרג אותם? אבל זה כבר באמת נושא לכתבה אחרת.
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 
תגובות
הוסף תגובה0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.
 
 
 
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by