ב-Online
 
 
 
 
 
 
 
 
השנה שבה הפך האינטרנט לאנושי 
 
 בסוף הוא גם יאהב אותנו   
 
עופר שושני

אז למה הפכנו ב-2002? אנחנו מקבלים ספאם מחבר'ה, יוצאים בלי רומנטיקה דרך הרשת ומדברים אחד עם השני דרך באנרים. ועופר שושני משוכנע שהכל לטובה

 
 
 
 
 
 
 
 
 
קהילה מעצמה. חברה
 קהילה מעצמה. חברה   
שנת 2002, על אף היותה שנה גרועה כל כך (ואולי דווקא בגלל זה), הפכה לשנה שבה האינטרנט הפך סוף סוף, להיות אנושי. כשאני כותב "אנושי" אני מתכוון לכך שהשנה, אולי לראשונה, הפסקנו סופית לדבר על "טכנולוגיות" והתברר למעלה מכל ספק, כי מה שאנשים רוצים הוא להתחבר אחד לשני, גם ברשת.

כל מי שיצא השנה עם מוצר בעל אוריינטציה חברתית, זכה לתגובה חיובית ולעומתם, חסידי הטכנולוגיה, שפיתחו את ה"מוצר הבא" עדיין מחפשים את מי שישקיע בהם את המיליונים הדרושים. למעשה, כמו באספקט אחרים בחברה בישראלית, היתה שנת 2002 שנה של רטרו.

אז מה היה לנו השנה:

נתחיל באתר חבר'ה, הכוכב של 2002.
אף שמדובר במוצר שאינו חדש, הרי בשנת 2002 ביסס עצמו אתר חבר'ה בתור הדבר הכי ישראלי שיש, עם למעלה מ-10 אחוזים מאזרחי מדינת ישראל המנויים בו. כל מי שרצה לפגוש שוב את החבר'ה מהצבא, מתנועת הנוער, ממקומות עבודה קודמים או מבית הספר יכל לעשות זאת שם. מיזם חדש של האתר מאפשר כיום גם לישראלים החיים בחו"ל להיפגש זה עם זה, ומיזמים עתידיים יאפשרו לאנשים בעלי תחומי עניין משותפים, אנשים שעברו חוויות משותפות ואפילו בני משפחה לתקשר זה עם זה.

אין ספק, שזה האתר הבולט של השנה, שגם הצליח להרוויח לא רע, מאות אלפי שקלים בחודש, כך לדברי שלמה אונגר, אבי האתר. הרווח הגיע ממשחק נבון, על גבול הבעייתי עם פרטי הלקוחות, שמקבלים כיום הצעות פרסומיות רבות המכילות כבר את פרטיהם האישיים, כך שכל שנשאר להם לעשותו הוא לקבל את ההצעה.

בקרוב, אגב, יוצא האתר עם שירות חדש HevreDate – אתר הכרויות שיפעל במסגרתו.
 

איפה הרומנטיקה?

צל אדם מחפש דומה למטרת שכחה
 צל אדם מחפש דומה למטרת שכחה   
זה מוביל אותנו לתופעה אנושית נוספת שפרחה השנה, התפוצצות האוכלוסין באתרי ההיכרויות. המצב נהיה כל כך גרוע עד שלפעמים נראה לי שאני היחיד שעדיין מחפש נשים בפאבים ובבתי-קפה.

אתרי ההיכרויות הפכו השנה לסופר-מיינסטרים, עם רבבות אנשים, החל מבני נוער, דרך מסורתיים וכלה בבני הקהילה ההומו-לסבית, שמצאו בעשרות האתרים הפעילים את מבוקשם. האהבה כבר מזמן חדלה מלהיות וירטואלית ברשת.

מעניין לציין כי בעוד אתרים רבים מנסים לשווק תדמית רצינית, ישנם כאלו שמצטיירים כאמצעי למציאת סטוצים, בדומה למתרחש בעולם האמיתי. בשורה התחתונה, אתרי ההיכרויות, על אף הדימוי המעט בעייתי שלהם, הביאו במקרים רבים ליצירת זוגות ואף לחתונות מספר.

עם זאת, כדברי חברי ל' .(השוהה כיום באוסטרליה, אולי שם הוא ימצא את זה), מה שחסר באתרים אלו היא הרומנטיקה.
 

תוכן בתשלום

שימון! קוראים אותך באינטרנט!
 שימון! קוראים אותך באינטרנט!   
בשנת 2002 הפך התוכן להיות בתשלום. מדובר בלא פחות מאשר מהפכה קטנה, היות ועד לשנה זאת, סברו כולם כי משתמשי האינטרנט יסרבו לשלם עבור תכנים, מתוך הנחה כי הם יכולים לקבל תכנים דומים בחינם. לא כך הוא. המדובר בתופעה כלל-עולמית, גם בישראל, שבמסגרתה אנשים רבים מבינים כי הגיוני ואף רצוי לשלם עבור תכנים וכך להבטיח את איכותם ואת המשך פעילותו של האתר. נראה כי אתרים ישראלים רבים, ובכללם זה הנוכחי, מציעים תכנים בתשלום, ובינתיים התגובות של הקהל הישראלי הן אוהדות ומבינות.

בשנה הבאה צפויה מגמה זאת להמשך, בהתאם למתרחש בחו"ל. מי שכנראה יפגע מהעניין, הם העיתונים שאנשים רבים יפסיקו לשלם תמורתם, עם המעבר לתשלום באינטרנט.

מסתבר כי "אין דבר כזה ארוחת-חינם". תופעה אנושית כבר אמרנו?

תופעה שכמעט נעלמה השנה היא, חברות הסטארט-אפ, כמעט ולא התקיימה השנה. עם זאת נשארו עוד כמה, כאשר חברת דוטומי היא הסטארט-אפ החברתי הבולט של השנה. החברה שמנסה להחזיר את הצבע בחזרה לבאנרים, מאפשרת לנו (במסגרת הפיילוט שמתרחש רק בישראל) להירשם אצל יצרנים ולקבל מהם הודעות פרסומיות אישיות, המופיעות על גבי הבאנרים בראש העמודים. בנוסף מאפשרת לנו דוטומי להעביר הודעות אישיות זה לזה, המופיעות גם הן על גבי הבאנרים. אין ספק שזה נחמד יותר להיכנס לאתר כלשהוא ולגלות הודעה אישית מחבר, בן משפחה או עמית לעבודה, מתנוססת בראש העמוד, מאשר לראות את הבאנר המשמים שאנו רגילים למצוא שם. המדובר במוצר שלקח לחברה לפתח כשנה וחצי, אך עקב הפוטנציאל הוירלי שבו, נראה כי הוא יתפשט במהירות רבה הרבה יותר ואולי אף יזרוק לכל הרוחות את פרסומות הפופ-אפ השנואות שגורמות לנו לקלל את המפרסמים בכל פעם שאנו רואים אותן.
 
 
 
אפרופו, פרסומות הפופ-אפ, המדובר בתופעה אנושית נוספת לה נחשפנו השנה. למה אנושית? כי מי שהמציא את הרעיון הנלוז הזה לא לקח בחשבון את עוצמת התיעוב שהיא עוררה אצל אנשים רבים ואת התגובה הרגשית האלימה הצפויה לנו בשנה הבאה.

השנה הפך השיטוט ברשת למתסכל במיוחד, עקב הפרסומות הקופצות, זוחלות, זועקות, מתקלחות ומשפריצות שהתעקשו למרר את חיינו. נראה כי במבט לאחור ניווכח לדעת כי שנת 2002 היתה שנת תפנית וכי החל מהשנה הבאה תהפוך תופעת הAd Busting (אנשים שמשתמשים בכל שיטה חוקית, פסאודו-חוקית ולא חוקית על מנת לרטש, למחוק ולהעיף פרסומות) לנפוצה יותר. אני מעריך כי בשנה הבאה ייאזלו סופית מאגרי הסבלנות של גולשי האינטרנט המתוסכלים והם יפנו לAd Busting - מעשה עליו היינו אומרים שהוא חיובי ובוודאי אנושי, אם לא היינו מפחדים מתביעה משפטית מצד המפרסמים. תופעה אנושית זאת, התנגדות להתעללות שאנו עוברים מהמפרסמים, תעמוד להערכתי במוקד של שנת 2003, לפחות בכל הנוגע לנעשה ברשת. גם בישראל.
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by