ב-Online
 
 
 
 
 
 
 
 
הא7י פוט7 

הא7י פוט7

 
 
רן יניב הרטשטיין

אלי ישי מציב חזית מאוחדת להגנה על עם ישראל מפני סכנות ההתבוללות, ותחנות הרדיו המקוונות בארה"ב מציבות חזית מאוחדת מפני סכנות ה-DRM. וגם: דיונונים עצומים וסרט חדש ל-X-Files. רן יניב הרטשטיין מסכם שבוע

 
 
 
 
 
 
 
 
 

הארי פוטר ורוחות המוות שנושבות ברחובות בשבת כשהכל סגור

הארי פוטר ורוחות המוות (צילום: יח"צ)
 הארי פוטר ורוחות המוות (צילום: יח"צ)   
הארי פוטר ורוחות המוות, הספר האחרון (בינתיים) בסדרת הארי פוטר, יתחיל להימכר דקה אחת אחרי חצות, לפנות בוקר ביום שבת, בישראל ובמדינות אחרות בעולם. משהו נשמע לכם מוזר בלוח הזמנים הזה? לא טעיתם: חנויות הספרים תפתחנה את שעריהן ביום המנוחה הקדוש, ותסייענה בהמשך ההתבוללות של עם הסגולה בשאר אומות העולם. לא ברור מה מדאיג יותר את סגן ראש הממשלה ושר התמ"ת, אלי ישי: החשש מפני אובדן השליטה בציבור הבוחרים הכי נאמן שיש, או התחרות הגוברת שסדרת הארי פוטר מציבה מול רב המכר המצליח ביותר בהיסטוריה.

כפי שקורה תמיד וגם תמיד יקרה במקרים כאלה, עותקים של הספר השביעי בסדרה דלפו בערך שבוע לפני מועד השחרור המתוכנן. חנות ספרים מקוונת אחת התחילה לשלוח עותקים שהגיעו ללקוחות כבר ביום שלישי השבוע, ובאתר PirateBay צץ קישור לקובץ PDF שמכיל צילומים של כל עמודי הספר, מההתחלה עד הסוף.

לא מפתיע, אם כך, שהסופרת, ג'יי קיי רולינג מעדיפה בימים אלו להסתובב עם עורכי דין בבתי משפט מאשר לחגוג את שחרור הפרק האחרון בסדרה המצליחה שלה. כמובן, מה כבר אפשר לצפות ממי שמתעקשת למנוע ממעריצי הסדרה גירסה דיגיטלית של רב המכר שלה, מתוך חשש לפיראטיות שתגרום לפגיעה חמורה בהכנסותיה ותמנע ממנה להמשיך ולטפס מהמקום ה-13 ברשימת הנשים העשירות בבריטניה, ומתוך הרצון הרומנטי שלה לכפות הרגלי קריאה מיושנים גם על קוראים שהצליחו ללמוד משהו חדש מאז המאה ה-18.
 

סערה מעל גלי הרשת

צילום: ASAP
 צילום: ASAP   
פרשת התגמולים משידורי רדיו מקוונים בארה"ב, שהסעירה את הרשת בחודשים האחרונים, נראתה השבוע קרובה מתמיד לפתרון, והדיונים שהחלו ברוח טובה כבר עומדים שוב על סף פיצוץ.

במרץ השנה, אישרה מועצת התמלוגים על זכויות יוצרים של ארה"ב העלאה של התמלוגים על שידור יצירות ברשת - בתעריף של 0.0008 דולר על כל שיר, על כל מאזין. התעריף החדש נקבע רטרואקטיבית, החל מ-2006, וכן נקבע שהתעריף יגדל ב-30% מדי שנה.

ההחלטה היתה אמורה להיכנס לתוקף במאי, אבל נדחתה ל-15 ביולי עקב התנגדות עזה מצד תחנות הרדיו המקוונות. המעבר מתשלום תמלוגים לפי אחוז מתוך ההכנסות לתשלום תמלוגים לפי השמעה, מהווה גידול בשיעור של כ-300% בתמלוגים שהתחנות תדרשנה לשלם. התחנות הקטנות טענו שהתמלוגים לפי התעריף החדש יהיו גבוהים מסך כל ההכנסות שלהן, ושהדרישה לתשלום רטרואקטיבי תוביל אותן לפשיטת רגל. לתחנות הגדולות יותר, התעריף החדש יעלה מיליוני דולרים בשנה.

את העלאת התעריפים מקדמת SoundExchange, אגודה שהוקמה על ידי RIAA כדי לנהל את תשלום התמלוגים לאמנים מבצעים. היא אמנם הוקמה על ידי אחד הארגונים השנואים ביותר בעולם, אבל מאז התנתקה מ-RIAA, וכיום מועצת המנהלים שלה כוללת גם נציגים מגופים עצמאיים שונים, כמו הלייבלים Matador ו-Tommy Boy.

בדומה לניטרליות הרשת, הדיון סביב העלאת התעריפים הפך כל כך טעון, שקשה כבר להפריד את הטיעונים הרציונליים והפרודוקטיביים מהפרנויה הקיצונית והתגובות המופרזות של הבלוגוספירה. האם המנהלים תאבי הבצע ב-SoundExchange רוצים רק לסחוט את התחנות המקוונות עד הסנט האחרון, ולא מבינים שהפעם אולי הם לחצו יותר מדי חזק? האם תחנות הרדיו המקוונות מנסות לזכות בארוחת חינם על חשבון האמנים המסכנים, וכמו תחנות הרדיו האוויריות בארה"ב, להשמיע שירים מבלי לשלם למבצעים פרוטה? האם SoundExchange היא רק כלי משחק בידיה RIAA, נציגת הרשע עלי אדמות, והעלאת התעריפים נועדה להנחית עוד מכה אנושה על תעשיית המוסיקה העצמאית על ידי מחיקת התחנות המקוונות מהרשת?

בארה"ב, תחנות הרדיו האוויריות הרגילות לא משלמות תמלוגים למבצעי שירים, ובמקרים רבים, אמנים לא מקבלים כל פיצוי על השמעת השירים שלהם. למעשה, עד 1995, מבצעי שירים לא היו זכאים לתמלוגים משום סוג. ב-1995 נחקק החוק הראשון שמחייב תחנות רדיו מקוונות לשלם תמלוגים למבצעי שירים, ומאז תוקן שלוש פעמים (זהו התיקון השלישי). התחנות האוויריות הצליחו להמנע מהדרישה לשלם תמלוגים למבצעים, הודות ללובי העוצמתי שהן מפעילות בקונגרס ארה"ב באמצעות ה-National Association of Broadcasters.

מצד אחד, לפי SoundExchange, לתחנות המקוונות לא מגיע פטור רק בגלל שהתחנות האוויריות לא משלמות תמלוגים. מצד שני, לפי התחנות המקוונות, ישנו חסר צדק משווע בכך ש-SoundExchange מטילה תמלוגים גדולים על התחנות המקוונות כברירת מחדל, רק מכיוון שהן לא נהנות מהלובי החזק של התחנות האוויריות המסורתיות.

כדי לזכות בתשומת הלב הראויה למצב הבעייתי בו הן נמצאות, תחנות הרדיו המקוונות יזמו לפני כחודש "יום של דממה", במסגרתו כמעט כל תחנות הרדיו המקוונות בארה"ב, השביתו את שידוריהן ליום אחד. את השביתה יזמה קואליציית SaveNetRadio, ובין התחנות שהודממו היו Rhapsody‏, SomaFM‏, Live365‏, MTV‏, Pandora‏, SHOUTcast ואחרות.
 

לא שחור לבן

 
למרות שהמועד המתוכנן לכניסת התעריפים החדשים לתוקף כבר חלף SoundExchange הודיעה שתדחה את אכיפת התעריפים החדשים לתקופה בלתי מוגבלת, ותמשיך את המו"מ עם התחנות המקוונות למציאת נוסחה ישימה להעלאת התמלוגים שתהיה מקובלת על שני הצדדים. בסוף השבוע שעבר, הוצגה לראשונה פשרה אפשרית בין SoundExchange לתחנות המקוונות, בדמות תעריף מירבי של 50,000 דולר בשנה. בתמורה להקלות, דורשת SoundExchange שהתחנות המקוונות תספקנה פרטים רבים יותר על המוסיקה שהן משדרות, ותפעלנה למניעת העתקה לא מאושרת של התכנים המשודרים.

אם בתחילה נראה היה שהצעת הפשרה מסמנת את קץ המאבק, התחנות המקוונות מיהרו לקטוע את השמחה. SoundExchange נכשלה בעבר בנסיונותיה להעביר בקונגרס חוקים שימנעו העתקה של שידורי רדיו, ויחייבו שימוש ב-Broadcast-Flag, מעין מערכת DRM לשידורים דיגיטלי. עתה, טוענים נציגי התחנות ש-SoundExchange מנסה לדחוף את אמצעי מניעת ההעתקה שלה בדלת האחורית, ומציגה את תעריפי התמלוגים המגוחכים כחלופה בלתי אפשרית. היו מי שקראו לזה "הצעה שאי אפשר לסרב לה".

נוכח מהלכי היח"צ הקיצוניים של התחנות המקוונות וההאשמות הקשות שהן מטיחות ב-SoundExchange, נראה שהטעות הגדולה ביותר שלה היא חוסר נכונות להשתתף בשיחה על התעריפים החדשים, ולהותיר לבלוגוספירה לנהל את השיחה הזו כמונולוג. בלוגרים רבים מזדהים עם המאבק של תחנות הרדיו המקוונות הקטנות והעצמאיות (וכפועל יוצא מכך גם עם הגדולות והתאגידיות שבהן), ומתאמצים למצוא קווי דמיון בינו לבין מאבקה של הבלוגוספירה להכרה והערכה מול המדיה המסורתית. הם נלחמים בחירוף נפש למען התחנות המקוונות, אבל קשה למצוא בלוגרים שכותבים מתוך מבט מפוקח על הצד השני של הסיפור.

באתר של SoundExchange (שאפילו לא פועל כהלכה בפיירפוקס), ניתן למצוא רק כמה הודעות לתקשורת מנוסחות בתאגידית שוטפת, בפורמט PDF - כאילו שמישהו שם ממש דאג לוודא שאיש לא באמת יקרא אותן. אין ספק שלא מדובר כאן בסיפור חד צדדי, אבל SoundExchange לא עשתה דבר כדי להציג את הצד שלה כהלכה, ולכן קל כל כך להתייחס לפרשה במונחים של שחור ולבן שהבלוגוספירה כל כך אוהבת: RIAA נגד התחנות המקוונות, העשירים נגד העניים, הרעים נגד הטובים.
 
 

אני מקווה בשבילו שזה היה קעקוע זמני

אחד מהקעקועים של פיטר מור (צילום: רויטרס)
 אחד מהקעקועים של פיטר מור (צילום: רויטרס)   
פיטר מור, סגן נשיא לענייני משחקים במיקרוסופט, יעזוב את תפקידו לטובת ניהול EA Sports, חטיבת משחקי הספורט של Electronic Arts. מור היה אחראי על ה-Xbox וה-Xbox 360, ונחשב לאחד החסידים הקנאיים ביותר של מיקרוסופט - את המשחקים Halo 2 ו-Grand Theft Auto IV הוא השיק על ידי קעקוע הסמלים שלהם על גופו. את מקומו יתפוס דון מטריק, שהיה בעברו הנשיא של Electronic Arts, וששימש כיועץ חיצוני למיקרוסופט מאז עזב את EA ב-2005.
 
EA Sports, אליה יעבור מור, אחראית על כמה מסדרות המשחקים הפופולריות ביותר בעולם, כמו Madden NFL,‏ FIFA,‏ ו-NBA Live. אבל הכנסותיה קפאו בשנים האחרונות, והיא ספגה ביקורת על היותה שמרנית ומשעממת מדי.
 
מצד שני, גם יחידת המשחקים במיקרוסופט לא הפגינה הצלחה מזהירה לאחרונה. אחרי השקתה לפני כשנתיים, סבלה קונסולת ה-Xbox 360 מגל חסר תקדים של תקלות, בעקבותיו האריכה מיקרוסופט את תקופת האחריות עליהן מ-90 יום לשנה. עתה, אחרי חצי שנה נוספת בה מאות אלפי קונסולות נוספות החלו להתקלקל, אחד הצעדים הגדולים האחרונים של מור בתפקידו הנוכחי היה להאריך שוב את תקופת האחריות לשלוש שנים, כדי לתקן את כל היחידות המקולקלות ללא תשלום, ואף לפצות את כל מי ששילמו כבר על תיקון הקונסולות שלהם.
 
• פטנט שהגישה מיקרוסופט ב-2006 פורסם השבוע, והטכנולוגיה שהוא מתאר מפחידה יותר מכל דבר שגוגל עשתה אי פעם. מדובר במערכת שתסרוק את הקבצים על הכוננים הקשיחים של המשתמשים שלה, ותשתמש בנתונים שיאספו להצגת פרסומות ממוקדות. ב-Ars Technica קראו לזה "האמא של כל הרוגלות".

• מיקרוסופט שיחררה את Windows Home Server, מערכת ההפעלה הייעודית שלה לשרתים ביתיים, ומוצרים המבוססים עליה צפויים להגיע לשוק לקראת סוף השנה.
 
• תקלה משעשעת צצה השבוע באחד העדכונים האחרונים של ויסטה - האפשרות להסיר תוכנות שהותקנו לפני העדכון נעלמה.
 

הדבר הגדול הבא

• פינת השמועות השבועית: מחשבי iMac חדשים וגירסאות חדשות של iLife, ב-7 באוגוסט. והראפר Jay-Z יעזוב את הלייבל Def-Jam ויעמוד בראש לייבל מוסיקה דיגיטלית של אפל. לפי השמועה, ביונסה ומת'יו נואלס כבר בפנים.

• אחרי שהתחילה למכור שירים ללא DRM ב-1.30 דולר, אפל ממשיכה להתרחק ממדיניות המחירים האחידים ב-iTunes, ומציעה בארה"ב את "הדבר הגדול הבא" - אלבומים שלמים של אמנים נבחרים ב-6 ו-7 דולרים (קישור ל-iTunes). אפשר לפרש את המהלך כעלה של זית שמושט לחברות התקליטים: קודם כל מורידים מחירים לאלבומים של אמני אינדי חדשים ולא מוכרים, אחר כך מעלים את המחירים לסינגלים של אמני מיינסטרים מצליחים במיוחד.

• השלב הראשון בעקיפה מוחלטת של נעילת ה-SIM ב-iPhone הושלם - מפתחים מהאתר iPhone Dev Wiki הצליחו להפעיל את ה-iPhone עם כרטיסי SIM רגילים של AT&T, ללא תוכנית שירות ייעודית ל-iPhone. עדיין אי אפשר להפעיל אותו עם כרטיסי SIM של מפעילות אחרות לגמרי, אבל יש לקוות שגם פיתרון לכך ימצא בקרוב.

• ה-iPhone התברר השבוע כפשוט כל כך לשימוש, שאפילו ילדה בת שנתיים הצליחה לתפעל אותו. סטיב ג'ובס המזויף בכה כשהוא ראה את זה. הווידאו המקורי נחסם לצפיה במהלך השבוע, אבל מאז נמצא ב-YouTube סרטון אחר, של תינוק בן שנה שמדפדף בתמונות ב-iPhone.
 
• ייתכן שאותו ג'ובס מזויף לא יוכל להמשיך עוד לכתוב בעילום שם לזמן רב. המאמצים לחשיפת זהותו האמיתית הולכים ומתגברים, ולאחרונה הגיעו לשיא חדש במבצע עוקץ מורכב שהוביל את האורבים לכתובת IP בבוסטון. החשוד המתקבל ביותר על הדעת, לפי אותם הבלוגרים שעוקבים אחר הפרשה באדיקות, הוא אנדי אינטקו - עיתונאי ה-Chicago Sun Times שחי ליד בוסטון. שמו של אינטקו כבר עלה באותו ההקשר מספר פעמים בעבר, והגילוי האחרון רק מחזק את הטיעון.

מצד שני, יש מי שמעדיפים לעזוב את ג'ובס המזויף לנפשו ולהניח לו להמשיך לכתוב את הבלוג המצויין שלו, ואף קוראים לכל מי שרודפים אחריו לחדול מיד.

בהמשך למאמצי הגילוי, אבל לא בהכרח בתגובה לאותו מבצע עוקץ מקוון, ג'ובס המזוייף עצמו פירסם תגובה רצינית כמעט יותר מדי, בה הוא רומז שניק דנטון מהבלוג Valleywag חצה את גבול הטעם הטוב בניסיונותיו לגלות את זהותו. לג'ובס המזוייף יש הרבה מה להפסיד אם זהותו תיחשף - בניגוד לבלוגרים אחרים שמסתתרים מאחורי שם בדוי מומצא, הוא כותב תחת זהות שאולה של אדם שחי במציאות, ויתכן שסטיב ג'ובס האמיתי לא כל כך נהנה מהייצוג שלו בבלוג ובקרוב גם בספר של ג'ובס המזויף.

• אלקס איסקולד, בלוגר ב-Read/Write Web, כותב מה לדעתו אפל צריכה לעשות כדי לנצח בקרב על המחשבים האישיים. לפי שם הבלוג, לא קשה לנחש לאיזה כיוון הוא הולך.
 

דברים ניידים

ממשק המשתמש של ה-Moblin (צילום: יח"צ)
 ממשק המשתמש של ה-Moblin (צילום: יח"צ)   
• פרוייקט Moblin של אינטל שהושק השבוע הוא בדיוק מה שצריך בשביל להפוך את מחשבי ה-UMPC המיותרים לסייענים דיגיטליים שימושיים. לא עוד מחשבים קטנים וחלשים שמריצים מערכת הפעלה נפוחה ועוינת מדי; Moblin יפתח תשתית תוכנה מקיפה למכשירים ניידים שתהיה מבוססת על לינוקס, ותכלול ממשק משתמש ייעודי שיותאם למסכים קטנים. הפרוייקט צפוי לתת דחיפה לשבבים האולטרה ניידים החדשים של אינטל, שיאפשרו ליצור מחשבים קטנים במיוחד. הקונספט מוכר כבר ממכשירים כמו ה-N800 של נוקיה ובמידה רבה גם ה-Foleo של Palm וה-Eee של Asus, אבל נכון לעכשיו עדיין לא נמצאה הנוסחה שתהפוך אותו לנחלת הכלל.

• Democracy Player, התשובה של קהילת הקוד הפתוח לטלוויזיה, הושק השבוע מחדש תחת השם Miro. הרבה פחות אג'נדה פוליטית, אבל הרבה יותר קל למצוא בגוגל.

• מלבד העשור הראשון לבלוגים, החודש מציינים גם חצי יובל לווירוס המחשב הראשון, שהחל מתפשט ממחשב Apple II על גבי תקליטון 5.25 אינץ' ביולי 1982. הממציא הגאה היה ריץ' סקרנטה, אז בן 15. מאז הוא הספיק להיות מעורב בכמה פרוייקטים ידידותיים יותר, כמו Topix.netו-dmoz.

• מלחמת הפורמטים של וידאו בהפרדה גבוהה לא תיגמר כל כך מהר. לפי מחנה HD DVD, המכירות של נגני HD DVD עולות בעוד שהמכירות של נגני Blu-Ray יורדות. אם השמועות נכונות, אז גם המבצע המוגבל לנגן HD-DVD ב-99 דולר עם שלושה סרטים, שצפוי להתחיל ביום ראשון הקרוב בארה"ב, בטח לא יזיק למכירות.
 
Gameboy Micro. באורך 10 ס"מ (צילום: יח"צ)
 Gameboy Micro. באורך 10 ס"מ (צילום: יח"צ)   
• לא עוד גיימבוי? לפי השמועות, נינטנדו תפרד בקרוב מהגיימבוי, הקונסולה הניידת הקלאסית שלה, שהיתה לאייטיז מה שה-Wii צפוי להיות לעשור הראשון של שנות האלפיים (הנוטיז?). ה-Gameboy Advance SP, הגירסה המודרנית והקומפקטית של הגיימבוי שמריצה משחקים מתקדמים יותר, וה-Gameboy Micro, גירסה מיניאטורית של ה-Gameboy Advance שגדולה רק במעט מכרטיס אשראי, תפננה את דרכן ל-Nintendo DS, שבשלוש השנים האחרונות הפכה לפופולרית הרבה מעבר לציפיות המקוריות של נינטנדו.

• אחרי גל האהבה ששטף את פייסבוק מאז פתחה את ה-API שלה ליישומי צד שלישי, הגיע תורן של הציניות וצרות העיניים. בתגובה לרכישה של פייסבוק את Parakey של בלייק רוס וג'ו היואיט, ממייסדי מוזילה, בלוגרים התחילו לצייר את העתיד של פייסבוק בצבעים כהים במיוחד; וכשבלוגרים רוצים ללכלך על חברת טכנולוגיה, יש רק דרך אחת לעשות את זה כמו שצריך - להשוות אותה למיקרוסופט.

דאנקן ריילי מ-TechCrunch תוהה אם פייסבוק תהיה המיקרוסופט הבאה, ורוברט סקובל מצטט את ג'רמיה אוויאנג, שמתאר את פייסבוק כחור שחור ששואב לתוכו מידע שלעולם לא יצא ממנו - עוד הקבלה ברורה למיקרוסופט ולאסטרטגיית הפיתוח לה היא חייבת במידה רבה את הצלחתה. Parakey נמצאת עדיין בשלב הסודיות, אבל הטכנולוגיה שהיא מפתחת תאפשר לסנכרן מסמכים בין הרשת המקוונת לשולחן העבודה המקומי, ורוס מגדיר אותה בתיאור המקורי "מערכת הפעלה לרשת".
 

This number is guaranteed to be random

הדיונון הענק מחופי טנזניה (צילום: רויטרס)
 הדיונון הענק מחופי טנזניה (צילום: רויטרס)   
• מספרים אקראיים הם מצרך נדיר מאוד בימינו. הם נחוצים ליצירת הצפנה חזקה ולשימושים אחרים, אבל מחשבים אישיים רגילים לא יכולים ליצור מספרים אקראיים לגמרי. השבוע עלה לרשת שירות שמספק גישה מקוונת למחולל מספרים אקראיים אמיתיים, שנמצא בזגרב שבקרואטיה. כדי לוודא שהמשתמשים בשירות כולם אנושיים ולמנוע עומס יתר על המחולל על ידי רובוטים אוטומטיים למיניהם, ההרשמה כרוכה בפתרון של בעיות מתמטיות שונות, כמו מציאת נגזרת של (‎5*sin 3x +6cos(-pi/2)‎) (לפי סלאשדוט: 15‎*cos(3x)‎). אם נראה לכם שלא תתמודדו עם המבחן הזה, מצורף להלן רצף אקראי לחלוטין, לשימוש כללי:

105643961016459099981261019273-10570014471701965060627958086-
1008016040955937216-170490717318996885411528137025732083505-
711560421627708775-842648463-10848222106373703351392938068-
159225944871056508

• גופתו של דיונון ענק נשטפה השבוע על חוף מרוחק בטזמניה. אורכו הכולל של הדיונון הוא בין כ-8, והוא שוקל כמעט 250 ק"ג. לפי וויקיפדיה, דיונונים ענקיים, שנחשבו בעבר ליצורים מיתיים, חיים בעומק של יותר מ-1,000 מטר ומגיעים לאורך של 13 מטר. הם שניים רק לדיונונים העצומים, שגודלם המערבי מוערך בכ-14 מטר. יצורים אלו, שנחשבים לכמה מהאורגנזימים הגדולים ביותר בעולם, חיים בתנאים קיצוניים שמקשים מאוד על המחקר שלהם. פרטים בודדים ידועים על הדיונונים העצומים והענקיים, ואף פחות פרטים ידועים על היצורים הגדולים בהרבה שעשויים לאכלס את המעמקים האפלים יותר של האוקיינוסים.

• מעריצי הסדרה X-Files זכו השבוע לחדשות טובות במיוחד - סרט X-Files בכיכובם של דיוויד דוכובני וג'יליאן אנדרסן יצא לאקרנים בקיץ 2008. לדעתי, מגיע להם. זה הרי גרוע מספיק שהם צריכים לצפות באובססיביות פעם אחר פעם באותם הפרקים של הסדרה המטופשת הזו.
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 
תגובות
הוסף תגובה0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.
 
 
 
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by