ב-Online
 
 
 
 
 
 
 
 
זירת מלחמה צרכנית 
 
 מלחמה בשתי חזיתות. אתר המחאה של שמוליק שמחוני   
 
גילי סופר

אדם אחד שנפגע מיחס של חברה יכול לנצל את האינטרנט ולעשות הרבה רעש, וגם לגרום הרבה נזק וכאב ראש לחברה. הנה סיפור על ילד בן 17 שהצליח לעצבן מאוד חברה גדולה למוצרי חשמל

 
 
 
 
 
 
 
 
 
""נפגענו במיוחד בגלל שאנחנו עושים הכל בשביל לתת את השירות הכי טוב, ויורקים עלינו ופוגעים בנו". MDK
 ""נפגענו במיוחד בגלל שאנחנו עושים הכל בשביל לתת את השירות הכי טוב, ויורקים עלינו ופוגעים בנו". MDK   
מכתבי תלונות צרכניות שמופצים למאות אנשים הולכים ומתחילים להיות תופעה ברשת. זאת, בנוסף לתלונות בפורומים. הרשת מאפשרת מינוף אדיר בהעברת המסרים, בעיקר על ידי מי שמכיר את המדיום, לאו דווקא בעלי האמצעים הכלכליים או אמצעי התקשורת. המסר גם עובר בעצמו מגולש לגולש, ואיש כמעט אינו יכול לעצור אותו.

כך יכול למשל נער אחד בן 17 שלא היה מרוצה משירות שקיבל מחברה ממנה קנה מוצר, להפוך את כל הרשת במסע מחאה נגד החברה, להגיע למאות אם לא אלפי גולשים אחרים, ולגרום הרבה כאב ראש לחברה.

תכירו את שמוליק שמחוני מספיר שבערבה, שבשבועות האחרונים עושה בית ספר למוניטין ולאינטרנט לחברת MDK המספקת מוצרי אלקטרוניקה.

שמחוני התרגז על הטיפול שהעניקה לו, או שלא העניקה לו לדבריו, החברה - כאשר פנה אליה בקיץ האחרון לאחר שמכשיר מינידיסק שקנה ממנה, הפסיק לעבוד לאחר חודשי שימוש ספורים. לדבריו, לאחר שנסע פעמיים מרחק ארבע שעות מביתו לתל-אביב, לאחר שצלצל לחברה מספר פעמים, ולאחר שגם מכתב חריף שכתב לחברה לא עזר, החליט להשיב מלחמה, בשתי חזיתות.

בחזית אחת, המשפטית, פנה שמחוני בספטמבר האחרון לבית המשפט לתביעות קטנות בבאר שבע, בתביעה להחזיר את המוצר לחברה ולקבל בחזרה את כספו וכן הוצאות ופיצויים. כאמור, טען שמחוני כי המינידיסק שרכש התקלקל במסגרת תקופת האחריות, אך החברה לא תיקנה אותו, בטענות שונות, וכי נמסר לו ש"אין חלקי חילוף". בכתב ההגנה מכחיש מנהל החברה, רונן קילשטיין, את הדברים וטוען כי בבדיקה מקיפה נמצא שיש להחליף את הלוח הראשי של המכשיר, ומצרף הצעת מחיר לתיקון (1621 שקל + מע"מ), אותה אומר שמחוני שראה אז לראשונה. קילשטיין מוסיף כי ב-MDK "תמהים על פנייתו של הלקוח בטענה של 'אין חלקים' כיוון שאנו הודענו ללקוח את עלות התיקון ואנו היינו מעוניינים לתקן את המכשיר". עוד נטען בכתב ההגנה כי "הנזק הנגרם למכשיר אינו במסגרת האחריות של תעודת האחריות" מכיוון ש"כנראה התקלה נגרמה משימוש לא תקין". המשפט היה אמור להתקיים בשבוע שעבר, אך נדחה עקב בקשת החברה להעביר את הדיון מבאר שבע לתל אביב.

אבל אם זה לא מספיק, בחזית השניה, של האינטרנט, פתח כאמור שמחוני בהרעשה מאסיבית של האינטרנט – בפורומים, באי-מיילים שנשלחו למאות אנשים ואף באתר שהקים לצורך מאבקו בחברה.

מאחר שהנער לא רק משחק כדורסל אלא גם משחק במחשבים, לא נדרש לו מאמץ מיוחד על מנת להפיץ ברחבי הרשת את האי מייל האמור, ולהעלות את הסיפור לאינטרנט, למי שלא מצליח לקרוא את המייל. הוא גם ביקש מידע נוסף על החברה, שיוכל לסייע לו בתביעתו."קיבלתי 180 תגובות, 13 מתוכן תלונות על החברה", הוא מספר.

כפי שניתן היה לנחש, שמחוני הצליח לעצבן את החברה במהירות שיא, לאור ההיקף הרחב של הקמפיין שניהל נגדה. "מאוד נפגענו, אני לא מכיר אישית בן אדם שלא קיבל את המייל הזה, הוא (שמחוני) הגיע לכמויות עצומות של פניות", אומר קילשטיין. "נפגענו במיוחד בגלל שאנחנו עושים הכל בשביל לתת את השירות הכי טוב, ויורקים עלינו ופוגעים בנו". לדבריו, הפרסום פגע בו ובחברה, ותגובות רבות מאוד הגיעו אליו.
 
 
ייתכן ששמחוני אף עבר מעט את הגבול בקמפיין שלו, כשפרסם באתר את פרטיו של מנהל החברה, קילשטיין, והזמין את הגולשים לחוות את דעתם עליו. "יש גבול לכל תעלול, וגבול למה שאפשר לכתוב", אומר קילשטיין "וכשנותנים את הפרטים האישיים שלי בבית שלי, עם הטלפון שלי, זה כבר עבר את כל המוסכמות, ובעניין הזה אנחנו לא הולכים לוותר".

"הם נורא נלחצו מזה, ואיימו גם בטלפון, וגם במכתב שהם יתבעו אותי", אומר שמחוני. החברה שלחה לו מכתב התראה, בו נאמר שיש בדברים משום לשון הרע, וכן שידול להטרדה. החברה דרשה משמחוני התנצלות, ולא – היא תפתח בהליכים.

"למותר לציין כי מאחר והעניין נמצא בהליך משפטי אשר טרם הוכרע", נכתב בפניה אל שמחוני, "הרי ההשמצות הפרועות והקביעה כי ברור כי הצדק עם רוכש המיני דיסק הינה חמורה ביותר, וכל מטרתה הינה גרימת נזק מצד לקוח אשר החליט שהצדק עימו כאשר ברור לו כי באם גם ביהמ"ש יחשוב כמוהו הוא יקבל מאת מרשתי את כל הפיצוי המגיע לו בצירוף הוצאות כפי שנעשה בכל הליך תקין וחוקי בו לשני צדדים יש מחלוקת לגיטימית".

אבל שמחוני לא התנצל ולא הוריד את הסיפור מהרשת - רק שינה את הכותרת שמעל לכתובתו של קילשטיין ל"רוצים יותר פרטים או לשמוע את צד החברה?", ונתן רק את כתובת ומספר הטלפון של משרדי החברה, שמופיעים גם בדפי זהב.

"אני לא רוצה להילחם, אני רק רוצה את הכסף שלי", אומר שמחוני, אך מודה שהפרשה מספקת לו עניין ואתגר. הוא אפילו חושב על לימודי משפטים. עם זאת הוא אומר שהיה מוותר על התענוג. "אני באמת מעדיף לשחק כדורסל".

מחברת MDK נמסר לנו בתגובה כי "כל שיש ביכולתנו למסור בשלב זה הוא שטענות אותו לקוח מופרכות בעינינו, וכי אנו כתמיד נמשיך לתת ללקוחותינו שירות מקצועי, אדיב ואמין המדבר בעד עצמו לאורך שנים רבות".

כאמור, שמחוני הוא לא היחיד, אלא רק מקרה דוגמה. הרשת מאפשרת לאזרח הקטן לנהל מאבק אפקטיבי, וחשוב מכך, מאפשרת לצרכנים שנפגעו הצורה זו או אחרת, למצוא שותפים לצרתם, כמו שהיה במקרה המצלמות שלא סיפק המכרז של המדינה שפורסם כאן לפני מספר חודשים. לצרכני האינטרנט, מעצם המדיום, יש הרבה יותר כוח מאחד מאשר לצרכנים מחוץ לרשת.


שמחוני עוד עלול למצוא את עצמו בבית משפט לתביעות גדולות, בעיקר אם בית המשפט לתביעות קטנות לא יקבל את גרסתו. מאידך, גם אם תחויב MDK במלוא מחיר המיני דיסק, ואפילו בהוצאות הנוספות, נראה כי הנזק העיקרי שלה לא יהיה אותם 2500 שקל, אלא דווקא הפגיעה בשמם, שלקוח אחד, צעיר תוסס וכועס, הצליח לגרום באמצעות האינטרנט. שמחוני, מצידו, עלול להיתבע על הוצאת לשון הרע, ולגלות שקלות ההשמצה האינטרנטית היא בומרנג: כלי נשק יעיל וקטלני, אבל מסוכן למי שמנסה להפעיל אותו בלי לקרוא קודם את הוראות השימוש.


_________________________________________________________
במידה ונפגעתם בקניה ברשת, או שיש לכם סיפור מרגיז לחלוק, תוכלו לכתוב לנו את סיפורכם לכתובת האי-מייל הבאה.
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by