ב-Online
 
 
 
 
 
 
 
 
ללמוד עם משחקים 

ללמוד עם משחקים

 
 
עידו הרטוגזון

מפתח המשחקים אריק צימרמן, שביקר השבוע בישראל, יוצר תוכניות לימוד חדשניות, שמסייעות לתלמידים ללמוד בעזרת משחקי מחשב

 
 
 
 
 
 
 
 
 
אריק צימרמן. אורח הכבוד (צילום: הבלוג של צימרמן)
 אריק צימרמן. אורח הכבוד (צילום: הבלוג של צימרמן)   
אורח הכבוד של כנס המשחקים שהתקיים בשבוע שעבר בבית ברל היה מפתח המשחקים אריק צימרמן, מייסד חברת המשחקים GameLab, שהתפרסמה בכמה ממשחקי ה-Casual היצירתיים יותר של השנים האחרונות. מלבד פעילותו כמפתח משחקים צימרמן גם משמש כאקדמאי בחצי משרה. הוא מלמד תכנון משחקים באוניברסיטת ניו יורק, ב-MIT וב-New School University וגם פרסם ספרים בנושא תכנון משחקי מחשב.

המשחקים שצימרמן מפתח נחשבים לכאלו ששוברים את החוקים ומפעילים את השחקן בצורות יצירתיות, תכונה שחסרה מאוד בתחום משחקי ה-Casual, שמואשם לרוב בשטיקיות החוזרת על עצמה ובחשיבה צרה של העתקות ממשחק למשחק. במשחק המפורסם ביותר שפיתחה החברה, Diner Dash, מגלם השחקן מלצרית שמנסה להקים מזנון משלה. הכותר היה אחד המצליחים של 2004 וזכה למספר המשכים. במשחק Out of Your Mind השחקן הוא מטפלת ניו-אייג'ית שצריכה לנקות את תודעת מטופליה ממחשבות שליליות ותופעות מנטליות מזיקות אחרות.

בהרצאה שלו בבית ברל דיבר צימרמן על תכנון משחקים, תעשיית המשחקים, הקשר שלה לתרבות הכללית וכיצד ניתן לשנות את כל אלו. "כדי לשחק צריך מבנה. במשחק יש לנו מבנים של חוקים. אבל כדי להיות משחקי צריך לא רק לעקוב אחרי החוקים, אלא גם למצוא דרכים ליצור תנועה חופשית בין המבנים הנוקשים של החוקים", אמר.
 

ללמוד בעזרת משחקי מחשב

 
בין המיזמים המסקרנים בהם מעורב צימרמן, ניתן למנות שני פרויקטים מרתקים של בתי ספר שבהם לומדים באמצעות שימוש במשחקי מחשב ופיתוח כותרים. כן, קראתם נכון. ללמוד על ידי משחק.

הכותר Game Designer שפיתחה החברה מאפשר לתלמידי בית ספר לשחק "טכנאי משחקים" המקבל לידיו משחקים מקולקלים שעליו לתקן אותם. למעשה, זהו משחק בפיתוח משחקים המאפשר לילדים ללא כל ידע בתיכנות ליצור משחקים. טכנאי המחשב יכול ליצור לעצמו גם סטודיו משחקים ולאפשר לאחרים לבקר בו וכך המשחק מתפתח למשחק רב משתתפים שאפשר לצבור בו מוניטין בקהילת מפתחי המשחקים.
 

מה החשיבות של פרוייקט כזה? למה ללמד ילדים לשחק או ליצור משחקים?

 ביום חמישי האחרון התקיימה בבית ברל מה שהתפתח כבר למפגש שנתי של רבים מקהילת הגיימרים: התערוכה השניה למשחקי מחשב. תחת הכותרת "תרבות המשחק ומשחקי תרבות" התאספו במקום עשרות גיימרים, עיתונאי משחקים ואנשי תעשיה במטרה לדסקס את האספקטים השונים של התרבות הגיימרית: עסקית, תרבותית ואפילו פילוסופית. >>לחצו כאן לקריאת הכתבה 
"אנחנו עוסקים באוריינות משחקית. ובמילה אוריינות אני מתכוון להבין ולדעת ליצור משמעות", אמר צימרמן בראיון לנענע מחשבים. "מעבר למושגים מסורתיים יותר של אוריינות טקסטואלית, כלומר ידיעת קרוא וכתוב, והמושג החדש יחסית של אוריינות מדיה - המייצג הבנת מדיה פופולרית כמו סרטים, טלויזיה ופרסומות - אנחנו מדברים על אוריינות משחקית כסוג חדש של אוריינות. זוהי אוריינות שקשורה למערכות מורכבות של מידע, רשתות וטכנולוגיה", הסביר.

באתר של Game Research Lab (המשמש כמעין מרכז פיתוח של החברה), ארגון ללא מטרות רווח הקשור ל-GameLab ומטרתו לקדם אוריינות משחקית, מוגדר המונח "כיכולת לשחק, לנתח וליצור משחקים". למשל: היכולת לחשוב על העולם כרשת של מערכות מקושרות שאפשר להשפיע עליהן באמצעות בחירה ופעולה, ניווט ופעולה בתוך מערכות דינמיות, חשיבה מסודרת בתוך מערכות ממוחשבות, יכולות יצירת עולמות דיגיטלים, ניווט במערכות מידע מורכבות, השתתפות בקהילות מקוונות, למידה משותפת והיכולת לפעול כחלק מקבוצה.

לדעת המכון, היכולות הללו - לקרוא, לפעול וליצור בתוך מערכות מקוונות - הן סט של יכולות המאפיינות את הגיימר ונדרשות יותר ויותר גם מן האזרח הפשוט שחי במאה ה-21.

בחברה שבה אנחנו מוקפים יותר ויותר במערכות מידע מורכבות, במכונות ותוכנות משלל סוגים - יתכן שאוריינות משחקית היא כישור משמעותי ונחוץ הרבה יותר מתחומי הידע המסורתיים שמערכת החינוך עוסקת בהם. "אוריינות משחקית הינה נושא שלא מקבל כיום מענה במערכת החינוך. תכנון משחקים הוא אחת הדרכים הטובות ביותר לקדם את סוג החשיבה הזה", סבור צימרמן.

כחלק מהנסיון להגביר את השליטה בתחום בקרב האוכלוסיה, פועל מכון המשחק בחטיבות ביניים ובתיכונים, אולם מפעיל תוכניות דומות גם עבור מבוגרים, ושואף להרחיב את הפעילות שלו. קייתי סיילן, מנהלת בכירה במכון, אמרה לנו שבעתיד מקווה הארגון להרחיב את פעילותו גם מחוץ לארה"ב. בינתיים אפשר רק לקוות שמוסדות דומים יוקמו גם בארץ.
 
 
Out of Your Mind. לשחק במוחות של אחרים (מתוך אתר החברה)
 Out of Your Mind. לשחק במוחות של אחרים (מתוך אתר החברה)   
אתה לא המפתח היחיד שעוסק גם בפיתוח תיאוריות על משחקים. וויל רייט למשל, נותן הרצאות מאלפות בנושא, האם צריך להיות תיאורטיקן כדי ליצור משחקים?
"וויל רייט הוא סלבריטאי ואני לא חושב שזה מצביע על שום דבר. אני לא חושב שמפתח משחקים צריך להיות תיאורטיקן, אבל אני כן חושב שהרבה מהחשיבה המרתקת והחדשנית ביותר לגבי משחקים נעשית על ידי מעצבי משחקים משום שמשחקי מחשב הינם תחום חדש ויצירת משחקים גורמת לך להבין את התחום הזה מקרוב מאוד".

מה היה הרושם שלך מתעשיית המשחקים המקומית הקטנה?
"אני חושב שיש כאן קהילה מאוד מגוונת ובריאה. פגשתי יוצרי משחקים, חוקרי תוכנה, אנשי הון סיכון ואקדמאים שעוסקים במשחקים. זה נחמד לראות את כולם נפגשים כאן בכנס המשחקים ביחד כי בארה"ב זה לא תמיד קורה. הרבה פעמים הם פועלים די בנפרד. נדמה שאנשים פה בישראל מבינים שכדי לעזור לתעשיה לצמוח הם צריכים לעבוד ביחד, כך שיש תחושה מאוד נחמדה של קהילה".

אתה חושב שבתעשיית המשחקים של ימינו יש סיכוי גם לחברות משחקים ממדינה קטנה כמו ישראל?
בוודאי. חברות משחקים פועלות ממקומות כמו סקנדינביה או חלקים באירופה שלא היית מזהה אותם בדרך כלל כמרכזים של פיתוח משחקים. אני חושב שעם העליה של מערכות הפצה מקוונות של משחקים זה הופך להיות אפשרי יותר ויותר ליצור יצירות עצמאיות מחוץ למרכזי התעשיה ועדיין למצוא קהל".

"אני חושב שהאינטרנט עוזרת מאוד למצוא קהל ולהפיץ את המשחקים האלו. מלבד זאת, למרות שתמיד יהיו משחקים של 10-20 מליון דולר, אני חושב שמשחקים עצמאיים שלא דורשים תקציבים גדולים עומדים להיות חשובים יותר ויותר במערכת האקולוגית של עולם המשחקים".
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 
תגובות
הוסף תגובה0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.
 
 
 
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by