ב-Online
 
 
 
 
 
 
 
 
נינג'ה בלי מסכה 

נינג'ה בלי מסכה

 
 
רוני שני ורן יניב הרטשטיין

קנט ניקולס ודאג סרין, היוצרים של Ask a Ninja, מתעקשים שהנינג'ה שהפך אותם לכוכב וסייע להם להגשים את החלום האמריקני הוא למעשה ישות עצמאית. לדבריהם, מה שהכי חשוב להם בחיים זה להתפרנס בכיף. ראיון בלעדי עם השניים עם הגעתם לארץ כדי להתארח בכנס הבלוגרים הבינלאומי "בלוגרפנס". סיפור הצלחה מקוון

 
 
 
 
 
 
 
 
 
ניקולס וסרין. עינים כחולות ושני מטר גובה
 ניקולס וסרין. עינים כחולות ושני מטר גובה   
קנט ניקולס ודאג סרין נראים כמו עוד שני תיירים אמריקנים שהגיעו לביקור בארץ. למעשה, השניים הם היוצרים של להיט האינטרנט Ask a Ninja, סדרת סרטוני וידאו מוערכים ופופולריים, שבכל 75 הפרקים שלה מככב נינג'ה אלמוני שעונה תשובות הזויות לכל שאלה אווילית ששולחים אליו הגולשים.

אבל אל תטעו, הכוכבות לא עלתה להם לראש. העדויות היחידות לכך שהשניים הם מאורחי הכבוד של הבלוגפנרס, כנס הבלוגרים הבינלאומי שעורך המרכז הבינתחומי בהרצליה - וגם בהן יבחינו רק חדי עין ואוזן - הן עיניו הכחולות של סרין וקומתו המרשימה של ניקולס, שמתנשא לגובה שני מטרים. מבט אחד וחמש דקות שיחה יספיקו כדי לזהות שמדובר מעל לכל ספק בנינג'ות. או לפחות בחברים הכי טובים שלו.

ככה זה כשצמד היוצרים מתעקשים לשמור על אווירה של מסתורין בעולם שבו אין סוד שלא ניתן לגילוי בגוגל. ובכל זאת, אנחנו נהנים לשחק איתם בכל פעם שהם מתייחסים אל הנינג'ה כאל גורם שלישי ועצמאי בהפקה שלהם. וכך, על השאלה האם יש בכוונתם לצלם פרק בסדרה בישראל, ענו שלא ברור האם הנינג'ה יגיע. "הוא לא טס איתכם?", שאלנו. "לא. הוא מאוד מסתורי. אף פעם אי אפשר לדעת מתי הוא יגיע. יכול להיות שהוא אפילו מתחבא פה. המלון הזה מלא בפינות אפלוליות", הסבירו.
 

פוטנציאל עיסקי

 
בכלל, נראה שלניקולס וסרין יש "זוגיות" בריאה. למרות ששניהם קומיקאים וכותבים, את תפקיד המפיק ואיש הטכנולוגיה לקח על עצמו ניקולס, "קנט היה באינטרנט עוד לפני שהמציאו אותה", צוחק סרין, שמספר שהאתר האהוב עליו הוא חלון המסנג'ר שבו מופיעים הלינקים שחברו שולח לו. "כן, הייתי גולש בגופר", נזכר חברו, ומספר: "התנסיתי בבלוגים, באודיו ובווידאו כבר בשנת 2000. Ask a Ninja התחיל למעשה מהבלוג שלי ב-Blogger, ורק אחרי כחצי שנה עברנו לדומיין עצמאי. כשהתחלנו, לדאג בכלל לא היה מייל, הוא לא אוהב סלולריים".

לפני שהכל התחיל, אי אז בתחילת המילניום, סרין היה תסריטאי וניקולס עשה סרטונים באינטרנט. "למדנו יחד בסדנה לאימפרוביזציה וכל אחד הלך לדרכו, עד שב-2003 זכינו בסרט שעשינו יחד לפסטיבל 48 שעות, ואז החלטנו לחזור לעבוד יחד. בשנת 2004 עבדנו על תסריט לסדרת אנימציה ומאז ינואר 2005 אנחנו עובדים כצוות כותבים קבוע, ומאז זה ממש רכבת הרים. כבר 45 מיליון איש צפו ב-Ask a Ninja. זה מספר צופים גדול יותר מזה שיש לכמה מתחנות הכבלים בארה"ב", הם מתגאים.

"כבר מלכתחילה ראינו בזה פוטנציאל עיסקי, והיינו מאוד מעורים באפשרויות שעמדו בפנינו כדי להרוויח כסף - מכירת מוצרים, הצבת באנרים באתרים, פרסומות אינטראקטיביות בתוך הווידאו וכדומה. לא רצינו ללכת לכיוון של סרט למשל, כדי לא להסתמך על אחרים או להאשים אחרים בכשלון שלנו", מבהיר ניקולס לכל מי שחשב שמדובר בשני פנטזיונרים, ומדגיש: "יש לנו מחויבות לצופים ואנחנו מבינים במדיום, ולכן הגולשים לא כועסים על הפרסומות. הם מבינים שזה מה שנדרש כדי שהסדרה תמשיך".

בעוד שיש המאשימים אותם במסחריות, זוג היוצרים דווקא משוכנע שדרך הפרסום שלהם היא זו שמספקת פתרונות הולמים לכל הצדדים: המפרסמים, הגולשים-צופים והם. "אנחנו לא אנשי עסקים. מלכתחילה בחרנו לא להיות מנהלים, אלא יוצרים. אנחנו עושים הכל לבד, ושוכרים אנשים שמספקים לנו שירותים שונים (עורך דין, יחצ"ן וכדומה - ר.ש.). כך אנחנו יכולים להתרכז במה שבאמת מעניין אותנו. השאיפה שלנו היא לא להפוך לטייקוני תקשורת, אלא להיות חברת הפקות בוטיק, שמייצרת חמש סדרות נניח, שכולן מעוררות בנו עניין והתרגשות", מבהיר ניקולס. "אנחנו מעדיפים להיות סטיבן סודרברג ולא רופרט מרדוק. אני רוצה לקנות בית, לא להיות בעל אימפריה. מה שחשוב לנו זו היצירתיות שבדבר. לעשות מה שאנחנו אוהבים".
 

מה החשיבות של האינטרנט מבחינת הסדרה?

 שמעתם כבר על בלוגים, חובבי הצילום בווידאו יודעים מה זה פוטובלוג והגיקים הארד קור בטח יודעים אפילו מה זה פודקאסט. אבל Vlogs? מה לכל הרוחות עושה שם ה-V. התשובה די פשוטה: מדובר בקיצור ל-Video Blog. ברשת, שמתמחה במתן אמצעי ביטוי לכל בעל תחביב עלי אדמות, יש מקום לכל אחד. על אחת כמה וכמה לאלו שחשים צורך להתבטא באמצעות וידאו. >> לחצו להמשך הכתבה. 
דאג: "מבחינת היצירתיות שלי זה לא חשוב באיזה מדיום אני עובד. אבל האינטרנט זה מה שאיפשר לנו להגיע לקהל כל כך גדול".
ניקולס: "כן, הוא עשה הופעות סטנד אפ במשך שנים, שהיו טובות ומצחיקות, אבל מספר הצופים שיש לנו בסדרה אינו בר השוואה בכלל".

לדבריהם, "דווקא בגלל המדיום יכולנו להתפתח לאט, לעשות דברים שאנחנו מאמינים בהם ומעניינים אותנו בלי להיות בלחץ מהיבטים כמו תקציב, תפוצה ורייטינג. מישהו שעושה סרט תיעודי באורך מלא צריך להשקיע המון בהפצה. באינטרנט אין בעיה כזו. ההוצאות שלנו מאוד נמוכות ולכן אנחנו מצליחים לא רק לשרוד, אלא ממש להתפרנס מזה. אנחנו מוכרים מוצרים נלווים (השניים עסוקים בימים אלה בכתיבת ספר, בצילומי סרט, בסדרות נוספות ברשת ובפרויקטים אישיים - ר.ש.), ופרסומות", הם מספרים בשביעות רצון.

ולאיזה כיוון הטלוויזיה הולכת לדעתכם?

"הטלוויזיה נמצאת התליך איטי של שינוי, אבל המגמה הזו - שרק הולכת ומתחזקת - תצבור תאוצה אמיתית ברגע שהמפרסמים יבינו את זה. ממש כמו בעיתונות המודפסת. ברגע שהמפרסמים הולכים התעשיה חייבת להבין שהיא צריכה לשנות את הפרדיגמה המחשבתית שמנחה אותה", סבור ניקולס.

סרין לעומתו סבור שגם ליוצרים יש יד ורגל בהגדרת חשיבותה של האינטרנט. "לדעתי רק עכשיו האפשרות הזו, ליצור וידאו באינטרנט, הפכה מספיק נפוצה כדי שגם אלו שעושים דברים מהנים ומעניינים מחוץ לרשת - ייכנסו לעניין. זה לקח להם זמן, אלה לא המאמצים המוקדמים. הם לומדים את הטכנולוגיה. האינטרנט נותנת מקום גם לתוכניות שצופים בהן עשרה אנשים וגם לכאלו שצופים בהן 10 מיליון איש. יש מקום לכולם".
 
 

האם הסדרה היתה זהה לו לא היתה משודרת באינטרנט?

Hope is Emo. ניסוי מעניין (צילומסך)
 Hope is Emo. ניסוי מעניין (צילומסך)   
"לא! ממש לא", עונים השניים, ומוסיפים: "זה בטוח לא היה עסק. אולי זה היה מערכון מצחיק...שהיינו מקרינים שני פרקים ממנו לחברים. האינטרנט זה מה שהחזיק אותנו ועודד אותנו כשהיו לנו רק 100 צופים שאהבו את זה. המשוב הזה עזר לנו להמשיך".

ניקולס: "בכל מקרה, אף אחד לא היה משלם לנו כדי לצפות בסדרה. עכשיו הפכנו 'לכוח במדיה החדשה' (צוחק), כשאנחנו בסך הכל שני גיקים שמשתעשעים".

דאג: האינטרנט איפשר לנו לתת לסדרה מקום וזמן לגדול. יש אנשים שאומרים לנו למשל שהפרקים החדשים קצרים יותר מהראשונים, אבל למעשה הם ארוכים פי שניים ופשוט ערוכים הרבה יותר טוב".

אם רשת טלוויזיה גדולה תבוא ותציע לקנות את Ask a Ninja תענו להצעה?

"הכל תלוי בסכום" הם מכריזים בצחוק, אבל מסבירים את הבעייתיות של הוליווד בקליפת אגוז. "יש שתי אפשרויות: או שהם ישלמו מעט וישאירו לנו את הזכויות, או שהם יקבלו את השליטה המלאה, אבל ישלמו הרבה. הם רוצים גם לשלם מעט וגם לקבל את הזכויות. הם הציעו לנו 5,000 דולר. זה לא רציני. הם לא מבינים את הערך האמיתי של הסדרה", מבהירים השניים.

"מה שאנחנו רוצים זה לחנך את המפרסמים לעבור לרשת. כי מבחינתנו כיוצרים, מודעה אחת בשבוע מספיקה. אנחנו לא רשת טלוויזיה ענקית, זה רק שנינו. והנינג'ה. ככה אנחנו אוהבים את זה - להיות שני האנשים היצירתיים והמצחיקים ולא המנהלים".

אתם שוקלים להתרחב לעוד כיוונים?

"כן, אנחנו רוצים להמשיך לעשות סדרות נוספות. יש לנו המון חברים קומיקאים שאנחנו רוצים לעבוד איתם. מה שאנחנו אוהבים בנינג'ה זה שלוקח לנו רק יום אחד בשבוע כדי להשלים פרק, וזה מאפשר לנו להישאר רעננים מבחינה מחשבתית. אנחנו לא כבולים לסדרה, ויכולים להיות יצירתיים בתחומים אחרים. אנחנו במקום מאוד טוב מהבחינה הזו - זה משלם את החשבונות בלי להיות 'עבודה' במובן המסורתי שלה. Hope is Emo למשל היה ניסוי שעשינו עם חברה שלנו, השחקנית כריסטה פלניגן. צילמנו 12 פרקים, שעוד שלושה מהם יעלו לאתר במהלך הקיץ וזהו. סיימנו עם זה. צילמנו עוד סדרה עם חברים אחרים שלנו, ואנחנו ממשיכים לעשות ניסויים. זה מאוד זול וזה שווה את זה, לנסות".
 

הקהל הוא הבוס

הנינג'ה. ישות עצמאית (צילומסך)
 הנינג'ה. ישות עצמאית (צילומסך)   
אבל לא את כל הנסיונות שלהם מקדמים השניים באמצעות Ask a Ninja. פוליטיקה למשל, היא סוג של טאבו. "אנחנו לא רוצים ליצור עוינות בקרב קהל הצופים. עשינו למשל סרטון פוליטי שצוחק על הילארי קלינטון, אבל העלינו אותו רק לעמוד שלי ב-MySpace ולא קישרנו אותו לסדרה", מספר ניקולס.

אז לא נראה עוד פרקים כמו זה על נייטרליות רשת למשל?

"אנחנו מתעסקים בדברים 'רציניים' אבל עושים את זה בדרך שונה, נדבר על תרבות פופולרית לדוגמה, אבל לא נעשה פרק שמתייחס לאקטואליה. אנחנו בעיקר רוצים לעורר מודעות באמצעות קומדיה. בקרוב נעלה למשל פרק על ההתחממות הגלובלית, לקראת יום איכות הסביבה (Live Earth), אבל אנחנו לא רוצים לספק הסברים ברורים ורציניים לדברים, אלא לגרום לאנשים לחשוב בעזרת צחוקים...ממש כמו הנערות שמערבבות לימונדה בקניון", מדגימים השניים תוך כדי קפיצה במקומם את הפואנטה של הפרק המדובר. "אנחנו רוצים לעורר אנלוגיה מוטעית בכוונה, כדי לגרום לאנשים ללכת לאתר ולגלות את הנושא האמיתי. ובמקרה של נייטרליות הרשת זה באמת עבד היטב. היו אפילו סנטורים ועורכי דין שנכנסו לאתר לראות את הסרטון שלנו".

ניקולס וסרין מעריכים את האינטרנט, וסבורים שהיא מסוגלת להתמודד עם (ואפילו לנצח) צנזורה, מונופולים ותיאוריות מקובעות. "אם היינו באים למישהו ומבקשים ממנו מימון ורשות לעשות תוכנית על נינג'ה שעומד מול מצלמה וצועק על אנשים - כנראה היו דוחים אותנו. אבל מה שמגניב באינטרנט זה שלא צריך לבקש רשות. אנחנו מקווים שהיכולת הזו תישמר, ושהרעיונות המטופשים שאף אחד לא האמין בהם ישרדו ויאפשרו לאנשים להתפרנס מהם. לא במובן של קפיטליזם דורסני, אלא כדי שאפשר יהיה למשיך ולעשות את הדברים המגניבים האלה. ממש כמו כשאנחנו שילבנו פרסומות בסדרה. הגולשים רוצים לתמוך ביוצרים האלה".

ועד מתי תמשיכו עם הנינג'ה?

"נמשיך עם זה כל זמן שזה יצחיק אותנו. בסך הכל אנחנו לא חייבים שום דבר לאף אחד. הבוס הוא הקהל, וזה מה שממריץ אותנו. אנחנו עוברים בכל שבוע על המיילים, בוחרים את אלו שמצחיקים אותנו ומעוררים בנו רצון ליצור. זה מה שחשוב לנו, וזה כיף לעבוד ככה".
 
_____________________________________________________________
כנס הבלוגרים הבינלאומי - חיים ברשת? מנהלים בלוג? בואו להשתתף בכנס הבלוגרים הבינלאומי, הבלוגפרנס, שמתקיים ב- 1-2 ביולי במרכז הבינתחומי בהרצליה. באירוע יתארחו בלוגרים מהארץ ומהעולם, ביניהם אום מאליק, צוות Ask a Ninja והווידאו בלוגרים שמאחורי Rocketboom, שיעבירו סדנאות בנושאים שונים.
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 
תגובות
הוסף תגובה0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.
 
 
 
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by