ב-Online
 
 
 
 
 
 
 
 
השבוע ברשת: סוף סוף iPhone 

השבוע ברשת: סוף סוף iPhone

 
 
רן יניב הרטשטיין

ההשקה ההיסטורית של הגאדג'ט המדובר ביותר בעולם תחתום השבוע חודשים ושנים של השערות וציפיות. בזמן שאפל קוצרת את התהילה, מיקרוסופט נופלת לסקנדל תקשורתי נוסף והרדיו המקוון בארה"ב בסכנת חיים. רן יניב הרטשטיין מסכם שבוע

 
 
 
 
 
 
 
 
 
גרג פאקר. הראשון בתור ל-iPhone (צילום מהבלוג של פאקר)
 גרג פאקר. הראשון בתור ל-iPhone (צילום מהבלוג של פאקר)   
אובססיית ה-iPhone ממשיכה לשבור שיאים חדשים, והגאדג'ט המדובר ביותר בעולם יגיע היום (ו') לחנויות של אפל ו-AT&T ברחבי ארה"ב - 18:00 ביום שישי לפי השעון המקומי של כל חנות, ו-01:00 לפנות בוקר של שבת בישראל בתחילת ההשקה בניו יורק. השקת הסלולרי-נגן, שזכה לכינוי The God Phone, או טלפון האלוהים, צפויה להוות נקודת ציון בהיסטוריה של שוק הסלולר, וללא ספק תיזכר בתור אחד האירועים החשובים בתולדותיה של אפל, לצד השקת המקינטוש ב-1984.

התורים ל-iPhone החלו כבר ביום שני השבוע, והעומד בתור הרשמי הראשון להשקה בחנות של אפל בשדרה החמישית, הוא גרג פאקר מהאנטינגטון, ניו יורק. פקאר הוא עומד-בתור מקצועי, ולפי הערך על שמו בוויקיפדיה הוא כבר היה הראשון בתור בפתיחת הפלטפורמה במגדלי התאומים, הראשון בתור לחתימה על ספר התנחומים אחרי מותה של הנסיכה דיאנה, והראשון בתור לברך את ג'ורג' בוש על זכייתו בבחירות ב-2001. פאקר מתמחה בייצוג "האדם הרגיל ברחוב", והוא מסכים להצטלם ולהתראיין עבור כל מי שרק מבקש. למרבה האירוניה, פאקר התפרסם כל כך בתור סתם אחד, אבל לפי הניו יורק טיימס הוא כבר הפך למיני-סלבריטי שמשתתף בשני אירועים חדשותיים בשבוע לפחות.

פאקר כותב בלוג ממרום מושבו במקום הראשון בתור ל-iPhone, וגם דייוויד קליימאן, השלישי בתור, מעדכן מחוויותיו בבלוג שהוקם במיוחד למטרה זו. דייוויד מתכנן לתרום את אחד המכשירים שיקנה לארגון Taproot, שתורם שעות ייעוץ מקצועי לארגוני צדקה. התורים משתרכים גם באתרים אחרים בארה"ב, ביניהם חנות של אפל בסן פרנסיסקו (גיזמודו מדווחים משם בשידור חי בשיתוף פעולה עם Justin.tv) תמונות מהתורים בחנויות אחרות בארה"ב אפשר למצוא בפליקר.

מי שלא יצטרכו לחכות בתור הם כל העובדים של אפל, אפילו העובדים הזמניים. ג'ובס הודיע אתמול (ה') שכל עובד בחברה יקבל iPhone עם זיכרון בנפח 8GB - יותר מ-20,000 עובדים. את ההכרזה הזו השמיע ג'ובס במסגרת "ישיבת עיריה" של אפל, בה הוא גם דיבר על דגמי iPod עם גירסה של OS X, וכן מחשבי מק חדשים שיהיו, כמובן, "הטובים ביותר" שאפל יצרה אי פעם.
 
iPhone מקרטון. נסו ותחסכו (צילומסך: גיזמודו)
 iPhone מקרטון. נסו ותחסכו (צילומסך: גיזמודו)   
אם לא בא לכם לחכות בתור לצדו של פאקר ושאר הטיפוסים הצבעוניים שמופיעים תמיד באירועים מסוג זה, אפשר לשלם למישהו שיחכה בשבילכם. לפחות בתחילת השבוע, הביקוש לעומדים בתור היה גדול יותר מההיצע. ואם אתם מעדיפים לחשוב למה בכלל לא כדאי לקנות iPhone, נסו את iSmudginator, יישום פלאש שמדמה טביעות אצבע ושריטות על המסך. לחלופין, השתמשו בדגם הקרטון המשופר של גיזמודו, לסיפוק מיידי ובחינם.

בינתיים, כאילו כדי להזכיר שאפל עושה דברים אחרים מלבד ה-iPhone. חנות המוסיקה שלה הגיעה למקום השלישי במכירות מבין משווקי המוסיקה בארה"ב. וול-מארט, החנות שמוכרת הכי הרבה מוסיקה בארה"ב, היא אמנם התאגיד הגדול בעולם, אבל יש משהו מנחם בעובדה שבמקום הראשון נמצאת חנות פיזית שמוכרת מוסיקה על תקליטורים רגילים.
 

הסקנדלים של מיקרוסופט

בלוגרים תאבי בצע. קריקטורה על הפרשיה (דן בלאנק)
 בלוגרים תאבי בצע. קריקטורה על הפרשיה (דן בלאנק)   
מיקרוסופט נמצאה השבוע בשוליו של סקנדל אתי קטן, אחרי ששמונה בלוגרים מובילים, ביניהם אום מאליק מ-GigaOM ומייקל ארינגטון מ-Techcrunch, השתתפו בקמפיין שיצרה רשת הפרסום Federated Media עבור ענקית התוכנה תחת הסלוגן הנבוב "People Ready". הסיבה שמיקרוסופט היא רק הערת צד בסיפור הזה היא שאף אחד ממילא לא מצפה ממנה ליותר מדי. להיפך, כארגון מסחרי יש לה מחויבות מוסרית לשקר ולרמות. אבל אותם הבלוגרים שהיו מעורבים בקמפיין, שרואים בעצמם עיתונאים ומצפים מאיתנו לחשוב עליהם ככאלה, מכרו את עצמם ואת שמם הטוב בזול.

הסיפור התחיל בפוסט האשמות של ניק דנטון מ-Valleywag, שהוא סוג של מתחרה ב-Federated Media של ג'ון באטל. אחרי שצ'רלס קופר מ-Cnet ליבה את האש, כל הרשת כבר הצטרפה לחגיגה. מאליק ואחרים התנצלו בפני קוראיהם והסירו את הפרסומות מהאתרים שלהם. מצד שני, ארינגטון מ-Techcrunch נכנס לסחרור חסר שליטה והשתלח לא רק בדנטון ("מלא בחרא", לפי ארינגטון), אלא גם בבלוגרים האחרים שהסירו את הפרסומות, ובכלל בכל הבלוגוספירה, שעמדה מהצד ואפשרה לכל זה לקרות. הטיעון המוחץ שלו, אגב: "כולם עושים את זה". מאוחר יותר, הוא פתח פה גדול ומלוכלך גם על קופר מ-Cnet.

הוא לא היחיד. גם פרד ווילסון, בלוגר אחר שהשתתף בקמפיין של מיקרוסופט, כתב שדנטון מיושן, ואפילו טען שהפרסומות של מיקרוסופט הן חלק אינטרגלי מהשיחה שהיא הבלוגוספירה. ג'ף ג'ארוויס סיכם היטב את הפרשה כולה - תפקידם של המפרסמים הוא תמיד לדחוף את הגבולות ולכבוש עוד ועוד שטחים במרחב הפרטי שלנו, והתפקיד של הבלוגרים אמור היה להיות להדוף אותם בכל הכוח. מומלץ לעיין גם בתגובתו לפוסט של ווילסון (ובכל כל התגובות האחרות, למעשה).
 
 
גרף תוצאות המחקר של ג'ונס (צילום מסך מהבלוג של ג'ונס)
 גרף תוצאות המחקר של ג'ונס (צילום מסך מהבלוג של ג'ונס)   
סיפור מעניין אחר בו כיכבה מיקרוסופט בתפקיד ראשי יותר הוא מחקר פרצות האבטחה שפורסם על ידי ג'ף ג'ונס, מנהל "אסטרטגיית אבטחה" ברדמונד. במחקר, ג'ונס סקר פרצות אבטחה בשש מערכות הפעלה במשך תקופה של שישה חודשים - חלונות ויסטה ו-XP, שלושת הפצות הלינוקס הגדולות, ו-OS X 10.4. המחקר מנה את פרצות האבטחה שהתגלו בכל מערכת הפעלה, ומתוך אלו את פרצות האבטחה ששוחררו עבורן תיקונים.

ראשית, ישנה העובדה שמחקר כזה לא אומר דבר על מידת האבטחה של מערכת הפעלה כזו או אחרת, לא על כל מערכת בפני עצמה וגם לא באופן יחסי למערכות האחרות במחקר. בנוסף לכך, ישנם עוד אינספור גורמים אחרים שהמחקר מתעלם מהם, וההשוואה עצמה בין מערכות ההפעלה אינה בהכרח הוגנת. וכמובן, העובדה שמיקרוסופט עצמה ערכה את המחקר ופרסמה אותו הופכת אותו למוטה ופסול מן היסוד.

לנתונים היבשים האלה יש אמנם משמעות כלשהי ואפשר להסיק מהן מסקנות מבודדות ונקודתיות מסוימות, אבל הטענה עמה מיקרוסופט ליוותה את פרסום המחקר, כאילו הוא מוכיח "שוויסטה בטוחה יותר מלינוקס ו-OS X", היא חסרת כל שחר. לדוגמה, PC World בחר להתייחס דווקא לנקודה אחרת שעולה מן הנתונים - שמיקרוסופט עדיין לא מספיק טובה בתיקון פרצות בוויסטה.

מעניין לציין שלמרות "יתרונות האבטחה הברורים", אובונטו 7.04 החינמית נמכרת באמאזון יותר מוויסטה.

ובנימה חיובית יותר: מחשב ה-Surface שהציגה מיקרוסופט לפני מספר שבועות הוא אמנם מוצר קונספט, אבל את העקרונות שמאחוריו כבר אפשר למצוא במוצרים קיימים - כמו ה-iPhone. עכשיו, מיקרוסופט הדגימה יישום קצת יותר מעשי של טכנולוגיית ה-Multi-Touch - במחשב נייד. בינתיים, השימוש המקורי ביותר שהם הצליחו לעשות בטכנולוגיה הוא הגדלה וסיבוב של עצמים על המסך עם שתי אצבעות, אבל המציג בווידאו מציין כי הוא "בטוח שמישהו כבר יחשוב על דרכים אחרות לנצל את זה". מעניין למי הוא מתכוון.
 

רדיו חלש

 
תחנות רדיו מקוונות בארה"ב כיבו את משדריהן בשיום שלישי השבוע ב-"יום של דממה", שנועד להעלאת המודעות למאבקן בהחלטת מועצת התמלוגים על תכנים מוגנים בזכויות יוצרים להעלאה רטרואקטיבית קיצונית בתמלוגים שהן נדרשות לשלם. לפי קורט האדסון, יוזם ההדממה, כך תישמע הרשת אם העלאת התעריפים תיכנס לתוקף, כמתוכנן, ב-15 ביולי.

Last.fm, אחד מאתרי המוסיקה המקוונים הגדולים ביותר, לא השתתף במחאה. בפוסט מפורט ומלומד בבלוג של החברה, מסביר פליקס מילר, אחד ממייסדיי Last.fm, מדוע כחברה לונדונית הם צריכים להתמודד עם חוקים שעשויים לחייב אותם לשלם תמלוגים גבוהים עוד יותר מאלו שהתחנות בארה"ב תדרשנה לשלם בקרוב. מייקל ארינגטון מ-TechCrunch (ועמיחי שלו) מזכירים שיתכן והסירוב מקורו דווקא בכך שהחברה נקנתה לאחרונה על ידי CBS, אחד מתאגידי המדיה הגדולים בעולם.
 

גוגל

הצוות של Mahalo מחפש במקומכם (צילום: יח"צ)
 הצוות של Mahalo מחפש במקומכם (צילום: יח"צ)   
• חברות חיפוש "אנושי" כמו Mahalo מנסות להתחרות בגוגל על ידי שילוב של גורם אנושי איכותי בתוצאות החיפוש שלהן - במקום להרכיב את עמוד התוצאות באמצעות אלגוריתם, אנשי החברה בונים עמודים מותאמים עבור אלפי מילות חיפוש קבועות מראש. במקרים מסויימים - המילה iPhone, למשל - עמוד התוצאות של Mahalo שימושי בהרבה מזה של גוגל (אנשי Mahalo אף השתמשו בסלורלי של אפל כדוגמה לשיטת סינון הלינקים שלהם). לפי הניו יורק טיימס, חברות החיפוש האנושי הן המתחרות האמיתיות הראשונות לגוגל. מאט קאטס, בלוגר שעובד בגוגל, מגיב ואומר שגם אצל גוגל הגורם האנושי משחק תפקיד חשוב.

• ביוזמה חדשה שהשוקה השבוע, מתכננת גוגל לממן מפתחים שיוצרים גאדג'טים לעמוד הבית ולמנוע החיפוש השולחני שלה. לפי החברה, התוכנית תספק מימון בשני שלבים: מענק חד פעמי בסך 5,000 דולר למפתחי גאדג'טים פופולריים, ולאחר מכן השקעה של 100,000 דולר למפתחי גאדג'טים שזכו במענק הראשון והצליחו לפתח תוכנית עסקית סביב הגאדג'ט שלהם.

• "הסיפור של גוגל", ספרו של עיתונאי הוושינגטון פוסט דייוויד וייז, תורגם לעברית, ואפשר לקרוא שני פרקים ממנו ב-nrg. בראיון שערך איתו מעריב טען וייז שגוגל "נמצאת מרחק קליק אחד מהטעות הרצינית הראשונה שלה". אם זה נכון, כנראה שאת הטעות הרצינית הראשונה כבר עשו שם מזמן - ועכשיו רק נשאר שמישהו יגלה אותה.
 

לא נצנזר/כן נצנזר

• ניצחון לבלוגוספירה? השבועיים שוועדת הכלכלה הקציבה לספקיות האינטרנט להגשת הצעות חלופיות להצעת חוק 892 תמו ועברו, והדיון המחודש בהצעה לא הגיע. לפי וואלה, המחאה חסרת התקדים הביאה את הוועדה להתעשת ולדחוף את ההצעה עמוק-עמוק למקום אליו היא שייכת. גורם בוועדה מסר כי לא יתקיים דיון נוסף בהצעה, ולא תגיש אותה להצבעה. עם זאת, ח"כ אמנון כהן (ש"ס) שהגיש את ההצעה לא מתכוון לוותר בקרוב. לפי דברים שאמר לנו השבוע, הוא סבור שאמצעי זיהוי פיזיים הפכו נפוצים מספיק ו"אין סיבה שלא להשתמש בהם", וגם לגבי ההשלכות הכלכליות של ההצעה הוא לא דואג כי "הכלכלה לא עומדת ונופלת על פורנוגרפיה".

• איציק כהן, סגן בכיר לחשב הכללי, ולפי דה-מרקר האיש החזק ביותר בעולם המיחשוב הישראלי, הודיע על פרישתו מהשירות הציבורי. לפי DailyMaily, המועמד המוביל להחלפתו הוא בועז דולב - מנהל פרוייקט תהיל"ה, ספקית האינטרנט של הממשלה. בקהילת הקוד הפתוח מקווים שדולב ימשיך ויעודד את אימוץ התוכנה החופשית בממשלה, ובכך אולי ישחרר במעט אותה במעט מהתלות במיקרוסופט. במסגרת תפקידו כמנהל תהיל"ה, היה דולב אחראי על גיור אופן אופיס.

• Compiz ו-Beryl, שני פרוייקטים שפיתחו שולחן עבודה תלת מימדי ללינוקס, התאחדו מחדש באופן סופי, ועכשיו לפרוייקט המאוחד יש גם שם - Compiz Fusion. מצילומי המסך האחרונים
אפשר לראות שמלבד שינוי השם יש לשולחן העבודה המאוחד החדש גם כמה אפקטים חדשים. ואם תהיתם למה אומרים שהמעצבים של עולם הקוד הפתוח לא יודעים להוציא תחת הטאבלטים שלהם מוצר מקורי אחד, נסו לחשוב מאיפה הגיעה ההשראה למראה החלונות ושולחן העבודה בצילומים האלה.

פרז הילטון, בלוג הרכילות הדקדנטי והמצליח, נסגר השבוע לזמן קצר סביב סכסוך על זכויות יוצרים. ספקית השירות אצלה האתר אוחסן הורידה אותו מהרשת אחרי שקיבלה תלונות על פרסום תמונות מוגנות בזכויות, אבל האתר חזר כעבור מספר שעות אצל ספקית אחרת. מאריו לאוונדיארה, הכותב שמאחורי הבלוג, מסרב לשלם את דמי השימוש בתמונות המוגנות בהן הוא משתמש, בטענה שיש לו זכות כעיתונאי להשתמש בהן בחינם. בארץ, פרז הילטון היווה את ההשראה לבלוג הרכילות הצינור, ששרד ברשת רק מספר שבועות, כנראה מאותן הסיבות.
 
• מסע הפרסום של מיקרוסופט עם צמרת הבלוגוספירה האמריקנית הוא כלום לעומת זה - ספקית אינטרנט מטקסט חוטפת שטחים באתרי אינטרנט ומציבה בהם פרסומות שלה.

• ריק קוטון, בכיר ב-NBC שהתפרסם בזכות ההצהרות המטומטמות שלו בנוגע להפרת זכויות יוצרים, הוסיף עוד קורבן לרשימת הגופות החרוכות שמשאירה אחריה ההפצה הלא מורשית של סרטים מוגנים בזכויות, לפחות לפי תעשיית הבידור. ההיגיון פשוט, כמעט מובן מאליו: "בהיעדר הפיראטיות...אולמות קולנוע ימכרו יותר כרטיסים ויותר פופקורן. מגדלי התירס ירוויחו יותר ויקנו יותר ציוד לחוות שלהם". או בקיצור, ההורדות פוגעות במגדלי התירס. שתי מילים: פופקורן למיקרוגל. זה כל מה שיש לי להגיד.

• כשמסביב לחור עוד היה דיסק: הדפסים על תקליטורים שעושים שימוש בחור שבמרכזם במקום להתעלם ממנו.

השבוע ברשת ב-RSS
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 
תגובות
הוסף תגובה0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.
 
 
 
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by