ב-Online
 
 
 
 
 
 
 
 
משחקים, רגשות וסקס 

משחקים, רגשות וסקס

 
 
אלעד קפלן, גיימר

אלעד קפלן רוצה לשחק במשחקים עם תוכן קצת יותר עמוק מפיצוצים מרהיבים. מדוע יוצרי בידור אינטראקטיבי חוששים להחדיר למשחקים שלהם כל מה שקשור לרגשות?

 
 
 
 
 
 
 
 
 
בואו נדבר על סקס. יופי, עכשיו יש לי את תשומת הלב של כולם. אתם יודעים מה הבעיה בלדבר על סקס? המאמר הזה מופיע במדור משחקים. אם הייתי רוצה לדבר על אלימות, זה היה מובן מאליו. אילו רציתי לשוחח על חייזרים, היינו יכולים לנהל שיחה של שעות. שיח על שיטות לוחמה בזומבים היה מסוגל לרתק אותנו למסך. אבל סקס? מה הקשר בין הגיימר המצוי לסקס?

הרשו לי להפתיע אתכם: אי שם בעולם הרחב יש מספר אנשים שמתעניינים ביחסים שבין המינים. לא רק בסקס: מין, אהבה, זוגיות ורגשות בכלל, מהווים חלק ניכר מחייהם. כן, לעיתים הם משמעותיים אפילו יותר מחיסול נאצים. עם זאת, תעשיית המשחקים נמנעת בשיטתיות מיצירת אינטראקציה רגשית בעלת משמעות בסביבה הוירטואלית. בשביל גיימרים רבים המשוואה פשוטה: אם זה לא מתפוצץ - בשביל מה זה טוב?
 

צריך לשנות את השפה

 
בעגת הגיימרים המקובלת, כשאנחנו אומרים 'אפקטיים גרפיים' אנחנו חושבים בעיקר על פיצוצים. כשאנחנו אומרים 'פיזיקה', אנחנו מתכוונים לחפצים מתפוצצים, או עפים אחרי שמשהו התפוצץ לידם. כשאנחנו אומרים 'אינטליגנציה מלאכותית' אנחנו מתכוונים לכך שהאויבים יודעים להתחמק מפיצוצים. אפילו כשאנחנו מדברים על 'עיצוב שלבים' אנחנו עוסקים בעיקר בדרכים המעניינות לעשות פיצוצים שהמשחק מתווה בפנינו.

באחד העיתונים הגדולים, הביקורת על הסרט '300' נחתמה במילים 'קומיקס לשחקני מחשב'. אישית, די נעלבתי. הביקורת לא נכתבה משום שמדובר בסרט מהנה לצפייה, אלא בעיקר מפני שהוא עמוס באלימות גברית וכוחנית, שמוצגת דרך שלל אפקטים מיוחדים. בשביל כותב הביקורת, המילים 'שחקני מחשב' מקביל ל'אנשים שאוהבים אפקטים מיוחדים ומכות'. האם זו אכן ההגדרה האמיתית של 'שחקני מחשב'?

למרבה הצער, ברוב המקרים, התשובה היא כן. גם אם קיימים משחקים רבים שמציגים הרבה יותר מ'סתם' יריות ופיצוצים, עיקר ההשקעה הטכנולוגית הולכת לאיתור דרכים חדשות להעשיר דווקא את חוויית הפעולה. כמעט כל דולר פנוי בתעשייה הולך לטובת ליטוש האיכות הויזואלית של צילומי המסך שבגב קופסת המשחק. גרוע מזה, המשוואה המקובלת היא: אם תגרום לפיצוצים להיראות טוב, תצליח ליצור התלהבות מקיר אל קיר.
 

אפילו וורן ספקטור מתרעם

לארה קרופט. לא רק אלימות
 לארה קרופט. לא רק אלימות   
"אני ממש כועס על מפתחי GTA", אמר לא מזמן וורן ספקטור. "זה לא שאני הולך להרביץ להם או לצעוק עליהם, אבל הם מרגיזים אותי. Grand Theft Auto III, לדוגמה, היווה התקדמות מדהימה בעיצוב משחק. זה היה הישג מהמם, אך היה עטוף בתוכן, שלפחות בשבילי, הרס את כל הדברים הטובים שהם עשו בצד העיצובי. כרגע, GTA הוא סימולציית פשע, לא יותר".

"נמאס לי לשחק במשחקים שעוסקים בפושעים, מתקפות חייזרים, סיפורי מלחמה וריטוש מפלצות. נמאס לי שכמעט כל משחק חייב להיות מקביל לסרט הוליוודי קיצי. נמאס לי שאני תמיד נאלץ לפתור בעיות במשחק בעזרת רובה, חנית או כדור אש, בלי להתמודד עם ההשלכות של המצבים הללו. לא מפריע לי שאנשים יוצרים משחקים כאלה, מה שמפריע לי זה שכל הזרם המרכזי בתעשיית המשחקים מכיל אך ורק את זה (למעט יחידי סגולה כמו וויל רייט וכל משחקי הנינטנדו DS). יש לא מעט סוגי משחקים שניתן ליצר אם רק נתחיל לנסות ואם נמצא מי מוכן להשקיע את הכסף והתמיכה הדרושים", אמר.

ספקטור, כפי שהבהיר לא פעם, אינו מתנגד למשחקים אלימים. נהפוכו, הוא בעד אלימות וירטואלית, כל עוד יש לה משמעות. עם מנוע פיזיקלי משוכלל, טוען ספקטור, ניתן לעשות הרבה יותר מלפוצץ קופסאות. ליוצרי סרטים יש עולם ומלואו לצלם על מנת להמחיש חוויות, לעומת זאת, מפתחי משחקים צריכים ליצור את התוכן שלהם בעצמם.

כרגע, עיקר ההשקעה הולכת לכיוון מאוד מסוים. רק לעיתים נדירות, כמו באנימציית הפנים המורכבת ב-Half Life 2, מושקעים מאמצים אמיתיים במשהו שלא קשור ישירות לאלימות, אף על פי שגם במקרה הזה המטרה העיקרית הייתה העצמת קטעי הפעולה. בניגוד לתפיסה הציבורית, 'משחקים' אינו כינוי לסימולציות הרג משוכללות, אלא שם כולל לבידור אינטראקטיבי, שמסוגל להציג מגוון רחב של חוויות מרגשות.
 
 

הכלב של מולינו

GTA. מעצבן את וורן ספקטור
 GTA. מעצבן את וורן ספקטור   
מה טכנולוגיה מסוגלת לעשות חוץ מלצבוע את המסך בשלל פיצוצים במגוון גדלים? בתור התחלה - לגרום לנו להרגיש. לא רק רגשות פחד ושטפי אנדרנלין, אלא גם עצב, זעזוע ואהבה. פיטר מולינו, אחד היוצרים המוכשרים בתעשיית המשחקים, רוצה לעשות את כל הדברים הללו בעזרת כלב נאמן.

Fable 2, המשחק החדש בפיתוחו, לא יסתפק ברצף הרפתקאות מלאות בכתישת גובלינים, אלא ינסה לגרום לנו להרגיש חלק מעולם פנטזיה עשיר. על פי מולינו, המשחק כולל מספר תכונות ייחודיות, שיעצימו את הרגשות של השחקן. קחו לדוגמה את הכלב, חיית המחמד של הגיבור, שיתלווה אליו למסעות. כל מה שהוא עושה, עד כשכוש הזנב האחרון, נועד להעצים את תחושת ההזדהות עם עולם המשחק. "הדבר הכי פשוט לעשות היה לתת לשחקן מקשים לשליטה על הכלב, כך שניתן לפקד עליו לעשות מגוון דברים, כמו לדוגמה לתקוף", הסביר מולינו. "אנחנו החלטנו לקחת סיכון. ב-Fable 2 אין שום מקש שקשור לכלב. אין לכם שליטה עליו, הוא עצמאי לחלוטין. הכלב יחליט בעצמו מה אתם אוהבים ואם הוא מרגיש שאתם לא אוהבים משהו, הוא לא יעשה את זה".

מולינו רוצה לעשות יותר מליצור כלב מציאותי. הוא רוצה להפוך את הדמויות הווירטואליות במשחק ממטרות בול פגיעה מהלכות למשהו בעל משמעות ותוכן רגשי. שימו לב - ניתן למצוא המון אזכורים לסקס במשחקים. הייתה סצנת סקס ב-God of War, סקנדל הקפה החם ב-GTA ותמיד ניתן להתפעל מפלאי האנטומיה בגופה של לארה קרופט. המכנה המשותף של כל אלה הוא הריקנות מתוכן רגשי.

רק משחקים מעטים ניסו להחדיר לדינמיקה המינית חוויה אישית. Fahrenheit השתמש במספר שיטות, ביניהן מין, על מנת ליצור הזדהות עם הדמויות. בעוד ההרפתקה המצוירת Masq פתחה בפנינו עלילה דרמתית עמוסה בסקס, בגידות ותככים. גם מספר משחקי ניהול, כדוגמת Sims ו-Singles, סבבו בצורה שטחית למדי את רגשות הדמויות המעורבות. הדוגמאות המועטות הללו מוכיחות שיש לבידור אינטראקטיבי פוטנציאל אדיר להפיק רגשות עמוקים הרבה יותר ממה שאנו רגילים - מישהו רק צריך לקחת את המושכות לידיים (ולהתחיל להזרים כספים).
 

העתיד עוד לפנינו

בעבר, בידור אינטראקטיבי התקשה להפיק רגשות בגלל המגבלה הטכנולוגית. מאוד מאתגר ליצור רגשות מאוסף פיקסלים צבעוניים (למרות שמשחקים בודדים התעלו ברמת הכתיבה על מנת להוכיח אחרת). בעשור האחרון משחקי מחשב זינקו קדימה בכל התחומים הטכנולוגיים. משחקים יפים יותר, משוכללים יותר, והאינטליגנציה המלאכותית מסוגלת להתמודד עם מצבים מורכבים הרבה יותר. עד היום, מפתחים ראו לנכון להציג את העושר הטכנולוגי העומד לרשותם בעזרת קטעי פעולה עוצרי נשימה. כיום, כשאנחנו כבר יודעים בדיוק באיזה רמת פוטו-ריאליזם המחשב מסוגל לחולל פיצוצים, הגיע הזמן להפנות משאבים למשהו קצת יותר עמוק - רגשות.

האינטרס הכלכלי זועק לשמיים. מרבית האנשים בעולם מתעניינים באהבה, משפחה, מין, טרגדיות ושמחות, לא פחות, אם לא יותר, מאשר בשטפי אנדרנלין. כרגע, כששחקני מחשב נתפסים בציבור כחובבי אקשן ולא יותר, אנו מפספסים אוכלוסיה שלמה של גיימרים פוטנציאליים, שיכלו להפיק הנאה רבה מבידור אינטראקטיבי רגשי. הגיע הזמן שנוציא את הרגשות, וכן, גם את הסקס, מהארון. סקס וירטואלי לא צריך להיות נחלתם של קומץ משחקים פורנוגרפיים לאנשים בודדים. סקס, אהבה ורגשות בכלל הם דברים שמעסיקים את הציבור הרחב - גם אם אי אפשר לפוצץ אותם.
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 
תגובות
הוסף תגובה0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.
 
 
 
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by