ב-Online
 
 
 
 
 
 
 
 
הכשלון הסלולרי הראשון 
 
 מכונות שתיה ושירותי מין. עדיין לא אצלנו   
 
גילי סופר

מי שלא שולח SMS-ים או משתעשע עם אייקונים לסלולרי – שישלח לנו את הצלצול המעצבן ביותר שיש לו. אך למרות ההצלחה כמעט חסרת התקדים – תחום הסחר הסלולרי הוא כשלון מוחלט בישראל, כמעט חסר תקדים גם כן. כיצד נותרנו מאחור ומדוע בקרוב זה ישתנה

 
 
 
 
 
 
 
 
 
לפני שנים אחדות היו הסחר הסלולרי והתשלום הסלולרי אחת ההבטחות הגדולות של עולם המחר. רבים ציפו כי במציאות שנות ה-2000 כבר נקנה פחית שתייה במכונה האוטומטית באמצעות הטלפון הנייד, נשלם באמצעותו עבור החניה, או עבור דלק. המציאות, כפי שכולנו יודעים, היא קצת שונה. נכון להיום העסק נראה קצת תקוע.


מכונות שתיה ושירותי מין

כמה מילים לטובת מי שלא היה עסוק בימים המאושרים של סוף המאה הקודמת במרדף אחר טכנולוגיות עתידיות: סחר סלולרי (שכמובן זכה בקדחת הסטארט-אפ לשם משלו - M-commerce) הוא האפשרות לרכוש מוצרים כאשר התשלום יתבצע באמצעות המפעיל הסלולרי. הדוגמה הקלאסית היא מכונות ממכר השתיה האוטומטיות, עליהן מופיע מספר טלפון. מקישים את המספר, המכונה פולטת את פחית השתייה ומחיר המשקה מחויב בסוף החודש בחשבון הסלולרי. אותו עיקרון תשלום יכול לשמש בתחנות דלק, בסופרמרקט, במונית, בדוכן האוכל המהיר, בעבור כרטיסי קולנוע, ובארצות מתוקנות גם אצל מוכרי שירותי המין הקרובים למקום מגוריכם.

אחד המקומות בהם התנסו ישראלים בקנייה סלולרית הוא הישוב שוהם שבשפלה. כבר לפני שנתיים הייתה מוכנה שם התשתית לפיילוט שערכו אורנג' וחברת סלפיי - פיילוט שגם הצלחתו לא הביאה את התשלום הסלולרי אל המכשירים שהופכים אט אט לחברים הכי טובים שלנו. אבל את מי מעניין בכלל לשמוע על מה שלא ידע שיהיה לו ועכשיו הוא יודע שלא יהיה לו. אבל זה לא בדיוק ככה: העניין הולך ותופס תאוצה בעולם.

ההפרדה העיקרית המקובלת היא בין תשלום בעבור מוצרים בני קיימא לבין תשלום בעבור תוכן דיגיטלי: אייקונים, צלצולים, מידע כלכלי ובעיקר משחקים. התוכן הדיגיטלי התברר לעת עתה ככלי יעיל ביותר להגדלת המחזורים שמגלגלים עסקי זמן האוויר. התשלום עבור תוכן דיגיטלי נמצא בצמיחה בארצות הברית, במערב אירופה, ובמזרח הרחוק, הוא כבר מגלגל מיליארדי דולרים וההערכות מזכירות את ימי הבועה העליזים, והן נלקחות בעירבון מוגבל מאוד. עם זאת, קניית המוצרים הפיזיים נשארת מאחור. המגזין ווירד פרסם לאחרונה כי חברת המחקר IDC, שהעריכה בעבר כי התשלום הסלולרי עבור סחורות תגיע בשנת 2002 ל-108 מיליון דולר, מתכננת להוציא הערכה מחודשת לפיה יגיע סך הקניות הסלולריות לחצי מיליון דולר בלבד.


זה צריך להיות בלחיצת כפתור

לדברי מנהל המחקר באי.די.סי. ישראל, גדעון לופז, מדובר ככל הנראה בטעות, "חצי מיליון זה שום דבר, זה כמו לומר אפס". בישראל המצב שונה. גם אם המחר כבר כאן במובן של התחברות הרשתות, וגם אפשר לקבל מסרים מיידיים למכשיר הנייד (וואאוו), אנחנו ממשיכים לשלם בכסף של אתמול, כרטיס האשראי. אחדים מאיתנו אפילו עוד מסתובבים עם הכסף של שלשום, מרשרש ומצלצל. ומלבד פיילוטים פה ושם זה עוד לא ממש קורה.

יש מספר סיבות לכך שהחדירה של התשלום הסלולרי לישראל מתמהמהת. לדברי לופז, הסיבה המרכזית היא העדר הביקוש. התשלום הסלולרי המוצע למשתמש הישראלי מסורבל, אומר לופז, "זה לא מתחרה בכלל בקלות של להוציא מטבע מהכיס". המכונות קיימות, אבל וקונה שרק רצה כוס קפה במסדרון בית החולים בחצי הלילה, עומד נבוך מול פלקט ההוראות. "צריך שזה ייעשה בלחיצת כפתור".

דורון הנדלר, סמנ"ל מכירות בחברת טריוונט, המספקת פלטפורמות למסחר מקוון, מונה גם הוא מספר סיבות לכך שעיקר הרחבת השירותים הסלולריים יהשראליים יהיה לעבר התוכן דיגיטילי. "זה מצריך השקעה בנקודת המכירה עצמה, מי ישקיע?", הוא שואל. אין גידול של הצריכה המכסה את העלויות, כך שלאף צד אין עניין ממשי בהשקעה. בנוסף לכך, מתח הרווחים של המפעילים הסלולריים משחק תפקיד חשוב. המפעילים מרוויחים משני אפיקים - זמן אוויר והעמלה על הרכישה: "מתח הרווחים הוא הרבה יותר גבוה בתוכן הדיגיטלי", אומר הנדלר. פן נוסף הוא יחסי הורים-ילדים: אחת משיטות התשלום שיתאפשרו היא התשלום מראש. "ההורים רוצים שהילד יקנה שיחות ולא סחורות". קשה גם להניח שההורים ישמחו לדעת שהכסף הולך למשחקים, התחום החם של התוכן הסלולרי, בטח שלא משחקי הקזינו.

במבט כללי יותר על התפתחות הרשתות הסלולריות בישראל, ניתן לראות כי עתה, כאשר השוק הסלולרי הגיע לרוויה, המפעילים הסלולריים לא מגדילים את הכנסותיהם על ידי גידול במספר המנויים, אלא באמצעות ניסיונות למצוא שירותים משלימים לשירותי הקול שלהם. "בינתיים הם מעדיפים להעלות את מחיר השיחות ולא להרחיב את שירותי התוכן", מסביר לופז, "אך זה לא פתרון לטווח ארוך".


שני מיליון בשנתיים

לופז מעריך כי בשנתיים הקרובות נהיה עדים לחדירה הישראלית של הסחר הסלולרי, במקביל לחדירת הרשתות החדשות, מה שקרוי בפינו 'האינטרנט הסלולרי'. כיום יש מעל 300 אלף מנויים המחוברים לרשתות החדשות, רובם בסלקום, ולופז צופה כשני מיליון מנויים לרשתות אלו בשנתיים הקרובות.

המפעילים הסלולריים אינם אמונים על הקידמה, הם גופים עסקיים שעניינם הוא רווחיותם הם. לעת עתה, שיטת הגבייה האלטנטיבית היחידה היא דרך חשבון הטלפון, והחברות עצמן מגבילות את הרכישה: זה לא מקרין טוב על החשבון אם השורה התחתונה גבוהה מדי.
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by