ב-Online
 
 
 
 
 
 
 
 
אודיסיאה 2011 

אודיסיאה 2011

 
 
עמיחי שלו

מחקר של גרטנר חוזה כי ב-2011 ל-80% מהגולשים יהיו "חיים שניים" בעולם וירטואלי זה או אחר. האמנם?

 
 
 
 
 
 
 
 
 
חברת המחקר גרטנר פירסמה בחודש שעבר מחקר שכותרתו הלכאורה סנסציונית אומרת: "עד שנת 2011 יהיו ל-80% מן הגולשים חיים וירטואליים ברשת, כאשר הכוונה היא למשהו דמוי Second Life" שלא בהכרח יתרחש בעולם הווירטואלי המדובר".

המחקר כוון להיבט המסחרי-כלכלי של התחום, ולמעשה, קהל היעד שלו הוא חברות מסחריות, שעבורן ניסחה גרטנר מספר כללי עשה ואל תעשה בסיסיים עד גבול הפתטיים. לדוגמה: "הבא איתך ערך מוסף, מאחורי כל אוואטר מסתתר בן אדם אמיתי. עולמות וירטואליים אינם משחקים", וכיוצא באלה אמיתות קבליות. ככה זה, בהרבה מקרים, מחקרים הם כמו סקרים. מה שאתה מזמין - זה מה שאתה מקבל.

אך גם מבלי לרדת לעומקו של המחקר יש תחושה שלמרות הכיוון אליו הוא חותר, הוא בעיקר מצביע ומאפיין בעיה מהותית אחת של העולמות הוירטואליים, והיא העניין המסחרי. עליו תמיד נופלים וקמים מיזמים. לצורך כך, גם המארקסיזם הוא מיזם.
 

תקופת החקיינים

 
אז מה בכלל כל ההתלהבות מעולמות וירטואליים והאם הם באמת העתיד? בשנה האחרונה עשה Second Life קפיצה משמעותית בהיקף התעבורה, ועבר לספור את המשתמשים הייחודיים (מה שמכונה Unique Users) במיליונים במקום בעשרות אלפים. כשקורה כזה דבר מיד מכריזים על באזז, אחר כך על טרנד - וכעבור כמה חודשים רואים חקייניים מוצלחים יותר או פחות.

עכשיו אנחנו נמצאים בעיצומה של תקופת החקיינים. ניתן לראות אותם כחלזונות אחרי הגשם החומצי. כל יום נובטים מיזמים כמו אנטרופיה, שהסלוגן שלו הוא פשוט "A Better Second Life", ווקי ואחרים. הם מצהירים שהם רוצים משתמשים, אבל בשורה התחתונה הם רוצים להטות לכיוונם את תזרים המזומנים של חברות מסחריות. ממש כמו העולם הווירטואלי של חברת Linden Labs.
 
 סקנד לייף אינו משחק מחשב. זה עולם וירטואלי בתלת מימד, שמזכיר משחקים מרובי משתתפים כמו World of Warcraft. שחקנים רבים נמצאים בזירת ענק אחת, בה מתחפשים לכל דמות שרוצים, מצ'טטים, עושים שופינג ויוצרים חפצים משלהם. תאגידים כמו IBM, אדידס ורויטרס כבר פתחו סניפים ומוזיקאים כמו סוזן וגה ו-U2 ערכו שם הופעות חיות. >> לחצו להמשך הקריאה
בהתחלה היה מדובר באמת במעין משחק מטריציוני של זהויות, אבל מיד אחרי הבאזז פתאום שמענו על כל מיני חברות מסחריות שפתחו שם סניפים, ו-U2, שמסרבים להכיר בעובדה שעתידם כבר מאחוריהם, אפילו עשו שם הופעה. כך שעם כל הכבוד לאוואטרים של הגולשים הפשוטים, גם האוטופיה הזו נהפכה במהרה לעוד זירה, וירטואלית או לא, שעובדת לפי אותם כללי משחק כמו במציאות: זאת אומרת, בוא לעשות כסף, עזוב אותך ממה שמסביב.

זו הבעיה הראשונה: ברגע שחברות מסחריות מציפות, הן גם במידה רבה "מפקיעות", זאת אומרת משנות לחלוטין את הקונספציה, אם היתה כזו. Second Life כבר מזמן אינו המקום שהיה, ולא מדובר באמירה נוסטלגית רומנטיציסטית. מבחינה מותגית, הוא עבר מטמורפוזה ממקום של ניסויים חברתיים, משחקי זהויות ומרחב פעולה, למקום בו אם אתה לא שם - אתה לא קיים. יש שם משרדי עורכי דין, סניף של קלווין קליין, דומינו'ס פיצה ורבים אחרים - ממש כאילו הגעת לאיזה פארק תעשייתי משמים.

וכאלה הרי יש בעולם הגשמי למכביר. המשתמש המצוי מצפה מהאינטרנט שתעניק לו משהו אחר. ערך מוסף, כפי שהגדירו זאת בגרטנר, אך לא ברור בדיוק למה הם התכוונו, אולי לעוד פפרוני על הפיצה הממותגת.
 
 

מה הסיפור הגדול?

עולם וירטואלי. לברוא מחדש (צילומסך: אנטרופיה)
 עולם וירטואלי. לברוא מחדש (צילומסך: אנטרופיה)   
בעיה נוספת, פשוטה יותר, היא חוסר הפשטות. יש משהו מאוד מבהיל בממשקים של העולמות הווירטואליים. לכאורה מדובר בהנדסת אנוש בסיסית, עם סרגלי כלים הנהירים לכל הדיוט עם פס רחב, אבל יש כשל בניסיון להעביר את החוויה למשתמש.

כשאתה מגיע לאתר לראשונה, גם אם באת עם מטען ידע, אתה לא ממש מבין לאן נכנסת. אז אני בוחר לי דמות, אז אני פוגש אנשים, אז אני יכול למכור ולקנות בכסף של לינדן - אבל מה הסיפור הגדול? זה כמו רשת חברתית רק עם אוואטרים, לא?

יתכן שעד סוף שנת 2011 יתפלשו 80% מהגולשים בתוך חיים וירטואליים. על פניו, זה נשמע אופטימי מדי. בכל מקרה, אם מדובר באותם חיים כפי שהם היום, סביר להניח שהתחזיות של גרטנר מוגזמות. הן עשויות לקרום עור וגידים רק אם העולם הווירטואלי ימציא את עצמו מחדש (כמה אירוני ומגוחך שזה נשמע, הרי בכל זאת הוא קיים רק שנים ספורות), כמקום בו דריסת הרגל המסחרית תהיה מינימליסטית, וכמקום שימציא מחדש את הערך הייחודי שלו.
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 
תגובות
הוסף תגובה0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.
 
 
 
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by