ב-Online
 
 
 
 
 
 
 
 
המדריך השלם לכרטיסי מסך 

המדריך השלם לכרטיסי מסך

 
 
דורון טילמן

רוב משתמשי המחשבים אינם מכירים את אחד הרכיבים החשובים ביותר בקופסה שלהם. בעוד שכרטיס מסך רע יכול להרוס גם את הביצועים של המחשב החזק ביותר, שווה לקרוא את הכתבה עד הסוף ולגלות מהו הכרטיס הטוב ביותר

 
 
 
 
 
 
 
 
 
אפקט אנימציה שמתקבל באמצעות הצללת Vortex
 אפקט אנימציה שמתקבל באמצעות הצללת Vortex   
שוק כרטיסי המסך הוא מהתחרותיים ביותר מבין שאר חלקי המחשב הביתי, כך שבקושי עוברת חצי שנה בין ההכרזות על "הדור הבא" וה-"מילה האחרונה" בתחום הגרפיקה. מצב זה הופך את הניסיון לקנות כרטיס מסך שיענה על כל הצרכים, יפעיל את כל המשחקים החדשים גם בעוד שנה וכמובן לא יצריך הוצאת משכנתא שניה על הבית למשימה קשה במיוחד.

בחלקו הראשון של המדריך לקניית כרטיס מסך, נציג אוסף מתומצת של מילות ומושגי מפתח שיעזרו לכם להבין את נושא הגרפיקה הממוחשבת בכלל, ומבנה כרטיס המסך בפרט. בשבוע הבא נבחן את הדגמים השונים הקיימנים בשוק ונסכם במדריך קניה.


מאפייני תמונה

פיקסל – Pixel
קיצור של אלמנט תמונה (Picture Element) - הנקודה הקטנה ביותר שיכול המחשב ליצור ולהציג כחלק מתמונה על גבי המסך.

רזולוציה - Resolution
כמות הפיקסלים בצירי האורך והרוחב על פני המסך. ככל שהרזולוציה גבוהה יותר התמונה תהיה חדה יותר – כמות הפיקסלים גדלה ביחס לאותו שטח (המסך).

עומק צבע (Color Depth/Bit Depth)
כדי ליצור תמונה צבעונית, משתמש המחשב במספר רמות עבור כל צבע יסוד (אדום, ירוק וכחול – RGB), רמות אלה נכתבות ב- Bit (מקבל ערך של 1 או 0 בלבד). לכל אחד משלושת צבעי היסוד מעניקים בדרך כלל 8Bit של עומק צבע, ובסך הכול 24Bit המספקים אבחנה בין יותר מ-16 מיליון צבעים. מכיוון ש-8 ביט עבור כל צבע יסוד נותנים רק 256 דרגות של צבע, דבר שאינו מספיק כדי ליצור תמונה ראליסטית יותר, מאפשרים כרטיסי מסך חדישים לחשב צבעים ברמה של 10Bit.

קצב רענון – Refresh Rate
הקצב בו המסך מצייר מחדש את התמונה בכל שנייה. ערך זה נמדד ב-Hz ותלוי גם ברזולוציה ועומק הצבע. רזולוציה גבוהה למשל תגרום להאטה בקצב הרענון בהתאם למאפייני המסך. במרבית המקרים קצב של 85Hz ורזולוציה של 768*1024 מספיקים לתצוגה סבירה ביותר וללא כאבי ראש.
הסברים נוספים ומפורטים על מסכי מחשב ודרך פעולתם ניתן למצוא במדריך זה.


DirectX
ממשק תכנות המקשר בין תוכנה (משחק למשל) לבין החומרה (כרטיס מסך במקרה שלנו) שאמורה לבצע את עיבוד התמונה. מערכת זו שנוצרה באמצעות חברת מיקרוסופט משתכללת יותר ויותר עם כל גרסה חדשה ומאפשרת להפעיל בקלות את כל האפשרויות החדשות שמכילים כרטיסי המסך החדשים מבלי שיוצר התוכנה יצטרך להכיר את רכיב החומרה. למעשה מדובר במתחרה ל-OpenGL שנפוץ בשימוש ביישומים מתקדמים, אבל גם במשחקים (כמו Quake).


גרפיקה ממוחשבת

מצולע – Polygon
אבן הבניין של עצמים תלת ממדיים, לרוב בדמות משולשים. ככל שמשתמשים ביותר פוליגונים מקבלים פני שטח יותר חלקים.

Vertex
הנקודה בפינה של פוליגון. משולש יהיה בנוי משלושה ורטקסים כאלה, שלכל אחד מהם ישנם ערכים של מיקום במרחב וכדומה.
 
תמונה שעברה AA מול תמונה שלא
 תמונה שעברה AA מול תמונה שלא   
מרקם – טקסטורה – Texture
תמונה או תבנית אקראית המולבשים על עצם תלת ממדי כדי לתת לו שטח פנים בעל תכונות מסוימות – עמוד שיש יהיה בנוי מגליל עשוי פוליגונים אשר עליו הולבש מרקם של שיש.

Texel
קיצור של אלמנט מרקם (Texture Element) – אבן הבניין של מרקם/Texture.

Transform & Lighting
שתי פעולות המאפשרות יצירה של גרפיקת מחשב תלת ממדית. הראשונה, Transform, כרוכה ביצירת העולם התלת ממדי, בין היתר ע"י יצירה ועיוות של פוליגונים, ואילו Lighting, מחשבת כיצד ייראו האובייקטים השונים בהתחשב במקורות האור השונים. בעבר נעשו חישובים אלה באמצעות המעבד של המחשב (CPU), עד אשר חברת NVIDIA יצרה את כרטיס ה-Geforce 256 שהכיל מעבד מיוחד שביצע את החישובים לבד – T&L בחומרה.


מבנה ומאפייני כרטיס המסך

ממשק חיבור – PCI ו-AGP
חיבור כרטיס המסך למחשב נעשה באמצעות תושבת בלוח האם. בעבר היה נפוץ שימוש בטכנולוגיית PCI, שעדיין משמשת לחיבור כרטיסי הרחבה שונים במחשב (מודם למשל), אבל לכרטיסי מסך יש ממשק מיוחד בשם AGP (Accelerated Graphic Port) המאפשר ליותר מידע לעבור ביניהם לבין המעבד והזיכרון, דבר שמשפר את הביצועים.

ה-AGP מגיע בגרסאות שונות, הנבדלות בעיקר בקצבי העברת המידע. כיום נפוצים דגמי ה2X- וה4X-, ומתחילים לצוץ גם 8X.

מעבד גרפי – GPU/VPU
ליבו של כרטיס המסך הוא מעבד גרפי, אשר אחראי על יצירת הגרפיקה המוצגת על המסך, החל ממערכות הפעלה ועד משחקים. שיווקו של כרטיס המסך הראשון שאפשר ביצוע של T&L בחומרה, ה-Geforce 256, גרמה לכך שהחברות רצו לייחס למעבד הגרפי תכונות של המעבד הראשי של המחשב (CPU) ומכאן השמות Graphic Processor Unit ו-Visual Processor Unit.

כמות זיכרון גרפי
הזיכרון המשולב בכרטיס המסך משמש לאכסון נתונים הקשורים לתצוגה. עוד זיכרון משמעו עבודה ברזולוציה גבוהה יותר ועם יותר צבעים (בהתאם למגבלות המסך כמובן). מעבר לכך ישמר שם עוד מידע שיאפשר תצוגה איכותית במשחקים כמו Textures. כמות הזיכרון בכרטיסי המסך נעה לרוב בין 32MB ל-128MB. השאלה כמה זיכרון זה מספיק, תלויה במחיר הכרטיס ויכולתו של הכרטיס לנצל בחכמה את הכמות הנתונה.

קצב מילוי – Fill rate (פיקסלים לשניה)
התמונה המוצגת על המסך מורכבת כאמור מפיקסלים. ככול שהכרטיס יכול לייצר יותר פיקסלים כאלה בכל שנייה, כך תגדל איכות התמונה והתנועה. קצב המילוי נמדד במיליוני ואף במיליארדי פיקסלים לשנייה (MegaPixel/GigaPixel), כאשר המספר נוצר מהכפלת כמות ה-Pipelines במהירות הליבה.

RAMDAC
רכיב בכרטיס המסך האחראי להמרת המידע הדיגיטאלי ממנו תורכב התמונה למידע אנלוגי אשר אותו יכול מסך המחשב לקבל ולהציג. הכוח ומהירות העבודה של הרכיב הזה תקבע את איכות התמונה שתוכלו להציג על המסך, מבחינת רזולוציה ועומק צבע. אחד הנתונים החשובים הקשורים לרכיב זה הוא מהירות העבודה הנמדדת ב-MHz. כרטיסי מסך חדישים מכילים אפילו שניים, וכך מאפשרים להפעיל שני מסכים באמצעות כרטיס אחד.

תמונות לשנייה – Frames Per Seconds
כמות התמונות שכרטיס המסך יכול לייצר בשנייה. התמונות המתחלפות יוצרות למעשה את התנועה אותה אנו רואים בכרטיסי מסך למשל. ערך של 30FPS נחשב למינימום, 60 לערך ממוצע ברמה טובה. כמות התמונות מושפעת מיכולות הכרטיס ואיכות התמונה אותה רוצים לקבל, על ידי הפעלה של כל מיני פונקציות מתקדמות לעיבוד תמונה.

Anti-Aliasing
טכנולוגיה המשמשת להחלקת קווים וקצוות הנראים מדורגים על גבי המסך. כפי שניתן לראות גם בטקסט פשוט, כל קו שאינו מאונך או מאוזן, נראה כאילו הוא עשוי ממדרגות, דבר הנגרם גם עקב הדרך בה תמונה מוצגת על צג המחשב. גודל "המדרגות" יהיה כגודל הפיקסלים ולכן דרך אחת להיפטר מאותן הפרעות היא באמצעות הגדלת הרזולוציה, ולאחר מכן ערבוב הפיקסלים העודפים כדי לחזור לרזולוציה בה בחר המשתמש. הדבר יוצר גווני ביניים בין הקצוות וכך התמונה נראית יותר חלקה.

שימוש ב-AA גורם להקטנת מספר התמונות לשנייה, עקב הצורך בחישובים נוספים, בעיה שניתן להתגבר עליה באמצעות הפיכת המנגנון לחכם יותר במגוון דרכים ו/או הגדלת עוצמת החישוב של המעבד. כדי שיהיה לכם מה לעשות עד שיפורסם חלקו השני של המדריך, נקנח בידיעה חדשותית שתאפשר לכם לצפות במידע החדש שרכשתם בפעולה.
 

שברו את השוק

מםלצת ביצועים בזול. Radeon  9500
 מםלצת ביצועים בזול. Radeon 9500   
עם חלוף השנים הצטמצם מספר החברות המפתחות כרטיסי מסך לשתיים עיקריות, NVIDIA ו-ATI. באמצע חודש אוגוסט האחרון שחררה ATI הקנדית את הכרטיס הטוען לכתר שלה, מפלצת ביצועים אימתנית שענתה לשם Radeon 9700 PRO, אשר ניצחה את הכרטיס החזק ביותר לאותה תקופה של היריבה NVIDIA ה-Geforce4 4600Ti.

מכיוון שמדובר בכרטיסים שעולים קרוב ל-400 דולר (כ-2000 שקל), מרבית המשתמשים לא רצו לחנויות. חברת NVIDIA אמנם סיפרה לכל העולם ואישתו כבר הרבה זמן על הכרטיס הבא שלהם, ה-Geforce FX, אך איבדה את הכתר מכיוון שהוא רק הוכרז (ולא הגיע לחנויות) בנובמבר.

כמו תמיד, יציאה של טכנולוגיה חדשה מבשרת על בואם של כמה דגמים המותאמים במחיר ובביצועים לשוק המורכב לא רק מגיימרים שימכרו את סבתא שלהם תמורת 1000FPS ב- Unreal 2003 (אתם לא חייבים להבין מה זה), אלא גם לשוק המתון והמאותגר תקציבית. ואכן - לפני כשבועיים הגיעה לחנויות הדגם המוחלשים - 9500. הוא אמנם פחות טוב בביצועיו, אך עדיין חזק ביותר עבור משתמש שאינו מקצוען כבד.
 
 
 
בשורה התחתונה - מדובר בכרטיס שעולה פחות מ-200 דולר, ואשר עולה בביצועיו על הדגם האחרון בחנויות של NVIDIA, ה-Geforce 4 4600Ti, דבר המבטיח ל-ATI ניצחון בנוק-אאוט. אתם מוזמנים לבחון את הידע שרכשתם ולקרוא את הביקורות הבאות:
Tom's Hardware
The Tech Report
AnandTech


כמו תמיד, אל תשכחו לבקר בפורום התמיכה ובאתר Netsupport ואם יש עוד נושאים שמעניינים אתכם/ן, ספרו לנו על כך - בתגובות או בפורום.
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by