ב-Online
 
 
 
 
 
 
 
 
לא נכנעים למיתון 

לא נכנעים למיתון

 
 
גילי סופר

אין ספק, גם לצרכני הכורסה קשה. מצד שני, עדיין יש קסם מסוים בקניות בלי מעגלי אבטחה וחנויות שפתוחות גם באמצע הלילה. ראיונות עם אנשים שמאחורי הקניונים הווירטואליים שמשתדלים לקחת את הבאסה בסבבה

 
 
 
 
 
 
 
 
 
בכל מקום מדברים על המצב הכלכלי הקשה, ההאטה, המיתון. לאחרונה גם יצא הצמד חמד 'המצב הכלכלי' ו'המצב המדיני ביטחוני', מהארון של מדורי הכלכלה, וגם במקומות אחרים נכרכים השניים יחד. הם אפילו זכו לכינוי משלהם – 'המצב'.

מתברר ש'המצב' לאו דווקא מרע עם הסחר האלקטרוני. בקרב מפעילי האתרי המכר רווחת הדעה כי החשש לצאת מהבית, או לפחות אי הנעימות הכרוכה בלעבור שלושה מעגלי אבטחה בדרך למדף, מביאה חלק מאיתנו לחנויות המקוונות. העובדה שהמחירים ברשת נמוכים יותר, או לפחות הידיעה כי 'יש מציאות ברשת', גם היא משפיעה יותר בזמן האטה כלכלית.


יותר קונים, פחות מבזבזים

מנכ"ל הקניון המקוון וואלה שופס, אורי נדלר, רואה דווקא את דברים אחרת. "אצלנו ניתן לראות כי בימים שלאחר פיגוע אנשים קונים פחות, מצב הרוח אינו לקניות". הקניון הוירטואלי הגדול מושפע מעט מאוד מהמצב הכלכלי לדברי נדלר. מחזורי המסחרי של וואלה שופס יחסית לרבעון המקביל אשתקד נמצאים דווקא בעלייה, והשינוי העיקרי שניתן לראות בדפוסי הקניה הוא ירידה בחלקם של מותגי היוקרה הנמכרים, "בחודשיים האחרונים ירד סכום הקניה הממוצעת בכ- 5%".

הסחר המקוון אינו עשוי מקשה אחת וההשפעה שונה מענף לענף. ענף מוצרי המזון, למשל, הוא מאלו שנפגעים פחות בעת האטה כלכלית. קשה ככל שיהיה המצב הכלכלי, אוכל צריך לקנות. "בהחלט יש מיתון בארץ", אומר מנכ"ל הסופרמרקט הווירטואלי נט-סל, עמוס ברוך. לדבריו, אמנם בעשרת החודשים הראשונים של השנה חל גידול במכירות האתר לעומת התקופה המקבילה אשתקד, אך ניתן לראות כי הקונים מקטינים את סל הקניה שלהם. באביב האחרון, מגלה ברוך, הביא החשש מפני פיגועים להעדפת הקניה המקוונת על פני סיבוב בחנויות, והעלה את גרף המכירות של נט-סל ב- 25%-30%, למשך כחודשיים. "לשמחתי המצב חזר לקדמותו", אמר ברוך. את העובדה שמחזורי המכירה של נט-סל לא מושפעים כמעט מההאטה במשק, תולה ברוך לא רק בעובדה כי מדובר במוצרי מזון, אלא גם בכך שלקוחות האתר הם מהעשירונים העליונים (6-9). לדבריו, זמנם של לקוחות אלו יקר להם והם מעדיפים לחסוך אותו ולקנות ברשת.

גם מנכ"ל אתר משרדיה, אלי זילבר, רואה את השפעות ההאטה במשק על אופי הקניה המקוונת. "אנשים מבקשים לדחות את תשלומיהם או לפרוש אותם", אומר זילבר. לעתים מצלצלים לקוחות לחברה, ומבקשים לפרוש תשלומים של מאות שקלים ליותר ממספר התשלומים המתאפשרים באתר. תופעה מעניינת עליה מצביע זילבר היא שדווקא הרכישות בסכומים הנמוכים יותר, הן אלו שמתבצעות במספר רב יותר של תשלומים. כנראה כתוצאה מהגידול בפערים הכלכליים.

רבים מלקוחות משרדיה הם לקוחות חוזרים, לדברי זילבר. גם דפוסי הקניה של הלקוחות הקבועים השתנו בחודשים האחרונים: ההזמנות הן יותר קטנות ויותר תכופות. אחד הדברים שמאפשר זאת הוא העובדה שבקניה בסכום הגבוה מ- 200 שקל, לא גובה האתר דמי משלוח. גם במשרדיה רואים את השפעות המצב הביטחוני על הקונים. "ביום של פיגוע אין כמעט הזמנות", אומר זילבר, "ולמחרת יש שיא בהזמנות". את ההשפעה שיש למצב הביטחוני ניתן לראות גם על פי הגידול בהזמנות מיישובים הנמצאים קרוב יותר לאזורי העימות, מסביר זילבר. "בסך הכל, ניתן לראות גידול ניכר של 10%-15% בפעילות שלנו מחודש לחודש. אבל זה לא רק אצלנו, כך מספרים לי גם מפעילי אתרים אחרים".

פחות מהעבודה, יותר מהבית

אחד הענפים שספג מכה קשה מ'המצב' הוא ענף מוצרי החשמל. המספרים מצביעים על ירידה של 30%, וההשפעה ניכרת גם במכירות באינטרנט. מנהל התפעול של בסט ביי, גיל זילברמן, מציין גם הוא את המצב הביטחוני כמסייע לעסקים. יחד עם זאת, גלי הפיטורים בענפי ההיי-טק איזנו את ההשפעה החיובית של המצב הביטחוני השלילי. "היסטורית, ניתן היה לראות, על פי הכתובות ועל פי שעות הגלישה, שהגולשים מחפשים מוצרים ואפילו מבצעים את הקניה עצמה מהמשרד, בשעות העבודה. עכשיו הרוב הוא מהבית". כנראה הידוק החגורה במקומות העבודה ורים שכנע את בני-המזל המועסקים, להפסיק לבלות באתרי קניות בשעות העבודה.

בסך הכל, אומר זילברמן, המיתון השפיע על כולם. לדבריו, בסט ביי מצויה במצב טוב יחסית, ירידה של 20% 'בלבד' במכירות. אחת הסיבות לכך היא שהחברה מציעה את מוצריה גם ברשת וגם מחוצה לה, מה שמותיר לה פתח גמישות ופניה לכל קהלי היעד: החלק העיקרי ממכשירי החשמל שמוכרת בסט ביי ברשת, נמכר במכירות הפומביות. בוואלה שופס מדווחים כי גם במחזורי המכירות של מוצרי החשמל חל גידול, אם כי המוצרים הנרכשים הם הזולים יותר.


יתרון השבוע הבא של החנויות המקוונות

מעבר לעניין הביטחון האישי, לאתרי המכר יש בימי האטה יתרון אחד בולט על החנויות בעולם האוף-ליין: הם לא חייבים להיות מושקעים עד צוואר על מנת לקיים את העסק. לא במלאי, ולא בתשלום הקבוע עבור שטח התצוגה. הבעייתיות של זמני האספקה ומכירת מוצרים שאינם במלאי היא נושא בפני עצמו, שאולי ניגע בו בשבועות הקרובים, אך דבר אחד ברור - לחנות פיזית קשה מאוד להתקיים על סמך 'אזל, אם אתה רוצה להזמין יהיה בשבוע הבא' גם אם שומעים משפטים דומים יותר ויותר במקומותינו. בחנות מקוונת לעולם אם אתה רוצה להזמין אז יהיה בשבוע הבא.

היתרון המוכר של החנות המקוונת בחיסכון בשכר הדירה, גם הוא גדל עם צוק העתים. חנות מקוונת שמחזור העסקים שלה מצטמצם ועמו הסחורה על המדפים הוירטואליים, לא מוצאת את עצמה משלמת שכירות על מקום עם מדפים ריקים, ובוודאי שלא את דמי השכירות הגבוהים המשולמים בקניונים. בימים קשים יכולים להיות אתרי המכר להיות יותר אטרקטיביים במחירי המוצרים מאשר בימים כהלכתם.

לא ניתן להפריד את הגורמים המשפיעים על הסחר האלקטרוני: ההאטה הכלכלית, המצב הביטחוני, אמון הצרכנים באתרים ותיקים והגידול המתמיד בחדירת האינטרנט לישראל. לדעת מנכ"ל וואלה שופס, העלייה במחזורי המכירות היא למרות המצב, ולא כתוצאה ממנו, "אין לי ספק", הוא אומר, "שכשייגמר המיתון המסחר האלקטרוני יפרח".



לא קונים

ביום שישי זה, יום השישי האחרון של חודש נובמבר, יציינו המתנגדים לתרבות הצריכה ברחבי העולם את מחאתם ביום חופשי מקניות - Buy Nothing Day. המדובר הוא ביום אחד בשנה בו יש מי ששומרים את הארנק סגור, ובעיקר נמנעים מקניית מותגים ומקניה ברשתות הגדולות. על הסיבות למחאה שמקורה בקנדה ניתן לקרוא בעברית באתר בדידות, כמו גם במאות אתרים בעשרות שפות ברחבי הרשת.

על פי רוב נדמה שמעט מאוד אנשים באמת מסתובבים בארץ מודעים ליום זה, ועוד פחות אנשים משנים את הרגלי הצריכה שלהם ממש לא מוציאים בו כסף. שלא כמו ביום ללא עישון, לדוגמה, זה משהו שנוגע לכולם: יש מי שלא מעשן אבל אין מי שלא משלם. יום עיון בנושא תרבות הצריכה יתקיים במכללת "עלמא". לדברי רוני ערמון, פעיל בתחום שירצה ביום העיון, זו הזדמנות לתת את הדעת על מה אנחנו קונים, ומדוע, ומה מכל שאנחנו צורכים, אנחנו באמת צריכים.



תיקון

בשבוע שעבר נכתב כאן על אתרי האינטרנט המוניציפליים, בהם האתר של עיריית ירושלים שזכה, עקב אי-הבנה אינטרנטית לקיתונות ביקורת בלתי מוצדקת. אתרה של העיר שחובלה לה יחדיו, שאף זכיתי לגור בה עוד לפני שראיתי איך נראה האינטרנט מבפנים, הוא אתר גדול ומפורט, מהאתרים הטובים ביותר של רשויות מוניציפליותת בארץ, אשר מציע את כל תכניו ב-4 שפות - עברית, ערבית, אנגלית ורוסית. את הערבית לא בדקנו, ואם מי מכם יכול להוסיף לנו משהו בעניין, נשמח.

אז, ראשית - הנה הקישור לאתר (כי על זה משלמים באינטרנט), ואתם מוזמנים לספר לנו את דעתכם עליו. וחשוב להדגיש כי אין, ולא היה בדברים שום עניין פוליטי שהוא. כעכבר כפר, שהעירייה היחידה שהכיר היא עיריית תל אביב, אין לי כל עניין בנעשה במישור המוניציפלי של בירת ישראל ככל שהדבר אינו פוגע בסביבה, כמו גם כל עניין בקריירה הפוליטית של ראש העיר המכהן, בהתרגש עלינו הבחירות לכנסת ישראל. אני בעיקר מקווה, כי הגולשים אכן מגיעים לאתר ומפיקים ממנו את המירב .


דפקו אתכם? רימו אתכם? הבטיחו ולא קיימו? ספרו לנו על עסקאות אלקטרוניות שלא יצאו אל הפועל, מוצרים שלא עבדו וספקים שנעלמו. נשמח לשמוע גם על שירות טוב, עמידה בלוחות זמנים ותרבות צרכנית, ולספר לכלל הגולשים על הכל
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by