ב-Online
 
 
 
 
 
 
 
 
שומרים על הכסף 
 
 
גילי סופר

צרכנים רבים זוכים להכיר את הצד הפחות נעים של קניות באינטרנט ובטלפון - הפערים בין ההבטחות הוורודות לבין הכתוב באותיות הקטנות כשהחוזה מגיע. אז כיצד לפעול מול החברות הגדולות? מסתבר שאפשר לעשות הרבה: צריך רק התמדה והכרת הנהלים. החוק, בכל מקרה, הוא לצדנו

 
 
 
 
 
 
 
 
 
ריבוי העסקות שנעשות המתבצעות בשנים האחרונות באמצעות 'שיווק מרחוק' יצר תופעה חדשה של הטעיית צרכנים: פער בין מה שמובטח לנו בעל פה לבין מה שנכתב בחוזי ההתקשרות בין הלקוחות לחברות השונות. במועצה לצרכנות מציינים כי הגיעו אליהם תלונות כאלה רבות מספור.

התופעה נפוצה בעיקר בקרב חברות התקשורת: חברות הטלפוניה, חברות הכבלים, וספקיות האינטרנט. צלצלתם, ביררתם את הפרטים, את המחיר את ההתחייבויות השונות, ואת שאר תנאי ההתקשרות וכאשר מגיע בדואר חוזה ההתקשרות בינכם לבין החברה ישנם הבדלים בין מה שנאמר לכם בשיחת המכירה לבין מה שכתוב בו: הבדלים במחיר, סעיפי התחייבות שלא הוזכרו, הצמדה לשער הדולר שלא צויינה, ועוד כהנה וכהנה.

"ככל שחברה היא גדולה וחזקה יותר, היא מנצלת יותר את כוחה לרעה" אומר מייקל קלה, המפעיל את אתר תלונות.קום. באתר, שמטרתו להביא לידיעת ציבור הגולשים את ההיסטוריה של החברות השונות מבחינת התלונות לגבי רמת השירות שהן מעניקות, רבות מהתלונות הן על חברות התקשורת.

לא פעם אין המדובר במדיניות של החברות שעמן יצרתם קשר אלא בכשל של מערך המכירות של החברה: הסוכנים הלהוטים למכור לכם את מרכולתם 'שוכחים לציין' פרט זה או אחר, שמים את הדגשים בשיחה על הנושאים שנוחים להם, ולפעמים גם רושמים שביקשתם לקבל מוצר זה או אחר למרות שאמרתם לא תודה.

לאחרונה צצה תופעה נוספת: נציגי החברה שמנהלים את שיחת המכירה או שיחת 'שימור הלקוחות', לא מוכנים להוציא את הסיכומים אליהם הגעתם בכתב. 'אין בעיה', הם אומרים 'זה רשום אצלנו במערכת'. הסיבה לכך אולי אינה דווקא הכוונה להונות את הלקוח, אלא החשש להוציא אישור כתוב למחיר המיוחד אותו, פן יתפרסם הדבר וגם אחרים יבקשו לשלם את אותו מחיר מוזל.

קלה מציין כי התלונות שהגיעו אליו הן לגבי שלושת חברות הכבלים שה"מובילות" הן תבל, ואחריה מת"ב. ספקית האינטרנט ה"מובילה" בתלונות אלו היא אינטרנט זהב ולאחריה נטוויז'ן.

עוד בעיה עליה מצביע קלה בתרבות השירות של חברות התקשורת היא המאמץ שהן עושות על מנת שלא נשים לב לכך שמועד סיומה של תקופת התקשרות בתנאים מסוימים מגיע. "הם יודעים שהתוכנית הולכת להסתיים והם לא מודיעים", אומר קלה, ומדגיש כי חלק ניכר מהתלונות הוא במקרים שלקוחות קיבלו גישה חינם לאינטרנט עם קניית מחשב, ומשנגמרת התקופה מחייבים את כרטיס האשראי של הלקוחות מבלי ליידע אותם.

מצבן של חברות דוגמת חברות הכבלים והלווין, ספקיות האינטרנט או החברות הסלולריות אינו קל. הצרכן הישראלי כבר למד שאיום במעבר לחברה המתחרה עושה את שלו, וכל אחת מהן מפעילה מערך שלם של הצעות והצעות שמנגד על מנת לשמר את הלקוחות שלה להעביר אליה לקוחות של המתחרים.


אז מה עושים?

קודם כל - מפסיקים להיות תמימים. אם עד לפני כמה שנים לא העלנו בדעתנו בשיחה עם נציג שירות של חברת טלפונים גדולה ומכובדת יסוכם דבר אחד ויתבצע דבר אחר, המציאות לימדה אותנו שטעינו. לפיכך, יש לבדוק את החשבונות ואת חיובי האשראי, וחשוב לא פחות - לקרוא את האותיות הקטנות. את ההפתעות האלה עדיף למצוא עוד בטרם התחילה ההתקשרות ובטרם בוצע החיוב הראשון.

במועצה לצרכנות ממליצים לא לחתום על חוזי ההתקשרות בדוכני המכירה (הנחשבים גם הם לעסקה מרחוק), בהם אי אפשר לקרוא את כל האותיות הקטנות, אלא לקחת אותם הביתה ולקרוא אותם בעיון. המלצה נוספת של המועצה היא להקליט את השיחות. מבחינה חוקית התחייבות בעל פה תקפה בדיוק כמו התחייבות בכתב, ההבדל הוא רק ביכולת להוכיח אותה. אתם מצלצלים לספק האינטרנט שלכם על מנת לברר באיזו חבילה אתם מחוברים, לבזק על מנת לברר מה מסלול הגלישה אליו אתם רשומים, או לחברת הכבלים על מנת להחליף תוכנית - תקליטו. (ואם אתם מתכוונים גם להקליט את המוזיקה המעצבנת של זמן ההמתנה, לא לשכוח להכין קלטת נוספת אחת לפחות).

החוק מכיר בבעייתיות של ביצוע עסקה מרחוק, ומעניק לצרכנים הגנה מפני שגיאות והטעיות מעין אלו. ראשית, החוק מכיר בזכותו של הצרכן להתחרט ולבטל תוך 14 יום כל עסקה מרחוק שביצע, במקרה של עסקה כשרה רשאית החברה לגבות דמי ביטול שלא עולים 5% מערך העסקה ובכל מקרה אינם עולים על 100 שקל. אם בחרתם לבטל עסקה שיש בה פגם, כמו גם אם המוצר (או השירות) שקיבלתם פגום, שונה מהמובטח לכם, חייבת החברה (העוסק) להחזיר לכם תוך 14 יום מקבלת הודעת הביטול, את מה ששילמתם, לבטל את חיובכם ולא לגבות מכם דמי ביטול כלשהם.

לא פעם מאפשרות החברות לבטל את ההתקשרות בטלפון. גם אם צלצלתם, ורועית, שירית או סתוונית אמרו לכם שאין בעיה והם רשמו את הביטול, זה לא מספיק. על הביטול להיעשות בכתב, באמצעות פקס או על ידי תקשורת אלקטרונית. כך שאם שלחתם הודעת פקס או אי-מייל בו אתם מודיעים על ביטול - יצאתם ידי חובתכם. אם אתם רוצים להיות גם חכמים, לא רק צודקים - מומלץ לשלוח גם מכתב רשום.

לשימוש בכרטיס אשראי יש חיסרון מוכר - החברות יכולות, טכנית, לחייב את חשבונכם בכל סכום. בצדו של חסרון זה יש גם יתרון ששווה לזכור: אם אתם מוצאים בדיווח של חיובי כרטיס האשראי שלכם סכום שאתם מסרבים לשלם, כל שעליכם לעשות הוא לצלצל לחברת האשראי ולבקש לא לכבד את התשלום. בישראל 2002, בה כל דאלים גבר, עדיף שהכדור לא יהיה בחצי המגרש שלכם. למרבה הצער, התוצאה הסופית מושפעת מהמקום בו מונח הכסף, עד שגמרתם את התהליך המתיש של לעמוד על זכויותיכם.
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by