ב-Online
 
 
 
 
 
 
 
 
היתרונות הבלתי צפויים של ההתחממות הגלובלית 
 
 כולם ביחד: מחר, אולי נפליגה בספינות!   
 
מערכת חיים ברשת

שנים כבר מפחידים אותנו שעדיף לחיות בהרים כי בקרוב נצטרך רשיון צלילה כדי לגור בערי החוף. ועדת המחקר הארקטי מצאה כי להתחממות הגלובלית קיימים גם יתרונות

 
 
 
 
 
 
 
 
 
ילדי הכרך באימוני ציפה מתקדמים
 ילדי הכרך באימוני ציפה מתקדמים   
חלום בן מאות שנים של מלחים וסוחרים, המעבר הצפון-מערבי האגדי, החוצה את כיפתו עטוית הקרח של העולם, עשוי להפוך למציאות ולהיפתח לנתיב ימאות מסחרית בעוד חמישה קייצים מעתה. אין המדובר באיזשהו מיזם אנושי גרנדיוזי (מכוון, בכל מקרה), אלא בתוצאותיה האפשריות של ההתחממות הגלובלית. דווח של אתר המרקורי ניוז.

רישומי מזג האוויר מצביעים על כך כי האזור הארקטי מתחמם הרבה יותר מהר מאזורי קווי הרוחב המרכזיים והאזורים הטרופיים על כדור הארץ, התחממות זו גורמת להמסה מואצת של הקרח. מומחים מסוימים אומרים כי כיפת הקרח עלולה להעלם כליל במהלך שיא חודשי הקיץ, הרבה לפני תום המאה הנוכחית. (אך מה אכפת לנו? הנכדים שלנו אמנם יצטרכו ללמוד לצוף, אבל אנחנו נהיה בסדר)

לפי דיווחי המעקב, הקרח הצטמק השנה באופן דרמטי, יותר מכל שנה שתועדה ברשומות. "היקפו של הקרח הארקטי הגיע לשיא שלילי בשנת 2002", אמר מרק סרז, חוקר במרכז הלאומי למידע על שלג וקרח בבולדר קולורדו, ארה"ב.

בנוסף, קיים גם המעבר הצפון מזרחי בסמוך לגדה הצפונית של סיביר, שהאפשרות שהוא ייפתח גדולה אף יותר מכך שהמעבר הצפון-מערבי מעל לקנדה ייפתח, לפי דו"ח שפורסם השנה ע"י ועדת המחקר הארקטי של ארה"ב, שהיא סוכנות פדרלית.

המעבר הצפון מזרחי, הידוע גם כדרך הים הצפוני, עשוי להיפתח בין יפן לסקנדינביה לתקופה של 2 עד 3 חודשים במהלך הקיץ והסתיו המוקדם, כך לפי דו"ח הוועדה. "בצד הרוסי, זוהי דרך קצרה בהרבה להגיע מיפן לאירופה דרך הצפון מאשר דרך הדרום", אמר ג'ון וולש, חוקר ארקטי מאוניברסיטת אילינוי.
 

לכל דבר יש יתרונות וחסרונות

 
במה שמצטייר כאחד היתרונות הבודדים העשויים לצוץ כתוצאה מהתחממות מזג האוויר בעולם, המעבר הצפון מערבי העובר דרך סבך של איים המצויים כ-800 ק"מ צפונית לחוג הארקטי, עשוי להיפתח לתנועת ספינות למשך חודש או חודשיים בשנה החל מעוד חמש עד עשר שנים מעתה, הסיקה הועדה הארקטית. ראוי לציין שחלק מהחסרונות הבולטים לעין בהתחממות הגלובלית ובהפשרת הקרח בכיפה הארקטית, יורגש פחות באוניות השטות ומעט יותר בערי החוף שעלולות להיעלם מתחת לפני הים.

המעבר הצפון מערבי דרך שממת הקרח יקצר את המרחק בין אירופה לאסיה ב-11,000 ק"מ, בהשוואה למסלול הנוכחי העובר דרך תעלת פנמה. עבור מכליות הענק, שלא יכולות לעבור בפנמה ונאלצות לעשות את הדרך סביב לקייפ-הורן בקצה של דרום אמריקה, יתקצר השייט בקרוב ל-19,000 ק"מ.

לפי הדו"ח של הועדה הארקטית, נתיבי הים החדשים בעונת הקיץ, יפתחו את הדרך ל"אפשרויות ניווט יוצאות דופן באזור הארקטי". הדו"ח לא מזכיר כהוא זה את הנזק הסביבתי שיבוא, ללא ספק, עם הגעת תנועת הספינות לחלק זה של העולם, שעד כה לא ידע זיהום מהו.

לווייני צילום עוקבים אחר הצטמקות שכבת הקרח בקוטב מאז שנת 1979. מאז אותו זמן, האיזור המכוסה בקרח בקיץ, קטן בלמעלה מעשרה אחוזים. שחייה נעימה.
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by