ב-Online
 
 
 
 
 
 
 
 
מעַבְדוּת לקוד פתוח  

מעַבְדוּת לקוד פתוח

 
 
רן יניב הרטשטיין

כמה מהמשחקים הטובים ביותר שנוצרו כבר ישנים מכדי לפעול על מחשבים מודרניים. מספר פרוייקטים פתוחים מוציאים אותם לחופשי ומאפשרים לשחק בקלאסיקות של DOS לא רק על חלונות XP, אלא גם בלינוקס ומק

 
 
 
 
 
 
 
 
 
אחת העובדות המצערות של עולם הגיימינג היא שהמשחקים הקלאסיים האהובים שכולנו זוכרים מימי הילדות, כבר לא עובדים על מחשבים וקונסולות משחק מודרניות. עובדה מצערת עוד יותר היא שבמקרים רבים, כשמצליחים לחזור סוף סוף אל המשחקים האלה, הם נראים פתאום מיושנים ולא רלוונטיים.

לרגל חג העצמאות, ביקשנו להחזיר אתכם אל ימי קום תעשיית המשחקים, ולהגיש לכם את כמה מאותם משחקים קלאסיים ובלתי נשכחים, באדיבות קהילת הקוד הפתוח. בחלק מהמקרים, המשחקים המקוריים נשמרו ללא כל שינוי - וכל תוספת היתה גורעת מחווית המשחק. במשחקים האחרים, נעשו כמה עדכונים ותיקונים קטנים, שרק משפרים את החוויה המקורית ולא פוגעים בנוסטלגיה. רק היזהרו לא להתמכר אליהם מחדש.
 

ScummVM

Day of the Tentacle (צילום: וויקיפדיה)
 Day of the Tentacle (צילום: וויקיפדיה)   
למרות השם המבלבל, SCUMM הוא למעשה המנוע שנוצר ב-1987 כדי להריץ את משחק ההרפתקאות הקלאסי Maniac Mansion של Lucas Arts. אחרי ההצלחה לה זכה Maniac Mansion בקרב גיימרים ומבקרי משחקים, המשיכו ב-Lucas Arts להפיק את כמה ממשחקי ההרפתקאות הטובים ביותר שנוצרו באמצעות SCUMM, ביניהם Day of the Tentacle שהיה משחק ההמשך ל-Maniac Mansion וכן LOOM, סדרת אינדיאנה ג'ונס, אי הקופים, סם ומקס ועוד.

פרוייקט ScummVM נוצר כדי להחזיר את כל המשחקים האהובים האלה לתהילת העבר. הוא מחליף את הגירסה המיושנת של SCUMM שהגיעה עם המשחקים המקוריים ומתאימה בדרך כלל לשימוש רק תחת DOS, ומאפשר להריץ אותם תחת עשרות פלטפורמות שונות - ביניהן חלונות XP, לינוקס ו-OS X וגם PSP, פלייסטיישן 2, מחשבי כף יד, טלפונים חכמים ואחרים.

אבל רשימת המשחקים ש-ScummVM תומך בהם לא מסתכמת רק במשחקי SCUMM של Lucas Arts. כפרוייקטים צדדיים, המפתחים של ScummVM הוסיפו תמיכה גם במשחקי הרפתקאות קלאסיים אחרים כגון סדרת סיימון המכשף, Gobliiins, קירנדיה ועוד.

כמובן, פרוייקט ScummVM עוסק רק בשיחזור המנוע. כדי לשחק במשחקים עצמם, יש לספק לו את קבצי המידע המקוריים. אם אלו לא ברשותכם תוכלו לנסות למצוא אותם דרך אתרי Abandonware שונים או לקנות אותם ב-ebay.

אל ScummVM
 

FreeCiv

FreeCiv (צילום מסך מאתר המשחק)
 FreeCiv (צילום מסך מאתר המשחק)   
Civilization, חלוץ משחקי האסטרגיה בתורות שיצא לראשונה ב-1991, נחשב עד היום לאחד ממשחקי האסטרטגיה הטובים ביותר שנוצרו. יותר מכל משחק לא מקוון אחר, Civilization ומשחקי ההמשך הרבים שלו אחראים לתופעה התמידית של חוסר השינה שכל גיימר מכור מכיר כל כך טוב.

FreeCiv הוא אחד מפרוייקטי החידוש המוכרים והפופולריים ביותר, והוא מגיע כברירת מחדל עם מספר הפצות של לינוקס. הוא משחזר בצורה מדויקת למדי את החוויה של Civilization 2‎, ומציע ללוות אומה החל מהקמתה לפני הספירה ועד לעידן הנוכחי. השילוב האלגנטי בין פיתוח כלכלי, מדעי וצבאי הופך את FreeCiv לאחד ממשחקי האסטרטגיה המורכבים והמהנים שיש.

מלבד FreeCiv, גם C-Evo הוא פרוייקט פתוח לשחזור של Civilization 2‎, אבל הוא אינו נאמן לגמרי למקור ומכיל מספר שינויים, הבולט ביניהם הוא האפשרות לחקור וליצור יחידות צבאיות עם מאפיינים מיוחדים, במקום לייצר את היחידות הרגילות הקבועות מראש. כמו כן, C-Evo מתאפיין בממשק גרפי יותר, ומרגיש יותר כמו משחק מאשר FreeCiv. אבל בניגוד ל-FreeCiv שעובד על כל מערכות ההפעלה הנפוצות, C-Evo פועל רק תחת חלונות.

שלא כמו כמה מהחידושים האחרים, FreeCiv וכן C-Evo הם משחקים שלמים בפני עצמם - אין צורך בקבצי המידע מהמשחק המקורי כדי ליהנות מהם.

אחרי Civilization, שחרר יוצר המשחק סיד מאיר את Colonization, שחלק עימו מאפיינים רבים. Colonization התמקד בתקופת ההתיישבות האירופית באמריקה, ומוגבל לתקופת הזמן שבין 1942 ל-1850 לספירה. גם משחק זה זכה לחידוש פתוח, תחת השם FreeCol, והוא מציע גרפיקה משופרת, אבל נשאר נאמן כמעט לחלוטין למשחק המקורי.

אל FreeCiv

אל C-Evo

אל FreeCol
 
 

Open TTD

OpenTTD (צילום מסך מהאתר המשחק)
 OpenTTD (צילום מסך מהאתר המשחק)   
Transport Tycoon הוא משחק אסטרטגיה כלכלי, שמזכיר לפרקים את SimCity 2000. הוא מתמקד בפיתוח של חברת תחבורה במדינה קטנה - החל מאוטובוסים בתחילת המשחק, וכלה במטוסי נוסעים על קוליים ורכבות Maglev (ריחוף מגנטי) עם התקדמות הטכנולוגיה והשנים. הערים והתעשיות השונות מנהלות את עצמן, והסימולציה מתמקדת בשינוע של סחורות ונוסעים ממקום למקום - סחורות מהמפעל לעיר, עצים מהיער למנסרה וכדומה.

רמת הפירוט המדהימה של המשחק, במיוחד בכל הקשור לתחנות ומסילות הרכבת, הפכה אותו לאחד ממשחקי הסימולציה העמוקים והמעניינים ביותר לפריקים של משחקי ניהול. OpenTTD לוקח את קובצי הנתונים המקוריים של המשחק, ומעשיר את המשחק במגוון אפשרויות מורחבות, במנוע משופר ויציב יותר ובעיקר באפשרות להפעיל אותו תחת פלטפורמות שונות, ביניהן OS X ולינוקס.

אל OpenTTD
 

Ur-Quan Masters

Ur-Quan Masters (צילום מסך)
 Ur-Quan Masters (צילום מסך)   
אחד מהמשחקים הטובים ביותר שאיכשהו נעלמו מהתודעה הקולקטיבית של עולם הגיימינג הוא Star Control 2‎, אפוס הרפתקאות חללי עם עלילה אינסופית וקרבות כיפיים. המשחק הראשון בסדרה, שהיה מצוין בפני עצמו, התמקד בקרבות בין חלליות של שתי בריתות יריבות של גזעים חיזריים, עם מעטה של משחק אסטרטגיה פשטני. היכולות השונות של החלליות והעיצוב הצבעוני שלהן הפכו את המשחק הפשוט לממכר, אפילו שלא היתה לו כמעט כל עלילה.

במשחק השני בסדרה נשמר מודל הקרבות המהנה בין שני המחנות, אבל נוסף מרכיב חשוב של משחק הרפתקאות ועלילה מרתקת ומפורטת. כאן הסיפור מוגדר היטב, וישנה משימה שצריך למלא. מלבד קרבות החלל, קיים בו מרכיב עיקרי של דיאלוגים עם החייזרים מהגזעים השונים. בניגוד להרבה משחקי מחשב אחרים, איכות הכתיבה היא מהמדרגה הראשונה - קולחת ועשירה בהומור. קצת בדומה למשחקים כמו Fable או Elder Scrolls, למשחק אין גבולות מוגדרים והשיטוט האקראי בגלקסיה הנרחבת בו הוא מתרחש הוא חלק מגדול מההנאה ממנו.

Star Control 2‎ יצא במקור למחשבי PC בשנת 1992, וגירסה מתקדמת יותר לקונסולה 3DO שוחררה מאוחר יותר. ב-2002 שוחרר קוד המקור לגירסת ה-3DO תחת רישיון GPL, וקבוצת מפתחים יצרה מהדורות לכל מערכות ההפעלה הגדולות תחת השם Ur-Quan Masters. מאז הוקלטה גם קריינות לכל קטעי הדיאלוג, ואין צורך בקבצים המקוריים של Star Control 2 כדי להפעיל אותו.

אל Ur-Quan Masters
 

Doom

Legacy Doom (צילום מסך מאתר המשחק)
 Legacy Doom (צילום מסך מאתר המשחק)   
ללא ספק, המשחק שזכה להכי הרבה אהבה מקהילת הקוד הפתוח הוא Doom, עם יותר מ-50 פרוייקטים שונים שמוקדשים לשיחזור ושכלול החוויה המקורית שלו. Doom, שהגדיר את ז'אנר משחקי היריות במבט ראשון כשיצא ב-1994, נחשב לאחד המשחקים האהובים, המשפיעים והחשובים ביותר בתולדות התעשיה. העניין בו גבר עוד יותר כש-id Software שחררה את קוד המקור למנוע המשחק ב-1997.

מאז, מפתחים עצמאיים שיחררו גירסאות של Doom כמעט לכל פלטפורמה קיימת - והאפשרות להריץ את Doom הפכה לסוג של דרישה בסיסית מכל מערכת הפעלה או גאדג'ט. אפילו ה-iPodזכה לגירסה מיוחדת משלו של Doom.

בעוד שרוב הגירסאות של Doom נוצרו כאתגר תכנותי או כהדגמת יכולת ולא בהכרח נועדו לספק את הצורך הממכר בפיצלוח של שדים מהגיהנום באמצעות משגר טילים, כמה מהפרוייקטים הגדולים והבשלים יותר מספקים חווית משחק שעולה במובנים רבים על זו שמציע המקור. הם מאפשרים להפעיל את המשחק המיושן שנוצר לסביבת DOS גם על מערכות מודרניות יותר, כמו OS X או לינוקס, וכן ומסיפים פיצ'רים כמו גרפיקה תלת מימדית אמיתית, משחק ברשת ועוד.

לסביבת חלונות, שניים מהמומלצים ביותר הם ZDoom ו-LegacyDoom, ששומרים על העקרונות המקוריים של המשחק אבל משפרים אותו בכמה דרכים חשובות. LegacyDoom פועל גם תחת לינוקס ו-OS X. כמו הרבה חידושים של משחקים ישנים, כמעט כל ההמרות של Doom זקוקות לקבצי הגרפיקה והסאונד המקוריים כדי לפעול - של Doom או Doom 2. בדרך כלל, הם ידעו להפעיל גם את Heretic ו-Hexen, שמבוססים על אותו מנוע. בוויקיפדיה ניתן למצוא רשימה מקיפה ואינפורמטיבית למדי של רוב ההמרות והגירסאות האחרות.

אל ZDoom

אל Legacy Doom
 

DOSBox

 
DOSBox הוא לא פרוייקט חידוש של משחק מסוים, הוא נוצר כדי לדמות את כל סביבת הפעולה עבורה תוכננו רוב המשחקים הקלאסיים למחשבי PC, וככזה יאפשר לכם להפעיל את מרבית המשחקים הישנים המקוריים שלכם, ללא שום שינוי. יתרונו הגדול ביותר הוא העובדה שהוא פועל על כל מערכת הפעלה שהיא - כך שאת משחקי ה-DOS תוכלו להפעיל גם תחת לינוקס או OS X.

כאמולטור ל-DOS, שורת הפקודה היא הממשק היחיד לתפעול של DOSBox. אחרי שתורידו ותתקינו את DOSBox, נסו את אחד מהממשקים הגרפיים הנפרדים שנוצרו עבורו,
שיחסכו מכם את הצורך להיזכר באחד הצדדים הפחות נעימים של עולם המחשבים בשנות השמונים.

אל DOSBox
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 
תגובות
הוסף תגובה0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.
 
 
 
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by