ב-Online
 
 
 
 
 
 
 
 
מחאה מתוכננת 

מחאה מתוכננת

 
 
אדר שלו

אסק.קום מנהלת קמפיין שמתחזה לתנועת מחאה ושואל, האם זה בסדר שגוגל שולטת בכל המידע שברשת?

 
 
 
 
 
 
 
 
 
מודעות אנטי גוגל ברכבת התחתית בלונדון (צילום: Larsz\ רשיון cc-sa)
 מודעות אנטי גוגל ברכבת התחתית בלונדון (צילום: Larsz\ רשיון cc-sa)   
עוברי אורח שפסעו ברחובות לונדון ונתקלו במפגינים המצויידים בשלטים עם סיסמאות אנטי גוגל ודאי הניחו כי מדובר במחאה עצמאית נגד מנוע החיפוש בגדול ביותר בעולם, שמאנדקס מאות מיליארדי דפים ומשמש כסוג של מונופול בפועל.

אלא שהמפגינים לא היו אקטיביסטים מתנגדי גלובליזציה, אלא שכירי חרב של המתחרה, מנוע החיפוש Ask.com, שבחר לפרסם את עצמו בשיטה המכונה שיווק גרילה. לצורך הקמפיין הוקם אתר בכתובת information-revolution.org ("מהפכת המידע"), ובו בלוג, סרטונים ומאמרים שמנסים לשכנע את הקורא להפסיק להשתמש בגוגל, לנצל את זכות הבחירה שלו ולנסות את החלופות לענקית החיפוש. שם החברה, Ask, מופיע רק באותיות הקטנות.

"האם זה בסדר שחברה אחת תשלוט בכל המידע שברשת?", שאלו רטורית השלטים והמודעות שקישטו את הרכבת התחתית בלונדון. בבריטניה, שם נערך הקמפיין, 75 אחוזים מהחיפושים ברשת מבוצעים באמצעות גוגל. בעלי החנויות בלב לונדון, באזורים בהם נערכו הפגנות הדמה, לא היו מרוצים מההצגה שנערכה בפתח העסק שלהם.

ג'ף האל, מנהל חנות לתכשיטי כסף, למשל, התלונן בתגובות לבלוג כי המפגינים חסמו את הכניסה לחנות שלו ופגעו בעסק שלו על מנת לקדם את שלהם. "גוגל מאנדקס את החנות שלנו, silverstal, באופן אוטומטי - אבל Ask לא, כי אנחנו לא קמעונאית בינלאומית ענקית", אמר האל. "בגוגל כל אחד יכול לשלוח לינק ולהציע את עצמו למנוע, אבל ב-Ask לא", הוסיף. "מי שתומך בזה, הורס את שיטת האינדוקס הדמוקרטית של גוגל", ציין.
 

לסאנדיסק זה לא עזר

iSheep של סאנדיסק. לא הורידו את iPod מגדולתו (צילום: יח"צ)
 iSheep של סאנדיסק. לא הורידו את iPod מגדולתו (צילום: יח"צ)   
Ask אינה הראשונה לתקוף מתחרה דומיננטית בקמפיין מחאה עצבני - יצרנית החומרה סאנדיסק ניסתה לנגוס בנתח השוק של אפל, שמכרה למעלה מ-90 מיליון נגני iPod עד היום, באמצעות קמפיין שהעליב את רוכשי הנגנים הלבנים והשווה אותם לכבשים: המודעות של סאנדיסק (עליהן, כמובן, לא הופיע שם החברה, על מנת לשוות להן מראה של אדבאסטינג) כינו את צרכני אפל iSheep.

הצרכנים לא בהכרח קנו - את הקמפיין או את הנגנים - המחאה מאבדת מאמינותה כשמסתבר כי מאחוריה עומדת חברה מסחרית שפועלת מטעמים כלכליים ולא אידיאולוגיים, ושהמודעות אינן יוזמה יצירתית של שונא אפל, אלא של ארט דיירקטור שבע.

הקמפיין ההוא לא רק לא הוריד את iPod מגדולתו, פגע במכירות או הפך את נגני ה-Sansa של סאנדיסק להצלחה פנומנלית - הוא אף הצליח להעליב את משתמשי iPod. "אני בעליו של נגן iPod, אני מחבב את הנגנים הניידים מסדרת Sansa, אבל אני ממש לא מחבב את הקמפיין שמכנה אותי אידיוט", כתב הבלוגר ג'פרי מינסי בעקבות הקמפיין.
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 
תגובות
הוסף תגובה0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.
 
 
 
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by