ב-Online
 
 
 
 
 
 
 
 
עושה שלום, בטוח 

עושה שלום, בטוח

 
 
אלעד קפלן, גיימר

האם גיימינג יכול להביא לשלום במזרח התיכון? אסי בורק, שיצר את פיסמייקר, משחק שמנסה לפתור את הסכסוך הישראלי-פלסטיני, מנסה לספק תשובות

 
 
 
 
 
 
 
 
 
צוות המפתחים של פיסמייקר. במרכז - אסי בורק (צילום: יח"צ)
 צוות המפתחים של פיסמייקר. במרכז - אסי בורק (צילום: יח"צ)   
נמאס לכם לשמוע חדשות? אז בואו ליצור את החדשות בעצמכם. Peacemaker עושה בדיוק ההיפך ממה שמרבית המשחקים עושים. במקום לאפשר לנו לשחק אנשים עם רובים, הוא שם אותנו במקום הפוליטיקאים, ובודק אם אנחנו מסוגלים להצליח איפה שכולם נכשלו ולהגיע לשלום במזרח התיכון. Peacemaker מוכיח שלא רק שבידור אינטראקטיבי אינו מוגבל לפיצוצים ויריות, אלא מסוגל גם להציג מציאות מורכבת בצורה בה מדיות פסיביות מתקשות.

לא בטוח שזהו הפיתרון האולטימטיבי לבעיות במזרח התיכון, אך בהחלט מדובר בחוויה וירטואלית מרתקת לכל מי שבקיא, ולו קצת, בביצה הפוליטית של איזורנו. אם אתם לא בקיאים, ראיון עם אסי בורק, המוח מאחורי המשחק, זה מקום טוב להתחיל.

"את 33 שנותי הראשונות ביליתי בישראל: שירתתי חמש שנים כקצין במודיעין הישראלי ואחר-כך למדתי עיצוב בבצלאל ועבדתי מספר שנים בסוכנויות פרסום גדולות כמו באומן בר ריבנאי", מספר אסי בורק, יוצר המשחק. "לפני שעברתי לארה"ב הייתי בצוות ההנהלה של סטארט-אפ ישראלי למשחקים בפלאפון. עדיין, משהו היה חסר. אני אוהב את תעשיית המדיה והבידור, אבל רציתי לעשות משהו עם יותר משמעות והשפעה. כשבאתי לקרנגי מלון לפני שנתיים החלטתי להציג את הרעיון לפיסמייקר, ולגבש צוות של סטודנטים שיכול להרים את זה. הייתי המפיק הראשי של המשחק. מכאן הכל התחיל להתגלגל בצורה מאוד חיובית עם הרבה עניין תקשורתי ותמיכה ציבורית רחבה".

- מה הייתה המטרה העיקרית שלך בפיתוח המשחק?

"הרעיון לפיסמייקר התחיל עוד באוניברסיטה, יותר כהוכחת קונספט. בהמשך הוקמה החברה ImpactGames על ידי ועל ידי אריק בראון, השותף שלי, כדי לקחת את זה לשלב הבא – לתרגם את כל התמיכה והעניין למוצר מסחרי. עיקר המוטיבציה שלנו הייתה האמונה שמשחקי וידאו יכולים לענות ליותר צרכים וליותר אנשים. אם תחשוב על זה – זה עניין של בגרות המדיה. סרטים הם דוגמא נהדרת- הם עונים על כל כך הרבה צרכים, קהלים, גילאים. סבתא שלי והאחיין שלי יכולים להנות מסרט. במשחקי וידאו אנחנו קצת תקועים. אותם ז'אנרים, הגילאים הצעירים, העדרות קהל הנשים".

"רצינו להראות שאפשר לטפל בנושא כל כך רציני ולהביא משהו שרק מדיה אינטראקטיבית יכולה להביא. כשאתה נכנס לנעליים של המנהיג, בעיקר של הצד הנגדי, החוויה היא הרבה יותר מלאה מקריאת חדשות או צפייה פסיבית. ולהסתכל יותר קדימה: החברה הוקמה כדי להפיק משחקים נוספים על אזורים אחרים בעולם, נושאים שמעניינים אנשים ברמה של הסכסוך שלנו".

אתה חושב ש-Peacemaker מצליח לעשות צדק עם שני הצדדים?

"אני מאמין שעשינו עבודה די טובה, אבל את זה קהל השחקנים ישפוט. המשחק עבר הרבה גילגולים והרבה מאד פידבק מכל הכיוונים – בעיקר הישראלי והפלסטיני. גם אחרי ההשקה, אנחנו פתוחים לקבל עוד תגובות ולשנות אם צריך. בסופו של דבר, אנשים שמתנגדים באופן נחרץ לפתרון של שתי מדינות יתנגדו למשחק. אבל אני מאמין שהרוב ימצא אותו די מציאותי וגישה מרעננת מאד להצגת הסכסוך. יש הרבה א-סימטריה בסכסוך ואנחנו מנסים להראות את זה. באופן פרדוקסלי, זה לא הופך את המשימה יותר קלה לאף צד. ניסינו להראות גם את זה".

- כשמנצחים ב-Peacemaker, מקבלים פרס נובל לשלום. במציאות, יש כבר שלושה שאנשים שזכו בפרס נובל לשלום בסכסוך הישראלי-פלסטיני והאלימות עוד נמשכת. האם אתה חושב שזה מהווה פרס ראוי על נצחון?

"ההחלטה היתה מבוססת על המשימה של פרס נובל לשלום ופחות על האנשים שאתה מדבר עליהם. ידענו שיהיו אנשים בצד היהודי/ישראלי שיתנגדו לקונספט במיוחד לאור זכיתו השנויה במחלוקת של ערפאת. מצד שני, שורה ארוכה של אישים גדולים בהיסטוריה קיבלה את פרס נובל והפכה את הבמה הזו לאחת הבמות המכובדות בעולם. כמו כל דבר ביצירה שלנו, אפשר לתקוף אותנו ולהיות ציניים אבל בסופו של דבר אנחנו מזמינים את האנשים לשחק ולהגיב על הדבר עצמו. האם לאחר שניצחו וקיבלו את פרס נובל הם הרגישו התרוממות רוח או התאכזבו? יש לי תחושה שהתשובה תהיה לכיוון החיובי".
 
לוגו פיסמייקר
 לוגו פיסמייקר   
- האם במהלך הפיתוח נאלצתם להתפשר על מרכיבי משחק מסוימים?

"דבר אחד שניסינו להתעקש עליו היה פשטות הממשק ואורך המשחק - מספר שעות. הסיכסוך מציג מספיק אתגרים שהופכים אותו למרתק, מתסכל ומאתגר. לא רצינו שהממשק יהיה אחד מהם. ולגבי האורך – רצינו שזה יהפוך משחק לכל אחד, שגם גיימרים וגם אנשים שמעולם לא שיחקו משחק מחשב יוכלו לגשת אליו. אם היינו בונים חוויה של שבועות ב-50 דולר היינו מאבדים את הקהל הזה. החלטנו לבנות משהו ב-20 דולר, שעולה יותר כמו די.וי.די או ספר טוב. פשרה מודעת נוספת היתה המורכבות. פיסמייקר מורכב מאד, אבל יכולנו להפוך אותו למורכב אפילו יותר, או משחק שאי אפשר לנצח. רצינו להימנע מזה. שאלנו את עצמנו אילו מסרים ואילו תובנות באמת משנים את התמונה, ואילו דברים יכולים להישאר בחוץ על רצפת חדר העריכה".

- על מה מבוססים השיקולים של המשחק? בכמה דרכים שונות ניתן לדעתך להגיע למטרה?

"הצירוף של הפעולות הוא כמעט אינסופי, אבל המטרה היא אותה מטרה. כל פעולה שאתה עושה יש לה תוצאות. באותה מידה, באמצעות אינטלגנציה מלאכותית הפחנו חיים בחמאס, פתח, הציבור הישראלי וכו'. אלו יפעלו על דעת עצמם ולפעמים יסכלו את הפעולות שלך. לכל אירוע כזה ולכל תוצאה יש מחיר. המחיר הוא מורכב, כי הוא יכול להיות שונה לכל קבוצת כח. אם תפעל בצורה שתעורר אהדה בציבור הישראלי אתה עלול לאבד את הציבור הפלסטיני, ולהיפך. המפתח הוא לצבור מומנטום ולהגיע לנקודת המפנה. מאותו רגע, פעולות שתעשה עשויות להתקבל באהדה בקרב כולם".

- Peacemaker עושה בדיוק ההיפך ממה שרוב המשחקים עושים – האם אתה נגד משחקים אלימים?
 
 Peacemaker, כשמו, מאפשר לכם לנסות את מזלכם בהבאת שלום למזרח התיכון. למרבה ההפתעה, הוא לא מפחד להתעסק בנושאים הבוערים בגובה העיניים, לעיתים גם על חשבון הפוליטיקלי-קורקט. בעיית הפליטים, המחסומים, המתנחלים, הטרור ולא מעט בעיות אחרות, יעמדו בפניכם בדרך לשלום – ופתרונות קלים, כמו לרוץ הישר לזרועתיו של הצד היריב ולהסכים לכל דרישותיו, הם לא בהכרח בחירה מוצלחת. להמשך הכתבה>> 
"אני לא נגד משחקים אלימים, ואני משחק בהם בעצמי. יש בהם אלמנטים משחררים, והוויכוח לגבי השפעתם השלילית הוא רק בחיתוליו. שמעתי כבר נאומים חוצבי להבות לשני הצדדים. מה שמפריע לי יותר היא השטחיות של התוכן. הרבה מהמשחקים האלה מציגים סיפור חד מימדי, דיאלוגים ריקים, דמויות שטוחות. משחקי וידאו רחוקים מהמקצועיות של הקולנוע או הטלויזיה, ואני חושב שפיסמייקר מציג אלטרנטיבה. אני אפילו אעז לומר, שבמקרים מסוימים הוא מאפשר חווית חדשות מרתקת יותר מזו שאפשר לקבל במדיה פסיבית".

"בכל מקרה, צריך לזכור שפיסמייקר מכיל אלימות, ומציג אותם בקטעי וידאו ותמונות מהחדשות. יש דם, יש כאב ויש אלימות. יתרה מזו – כמה מהאמצעים שברשותך הם אמצעים צבאיים ואלימים. לפעמים הם יכולים אפילו להיות הבחירה הנכונה, אבל כמו כל דבר במשחק, אתה צריך להבטיח גישה מאוזנת. אם רק תפציץ את הצד השני, לא תגיע רחוק".

- האם אתם מתכוונים להרחיב את הפורמט הקיים של Peacemaker? אולי מעבר לסכסוך הישראלי-פלסטיני?

"בוודאי. באופן טבעי אני לא יכול להרחיב יותר מדי לגבי התכניות שלנו, אבל יש הרבה רעיונות. בנינו פלטפורמה שמאפשרת לנו לעבור לסיכסוכים אחרים בעולם בקלות יחסית. האתגר בכל סיכסוך חדש יהיה לפצח את סוגיות התוכן ולאו דוקא אתגר טכנולוגי. יש גם תוכניות להרחיב את החוויה ממשחק מול המחשב לאינטראקציה רחבה יותר, משחק מרובה משתתפים ורעיונות נוספים".
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 
תגובות
הוסף תגובה0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.
 
 
 
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by