ב-Online
 
 
 
 
 
 
 
 
טלקום סלולרי 
 
 מדברים מתחת למים. דיילות פלאפון בתמונה קבוצתית (צילום: נענע)   
 
עידו קינן

החברות הסלולריות בלטו בנוכחותן בתערוכת טלקום 2002; דוכני הענק המפוארים הסתירו מאחוריהם בעיקר המון מילים והבטחות; קשה לבקש זאת ממי שמתפרנס מדיבורים (של הלקוחות), אבל אולי אפשר לקבל קצת שקט?

 
 
 
 
 
 
 
 
 
חייך, מצלמים! דיילת אורנג` זדונית מצלמת את המחבר (צילום: נענע)
 חייך, מצלמים! דיילת אורנג` זדונית מצלמת את המחבר (צילום: נענע)   
"לאדם שתי אוזניים אך רק פה אחד, כדי שיוכל לשמוע כפליים משהוא מדבר". ציטוט זה, המיוחס לפילוסוף אפיקטטוס, מופיע על נייר רשמי של פלאפון, שמחולק בתערוכת טלקום 2002 ונושא את הכותרת "פרופיל עסקי – ינואר 2002". בשביל חברה שמתפרנסת מדיבור, זו הצהרה כמעט חתרנית, עד שמגיעים לתערוכה, ומגלים שפלאפון, כמו גם סלקום ופרטנר-אורנג', הפכו מספקיות סלולר לאולפנים הוליוודיים.

הדוכן של אורנג' בתערוכה נראה כמו סטודיו של צלם אירועים, עם תפאורות של מיטב ערי העולם מול טלפונים סלולריים משולבי-מצלמות. הדיילות דחקו במבקרים התמימים לעמוד לפני התפאורה ולהצטלם, כאילו היו אורחים בבר מצווה, או דוגמנית מתחילה שבאה לעשות בוק בזול. דיילות אחרות הסתובבו עם מצלמות סלולר, וצילמו אנשים אקראיים בקהל (אטרקציה שהוחמצה: התפאורה של ניו יורק לא כללה את מגדלי התאומים, אלא רק את פסל החירות הבנאלי).
 
 
מעצבי הדוכנים של סלקום ופלאפון בחרו במוטיב הימי. סלקום, הספונסרית הראשית של התערוכה, בנתה אקווריום-בריכה ענק, בו צללו לאורך היום שתי בחורות ללא בלון חמצן, אבל עם בגד ים יצירתי מדי. הצלילות תועדו במצלמות, ושודרו על מסכים זעירים שצפו בתוך שקיות אטומות באקווריום. שר התקשורת, רובי ריבלין, שוחח בנייד עם נשיא נוקיה העולמית, ג'רומה אולילה, במה שכונה 'השיחה הסלולרית הראשונה על רשת הדור השלישי של סלקום', אבל לא שלח לו צילומים סלולריים (אטרקציה שהוחמצה: שיחת וידאו, כאשר השר לבוש בבגד ים ומדבר מתוך האקווריום).

פלאפון, שלפי הדיווחים שילמה שלושה מיליון שקל על עיצוב הדוכן שלה, הכניסה את המבקרים עצמם לתוך המים. שני פוסיידונים שריריים עמדו בכניסה לדוכן, ובפנים הסתובבו דיילות מחופשות לחובלות, אצות, דגים וכרישים. שלושה אופנועי ים בגודל טבעי, עומדים על קפיצים, שימשו לתחרויות נושאות פרסים למבקרים. במסיבת העיתונאים, שהתקיימה בתוך מבנה דמוי צוללת, הוצגו היכולות העתידיות של הרשת הסלולרית, בהן צילום וידאו באמצעות הסלולרי, וצפייה בשידורי הטלוויזיה בלוויין, ששודרו על גבי הרשת הסלולרית (אטרקציה שהוחמצה: שידור סרט הפורנו העברי הראשון בסלולר).
 

תפסיק לכוון אלי

טובעים בהבטחות. צוללת בדוכן סלקום (צילום: נענע)
 טובעים בהבטחות. צוללת בדוכן סלקום (צילום: נענע)   
לא מזמן יצאה מוטורולה בקמפיין עתיר מזומנים, שניסה לשכנע את ציבור הקונים שמכשיר סלולר עם מסך צבעוני הוא הדבר שבלעדיו חייהם לא יהיו חיים. עכשיו החליטו ספקיות הסלולר להתחיל לשווק את השירותים הנפלאים, שמצדיקים את המסך הצבעוני. שום דבר לא יעצור אותן, גם לא העובדה שהתשתיות לא מוכנות, ושבכלל לא בטוח שהצרכנים רוצים את זה.

דווקא מנכ"ל פלאפון, יעקב גלברד, תקע סיכה בבלון הזה. במסיבת העיתונאים של פלאפון אמר: "ראיתי את ההתפעמות משירותי הצילום שפרטנר וסלקום הציגו, אבל ההתפעמות מוגזמת, כי אין מספיק מכשירים תומכים". ביקורתו של גלברד התבררה כאקטואלית במיוחד: שלשום (ב') דיווח דה-מרקר, שמלאי מצלמות-הסלולר של נוקיה בישראל אזל שלושה שבועות אחרי ההשקה, ושהיבואנית יורוקום פנתה לנוקיה בבקשה לספק מלאי חדש בהקדם.
 
 
הדיווח הזה נראה כמו חדשות טובות לחברות הסלולר: הביקוש לשירותי הצילום הסלולרי גבר על ההיצע. אבל מה שיקבע את אימוץ השירותים הוא לא אלפיים מכשירים, שנמכרו בשיא ההייפ התקשורתי והבליץ הפרסומי, אלא שילוב של מחיר המכשיר והשירות עם הרצון (או הצורך) להשתמש בהם.

בבית הספר למדנו, שבן-גוריון דיבר מעט ועשה הרבה. היינו מבקשים מחברות הסלולר שתאמצנה את המודל הזה, אבל נסתפק במודל של אפיקטטוס: פשוט לדבר הרבה פחות. כי מרוב הודעות, הצהרות ופרסומות, כבר התחממה לנו האוזן.
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by